2018-01-19, 14:41
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Me ger uppenbarligen svåra fysiska symptom inne i kroppen också vilket handikappar personen svårt. Men fortfarande anser jag inte att en annan person skall bestämma om livet är värt att leva eller ej.

De kanske hade pratat med barnen om det. Det vet vi inte.
Citera
2018-01-19, 14:42
Medlem
Alltså! frågan är om dom ens sökt läkarvård i sverige.borde ju vara lätt för polisen o kunna se.
Kan ju bero på att svensk sjukvård inte ansåg dom var så sjuka, vilket dom troligtvis inte var då.
Man söker väl sjukvård utomlands när allt hopp är ute i sverige. kan ta många år innan man får en diagnos o lilla flickan blev sjuk för 6 mån sedan.
Citera
2018-01-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Du har respekt för mord på barn? Det har inte jag.

Men snälla nån, att "stödja agerandet" är inte samma sak som att försöka förstå.
Citera
2018-01-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carola123
Dödshjälp är inte tillåtet i Sverige så mord är det. Sedan alla kommentarer om att man aldrig skulle kunna mörda sina barn är ju utifrån era sinnestillstånd just nu. Är man djupt deprimerad så skriver man inte på forum, man orkar knappt gå ur sängen. En depression är inget man själv bestämmer utan det är något man drabbas av. Självklart tänker man inte klart och kan se någon ljusning överhuvudtaget. Jag utgår ifrån att föräldrarna varit djupt deprimerade. Sedan så undrar jag hur många här som faktiskt träffat på människor med svår värk. Jag arbetar med det. Att höra en människa med outhärdlig smärta, att titta in i ögonen dag ut och dag in är svårt. Viss smärta går inte att medicinera bort. Jag har ingen aning om hur dessa barn mådde, om deras diagnos eller livskvalitet. Men jag möter människor varenda dag och deras anhöriga som ibland har en palliativ diagnos ibland inte. Men att skiva ut så bestämt "att jag skulle aldrig kunna mörda mina barn" , ja, det kanske inte alltid är glasklart för då tror jag inte att man vårdat en annan människa som verkligen lider.

OH gick ned sig, men kollegorna märkte inget. Han var t.o.m. efterlyst eftersom han skulle hålla i en konferens 9 jan... En djup depression tar tid att utveckla och han kan absolut ha varit på väg ned under hösten eftersom han började jobba hemifrån. Tycker att arbetsgivaren blundat för detta... I det offentliga kan tjänstemän skubba länge utan att det märks tyvärr. Har sett det själv. Lata chefer låter saker rulla på, så länge det allmänna står för budgeten finns det ingen som efterlyser snabba resultat.
Senast redigerad av rappytt 2018-01-19 kl. 14:47.
Citera
Medlem
Nu har det rasslat till i tråden!
Återstår nu två frågor (som intresserar mig åtminstone...):

1. Vilken diagnos hade flickorna?
2. Var mamman sjuk?

Jag tror någon i tråden har varit nära svaret på fråga ett. Spielmeyer-Vogts sjukdom. Med den kan följa svår epilepsi (bl. a. Se rubrik Symtom i http://ssvf.nu/om-spielmeyer-vogt/) och den leder obevekligen till döden i övre tonåren/20-årsåldern. Tröttheten kan ha berott på medicinering för att lindra epilepsin. Sjukdomen ärvs av två recessiva föräldraanlag med sannolikheten 1/4. Sannolikheten att bärarna av anlaget ska få två sjuka barn är alltså 1/16. Det finns dock fall där tre syskon insjuknat. Sannolikheten är då 1/64. Det finns dock beskrivna fall där flera syskon i en skara drabbats (se under Bakgrund i http://www.researchweb.org/is/fyrbodal/ansokan/612421).

Huruvida mamman var sjuk har diskuterats utan att ha definitivt bekräftats, men uppgifter har framkommit att det mycket väl kunde varit fallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är 100% säkert att detta var i samförstånd, den delen av polisutredningen är klar och det är ingen gissning från polisens sida, de vet att detta skedde i samförstånd.

Hur vet du det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obtshirt
Alltså! frågan är om dom ens sökt läkarvård i sverige.borde ju vara lätt för polisen o kunna se.
Kan ju bero på att svensk sjukvård inte ansåg dom var så sjuka, vilket dom troligtvis inte var då.
Man söker väl sjukvård utomlands när allt hopp är ute i sverige. kan ta många år innan man får en diagnos o lilla flickan blev sjuk för 6 mån sedan.

Klart de sökt vård i sverige också! Båda barnen var mycket sjuka och lidande ac det.
Citera
Medlem
Citat:
Det är 100% säkert att detta var i samförstånd, den delen av polisutredningen är klar och det är ingen gissning från polisens sida, de vet att detta skedde i samförstånd.

Ok. Finns det filmklipp eller annat som gör dem säkra på det?
Citera
2018-01-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lattsaltad
Klart de sökt vård i sverige också! Båda barnen var mycket sjuka och lidande ac det.

Hur vet du det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Så här ser det ut i AftonPravda 20180119 kl. 14.28:

Orsaken till föräldrarnas beslut var döttrarnas svåra sjukdom.

”Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna”, skriver polisen på sin hemsida.

Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Det är ju obegripligt att flera här skriver att föräldrarna var "friska". Man kan omöjligt vara frisk om man ta livet av sina barn! Vad som är intressant här, tycker jag, är hur sjuka FÖRÄLDRANA var, inte barnen. Och då syftar jag inte, som vissa här, på att depression eller liknande skulle vara någon förmildrande omständighet!
Och det är irrelevant om barnen var deprimerade. Finns det liv finns det hopp. Man dödar inte sina barn. Blir situationen en övermäktig ber man om hjälp.

Djup depression är en sjukdom! Alla kan inte ta steget och be om hjälp. Så enkelt är det inte!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himalaya100
Fascinerande hur du kan vara så exakt i ditt utlåtande. Kände du föräldrarna personligen?
Jag vet
Citera
2018-01-19, 14:46
Medlem
Citat:
Tack Sheele. En psykos eller nåt hade dock gjort detta lättare att acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in