Citat:
Ursprungligen postat av
Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord
svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.
Dumheter. Det handlar snarare om att folk vill ha tillgång till ett utbud som inte finns i Sverige och som inte kommer att finnas här alls om denna avgift införs.
Själv beställer jag ex elektronik komponenter till antika och äldre apparater.
det existerar helt enkelt inte i Sverige och är extremt svårt att hitta i USA. Skulle man hitta något i EU eller USA så är priserna 10-100ggr över de kinesiska. Varför ?
Kineserna har köpt in stora lager från väst av äldre komponenter som inte ansetts lönsamma att ha i lager och eller tillverka längre.
Från postens sida så är det enbart ett sätt att föda invandringen..och man tar därmed livet av äldre saker snabbt. Precis som med elektroniken så är ex äldre bildelar uppköpta av kineserna så även patent och ritningar..
Numera anser man det olönsamt att hålla saker i lager.. Gissa ex vad delarna från mekonomen, biltema,jula och andra kommer ifrån i första hand ?
Detta kommer påverka ALLA och öka på priserna ordentligt.