2018-01-19, 18:58
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Tveksamt, enligt artiklarna har postnord i nuläget "ansvar för att ta in moms" på försändelser värda över 22 euro, och alla dessa fastnar ju inte. Om det nu blir så att allt fastnar kommer jag roa mig med att beställa hem skitsaker till postnords styrelse och diverse politiker.

Saken är ju den att kinesföretagen ofta delar upp hela beställningar i småpaket för att inte falla under reglerna. Smågrejer skickas som brev, större som paket, men uppdelat (om det går) i delar för att falla under gränserna. Kollade just min julklappsbeställning då jag hade paketen kvar i plaståtervinningen, och det var tre separata kuvert med småprylar som kom från Kina och ett större paket, skickat från lager inom EU (eller ommärkt), som var falskeligen märkt med värde under 20 euro. Alltså: kineserna har noggrant uppgett helt felaktiga värden på det som fanns i paketet, ett paket som dessutom kommer från inom EU, och inte ens är märkt med avsändarens namn. Lycka till Postverket!
Citera
2018-01-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag fick två kinabrev i brevlådan idag utan pålagd kostnad

De har inte börjat m detta än
Okej, undra vad det var jag betalade för då.
Citera
2018-01-19, 19:04
Medlem
poolos avatar
Finns väl fler länder i Asien än Kina. Är väl bara att beställa från något annat slavland? Eller är det bara Kina som har fri export till resten av världen?
Citera
2018-01-19, 19:08
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Finns väl fler länder i Asien än Kina. Är väl bara att beställa från något annat slavland? Eller är det bara Kina som har fri export till resten av världen?

Kinesiska staten subventionerar om jag minns rätt kostnader för export, billigt för kinesiska företag att skicka post utomlands, tänker att det är en stor påverkan att så mycket kommer därifrån.
Citera
2018-01-19, 19:17
Medlem
FreeThinkers avatar
Sverige har alltid gjort såhär så fort det blir lukrativt att importera något utomlands. Företagslobbyn tillåter inte att vi Svenskar kan tjäna en hacka på att göra bra affärer.
Citera
2018-01-19, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Kinesiska staten subventionerar om jag minns rätt kostnader för export, billigt för kinesiska företag att skicka post utomlands, tänker att det är en stor påverkan att så mycket kommer därifrån.

Nej, det är svenska staten som subventionerna post från Kina.

Ska bli intressant att se lösningen på att man ska behöva betala avgift moms för ett paket. Inte direkt att de kan gå igenom alla för att bestämma värde och även avgöra ifall det är en importvara.
Citera
2018-01-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jo men nu läggs det väl på moms också? Så om coolstuff köper in 200 stycken våffeljärn för 100kr st

20.000kr + moms.

Men snälla du. Du kan väl inte på allvar tro att alla företag som importerat från Kina inte betalat moms förut? Dessutom tror ja knappast dom använder postnord utan ex. DHL som oss andra som vill få sina paket levererade
Citera
2018-01-19, 19:23
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Bli inte förvånad om du får en faktura på skiten några dagar senare i vilket fall, likt idag när folk får fakturor pga för få frimärken på brev.

Då får nog Postnord bevisa att man beställt varan..Skulle man tvingas ändå..då beställer jag 100tals varor till de som sitter i postnords styrelse..de "Måste ju" hämta ut sina paket eller hur ?
Citera
2018-01-19, 19:25
Medlem
Gjorde en "sista" beställning från Aliexpress nu. Hoppas man hinner få prylarna innan avgiften införs. 😉
Citera
2018-01-19, 19:28
Medlem
Har för mig att det är bara inom EU man slipper tull och andra avgifter.
övriga världen så får man vackert betala tull mm för att föra in varor, det gäller ju inte enbart varor från Kina utan från alla länder utanför EU om inget bilateralt avtal finns. Frihandel betyder ju inte att man inte skall skydda den egna industrin eller dom svenska företagen som importerar från utlandet och måste betala för sig. Men att direktköpa kinesiska billighetsvaror av tvivelaktig kvalitet och ursprung har tydligen exploderat i omsättning och då måste ju reglerna ses över. Bra kinesiska varor köpta inom EU och därmed relativt säkra att använda är ju ändå trots allt billiga även med lagstadgade pålagor. Så att man sluppit tullavgifter är nog ännu en miss av miserabla postnord helt enkelt och inget nytt påfund av makthavarna.
Citera
2018-01-19, 19:31
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtarnekoll
Men snälla du. Du kan väl inte på allvar tro att alla företag som importerat från Kina inte betalat moms förut? Dessutom tror ja knappast dom använder postnord utan ex. DHL som oss andra som vill få sina paket levererade
Jag vet väl för fan inte. Därför som jag frågade.
Men uppenbarligen så har det slarvats med moms när det gäller privatpersoner så.
Men bra att du har koll.
Citera
2018-01-19, 19:32
Medlem
dobbelinas avatar
Förmodligen kommer dom Kinesiska nätleverantörerna att hitta något billigt EU land att använda som transitlager, då slipper man eller förminskar moms & tullavgifterna.

Med den här avgiften kommer annars nätjättarna i Kina att förlora miljarder.
En sak är dock säker, hämnden från Kina mot Svensk ekonomi kommer att komma som ett brev på posten....
Senast redigerad av dobbelina 2018-01-19 kl. 19:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in