2018-01-19, 12:57
  #157
Medlem
Som-Gjutens avatar
Så de vill också tjäna in en slant för att vi lyckas spara lite på inköpen, tack PostNord, tack för INGENTING!
Citera
2018-01-19, 12:58
  #158
Medlem
Efterson kineserna inte gör rätt för sig får någon annan betala och varför ska det vara Postnord?
Citera
2018-01-19, 13:00
  #159
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Närhelst mina beställningar åker på felaktig tullavgift så brukar jag bara låta dem returneras till säljaren och få pengarna tillbaka. Kommer antagligen att göra så igen då om jag ska straffas med 125 kr för att jag inte vill betala överpris på en mobilladdare till en svensk butikskedja som efterfrågar begagnade smartphones till överåriga sandneger-"barn".

Sketet. Har handlat så mycket som möjligt från utlandet (t.o.m. mat) då jag inte är med på att finansiera ytterligare ork-import via moms...så kommer detta. Frågan är då om de här 125 kronorna innebär att de kan leverera till rätt adress/utlämningsställe också? Tveksamt...

Dessutom är det ju många saker som inte ens finns att köpa i Sverige. Järnridå.

Tja får man ett krav från posten på något man beställt från Kina så hämtar man helt enkelt inte ut det.. Då måste posten skicka tillbaka det (dom kastar den förmodligen). Vilket ger postnord ökade kostnader för hanteringen.


Med tiden lär kineserna lära sig att INTE skicka så att postnord blir inblandade och postnord förlorar kunder.
Citera
2018-01-19, 13:01
  #160
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Tveksamt om de får göra så. De har problem, men det finns regler från Post och telestyrelsen vad de får göra och inte göra.

Men kan Schenker och andra hantera det så är det bara att Postnord får se över sina rutiner.

Sen kan de se över anställningskraven också! Ett jobb ska skötas oavsett vad, inte skall kunderna drabbas!

De behöver helt enkelt anställa flera som arbetar på sorteringen!
Flera arbetslösa kommer ut i jobb, och det är väl något bra? istället för extra avgifter
Citera
2018-01-19, 13:02
  #161
Medlem
dobbelinas avatar
Ja alla Swishare & Aliexpressare,
nu får ni kuken i er av farbror staten!

Undrar vad farbror staten säger när den får kuken i sig
av Kineserna....
Citera
2018-01-19, 13:03
  #162
Medlem
Nirps avatar
Jag beställer regelbundet saker från Kina via eBay, och just orimligheten i avsaknaden av kontroll har jag diskuterat under lång tid. Kommer förstås att drabbas av det här, och det är ju lite surt, samtidigt är det fullständigt naturligt att någonting måste göras åt saken.

Det har länge varit så att beställer man från USA, då tillkommer väldigt ofta moms + administrativ avgift om värdet på det man beställt är över 200 kr, och tullavgift tillkommer om värdet (inkl. frakt) är över 1500kr.
Det gäller de flesta fraktbolagen, jag åkt på dessa avgifter oavsett om det varit DHL, UPS eller PostNord som levererat paketen i slutändan.

Beställer man däremot från Kina, då klarar man sig nästan alltid utan att behöva betala moms och administrativ avgift, särskilt som många säljare från Kina regelmässigt markerar sina varor som "varuprov" eller "gåva".

Beställer man inom EU så är det alltid momsfritt.

I fortsättningen kommer man helt enkelt att få behandla beställningar man gör från Kina så som man gör med beställningar från USA, man köper bara saker som är betydligt billigare eller endast går att få tag på därifrån. Samtidigt kollar man om samma produkt finns inom EU till rimligt pris, och väljer att beställa inom EU när det är ekonomiskt försvarbart.

Det bästa vore förstås om eBay/Wish/Aliexpress började göra som eBay och Amazon gör med många amerikanska säljare, lägger på moms och administrativ avgift redan vid köpet så att paketet inte behöver kontrolleras vid gränsen och man slipper räkna själv.
Citera
2018-01-19, 13:12
  #163
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deman
bara att beställa en jävla massa billigt skit och sen ge fan i att hämta ut dem. Alltid roligt om postnord får mer att göra. Kan lätt tänka mig att donera 1000 spänn till kineserna för detta ändamål. Kineserna får mat på bordet, jag känner mig generös och självgod, samtidigt som postnord får springa mina ärenden fram och tillbaka gratis.

outlösa paket tycker postnord inte om, för då får de inte betalt. Visst! brevärarna snor ju grejerna, men bolaget får inget.

Detta. Iom att PostNord inte fixar att lägga saker i rätt låda och skickar saker till fel utlämningsställe eller missar att skicka avier blir det hämnden. XXX dagliga småbeställningar som aldrig hämtas upp och avierna = gratis toalettpapper (momsfritt).

Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Jag beställer regelbundet saker från Kina via eBay, och just orimligheten i avsaknaden av kontroll har jag diskuterat under lång tid. Kommer förstås att drabbas av det här, och det är ju lite surt, samtidigt är det fullständigt naturligt att någonting måste göras åt saken.

Det har länge varit så att beställer man från USA, då tillkommer väldigt ofta moms + administrativ avgift om värdet på det man beställt är över 200 kr, och tullavgift tillkommer om värdet (inkl. frakt) är över 1500kr.
Det gäller de flesta fraktbolagen, jag åkt på dessa avgifter oavsett om det varit DHL, UPS eller PostNord som levererat paketen i slutändan.

Beställer man däremot från Kina, då klarar man sig nästan alltid utan att behöva betala moms och administrativ avgift, särskilt som många säljare från Kina regelmässigt markerar sina varor som "varuprov" eller "gåva".

Beställer man inom EU så är det alltid momsfritt.

I fortsättningen kommer man helt enkelt att få behandla beställningar man gör från Kina så som man gör med beställningar från USA, man köper bara saker som är betydligt billigare eller endast går att få tag på därifrån. Samtidigt kollar man om samma produkt finns inom EU till rimligt pris, och väljer att beställa inom EU när det är ekonomiskt försvarbart.

Det bästa vore förstås om eBay/Wish/Aliexpress började göra som eBay och Amazon gör med många amerikanska säljare, lägger på moms och administrativ avgift redan vid köpet så att paketet inte behöver kontrolleras vid gränsen och man slipper räkna själv.

Eller så öppnar snedögonen enorma lager i Europa som de först kan frakta till och sedan sälja från (händer kanske inte bara för att lilla Sverige som vanligt ska vara världens samvete men ja...enkelt att komma runt. Ett hårt framtida slag för den logistiska stormakten).

Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Nej, det skall tas ut en administrationsavgift på 125:- för att öppna/verifiera paketet.
Man kan då fastställa vad du beställt och lägga på moms.

De var överarbetade förut men nu ska de öppna och kontrollera grejerna? Cue beställning av tusen enskilda paket med graverade medaljoner och specialdesignade t-shirts där det står "död åt Tengil" eller "fuck postnord" som sedan aldrig hämtas ut. Skyller på utebliven avi.

Enda gången jag fått något öppnat av tullen var när jag i en beställning från Thailand köpte med en påse karameller. Då hade de öppnat karamellpåsen (antagligen för att kontrollera pulvret i den) och sedan återförseglat igen, omsorgsfullt, med varningstejp samt skickat med ett meddelande om att de gjort en kontroll. Ska detta göras med varje paket från Kina numera blir det en administrativ mardröm. Bra där.
__________________
Senast redigerad av wazzobazzo 2018-01-19 kl. 13:28.
Citera
2018-01-19, 13:16
  #164
Medlem
PippiDrengs avatar
De lite större kinesiska nätbutikerna har redan lager i EU så jag undrar om detta kommer påverka annat än att handeln omfördelas och slår hårdast på de små butikerna.
Citera
2018-01-19, 13:24
  #165
Medlem
När Kina går in och räddar Volvo - ja då duger det !

Ett paket som har proto betalt ska ju levereras.

Vad säger Kina om sådana här förslag.

Kommer alla försändelser från Kina beläggas med sådan straffavgift?
Citera
2018-01-19, 13:30
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Detta. Iom att PostNord inte fixar att lägga saker i rätt låda och skickar saker till fel utlämningsställe eller missar att skicka avier blir det hämnden. XXX dagliga småbeställningar som aldrig hämtas upp och avierna = gratis toalettpapper (momsfritt).



Eller så öppnar snedögonen enorma lager i Europa som de först kan frakta till och sedan sälja från (händer kanske inte bara för att lilla Sverige som vanligt ska vara världens samvete men ja...enkelt att komma runt. Ett hårt framtida slag för den logistiska stormakten).



De var överarbetade förut men nu ska de kontrollera grejerna? Cue beställning av 1000 enskilda paket med graverade medaljoner där det står "död åt Tengil" som aldrig hämtas ut. Skyller på utebliven avi.

Har reagerat på i recensioner hos aliexpress dominerar ryssar markant.
Skulle t.o.m. vilja påstå att ryssar beställer långt mer per skalle än svenskar.

Har beställt massor av grejer från Kina och är kanonnöjd, även om man måste vänta en månad.
Har också beställt jättebilliga saker som t.ex. tandpetare, och dessa är mycket bättre än svenska på ICA, samt kostar bara en bråkdel.
Citera
2018-01-19, 13:31
  #167
Medlem
Den som bryr sig sig om svenska jobb borde vara glad.
Gissar att Clas Ohlson ökar på börsen idag.

Det är givetvis ohållbart att mer och mer pengar slussas direkt till Kina istället för att man betalar skatt och moms på det i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
När Kina går in och räddar Volvo - ja då duger det !

Ett paket som har proto betalt ska ju levereras.

Vad säger Kina om sådana här förslag.

Kommer alla försändelser från Kina beläggas med sådan straffavgift?

Posten har dementerat att avgiften blir 125 kr.
Men posten tar en hanteringsavgift för att göra importdeklaration. Borde inte vara så svårt förstå. Det är samma för företag (företag betalar f ö 220 kr + moms, privatpersoner endast 100 kr + moms)
Citera
2018-01-19, 13:37
  #168
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Den som bryr sig sig om svenska jobb borde vara glad.
Gissar att Clas Ohlson ökar på börsen idag.

Det är givetvis ohållbart att mer och mer pengar slussas direkt till Kina istället för att man betalar skatt och moms på det i Sverige.



Posten har dementerat att avgiften blir 125 kr.
Men posten tar en hanteringsavgift för att göra importdeklaration. Borde inte vara så svårt förstå. Det är samma för företag (företag betalar f ö 220 kr + moms, privatpersoner endast 100 kr + moms)

Precis lika ohållbart som vad de skattepengarna går till. Hade mycket väl kunnat tänka mig att köpa en usb-sladd för 30 spänn i Sverige och få den direkt i handen istället för en tia från Kina och få vänta en månad. Det är mer en pricipfråga än en kostnadsfråga för egen del.

https://www.svd.se/postnord-infor-avgift-pa-paket-fran-kina

Ansvaret hamnar på tullverket. Hur f-n ska de få ihop detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in