2018-01-19, 12:42
  #145
Medlem
General-snuss avatar
Detta är så sjukt skämmigt av Sverige , vi har redan ett världens högsta skattetryck och nu sedan detta😩

Fyfan vad jag hatar våra politiker
Citera
2018-01-19, 12:42
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Tråden handlar om Postnord så det skall tydligen tas ut straffavgift + moms två gånger.
Men nu är det falska nyheter vi talar om så jag kanske har missat något.

Du menar att detta bara är fejknews?
Citera
2018-01-19, 12:46
  #147
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
Tråden handlar om Postnord så det skall tydligen tas ut straffavgift + moms två gånger.
Men nu är det falska nyheter vi talar om så jag kanske har missat något.
Nej, det skall tas ut en administrationsavgift på 125:- för att öppna/verifiera paketet.
Man kan då fastställa vad du beställt och lägga på moms.
Citera
2018-01-19, 12:47
  #148
Medlem
Någon i tråden som vet när det hela börjar praktiseras.

Jag har 27 paket som jag väntar på.

Jag stödjer ändock förslaget. Svenska företag borde ha lägre fraktavgifter än de kinesiska.

Att handla något från Kina för 13 skr inkluderad fri frakt är absurt.

Samt jag betalar gärna svensk-moms för det jag köper. Det är rättvist.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-19 kl. 12:49.
Citera
2018-01-19, 12:47
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Nej, det skall tas ut en administrationsavgift på 125:- för att öppna paketet.
Man kan då fastställa/verifiera vad du beställt och lägga på moms.

Shiiit, då har dom att göra om dom ska öppna ALLA paket som inkommer...
Citera
2018-01-19, 12:50
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Någon i tråden som vet när det hela börjar praktiseras.
1 Mars ska PostNord lämna ett förslag till Tullverket så jag räknar kallt med att hinna lägga en beställning till.
Citera
2018-01-19, 12:51
  #151
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Shiiit, då har dom att göra om dom ska öppna ALLA paket som inkommer...
Om det här genomförs kommer paketen att näst intill upphöra att komma från Kina.
Citera
2018-01-19, 12:52
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Visst kommer det spela roll, inte lägger dom väl på straffavgifter på gåvor och presenter man får från andra länder? Det vore ju helt sjukt i så fall. Det måste ju vara på varor man handlat från butiker där det står värde markerat som dom lägger på avgiften, om paketet ser ut att komma från någon som skickar varan som gåva så kan dom ju omöjligt lägga på någon avgift på detta.
Vet inte hur det kommer att funka men det kommer ju inte räcka med att det står "gift" på paketet för att undvika avgifter.
Citera
2018-01-19, 12:54
  #153
Bannlyst
Närhelst mina beställningar åker på felaktig tullavgift så brukar jag bara låta dem returneras till säljaren och få pengarna tillbaka. Kommer antagligen att göra så igen då om jag ska straffas med 125 kr för att jag inte vill betala överpris på en mobilladdare till en svensk butikskedja som efterfrågar begagnade smartphones till överåriga sandneger-"barn".

Sketet. Har handlat så mycket som möjligt från utlandet (t.o.m. mat) då jag inte är med på att finansiera ytterligare ork-import via moms...så kommer detta. Frågan är då om de här 125 kronorna innebär att de kan leverera till rätt adress/utlämningsställe också? Tveksamt...

Dessutom är det ju många saker som inte ens finns att köpa i Sverige. Järnridå.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Sen kan alla snåljåpar i tråden gråta sig till sömns.

Vad sägs om en karantänavgift för smittbärande araber/negrer/afghaner med familj? Du är en idiot.
__________________
Senast redigerad av wazzobazzo 2018-01-19 kl. 13:00.
Citera
2018-01-19, 12:54
  #154
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.

Dumheter. Det handlar snarare om att folk vill ha tillgång till ett utbud som inte finns i Sverige och som inte kommer att finnas här alls om denna avgift införs.

Själv beställer jag ex elektronik komponenter till antika och äldre apparater.
det existerar helt enkelt inte i Sverige och är extremt svårt att hitta i USA. Skulle man hitta något i EU eller USA så är priserna 10-100ggr över de kinesiska. Varför ?

Kineserna har köpt in stora lager från väst av äldre komponenter som inte ansetts lönsamma att ha i lager och eller tillverka längre.

Från postens sida så är det enbart ett sätt att föda invandringen..och man tar därmed livet av äldre saker snabbt. Precis som med elektroniken så är ex äldre bildelar uppköpta av kineserna så även patent och ritningar..

Numera anser man det olönsamt att hålla saker i lager.. Gissa ex vad delarna från mekonomen, biltema,jula och andra kommer ifrån i första hand ?

Detta kommer påverka ALLA och öka på priserna ordentligt.
Citera
2018-01-19, 12:54
  #155
Medlem
Det här är något som borde ha införts för flera år sedan. Man har uråldriga avtal med Kina, där landet fortfarande betraktas som ett u-land och har extremt subventionerade fraktpriser. Detta gjorde man för att hjälpa Kinas ekonomi att komma på fötter, vilket knappast behövs idag.
Tror också att det är väldigt hälsosamt för svenska butiker att det blir mer rättvisa villkor. Bra för Postnord att kunna lägga tid och arbetskraft på vettigare saker än krams som folk klickar hem på Wish.
Sen kan alla snåljåpar i tråden gråta sig till sömns.
Citera
2018-01-19, 12:56
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
1 Mars ska PostNord lämna ett förslag till Tullverket så jag räknar kallt med att hinna lägga en beställning till.
Tack. Då hinner jag göra några beställningar till.
Bland annat en "intelligent" AAA AA USB-laddare för 1.5 pund, inkluderad frakt. Absurt pris.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-19 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in