2018-01-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManOfHonor
Nu har det rasslat till i tråden!
Återstår nu två frågor (som intresserar mig åtminstone...):

1. Vilken diagnos hade flickorna?
2. Var mamman sjuk?

Jag tror någon i tråden har varit nära svaret på fråga ett. Spielmeyer-Vogts sjukdom. Med den kan följa svår epilepsi (bl. a. Se rubrik Symtom i http://ssvf.nu/om-spielmeyer-vogt/) och den leder obevekligen till döden i övre tonåren/20-årsåldern. Tröttheten kan ha berott på medicinering för att lindra epilepsin. Sjukdomen ärvs av två recessiva föräldraanlag med sannolikheten 1/4. Sannolikheten att bärarna av anlaget ska få två sjuka barn är alltså 1/16. Det finns dock fall där tre syskon insjuknat. Sannolikheten är då 1/64. Det finns dock beskrivna fall där flera syskon i en skara drabbats (se under Bakgrund i http://www.researchweb.org/is/fyrbodal/ansokan/612421).

Huruvida mamman var sjuk har diskuterats utan att ha definitivt bekräftats, men uppgifter har framkommit att det mycket väl kunde varit fallet.

Äldsta flickan vet jag hade en ”sömnsjukdom” enligt hennes klasskamrater. Troligt att yngsta också hade det.

Om mamman var sjuk eller ej vet jag inte.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eVP24
Det är i så fall långt ifrån unikt för dem.
Så vill nästintill alla ha det, oavsett vad man är för personlighet, vilken utbildning man har osv......
Jo, det är sant, ser att det ser lite dumt ut

Men, jag är också ganska säker på att en del har lättare att sväva i ovisshet än andra.
Citera
Medlem
Nellis-AFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Du har respekt för mord på barn? Det har inte jag.

Jag respekterar vad föräldrarna har gjort. Ja, jag kan respektera en mördare.
Nej, det innebär inte att jag förespråkar mord, eller ens anser att det de har gjort är rätt.
Citera
2018-01-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ok. Finns det filmklipp eller annat som gör dem säkra på det?
Inte en enda fler detalj kommer att tillföras från min sida. Det har jag redan sagt och varför.
Citera
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Det är ju obegripligt att flera här skriver att föräldrarna var "friska". Man kan omöjligt vara frisk om man ta livet av sina barn! Vad som är intressant här, tycker jag, är hur sjuka FÖRÄLDRANA var, inte barnen. Och då syftar jag inte, som vissa här, på att depression eller liknande skulle vara någon förmildrande omständighet!
Och det är irrelevant om barnen var deprimerade. Finns det liv finns det hopp. Man dödar inte sina barn. Blir situationen en övermäktig ber man om hjälp.
Så tycker jag med. Hur sjuka barnen var kvittar i detta läget. Hur sjuk man än ska man inte bli mördad av mamma och pappa! Det är föräldrarnas störning man undrar över. Om nu båda faktiskt skrivit under och inte en blivit tvingad..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hur vet du det?

Polisen har hela tiden varit tydlig med att endast slutgiltigt fastställda och säkra uppgifter ska redovisas för allmänheten. Varför tvivla på det?
Citera
2018-01-19, 14:48
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Inte en enda fler detalj kommer att tillföras från min sida. Det har jag redan sagt och varför.

Vad hade barnen för sjukdom?
Citera
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanny_59
Djup depression är en sjukdom! Alla kan inte ta steget och be om hjälp. Så enkelt är det inte!
Men mörda sina barn det kan man?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Önskar mer information, för detta sjuka samförstånd mellan de båda föräldrarna har jag svårt att fatta.
Sjukdomarna ingen hade namn på dessutom..

Föräldrarna måste haft någon känslomässig störning när de väljer att ta livet av sina barn för att de inte kunde se någon livskvalitet i att leva med de sjuka barnen. Verkar vara deras egen livskvalitet som kom i första hand.
Märkligt att ingen anade något. Närstående borde sett tecken på att något var fel hos föräldrarna. Och skolan får nog ta en del av ansvaret här. Man får inte vara hur godtrogen som helst.
Citera
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.

Så Oskar och Hanna visade sig alltså vara kallblodiga barnamördare.
Må de ruttna i helvetet.
Citera
2018-01-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lattsaltad
Äldsta flickan vet jag hade en ”sömnsjukdom” enligt hennes klasskamrater. Troligt att yngsta också hade det.

Om mamman var sjuk eller ej vet jag inte.

Narkolepsi? Kan du borra lite i det hos klasskompisarna...
Citera
2018-01-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
Jag respekterar vad föräldrarna har gjort. Ja, jag kan respektera en mördare.
Nej, det innebär inte att jag förespråkar mord, eller ens anser att det de har gjort är rätt.

Men du respekterar att de har gjort fel? Det låter väldigt konstigt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in