2018-01-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Glöm inte att det uppgivits att de (åtminstone pappan) var scientologer. Ansett som en av de farligaste sekterna, läs nedan länkar om avhoppare så förstår ni varför. Det kan förklara isolering och lögner till omgivningen om allvarlig sjukdom. Normala barnläkare sätter inte diagnosen ME och föreslår hemundervisning. Kanske hustrun ville hoppa av vilket drev mannen till mord och självmord?

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/mariette-lindstein-lyckades-fly-från-sekt-1.335443
Men var är det belagt att de fått ME-diagnos? Ingenstans!
Citera
2018-01-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Glöm inte att det uppgivits att de (åtminstone pappan) var scientologer. Ansett som en av de farligaste sekterna, läs nedan länkar om avhoppare så förstår ni varför. Det kan förklara isolering och lögner till omgivningen om allvarlig sjukdom. Normala barnläkare sätter inte diagnosen ME och föreslår hemundervisning. Kanske hustrun ville hoppa av vilket drev mannen till mord och självmord?

http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/mariette-lindstein-lyckades-fly-från-sekt-1.335443

Det var någon som skrev tidigare i tråden att de hade enorma skulder. Vilket ingen tog på allvar eftersom de hade de så bra ställt, med två akademikerjobb och Oskars lönsamma firma ovanpå det.
Men efter att ha läst vad det kostar att vara med i Scientologerna (olika artiklar på nätet) så inser jag att de kan ha varit både utblottade och skuldsatta upp över öronen. Om de nu var med i scientologerna men det har ju många olika i tråden vittnat om.
Citera
2018-01-19, 11:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Att det låter rimligt att under sådana premisser döda sina barn.

Skulle gissa på att du är yngre och inte tänker/förstår lika långt. En situation kan verka begriplig/rimlig men det betyder inte att den är sund/rätt/ok.
Citera
2018-01-19, 11:05
Medlem
En tidig uppgiftslämnare med kännedom om familjen säger att det är vad föräldrarna gått ut med till skola och kollegor. ME=kronisk trötthet. Diagnoser som inte är etablerade i svensk sjukvård utanför Gottfrieskliniken.
Citera
2018-01-19, 11:07
Medlem
JanTalibans avatar
Privatspanaren funderar vid sitt skrivbord:

1. Arbetsplatsen säger att man saknar pappan på morgonen den 9/1. Vilket kan tolkas som att man uppfattat allt vara i sin ordning fram till dess.
2. Grannarna har inte märkt nåt ovanligt – vilket borde utesluta fördragna gardiner kvällen innan (i synnerhet sen typ 6/1). Brottet har därför sannolikt skett i nära anslutning till den 9/1.
3. Polisen tar det ovanliga beslutet om blixtutryckning (så fort pappan anmäls saknad); man bryter sig in utan att ens invänta låssmed. Man anger ”samlad bedömning” som skäl. Polisens bedömning bör väl huvudsakligen ha baserats på information från pappans arbetsplats. Dvs kollegorna känner till händelser, exempelvis det man syftar på i det kryptiska ”det som inte fick hända”.
4. Pappans kollegor nämner ”den sista tiden förtjänade du inte” när man sörjer hans bortgång. Det tycks därmed ha varit känt att pappan drabbats av nån svår personlig motgång.
5. Kollegorna ger (i media) inte minsta intryck av att betänka att pappan kan vara en mördare (vilket kan förklaras med antingen sakkännedom, naivitet eller hyfs).
6. Att barnen hålls hemma från skolan tycks bygga på krav från föräldrarna, snarare än på rekommendation från medicinsk expertis.
7. Skolan beskriver ”en familj i djup kris”, vilket bör referera till tiden före jullovet – för annars hade man nog hellre sagt typ ”akut kris”. Kanske hade barnens hälsotillstånd indirekt börjat rulla igång en skenande händelseutveckling.
8. Hur barnens vardag har tett sig (vistelse/umgänge/intresse/aktivitet) är okänt, men frånvaron av skvaller mm kan tyda på isolering.
9. Ingen med personlig anknytning till familjen har på något sätt figurerat i media, vilket kan tyda på isolering.
10. Skvallret här på Flashback domineras av personer som verkar finnas i familjens närområde (och som gör naiva anspråk på att veta fakta) men som uppenbarligen inte har allra minsta personkännedom, vilket kan tyda på isolering,

Jag får inte ihop nån teori om vad som kan ha hänt. Men en personlig reflektion: Folk som aktivt ägnar sig åt att skylta med en sak brukar dölja dess motsats. Och här har vi en pappa som utåt verkar ha kört ett överdrivet skyltande om hur reservationslöst han älskar sin familj…
Citera
2018-01-19, 11:08
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Skulle gissa på att du är yngre och inte tänker/förstår lika långt. En situation kan verka begriplig/rimlig men det betyder inte att den är sund/rätt/ok.
Men att döda sin barn är aldrig rimligt för mig. Och ja, jag har själv barn. 2 flickor. Och för mig är det under alla omständigheter obegripligt.
Citera
2018-01-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Om du fick göra en kvalificerad gissning, utifrån egen kunskap, vad tror du drev pappan över gränsen? Om han nu mördade sin familj och sen tog livet av sig.

Jag kan inte göra någon kvalificerad gissning om det eftersom jag inte är insatt i detaljer kring det aktuella fallet.

Som jag påpekat tidigare är skälen till familicide ofta triviala. T.ex:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Jag tror att pappan av olika skäl varit stressad under lång tid och till följd av det utvecklade en depression. Det i sin tur kan ge suicidala tendenser. Vad som fick honom, om vi nu utgår ifrån att han är gärningspersonen, att slutligen ta steget fullt ut och även inkludera övriga i familjen kan ha flera olika orsaker.

Om dem kan vi som sagt bara spekulera. Frun kan ha velat att de skulle separera. Mannen kan ha fått en psykos, möjligen inducerad av alkoholintag. Han kan ha sett drömmen om en professur gå om intet till följd av att han var tvungen att stanna hemma för mycket. Det ekonomiska geniet kan ha gjort dåliga affärer som skadade självbilden. Han kan ha skämts så mycket över sina egna suicidala tankar att han slutligen ville ta med sig hela familjen istället för att de skulle leva övergivna med hans "skamliga gärning". Etc.

Det finns många alternativ, men vi vet ingenting i nuläget. Ingenting tyder på att döttrarna skulle vara dödssjuka eller att föräldrarna gemensamt beslutat att mörda sina egna barn. Samtliga ovanstående alternativ är mer troliga.
Citera
2018-01-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det var någon som skrev tidigare i tråden att de hade enorma skulder. Vilket ingen tog på allvar eftersom de hade de så bra ställt, med två akademikerjobb och Oskars lönsamma firma ovanpå det.
Men efter att ha läst vad det kostar att vara med i Scientologerna (olika artiklar på nätet) så inser jag att de kan ha varit både utblottade och skuldsatta upp över öronen. Om de nu var med i scientologerna men det har ju många olika i tråden vittnat om.

Det stärker ansolut den teorin liksom att de jobbade in i det sista. Om mannen var fanatisk Scientolog och hustrun vacklade i övertygelse så skulle det kanske kunna leda till detta. Vilket omgivningen och vi aldrig får veta isf.
Citera
2018-01-19, 11:13
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels

Även barn/tonårsflickor kan få bröstcancer och den kan vara aggressiv.

Javisst, men det ÄR extremt ovanligt. (<- gällande tonåringar vill säga. Att ett litet barn skulle få bröstcancer? Har det någonsin inträffat?)
Dessutom så gäller mitt svar även dem. Teorin var att de visste att de isf var bärare, och då kontrolleras de mycket noga. Att en 14 åring skulle vara döende i bröstcancer.. nej, det är snudd på lika troligt som att hon blev träffas av en meteorit. Man kan ju dra iväg vilka hypoteser och teorier som helst, men BRCA teorin är en av de mer osannolika. (Med det menar jag att visst kan de ha BRCA-genen, men att döttrarna utvecklat dödlig bröstcancer och därför tagits av daga..Nej, finns inte på kartan)
Jag garanterar dig att alla med gedigen kunskap om just BRCA håller med mig i detta.
Är man inne på ärftlighets och genmutationsteorin, så finns det tusen andra defekter som är troligare.
Senast redigerad av Cating 2018-01-19 kl. 11:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag kan inte göra någon kvalificerad gissning om det eftersom jag inte är insatt i detaljer kring det aktuella fallet.

Som jag påpekat tidigare är skälen till familicide ofta triviala. T.ex:

Jag tror att pappan av olika skäl varit stressad under lång tid och till följd av det utvecklade en depression. Det i sin tur kan ge suicidala tendenser. Vad som fick honom, om vi nu utgår ifrån att han är gärningspersonen, att slutligen ta steget fullt ut och även inkludera övriga i familjen kan ha flera olika orsaker.

Om dem kan vi som sagt bara spekulera. Frun kan ha velat att de skulle separera. Mannen kan ha fått en psykos, möjligen inducerad av alkoholintag. Han kan ha sett drömmen om en professur gå om intet till följd av att han var tvungen att stanna hemma för mycket. Det ekonomiska geniet kan ha gjort dåliga affärer som skadade självbilden. Han kan ha skämts så mycket över sina egna suicidala tankar att han slutligen ville ta med sig hela familjen istället för att de skulle leva övergivna med hans "skamliga gärning". Etc.

Det finns många alternativ, men vi vet ingenting i nuläget. Ingenting tyder på att döttrarna skulle vara dödssjuka eller att föräldrarna gemensamt beslutat att mörda sina egna barn. Samtliga ovanstående alternativ är mer troliga.

Stressad kan ha utökats av att han kan ha gått med i scientologerna. Då förväntas man utöver sitt ordinarie heltidsarbete studera upp till 40 timmar i veckan och arbeta för scientologerna. Dessutom så måste man donera pengar, stora pengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Det har inte bara med ålder att göra. Många inser aldrig att det föreligger en distinktion mellan empati och sympati.
Citera
2018-01-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Men att döda sin barn är aldrig rimligt för mig. Och ja, jag har själv barn. 2 flickor. Och för mig är det under alla omständigheter obegripligt.
Men det är ju inte det hon säger! Att förstå vad som puttar en förälder över kanten är inte att acceptera att man dödar ett barn. Det är två vitt skilda begrepp. Jag kan också förstå en förtvivlan som är så stark att man dödar ett barn, men jag kan inte begripa ATT man gör det! Det finns inte på min karta what so ever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in