2018-01-19, 12:26
  #133
Medlem
Jag tycker det är rätt åt alla som handlar av kommunistdiktaturen Kina och stödjer deras arbetsmarknad. Om ni handlade svenskt och stödde svensk arbetsmarknad hade ni inte haft detta problem. Jag handlar så mycket som möjligt i butik. Har slutat skicka efter böcker från sci-fi bokhandeln utan åker hellre dit och köper mig en bok. Då stödjer jag mycket mer, tåg/buss för att ta mig till Stockholm och matföretag.

Jag har handlat en mobilhållare av Kina, den blev dyrare än beräknat då dåliga kvaliteten gjorde att mobilen flög i backen och fick lagas.

Vägra näthandel, stöd svensk arbetsmarknad
Citera
2018-01-19, 12:26
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Anledningen till "straffavgiften" är för att tullen inte får in några
tullavgifter, samt staten förlorar moms.
Detta p.g.a. Postnord inte har dom resurser och pengar som krävs för att öppna och kontrollera alla paket.

Det här är inte bra för Postnord för dom som trodde det, däremot
är det bra för staten som kan dra in tullavgifter & moms.

Detta är dock mycket lätt att komma förbi genom att be säljaren skicka varan markerad som gåva och skriva ner värdet. Visst kan tullen öppna paketet och se om varans värde överensstämmer med det som står påskrivet, men hur det ska kunna genomföras på varenda paket ser jag inte som möjligt.
Citera
2018-01-19, 12:28
  #135
Medlem
swimp78s avatar
Men är inte majoriteten av kinapaketen lågvärdeförsändelser?

Är det tull och moms på nåt man köper för , säg, 65kr?

http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriavaror/forsandelseravringavarde.4.226de36015804b8cf353818 .html
Citera
2018-01-19, 12:29
  #136
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Varför får jag känslan av att det hela bara handlar om att rädda Postnords ansikte på något vis...
Citera
2018-01-19, 12:30
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Detta är dock mycket lätt att komma förbi genom att be säljaren skicka varan markerad som gåva och skriva ner värdet. Visst kan tullen öppna paketet och se om varans värde överensstämmer med det som står påskrivet, men hur det ska kunna genomföras på varenda paket ser jag inte som möjligt.
Typ allt jag beställt från Kina senaste åren har varit markerat som "gift". Tror inte det kommer att spela nån roll.
Citera
2018-01-19, 12:33
  #138
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag tycker det är rätt åt alla som handlar av kommunistdiktaturen Kina och stödjer deras arbetsmarknad. Om ni handlade svenskt och stödde svensk arbetsmarknad hade ni inte haft detta problem. Jag handlar så mycket som möjligt i butik. Har slutat skicka efter böcker från sci-fi bokhandeln utan åker hellre dit och köper mig en bok. Då stödjer jag mycket mer, tåg/buss för att ta mig till Stockholm och matföretag.

Jag har handlat en mobilhållare av Kina, den blev dyrare än beräknat då dåliga kvaliteten gjorde att mobilen flög i backen och fick lagas.

Vägra näthandel, stöd svensk arbetsmarknad
Finns en del unika kvalitetsprodukter som görs av Kinesiska företag. Det är inte bara jättefabriker som tillverkar miljarder små skitprylar där borta. Svårt att stödja svenska företag och säljare som inte finns. Men jag håller med om att det beställs alldeles för mycket små skitvaror som man lika gärna kan köpa här hemma, och om man ens bryr sig om att kolla priset så ser man att det inte alls var tio gånger dyrare för det där lilla köksredskapet för några tior, eller vad det nu kan vara.
Citera
2018-01-19, 12:34
  #139
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Export av skräp är det Kina lever på.
Den här "straffavgiften" kommer Kineserna garanterat protestera mot.
Kina har mycket större finansiella muskler än Sverige, och kan sätta
press på oss, om vi gör saker som inte faller dom i smaken.
Ja kineserna kan ju börja med att ta hem plattformen och tillverkningen av volvo personbilar eller flytta den till ett billigare land.
För varför bedriva tillverkning i ett land som har ett av världens högsta skattetryck och energi miljöavgifter tillsyn mm.
Angående postnord så är det väl hälftenägt av danska postväsendet så det vore intressant att få veta om straffavgiften på kina prylar även kommer att tas ut i Danmark där posten fungerar utan problem exempel att dom meddelar en hela resan vart försändelsen finns och tider för leverans.
Men så fort det kommer till deras superterminal i malmö där dom för övrigt nyanställda nysvenskarna öppnar och stjäl innehållet i paketen så stannar leveransen upp och man blir ombedd via ett mail att man själv skall gå in på datan och boka en tid för avlämning eller plats för att lösa ut försändelsen.
Citera
2018-01-19, 12:35
  #140
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Angående postnord så är det väl hälftenägt av danska postväsendet så det vore intressant att få veta om straffavgiften på kina prylar även kommer att tas ut i Danmark där posten fungerar utan problem
Nej, den danska divisionen har samma paketproblem som den svenska.
Citera
2018-01-19, 12:36
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag tycker det är rätt åt alla som handlar av kommunistdiktaturen Kina och stödjer deras arbetsmarknad. Om ni handlade svenskt och stödde svensk arbetsmarknad hade ni inte haft detta problem. Jag handlar så mycket som möjligt i butik. Har slutat skicka efter böcker från sci-fi bokhandeln utan åker hellre dit och köper mig en bok. Då stödjer jag mycket mer, tåg/buss för att ta mig till Stockholm och matföretag.

Jag har handlat en mobilhållare av Kina, den blev dyrare än beräknat då dåliga kvaliteten gjorde att mobilen flög i backen och fick lagas.

Vägra näthandel, stöd svensk arbetsmarknad

+1 på detta. Har ändrar mina vanor med och blivit mer medveten ...dessutom tjänar jag pengar på det i längden.
Näthandel och stora kedjor som gåty bort. Handlar jag mat så går jag till en matbutik, ska jag handla färg går jag till en färgbutik osv osv osv. Så jävla trött på all skit å dålig service på "vi har allt du behöver å köp dig en äcklig korv, som inte borde få heta korv, för en 5:a på vägen ut med-butik).

Man stödjer fler människor och i längden så vinner din ekonomi på det med.
Citera
2018-01-19, 12:36
  #142
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Läste snabb tråden. Såg ingen som nämnde att dom även skall öka handläggningstiden med.

Härligt med prishöjning och tidsökning känns jävligt svenskt..

Det kan bli lite svårt att anställa 6000 handläggare. Framför allt, var ska de jobba? Man har inte riktigt tänkt igenom detta.
Citera
2018-01-19, 12:37
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Tyvärr är det så. Fastnar paketet i tullen så är det moms från krona 1 plus 125kr i faktureringsavgift.
Är värdet över 1500kr tillkommer även tull.

Tråden handlar om Postnord så det skall tydligen tas ut straffavgift + moms två gånger.
Men nu är det falska nyheter vi talar om så jag kanske har missat något.
Citera
2018-01-19, 12:41
  #144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Typ allt jag beställt från Kina senaste åren har varit markerat som "gift". Tror inte det kommer att spela nån roll.

Visst kommer det spela roll, inte lägger dom väl på straffavgifter på gåvor och presenter man får från andra länder? Det vore ju helt sjukt i så fall. Det måste ju vara på varor man handlat från butiker där det står värde markerat som dom lägger på avgiften, om paketet ser ut att komma från någon som skickar varan som gåva så kan dom ju omöjligt lägga på någon avgift på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in