Citat:
Ursprungligen postat av
poxer
Tveksamt, enligt artiklarna har postnord i nuläget "ansvar för att ta in moms" på försändelser värda över 22 euro, och alla dessa fastnar ju inte. Om det nu blir så att allt fastnar kommer jag roa mig med att beställa hem skitsaker till postnords styrelse och diverse politiker.
Saken är ju den att kinesföretagen ofta delar upp hela beställningar i småpaket för att inte falla under reglerna. Smågrejer skickas som brev, större som paket, men uppdelat (om det går) i delar för att falla under gränserna. Kollade just min julklappsbeställning då jag hade paketen kvar i plaståtervinningen, och det var tre separata kuvert med småprylar som kom från Kina och ett större paket, skickat från lager inom EU (eller ommärkt), som var falskeligen märkt med värde under 20 euro. Alltså: kineserna har noggrant uppgett helt felaktiga värden på det som fanns i paketet, ett paket som dessutom kommer från inom EU, och inte ens är märkt med avsändarens namn. Lycka till Postverket!