2018-01-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Syltryggar slipper sitta häktade misstänkta för mord. Alltid nåt. En konkret misstanke uppstår väl vid vägran att ta provet?
Är du en sån där som alltid ska krångla ända tills du blir nedbrottad, bojad överallt och försedd med spotthuva? Skriker du om dina medborgerliga rättigheter så det slår lock för öronen på de arma konstaplarna?
Det finns såna.

Plus de som nekar oavsett om bevisen mot dem är 500000 procent.

Tittar man på "Jail" så behöver man knappast vara en Einstein för att förstå att varje gång detta händer (att han/hon (vägrar säga hen) blir nedbrottad, bojad, skriker om dina medborgerliga rättigheter och försedd med spotthuva) är skyldig).

Har jag inget ont gjort så accepterar jag ex. en topsning av mig.
Citera
2018-01-19, 19:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Polisen har rätt att använda våld då. Ingen kul uppgift då de riskerar att bli bitna.

Inte våld, men tvångsåtgärder. Det är en viss skillnad.
Citera
2018-01-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Och vad skulle vara konstigt med det om det nu är så? Eller vad syftar du på? Ville väl inte vara vän med en mördare på Facebook kanske?

Kanske inte konstigt, undrade snarare om någon annan kan intyga då jag blev osäker. Det är också ett statement mot sin bror som nu förlorat både fru och barn. Jobbig situation, men jag hade nog inte gjort så utan fokuserat på att stötta min bror.
Citera
2018-01-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Så vad är din förklaring? Vad tror du?

Jag har ingen. Jag är lika ovetandes som alla andra. Jag tror bara inte på att man kan vifta bort det med att hans mamma dog för flera år sedan och att han aaaalltid vart en jättesnäll och gullig kille.
Därmed inte sagt att det inte existerar och visst kan folk balla ur.
Han kan ha mått bedrövligt och det då varit en bidragande faktor, men jag köper nog inte att det skulle vara orsaken till det på så vis... det känns så... random? Men det är klart, det kanske det som är poängen.
Citera
2018-01-19, 19:20
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Inte våld, men tvångsåtgärder. Det är en viss skillnad.

Semantik bara. Svårt att använda tvångsåtgärder utan ett visst mått av våld.
Man kan ju iofs neka personen mat och vatten men det är ju också en form av våld.
Man kan skrämma dom till underkastelse.
Skulle nån hota mej med en spindel gick jag med på vad som helst.
Citera
2018-01-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Du vet inte vad du pratar om. Man blir inte inhämtad till någon Polisstation om man inte infinner sig till topsning. Dom kommer på hembesök och genomför topsningen i hemmet, topsningen i sig tar inte mer än en minut max.

Varför man inte infinner sig när man är oskyldig? Ptja varför skulle man? Då har man väl inget att vara rädd för? Varför ska man gå Polisens ärenden, de kan lika gärna röra på sina arslen lite och göra vad dom får betalt för.

Förresten,när kommer Polisens ursäkt till alla som blivit topsade och automatiskt misstänkta för detta mordfall? Och när får vi veta vilka kriterier som gjorde att vissa blev utvalda till att platsa i denna gärningsmannabeskrivning? Har dom inte rätt till att veta det?

Polisen ska väl inte ta åt sig någon ära i det här fallet, precis som i de flesta fall är det ju allmänheten som lett fram utredningen med sina iakttagelser vid motionsspåret, samt labbet som utfört testerna av topsningarna. Att Polisen kallar in folk för att lämna DNA prov anser inte jag vara något märkvärdigt arbete, i själva verket gör återigen allmänheten arbetet åt dom. Nu var det lyckat i det här fallet, men det har vi tekniken att tacka för, inte det Polisiära arbetet.

Jag vet inte hur det går till när man inte infinner sig på topsning men vet att man hämtat in folk. Varit lite prat om att det är känsligt att topsa i främande miljöer.

Vill du vara en rebell så visst.

Själv ser jag ingen anledning att slösa på myndighetrs resurser. Men jag vill å andra sidan ha en stark stat också. Är ingen fascist som många här.

Polisen har varit tydliga med att det är masstopsning och att man inte är misstänkt så finns ingen anledning att be någon om ursäkt.

Det nämndes i Veckans brott några olika kriterier.

Polisen tog ändå beslutet om masstopsning som ledde till att GM åkte fast.

Citat:
Och vad skulle vara konstigt med det om det nu är så? Eller vad syftar du på? Ville väl inte vara vän med en mördare på Facebook kanske?

Kan ju vara så att han tagit bort för att bearbeta sorgen och inte vill se något. Alternativ vill slippa hot eller bli kopplad till ett mord.
Citera
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATO391
Kanske inte konstigt, undrade snarare om någon annan kan intyga då jag blev osäker. Det är också ett statement mot sin bror som nu förlorat både fru och barn. Jobbig situation, men jag hade nog inte gjort så utan fokuserat på att stötta min bror.
Jag med. Det är ju inte pappan som dödat.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Semantik bara. Svårt att använda tvångsåtgärder utan ett visst mått av våld.
Man kan ju iofs neka personen mat och vatten men det är ju också en form av våld.
Man kan skrämma dom till underkastelse.
Skulle nån hota mej med en spindel gick jag med på vad som helst.

Det handlar inte om våld. Möjligtvis gör det det i MENA och övriga "skithålsländer". För övrigt så är det inte särskilt krångligt att ta DNA. Vet inte om metoden har verklighetsförankring, men har sett exempel på att poliser bjudit den trilskande misstänkte på läsk, och sedan tagit DNA från burken/glaset. Tvångsmedel är inte = våld. Rätt begrepp är hyfsat viktigt.
Citera
2018-01-19, 19:43
Medlem
Borde inte alla som topsat sig frivilligt utan att vara misstänkta för något brott kunna få någon typ av belöning istället för att man diskuterar hur fel det är med sådana här insatser. Alla ville väl ändå att mördaren skulle hittas?
Citera
2018-01-19, 19:59
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Jag med. Det är ju inte pappan som dödat.

Nej, men hur dog mamman?
Har det framkommit i tråden?

Jag spekulerar bara, men det är något som inte stämmer riktigt här...
Citera
2018-01-19, 19:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Var hittar du det citatet?

Jag ser endast att han gratulerar och konstaterar att det inte brukar ge resultat vilket han inte heller trodde det skulle göra i detta fall.

https://www.expressen.se/gt/krim/-leif-gw-gratulerar-polisen-efter-dna-beskedet/

Jag har papperstidningen på datorn så kan inte kopiera men det står så här:

"Ofta är det så vid denna typ av brott att GM finns i den geografiska eller sociala närheten av sina offer. Så det är inte så dumt tänkt".

Det gör ju yttrandet ännu märkligare. Om det ofta är så så är det ju det som är mest rätt. Han slingrar sig genom att hänvisa till Anders Eklund som kom undan första mordet för att han bodde i annan kommun än där mordet skedde.
Citera
2018-01-19, 20:00
Medlem
Mannen som antagligen dödade kvinnan och tog självmord heter L*dw*g Gab*ie*s*son och är född 97 i Ulricehamn.

Otroligt lugn och snäll kille, hade ett stort bilintressere och hängde mycket med vänner. Han hade lite svårt för det sociala och höll på en del med droger under gymnasiet men detta var ingenting som någon av hans vänner förväntade sig.

Detta är en tragisk historia och ingen av oss vet varför det skedde eller hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in