2018-01-19, 11:03
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Jag pratar om såna som du, systemkramare. De jävla hundringar "du" får in täcker ingenting men de gör det ännu sämre att vara svensk medborgare. Om du vill jaga kostnader är det klädsamt att börja titta på var det blöder mest. Fattar du? Man får de politiker man förtjänar, men även det näringsliv man förtjänar. Sluta kryp för i helvete.
Vad fan snackar du om? Jag får inte in några pengar på det här, och Postnord är fortfarande inte ett regeringsorgan. De har inte längre lust att drunkna i kinapaket, därför inför de en avgift på sådana så att mängden ska minska. Det är en åtgärd för att få företagets verksamhet att fungera, varken mer eller mindre. Om du vill argumentera för att det här handlar om invandringspolitik kan du öppna en tråd i konspirationsforumet.
Citera
2018-01-19, 11:04
Medlem
Fan va sjukt överdrivet.
Citera
2018-01-19, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...

Det var det bästa jag hört. vi ska inte importera massa skit från kina. Elektronik som inte är CE-märkt och börjar brinna. Väskor tillverkade av barn och barnskinn. Vi har inte kontrollen helt enkelt. Får in parasiter och sjukdomar med de där paketen.
Citera
2018-01-19, 11:13
Bannlyst
bara att beställa en jävla massa billigt skit och sen ge fan i att hämta ut dem. Alltid roligt om postnord får mer att göra. Kan lätt tänka mig att donera 1000 spänn till kineserna för detta ändamål. Kineserna får mat på bordet, jag känner mig generös och självgod, samtidigt som postnord får springa mina ärenden fram och tillbaka gratis.

outlösa paket tycker postnord inte om, för då får de inte betalt. Visst! brevärarna snor ju grejerna, men bolaget får inget.
Citera
2018-01-19, 11:18
Medlem
rockypatel66s avatar
När träder denna avgift i kraft?
Citera
2018-01-19, 11:18
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det är rimligt

Jag har i flera år köpt småsaker från kina, telefonfodral eller nåt spänne eller liknande.

Jag kan köpa nån vara för 40kr och få fraktfritt hem till Sverige!

Skulle JAG skicka nåt till kina skulle bara portot för detta bli över hundra kronor!! Kanske mer!

Tydligen har kina nån sorts sanktion som gör att portokostnaden läggs på svenska posten. I vanliga fall har man nåt avtal som delar på bördan. Typ. Men kina räknas som u-land i den ekvationen så de slipper. Typ.

Det har gjort att svenskar kan betala 30kr för nån småsak som skickas fraktfritt till Sverige. Tusentals små paket som ska skickas ”gratis” av postnord.

Ganska rimligt ändå att de stoppar detta
Fel.
Det är Kinesiska staten som betalar.
Dom subventionerar utlandsfrakten till sina företag.
Det här kommer att betyda döden för Aliexpress, Swish osv i Sverige.
Har en känsla av att Kinesiska diplomater ganska omgående kommer att framföra protester
till UD.
Kina kan nog dra åt tumskruvarna rejält på lilla Sverige, om vi gör något som inte faller
dom i smaken.
Citera
2018-01-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Det är ju vansinne. Ingen vett och sans

Vad är vettigt?
...det är ju en förlust att hantera paket från kina?
Hur skulle du driva en egen verksamhet?
Citera
2018-01-19, 11:20
Medlem
Egentligen ett i-landsproblem. Blir bara att man byter transportör till Sverige.

Konkurrenter ler hela vägen till banken.
Citera
2018-01-19, 11:20
Medlem
BigBusinesss avatar
Exakt detta har redan andra speditörer!!! Exempelvis FedEx.

De hanterar själva tull och moms - utan att fråga kunden, och lägger på en administrationsavgift.

Vad som nu hänt är att ”man” konstaterat att det är postens ansvar att hantera momsen även för ej spårade paket. Inget jättekonstigt alltså även om

Man starkt kan ifrågasätta prislappen.

Bara att försöka gå ihop när man beställer för att minska kostnaden.
Citera
2018-01-19, 11:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Om alla beställer var sitt skitpaket till valfri politiker så de får hem en inbetalningsavi så kanske det händer nåt?
Citera
2018-01-19, 11:23
Medlem
Iliums avatar
Ska de sitta och öppna alla paket då? Kinserna är ju inte direkt kända för att tulldeklarera korrekt. Suck.
Citera
2018-01-19, 11:25
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Hahah hear hear, huvudet på spiken. Gnälltrollen å snåljåparna har redan börjat göra sig hörda i tråden... Tror dock att det blir ett jävla liv på famijeliv.se xDDD
Håller med dig, håller med dig.
Postnord borde ha gjort detta för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in