2018-01-19, 10:18
Medlem
humanlifes avatar
Turkiet har tydligen fått grönt ljus för att ta itu med kurderna. Är även Assad med på det? I det tysta kanske?
Citat:
Turkish Army on Threshold of Laying Siege on Kurds in Northern Syria

Turkish President Recep Tayyip Erdogan announced on Tuesday that the army and affiliated militant groups will kick off an imminent operation against Kurds in the towns of Afrin and Manbij in Northern Aleppo.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13961028000467
Citera
2018-01-19, 10:25
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Turkiet har tydligen fått grönt ljus för att ta itu med kurderna. Är även Assad med på det? I det tysta kanske?

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13961028000467

Vem bryr sig om Assad. Ska du diskutera Syrien så ska du sitta ner med Ryssland och Iran. Assad får gilla läget...
Citera
2018-01-19, 10:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Vem bryr sig om Assad. Ska du diskutera Syrien så ska du sitta ner med Ryssland och Iran. Assad får gilla läget...
Nej, jag kan inte tro att det är så illa att de bara kör över Assad. Alla vill ha slut på kriget, även Assad, man måste vara pragmatisk.

Jag hade nog fel där. Här är ett mycket skarpt uttalande från Syrien:

UPDATE-Mikdad: Syria will confront any Turkish aggression on its territory by appropriate response
https://sana.sy/en/?p=124748

Så nu är kurderna alltså den murbräcka som USA har velat ha hela tiden.

Uttalandet kan ju förstås vara tomma ord, de har ju fullt upp ändå. Jag kan förstå att Iran gillar det här, men Ryssland? Varför skulle Ryssland gå med på detta?

Så sent som för några dagar sedan sa Lavrov att kurderna är en del av Syrien och att deras intressen måste beaktas.

Det verkar som Turkiet kör sitt eget race, de har inte fått ryskt godkännande.
Citat:
Ankara Asks for Moscow’s 'Cover' to Infiltrate Afrin

Turkey asked on Thursday for Russia’s air cover to launch a military operation ahead of infiltrating the city of Afrin, northern Syria.

Ankara announced it was coordinating with Moscow to allow its air forces to use Syrian air space over Afrin, also demanding the Russians not to oppose such potential Turkish military operation.

https://aawsat.com/english/home/article/1148306/ankara-asks-moscow’s-cover-infiltrate-afrin
Senast redigerad av humanlife 2018-01-19 kl. 11:15.
Citera
2018-01-19, 11:42
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Uttalandet kan ju förstås vara tomma ord, de har ju fullt upp ändå. Jag kan förstå att Iran gillar det här, men Ryssland? Varför skulle Ryssland gå med på detta?

Turkiska ÖBn var i Ryssland igår tillsamans med chefen för turkiska underrättelsetjänsten. Varken Ryssland eller Assad kommer att acceptara det här, precis såsom de inte accepterade Al-Bab. Men i verkligheten förhandlade turkarna via ÖBn och MIT i Moskva. Naturligtvis fick ryssarna något i gengäld, men vi vet inte vad. Jag skriver det här om jag får tag i något i turkiska medier.

Både Ryssland och Iran har fått något av Turkiet, för Irans del kan det var i något i Irak. Men vi vet bara inte vad. De kommer säkert uttrycka "oro" etc. för att hålla fasaden med i praktiken kommer inget att ske. Assad skiter turkarna i vid det här laget.
Citera
2018-01-19, 11:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Turkiska ÖBn var i Ryssland igår tillsamans med chefen för turkiska underrättelsetjänsten. Varken Ryssland eller Assad kommer att acceptara det här, precis såsom de inte accepterade Al-Bab. Men i verkligheten förhandlade turkarna via ÖBn och MIT i Moskva. Naturligtvis fick ryssarna något i gengäld, men vi vet inte vad. Jag skriver det här om jag får tag i något i turkiska medier.

Både Ryssland och Iran har fått något av Turkiet, för Irans del kan det var i något i Irak. Men vi vet bara inte vad. De kommer säkert uttrycka "oro" etc. för att hålla fasaden med i praktiken kommer inget att ske. Assad skiter turkarna i vid det här laget.
Fortsatt lojalitet österut är mina två cent...
Citera
2018-01-19, 12:32
Medlem
MakeMyDay84s avatar
Op Afrin Har Börjat!!
Citera
2018-01-19, 12:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Mjo, man kan ju tänka sig ett tyst medgivande både från Assad, Ryssland och Iran. Turkiet är närmast till hands att ta itu med kurderna och alla är sugna på att bestraffa dem för deras samarbete med USA.
Men när det är klart skall Turkiet tillbaka till sin gräns.

Och är det så, så kommer det inte att stå någonstans.
Citera
2018-01-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeMyDay84
Op Afrin Har Börjat!!

Må den vara framgångsrik till en början, sen ska varenda bit tillbaks till Syrien och dess folk.
Citera
2018-01-19, 12:43
Medlem
Då har officiellt kriget spridit sig till Turkiet.
Citera
2018-01-19, 12:50
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Men när det är klart skall Turkiet tillbaka till sin gräns.

Och är det så, så kommer det inte att stå någonstans.

Det blir så, det är utrensningsoperation, ingen annektering eller liknande.
Citera
2018-01-19, 12:51
Medlem
Blir en intressant helg detta, potential att bli omfattande
Citera
2018-01-19, 13:02
Medlem
Citat:
Nej, jag kan inte tro att det är så illa att de bara kör över Assad. Alla vill ha slut på kriget, även Assad, man måste vara pragmatisk.

Jag hade nog fel där. Här är ett mycket skarpt uttalande från Syrien:

UPDATE-Mikdad: Syria will confront any Turkish aggression on its territory by appropriate response
https://sana.sy/en/?p=124748

Så nu är kurderna alltså den murbräcka som USA har velat ha hela tiden.

Så sent som för några dagar sedan sa Lavrov att kurderna är en del av Syrien och att deras intressen måste beaktas.

Det verkar som Turkiet kör sitt eget race, de har inte fått ryskt godkännande.

https://aawsat.com/english/home/article/1148306/ankara-asks-moscow’s-cover-infiltrate-afrin

Det är ett spel mellan USA och Ryssland. Både USA och Ryssland försöker locka till sig kurderna. USA försöker få Turkiet att attackera Afrin, som står under ryssarnas beskydd, för att på så sätt minska kurdernas förtroende för ryssarna. Det var därför Trump ringde till Erdogan och sa att de kommer att sluta beväpna kurderna bara för att dagen efter leverera 100 lastbilar vapen till kurderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in