2018-01-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Folk blir så upprörda när de får veta att båda föräldrarna har tagit ett gemensamt beslut, men vilken förklaring skulle man bli mindre upprörd för?
Hade det varit bättre om pappan hade slagit ihjäl hela familjen utan att fråga?

Ärligt talat, ja. Och vi vet inte om mamman skrev brevet med en kniv mot strupen... kidnappad i dödsögonblicket.
Citera
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Låga odds på att du är på rätt spår. Båda lär vara döda och med tanke på deras ålder och den stora polisinsatsen så bör det inte vara en avkomma till paret som gjort det. Rånmord, beställningsjobb eller hämnd antagligen.
Ja du. Du och dina antaganden skall man inte ta hänsyn till. Vadå antagligen.
Citera
Medlem
Citat:
Folk blir så upprörda när de får veta att båda föräldrarna har tagit ett gemensamt beslut, men vilken förklaring skulle man bli mindre upprörd för?

Tror folk mest är irriterad över att deras bild av händelseförloppet, visade sig vara fel. Kränkta narcissister.
Citera
2018-01-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRedigKarl
Den här tråden har ju devalverat till någon sorts filo-psykologisk debatt. Detta är faktumen.

1. Polisen är i princip säker på att ingen utomstående är ansvarig.

2. Döttrarna har varit sjuka i någon form av odiagnosticerad sjukdom med (delvis) oklar symtom och förlopp.

3. Föräldrarna har (av allt att döma) gjort detta i samförstånd.

4. Föräldrarna har till ytan varit helt normala och saknat tydligt påvisbara "störningar".

Allt annat är ren spekulation om bevis ingen har. Men att vissa har så extremt svårt att greppa att det kan vara så enkelt som det verkar, nämligen att ett par normala (icke-sjuka) föräldrar har gjort detta, leder till att märkliga konspirationsteorier och integritetskränkande efterforskningar sjösätts. Det är larvigt och potentiellt kränkande mot anhöriga.

Mindre kränkande än att bäras ut mördad från sitt hem och inte få leva? Skärp dig!
Citera
2018-01-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Tror folk mest är irriterad över att deras bild av händelseförloppet, visade sig vara fel. Kränkta narcissister.
JAG är upprörd och jag har ändå beskrivit förloppet på detta sätt som tidningarna skriver. Plus eller minus mammans deltagande.
Citera
2018-01-19, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Ja, jag menar till och med att de kan ha blivit rådda utifrån att göra slut på sig själva eftersom de som familjeenhet sett inte skulle kunna bidra till något för mänskligheten, de kanske fick besked om uteslutning ur kyrkan.
Ellerså är det en internaliserad bild av ont som de uppfattat drabbat dem som familj och individer, de är drabbade av dödsjukdom och onda krafter och därför inte kan fortsätta ha något existensberättigande.

Fortfarande finns inga bevis framlagda eller adekvat dokumentation på
att flickorna verkligen var sjuka.

Undrar om vi nånsin får veta det eller om polisen anser de gjort sitt?

Som nån skrev tidigare, jag är säker på att inte Bjärredsborna accepterar denna bristfälliga rapportering, de kommer låta huvuden få rulla i kommun och på skolan o soc omsorg.

Ett fall för Uppdrag Granskning

Ja, nu kommer ilskan. Två flickor helt oskyddade inför två föräldrar som krävde en perfekt framtid, utan sjukdom.
Citera
2018-01-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Verkar vara många som tror att föräldrarna dödat barnen för att de var "svaga" och inte passade in i deras karriär drivna liv. Om man dödar barnen för att slippa dem, borde man inte försöka dölja det istället för att ta livet av sig. Verkar som många vill måla upp en bild av monster som känner sig hämmade av sina sjuka barn. Denna typ av person begår inte självmord sen. De försöker dölja morden.

Handlingarna tyder snarare på att föräldrarna inte velat mörda sin barn men ansett sig vara tvungna av barmhärtighetsskäl. Skäl som som varit så betungande att två till synes friska personer kommer fram till att det rimligaste är att döda barnen som de inte kan tänka sig leva utan och därför följer efter. Huruvida man anser detta är moraliskt förkastligt eller inte ens förståeligt är en helt annan sak. Men jag anser att det handlingsförlopp som verkar mest troligt utifrån de handlingar som begåtts.

Det får anses som högst osannolikt att båda föräldrarna samtidigt ska ha hamnat i en suicidal depression där de har beslutat sig för att ta med sig barnen.

Vilken katalog av sjukdomar får dig att stödja barnamord?
Citera
2018-01-19, 13:55
Medlem
Citat:

På det sättet att då skulle det ju ha varit en mördare och inte två. Nu blev ondskan dubblad.

Jag hade nog också föreställt mig att det var Momsen som hade flippat ut och haft ihjäl en i ett raseri/frustrations utbrott och sedan haft ihjäl de andra två av bara farten.

Nu blev ondskan så påtaglig. Planerad.

Som jag skrev tidigare så gäller aborträtten fram till 18e graviditets veckan. Efter det har man inte längre rätten att avliva sin egen avkomma, hur defekt man än anser den vara.
Citera
2018-01-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, nu kommer ilskan. Två flickor helt oskyddade inför två föräldrar som krävde en perfekt framtid, utan sjukdom.

Du vet ju ingenting om flickornas tillstånd. Det kan mycket väl vara så att de har haft svåra plågor, psykiskt eller fysiskt. Kanske har de även velat dö.
Innan man vet hur det var med den saken är det osmakligt att uttala sig på det sättet du gör. Precis som om sjukdomen var en bagatell och att föräldrarna bara villa ha ett bättre liv.

Hade det verkligen varit så. Varför tog de då sina egna liv? De kunde ju bara ha dödat barnen och sagt att de begick självmord. Sedan kunde föräldrarna ha levt lyckliga i alla sina dagar.
Citera
2018-01-19, 13:57
Medlem
Fast nu uttalade kommunen sig om insatser från kommunen. Hjälp från sjukvård och landsting vet vi ingenting om, eftersom dessa handlingar inte är offentliga. Och insatser därifrån har de helt säkerligen haft eftersom så är praxis vad gäller sjuka barn, varför anta något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Suck på dig..
1 självklart inte, men varför går kommunen ut med den infon om det inte stämmer..
2 om mina barn var så sjuka att jag inte visste vad jag skulle göra så skulle jag bett om hjälp. Finns mycket bra hjälp att få i Sverige.
Citera
2018-01-19, 13:58
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRedigKarl
Allt annat är ren spekulation om bevis ingen har. Men att vissa har så extremt svårt att greppa att det kan vara så enkelt som det verkar, nämligen att ett par normala (icke-sjuka) föräldrar har gjort detta, leder till att märkliga konspirationsteorier och integritetskränkande efterforskningar sjösätts. Det är larvigt och potentiellt kränkande mot anhöriga.
Vill man inte tillbringa all den tid man får tillsammans med sitt barn (det är en gåva!) och väljer att avsluta dess liv, för sin egen skull av all tillgänglig information att döma, så är man bara sjuk.
Senast redigerad av lakritc 2018-01-19 kl. 14:03.
Citera
2018-01-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi ser ingen framtid för våra döttrar och därför tar vi föräldrar beslutet att ta våra liv, allihop.
Hur tänker man då? Vi har knappt fått info, det bara MÅSTE ligga mer bakom. Detta är inte okej nånstans. Livskvalitet är subjektivt. Det föräldrarna ansåg vara livskvalitet, kanske inte döttrarna delade. De hade kanske andra kriterier? De var bara barn. Vad vet barn om livet.

Nej, jag kan inte riktigt acceptera att det enbart var barnens sjukdom som låg bakom beslutet.

Jag håller med dig. I princip alltid handlar det vid familicide om att förövaren är deprimerad. Sedan kan förövaren givetvis försöka rationalisera sin depression och sitt extrema beslut. I det här fallet handlade det möjligen rent av om två förövare.

Depressionen handlar förmodligen inte bara om barnens situation utan även om hur den påverkat pappans och/eller mammans självbild. Ett vanligt motiv vid familicide är besvikelse över att de ideal man har för sig själv och familjen i praktiken inte kan uppnås.

Drömmarna om framgångsrika karriärer och friska barn som i framtiden skulle generera barnbarn kan ha spolierats. Det hemska, cyniska, är att det med andra ord kan ha varit föräldrarnas livskvalité som inte ansågs vara tillräcklig och att barnen fick prisa med sina liv för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in