2018-01-19, 20:29
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Googlar runt och försöker hitta andra exempel på föräldrar som ingått en självmordspakt och tagit sina ungar med sig, men jag hittar inga fall på nätet..

En artikel, med ett bra citat nedan, beskriver hur det brukar vara en förälder som bestämmer att de andra skall dö.

Paret kan ha drabbats av en gemensam psykos men det måste vara så ovanligt att det är försumbart. Jag hoppas att polisen åtminstone släpper sin förundersökning till den psykologiska forskningen!!!

"When you're psychotically depressed the whole world appears as if you're looking through dull gray glass. When you look at your children, you see them through your own suffering and emotional pain and believe they, too, are suffering. You begin to think they and you would be better off in heaven. This is an altruistic delusion. The results are horrific, but it's done in the hopes of stopping suffering," said Bradford at the University of Ottawa.

http://abcnews.go.com/US/story?id=3307902
Jag minns ett fall, tror det var i Stockholm, där föräldrarna valde att gå i döden och ta sina barn med sig. Jag har för mig att anledningen var att de fått veta att en släkting förgripit sig på barnen. Kommer dock inte ihåg hur de dog
Citera
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Vadå "+1"? Det är ju en helt ologisk slutsats. Att föräldrarna var överens förstärker snarare barmhärtighets-teorin.

Hur tänker ni? Jag förstår mig inte på er.
Nej dito.
Citera
Medlem
Föräldrarna(pappa i all fall)förmodligen trodde på livet efter döden och bestämde avsluta allt här tillsammans.Hela familjen.Låter knäpp men vem vet..kanske hade de rätt..
Bara en sak förstår inte riktigt...Hade de verkligen så otroligt jobbigt i hemmet?Ja,nån kan bli sjuk,deprimerad eller flera.Eller alla.Men de var ju inte ensamma!De var alla fyra.KÄRNFAMILJE!Många har inte det.Många lider av ensamheten...nej,livet är svårt..
Vila i fred,O och H med era flickor.
Jag ber för er,hoppas ni är på en bättre plats nu.Och tillsammans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Man äger inte en annan människa. Man släcker inte en annan människas liv, framförallt inte ett barns.

Ingen vet hur barnen skulle må om en tid framöver. Barnen hade goda studieresultat och hängde med i undervisningen. Hur kunde de göra det om de var så illa däran? Lärare besökte regelbundet och borde larmat om de såg att allt var på väg att rämna. Några iakttagelser vi läst var bland annat att barnen stojade i poolen i somras, minsta flickan var ute och handlade i mellandagarna osv , naturligtvis finns det mycket fler liknande iakttagelser vilket säkert tiden kommer utvisa.
Jag tror inte det var barnen som upplevde att de inte hade någon livskvalitet - det var föräldrarna. De kanske kände en hopplöshet i livet beroende på helt andra orsaker
Inlägget kommer ej från mig. Jag citerade en annan som vänt kappan i annan riktning. Ville bara belysa hyckleriet.
Citera
2018-01-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffy
Jag får inte ihop det. Min hjärna får det inte att hänga ihop.

Har det någonsin hänt i världshistorien? Två fungerande föräldrar. Överlagt. Jag förstår det i ett fall när säker obehaglig död är omedelbart förestående ( T ex Hitlerbunken i Berlin). Jag förstår det hos religösa fanatiker som är övertygade om att jordens undergång är omedelbart förestående.

Men i detta fall? Föräldrarna beskrivs som välfungerande. Följt tråden. Varit fosterfamilj. .

Det här kan ju ge vem som helst mardrömmar.

Finns något liknande fall? Utan religös koppling? Två välfungerande föräldrar? Utan omedelbart förestående död av annat?

Jag undrar detsamma. Har blivit så tagen av detta.
Citera
2018-01-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Nej dito.

Haha, men utveckla då? Berätta så jag förstår. Vi är väl här för att lära oss? Inte för att "ha rätt"?
Citera
2018-01-19, 20:32
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiggeroo
https://www.linkedin.com/pulse/tribute-oskar-henkow-eleonor-kristoffersson/

Undrar hur alla som kommenterat detta känner sig nu, med informationen som kommit fram...

Jag tror det blir en trippel sorg. Inte bara en sorg och saknad över att ha förlorat en familjemedlem/vän/kollega. Utan även en sorg och ilska över att handlingen. Sist men inte minst en enorm skuldkänsla/sorg över att inte ha uppmärksammat och kunnat förhindra.
Citera
2018-01-19, 20:33
Medlem
Har inte tid att läsa alla 770 sidorna i tråden. Men ser att det skrivs i pressen att döttrarna led av "trötthetsåkomma". Har det ytterligare fastslagits någonstans att det faktiskt var ME/CFS?
Rekommenderar alla som tror att det är en låtsasdiagnos att se Jennifer Bréas dokumentär Unrest. För insikt i en fasansfull och obotlig sjukdom som läkarna står handfallna inför och som det finns mycket fördomar om. Om det var detta som döttrarna led av kan man gott förstå den förtvivlan som hela familjen måste ha känt. Inget kan dock ursäkta mord.
Citera
2018-01-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Känner mig så kluven i det hela.
Jag kan aldrig acceptera att föräldrarna valde denna utvägen. Jag kan inte förstå det egentligen.
Samtidigt tänker jag att föräldrarna måste verkligen levt i ett totalt kompakt mörker för att komma till slutsatsen att det bästa är att hela familjen dog.

Jag kan inte förstå hur, det verkar som, familjen inte hade "vårdande" personal hemma om barnen var så sjuka.
Jag kan inte förstå, om det är diagnosen ME, att mörkret var så stort att man väljer avsluta livet.
Jag kan inte förstå hur inte lärarna som besökte familjen inte såg hur allvarligt sjuka barnen var. Eller också var dessa barn stoiska de stunder lärarna var där?
Jag kan inte förstå att man, om det stämmer, inte bett om HJÄLP...

Men samtidigt måste jag förstå att för föräldrarna vara detta en nattsvart prognos för barnen. Det kan ju inte längre, för föräldrarna, funnits något hopp om förbättring för döttrarna? Väl?

Blir ledsen över att människor kan må så dåligt att man tar ett beslut av detta slag. Om en av föräldrarna fått en "knäpp" och dödat övriga hade det nästan känts "bättre". Det "rationella", i det orationella, gör det absurdt! Näe jag förstår inte!
Detta kan vi nog sträcka oss mot politiken också. Vi vet ju varför allt har blivit sämre i Sverige och ingen har väl undgått elefanten i rummet. Fy fan så tragiskt.
Citera
2018-01-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En fråga bara:
Vad är det som säger att barnen fått hemundervisning på lite småsvaga grunder ?
Är det någon som har sett beslutsdokumentet som bevisar det ?
Eller finns det nån annan info om det, som jag har missat ?
Undrar bara om jag missat nått.

Du har inte missat något.Finns inga belägg för att skolans beslut saknar grund, men den som skriker högst hörs mest...(och fattar ofta minst)
Citera
2018-01-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har påpekat det, men det drunknar i det allmänna bruset. En sällsynt genetiskt ärftlig grym sjukdom med tidig död. Obotlig.
Ärftlig sjukdom? Tror jag inte. De har troligen fått en framtidsvision hur flickorna kommer få leva med sjukdomen och vad framtiden har att utvisa. Och från det har de tagit sina, oåterkalleliga, beslut.
Herregud så många historier jag har från livet, men då outar jag mig själv för mycket. Men tro mig, det krävs en jävla massa för att en förälder ska ta livet av sina barn. Det finns bara intel. Eller... jo, uppenbarligen finns det.
Citera
2018-01-19, 20:35
Medlem
Jag får en stark känsla av att föräldrarna var väldigt besvikna på barnen. De hade säkert höga förväntningar men flickorna levde inte alls upp till dem. I stället tyckte föräldrarna att barnen hade förstört deras liv. Pappans bok om Agnes Moa och momsen visar kanske vilka förväntningar han hade. Det kan till och med vara så att föräldrarnas krav har förvärrat flickornas tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in