Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Det är rimligt
Jag har i flera år köpt småsaker från kina, telefonfodral eller nåt spänne eller liknande.
Jag kan köpa nån vara för 40kr och få fraktfritt hem till Sverige!
Skulle JAG skicka nåt till kina skulle bara portot för detta bli över hundra kronor!! Kanske mer!
Tydligen har kina nån sorts sanktion som gör att portokostnaden läggs på svenska posten. I vanliga fall har man nåt avtal som delar på bördan. Typ. Men kina räknas som u-land i den ekvationen så de slipper. Typ.
Det har gjort att svenskar kan betala 30kr för nån småsak som skickas fraktfritt till Sverige. Tusentals små paket som ska skickas ”gratis” av postnord.
Ganska rimligt ändå att de stoppar detta
Fel.
Det är Kinesiska staten som betalar.
Dom subventionerar utlandsfrakten till sina företag.
Det här kommer att betyda döden för Aliexpress, Swish osv i Sverige.
Har en känsla av att Kinesiska diplomater ganska omgående kommer att framföra protester
till UD.
Kina kan nog dra åt tumskruvarna rejält på lilla Sverige, om vi gör något som inte faller
dom i smaken.