2018-01-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Men du kan väl se att det där är en normal person som är långt ifrån hysterisk? Hon vill uppenbarligen diskutera med de som har en annan mening (istället för ett "håll käften trolljävel"), hon är öppen för att begreppet "hat" kanske är mer komplicerat än en enkel politisk stämpel o s v.
Det är ju ingen som har förnekat att det finns vettiga människor även inom #jagärhär. Det gör det säkert inom Livets Ord också. Det förhindrar inte att miljön i dess helhet är dysfunktionell och manipulativ.
Citera
2018-01-18, 19:18
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det är ju ingen som har förnekat att det finns vettiga människor även inom #jagärhär. Det gör det säkert inom Livets Ord också. Det förhindrar inte att miljön i dess helhet är dysfunktionell och manipulativ.
Grejen är att en hashtagg inte är en miljö, den fungerar inte som grupperna ni jämför med.

Vissa av er, kanske främst du, har belyst viktiga problem med #JÄH. Det är synd om normala personer som verkar vettiga, men ännu inte märkt vad ni belyst, genast stämplas som "sektmedlemmar" (FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)
Citera
2018-01-18, 20:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men du kan väl se att det där är en normal person som är långt ifrån hysterisk? Hon vill uppenbarligen diskutera med de som har en annan mening (istället för ett "håll käften trolljävel"), hon är öppen för att begreppet "hat" kanske är mer komplicerat än en enkel politisk stämpel o s v.
Nja, jag håller inte riktigt med. Jag tycker att det är för mycket fokus vilka ord som används i lösryckta sammanhang. Man behöver titta på substansen i det som uttrycks i sitt sammanhang. Då är det uppenbart att #jagärhär INTE är inriktade på diskussion. Jag har hittills INTE sett ett enda exempel på saklig diskussion med någon från gruppen.

I detta exempel behöver man titta på tråden från början. Det börjar med att Josefin Kihlberg den 6/12 uttrycker att hon är mot ”hot och hat”. Men VILKEN normalt tänkande människa är INTE det?
https://twitter.com/KihlbergJosefin/status/938477194816475136

Sedan följer en diskussion med konkreta frågor som aldrig besvaras. Den 8/12 medger Josefin Kihlberg att hon inte kan förklara vad det är för ”hat” hon egentligen är emot. Då har hon varit med i #jagärhär i över ett år (sedan 2016-11-22). Hon har alltså varit mot något som hon inte kan förklara i över ett år! I min värld är det rätt skruvat.
https://twitter.com/KihlbergJosefin/status/939100428293300226

Josefin Kihlberg deltar sedan INTE ytterligare utan en Stina Berge @berge_stina tar över och bedyrar att gruppen är ”livsviktig”:
Stina Berge @berge_stina
Då hade #jagärhär aldrig behövt uppstå. Jag är en av dem som får motta hot och hat och kan med emfas intyga att gruppen är livsviktig för att kunna vara med på nätet öht
https://twitter.com/berge_stina/status/939394096225046528
En person invänder: ”Ofta är det just #jagärhär som sprider hat & hot, vad jag har sett.[...]”. Svaret blir:
Stina Berge @berge_stina
#jagärhär gör just motsatsen. Sprider lugn och resonerande samtalston på nätet. Det är själva syftet. Det enorma genomslag det fått retar de som vill hata och hota till vansinne tydligen.
https://twitter.com/berge_stina/status/939482528028790784
Notera den typiska osakliga hånfullheten: ”[...] retar de som vill hata och hota till vansinne tydligen.

Här finns INGEN vilja till diskussion. Och det är samma mönster hela tiden: Osakliga påståenden, brist på svar, meningslösa motfrågor, tystnad eller hånfullhet. Detta mönster framträder mycket tydligt när man följer #jagärhär på Twitter.
Citera
2018-01-18, 21:12
Medlem
Citat:
Grejen är att en hashtagg inte är en miljö, den fungerar inte som grupperna ni jämför med.

Vissa av er, kanske främst du, har belyst viktiga problem med #JÄH. Det är synd om normala personer som verkar vettiga, men ännu inte märkt vad ni belyst, genast stämplas som "sektmedlemmar" (FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)
Fast #jagärhär är mycket mer än bara en hashtag. Det är en aktionsgrupp som genomför gemensamma och strikt uppstyrda aktioner. Man har har speciella utbildningstillfällen för medlemmarna (t.ex. twitterskola och "fördjupningar" i olika ämnen), man sammanställer litteraturtips och artikelsamlingar åt dem som stöd när de debatterar. Efter genomfört uppdrag debriefas och kärleksbombas aktivisterna med en massa peppande ord. Mina Dennert har ett slags martyr- och hjältestatus, samtidigt som hon och maken lever gott på verksamheten. #jagärhär är vidare en ideell förening med arvoderade talare som föreläser flera gånger i veckan på skolor, bibliotek och liknande. Man försöker värva nya medlemmar på ett ganska påstridigt sätt. Man har kontakter med regeringen (särskilt Kulturdepartementet) och stöds av stora delar av det politiska och mediala etablissemanget.

Vidare är den hårda kärnan vi talar om, kanske några hundra personer. Det är här sektmentaliteten finns. För många andra är det naturligtvis bara en hashtag.

Kanske skulle någon invända att rörelsen har för stort stöd av media, politiker o.s.v. för att den ska kunna kallas en sekt, men åtminstone jag anser att stora delar av det offentliga Sverige länge varit inne i något som liknar en masspsykos (och som nu äntligen håller på att släppa greppet om människors sinnen).
Citera
2018-01-18, 21:24
Medlem
OK, det här var lite under bältet. Men roligt var det.

Citat:
Att erkänna att man är eller har varit medlem i jagärhär håller på o bli lika attraktivt som att skryta om att man haft nån jobbig könssjukdom. "Har du haft jäh?" "Nej för i helvete! Aldrig" 🙄🇸🇪🍕💣 #svpol
https://twitter.com/katjanouch/status/953929401888014336
Citera
2018-01-18, 21:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Tänkte kolla vad den gode Mats Leijon har för sig i dag, blev så glad och inspirerad av hans tweet häromdagen där han hävdade att han haft en kreativ meningsfull diskussion med en politisk meningsmotståndare på twitter! Och att han till och med tyckte att det var de mest givande samtalen!

Eftersom jag hittills upplevt Mats som rätt kategorisk och intolerant när det gäller medmänniskor med avvikande ideologi var ju detta goda nyheter. Jag lovade mig själv att ta del av detta samtal och revidera min egen kategoriska syn på hr Leijon, som dessvärre målat ut honom som en ohederlig, självcentrerad och fabulerande posör.

Men till min förvåning är hans twitterkonto numera skyddat, och endast följare kan se vad han skrivit.

Vem hade kunnat ana?
Citat:
Leena Johanssons tweets är också skyddade. Hur ska de nu kunna nå ut till alla arma näthatare med sitt ljus?

https://twitter.com/LeenaJohansson
Leena Johansson har öppnat sitt konto igen och jag har oerhört svårt att tro att Mats Leijon kommer att behålla sitt skyddat någon längre tid. De VILL trots allt synas och ta kampen.

Mirini beskrev i ett tidigare inlägg den interna retoriken och signaleringen, dvs att kampen är krävande och att man ibland måste ta en "paus" när det blir för tufft.
(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)

Kanske är det detta Mats Leijon ägnar sig åt.
Citera
2018-01-18, 23:19
Medlem
InflatableBoppos avatar
Inte speciellt förvånande att Mina Dennert får frågan vars hon ursprungligen är ifrån bor man nästintill etniskt homogent kan den frågan komma upp
Citera
2018-01-19, 07:19
Medlem
Härlig rant av Alexander Bard, som också verkar se det sekteristiska i #jagärhär.

Citat:
Oh fuck off, you hypocrite! #jagärhär CREATES hate campaigns against people who oppose its totalitarian agenda in the name of free speech. Thru passive-aggressive bullying #jagärhär demands Sweden must become a castrated Stalinist kindergarden. You are yourself the cult of hate!
https://twitter.com/Bardissimo/status/954213121475907584
Citat:
The fact that #jagärhär or #jäh work strictly thru bullying, lying, blocking, censoring, banning, persecuting free speech opponents speaks volumes. Now also attacking "competitors" to its "moralist agenda" to achieve monopoly on "antiracism" and other victim labels. A sick sect!
https://twitter.com/Bardissimo/status/954214697158561792
Citat:
#Sweden is unfortunately full of self-appointed totalitarian "digital crusaders" with no knowledge of history who promote Stalinist agendas towards attacking and destroying lives of free speech opponents. #jagärhär and #nostranger are just their latest narcissistic incarnations.
https://twitter.com/Bardissimo/status/954216026450915328

Nej, någon Army of Lovers är #jagärhär sannerligen inte. Snarare en cult of hate.
Citera
2018-01-19, 10:17
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ja, som tidigare sagt så lär enprocentsregeln gälla även inom #jagärhär. 1% är aktiva med att skapa och konsumera information - vilket är dessa som blir "granskade" i denna tråden. 9% är aktiva konsumenter, dvs de följer informationen som de 1% skapar och sympatiserar med densamma. 90% är inaktiva medlemmar som nån gång tryckt gilla för att det verkade vara en bra grej, men är inte engagerade och vet inte så mycket om vad som händer. Så bara för att man är med i #jagärhär-gruppen betyder det inte att man är en rabiat yttrandefrihetsmotståndare, men är man en rabiat yttrandefrihetsmotståndare är man med stor sannolikhet med i #jagärhär.
Citera
2018-01-19, 14:17
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Leena Johansson har öppnat sitt konto igen och jag har oerhört svårt att tro att Mats Leijon kommer att behålla sitt skyddat någon längre tid. De VILL trots allt synas och ta kampen.

Mirini beskrev i ett tidigare inlägg den interna retoriken och signaleringen, dvs att kampen är krävande och att man ibland måste ta en "paus" när det blir för tufft.
(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)

Kanske är det detta Mats Leijon ägnar sig åt.

Du hade helt rätt, avbrottet var tillfälligt.

https://twitter.com/MatsLeijon/status/953888144348405761

Citat:
Mats Leijon‏ @MatsLeijon

Pallar inte med fler halvnakna tjejer. Låser kontot tills @Twitter har löst det här
Citera
2018-01-19, 18:47
Medlem
Vad sött!
En "gedigen" kamrat till Sotnosens beklagar sig HÖGTpå Twitter att Sotnosens är blockad på Flashback.
Kamraten har ännu inte fått någon respons av de andra "kamraterna" från JÄH.
Trevligt fredagsmys. 😉
Citera
2018-01-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Vad sött!
En "gedigen" kamrat till Sotnosens beklagar sig HÖGTpå Twitter att Sotnosens är blockad på Flashback.
Kamraten har ännu inte fått någon respons av de andra "kamraterna" från JÄH.
Trevligt fredagsmys. 😉

Har du nån länk till den aktuella tweeten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in