2018-01-19, 16:17
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
+1,5 objekt/minut senaste timmen på Hemnet, men stalltipset får bli att vi inte riktigt når 9 000 den här helgen.

8 594

Men vi är som sagt redan över förra veckans maximum.

Nu är det 8640 objekt. Slutar nog på runt 8 750-8 850 objekt ikväll. Eftersom vi kan se ett ökande antal objekt per vecka om man även bortser från mycket nyproduktion som Booli räknar med så vågar jag gissa att Handelsbanken i sin gissning att priserna kommer stabilisera sig inte stämmer:

"Priserna på bostäder stabiliseras under 2018"
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/priserna-pa-bostader-stabiliseras-under-2018/

Citat:
Handelsbanken bedömer att det blir en "måttlig" nedgång i de svenska bostadspriserna, eftersom hushållen stöds av bland annat hög sysselsättning och låga räntor.

Sedan vet jag inte vad Handelsbanken menar med måttlig nedgång heller, är det 1-2% per månad? Eller en nedgång totalt på 10% till och sedan stanna där? Lite oklart vad dom menar tycker jag.
Senast redigerad av sebno1 2018-01-19 kl. 16:21.
2018-01-19, 16:30
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Sänkt pris på Hemnet, antal objekt 13/1-17:
267 stycken - utan nyproduktion
424 stycken - med nyproduktion

Skillnad från igår och då har det inte gått ett dygn ännu då siffran för igår var kl 22:00

På knappt en vecka (6 dagar) så har antal objekt med sänkt pris ökat markant också i alla fall om man bortser från nyproduktion:
364 stycken objekt - utan nyproduktion
520 stycken objekt - med nyproduktion
Senast redigerad av sebno1 2018-01-19 kl. 16:32.
2018-01-19, 16:41
Medlem
Sen finns det rätt mycket likt detta. Planering 2015.. går ju snabbt.

https://www.hsb.se/sodertalje/sok-boende/projekt/?projektlan=stockholm&projektkommun=sodertalje&pro jektnamn=saturnus

Säljstart 2017, men det finns ju ingen köpknapp..

https://peabbostad.se/Projekt/Stockholm/Brf-Angsviolen/
2018-01-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Fortfarande förstår jag inte hur det kan kallas för överbyggnation om det råder svårigheter att få en hyresrätt genom hyresvärdar? Därför kallar jag dippen nu för psykologisk dipp. Däremot kan det ligga platt i flera år efter 1 mars.

Det är folk som spekulerar i bostadsmarknaden som dragit sig för att lägga bud tror jag.
Skitsnack, kön är lång till subventionerade hyresrätter och har alltid varit. Marknadsprissatta hyresrätter är det väldigt kort kö till.
2018-01-19, 16:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Jag tycker det var som att bajsa alla de hundratusentals som står i kö, på näsan! Alla de med 7-10 års kötid som i bästa fall får en sunkig förortslägenhet. Hon får en supercentral på ett år!

Precis detta är min tanke det med... Det är nog tanken att de ska lura in lite fler tonåringar till bostadskön, även ifall de nu måste vänta tills de blir 40 innan de får en lägenhet som inte ligger i Rinkeby.
2018-01-19, 17:21
Medlem
sebno1s avatar
Kändisarnas fuskbygge: ”Skräckbilderna” inifrån

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/kandisarnas-fuskbygge-skrackbilderna-inifran/

Citat:
Ottillåtna eluttag, felbyggda dörrar, mögel och fuktskador vid badrum.

Bilderna inifrån lyxbostäderna på Östermalm i Stockholm kan visa ett omfattande byggfusk och används i mångmiljonstämningen mot Wallenstam Entreprenad.

Vackrare lägenheter har man ju sett som är nya kan man ju lugnt konstanterna, och då brukar inte vanlig nyproduktion hålla någon speciell hög standard och inte ytfinish för den delen heller nej detta är inget annat än ett fiasko. Men allt går ju att sälja med lite trendiga bilder och fina ord uppenbarligen.
2018-01-19, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det här projektet var det som fick mig att inse att vi verkligen har ett nyproduktionsutbudsöverskott. Besqab började annonsera i tunnelbanan före sommaren om nästan inflyttningsklara ettor. Kändes som ett tydligt tecken på att priset var helt fel. Efter det började jag spana mer seriöst.

Edit: Den som säljs via Notar för 1 895' kostade, enligt den ekonomiska planen, från början 2 150'. Så spekulanten gör, med detta pris, en förlust med 255'. De hade väl lagt på 100' på grundpriset i första annonsen.

Edit 2: De som finns kvar på Besqabs sida:
Objekt // Nuvarande pris // Pris enligt ekonomisk plan
1006 // 2 170' // 2 420'
1007 // 2 100' // 2 350'
1207 // 2 200' / 2 450'
1308 // 2 300' // 2 550'
Som du säger, alla prissänkta med ca 10 %
Nu ligger det fem objekt på Hemnet:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=479154&=Alla+kommuner
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-19 kl. 17:26.
2018-01-19, 17:27
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Skitsnack, kön är lång till subventionerade hyresrätter och har alltid varit. Marknadsprissatta hyresrätter är det väldigt kort kö till.

Ja? Kön till privata värdar är kort för att det gallras snabbare genom ett system som baseras på inkomst. Jag har provat att uppge olika uppgifter och jag märker stora svårigheter att få en hyreslägenhet med lägre ekonomisk status. Det snabbaste skedde på 10 minuter från telefonsamtal till inbokad visning med garanti på att jag skulle få bostaden, det var år 2011.

Priserna har rusat för folk bor billigare i en bostadsrätt och är fortfarande billigare. Det är därför jag kallar det för en psykologisk dipp där de fattigare backar från att lägga bud. Den dagen marknadshyrorna ligger under det totala utgiften för en bostad har bubblan spruckit rejält.
Senast redigerad av teamflashh 2018-01-19 kl. 17:32.
2018-01-19, 17:31
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vill man ha en fungerande marknad med lägenheter som möter efterfrågan på alla price points så finns det som jag skrivit tidigare bara en sak att göra, bygg, och bygg sedan ännu mer. Sedan måste det ju vara lönsamt. En skattreform hade kunnat lösa problemet.

Om marknadshyror införts så hade ju inte heller varit speciellt rimligt att genomföra det över natten, hyresjusteringar hade kunnat genomföras i samband med in och utflyttningar, det pågår redan, Victoria Park är ett exempel, hela deras affärsidé är att köpa orenoverade hyresrätter i t ex miljonprogrammen, sedan renoverar dom vid utflyttningar och höjer hyrorna(kraftigt), allt i enlighet bruksvärdessystemet. Dom täljer guld.

Aktuellt exempel på en sådan transaktion.
Det rimligaste vore att reglera hur snabbt man får höja hyroran. En maximal tillåten årlig hyreshöjning på aktuell inflation plus 10% eller något åt det hållet. Då kan marknaden normaliseras i en vettig takt.
2018-01-19, 17:50
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Kändisarnas fuskbygge: ”Skräckbilderna” inifrån

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/kandisarnas-fuskbygge-skrackbilderna-inifran/

Vackrare lägenheter har man ju sett som är nya kan man ju lugnt konstanterna, och då brukar inte vanlig nyproduktion hålla någon speciell hög standard och inte ytfinish för den delen heller nej detta är inget annat än ett fiasko. Men allt går ju att sälja med lite trendiga bilder och fina ord uppenbarligen.

Det kanske mest frapperande byggfelet: "Snedmonterad vinkyl"
Förstår att dom gör rättssak av det hela. Oacceptabelt att dessa kändisars pavor med Åkessons Rosé ska behöva parkeras i en icke-optimal vinkel.
Senast redigerad av RustyShackleford 2018-01-19 kl. 17:58.
2018-01-19, 18:12
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det kanske mest frapperande byggfelet: "Snedmonterad vinkyl"
Förstår att dom gör rättssak av det hela. Oacceptabelt att dessa kändisars pavor med Åkessons Rosé ska behöva parkeras i en icke-optimal vinkel.

Du kan inte ana vad snelagrad rose’ kan ställa till med! Kvällens ligg kanske lackar ur och åker hem?
2018-01-19, 18:15
Medlem
Prisnedgången fortsätter, tror danska Nykredit.

Den danska banken Nykredit räknar med att bostadspriserna i Sverige fortsätter ned i närtid och sjunker ytterligare 5 procent 2018, säsongsrensat. I Stockholm och Göteborg väntas totalt nedgångar för bostadsrätter på runt 15 procent.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/nykredit-sa-mycket-faller-bopriserna-i-ar-6894372

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in