2018-01-19, 09:29
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Få se om vi får höra något från offentligt håll idag. Polisen har väl hintat om att de skall komma med mer information...?
Tyvärr tror jag att den informationen endast kommer att leda till ännu fler spekulationer här.
Nä, hela den här historien kommer att få vila i skuggornas dal i många år framöver....

(Eftersom det med stor sannolikhet rör sig om människor som på ett eller annat sätt själva valt denna utväg)

Enda chansen är att någon närstående pratar ut i någon morgonsoffa, men vi får nog ge det några år innan det sker...

Vila i frid.

TVÅ barn som "själva valt denna utväg" och dessutom fått hjälp att genomföra det av sina egna föräldrar....nja. Ruggigt ruggigt skadat isf. Barnen lär i sådant fall ha varit stark påverkade av sina föräldrar. Verkar inte som om de hade intryck från så många andra håll precis. Men jag har hela tiden trott att detta har begåtts för att dölja något. Finns ju en del vidriga saker som kan pågå i en familj. Tyvärr.
Citera
2018-01-19, 09:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Du har rätt, man ska inte döma. Men för mig blev detta lite för mycket, att läsa. Jag har fått mycket hjälp, men det är en riktig kamp, hjälpen får man inte alltid. Men då finns IVO, världens bästa instans, man får vara svag och man har rättigheter att lindra för sina barn, utan att döda dem. Jag har kört hårt, så jag fick en infarkt. Men jag tar emot och jag kräver hjälp. Förälder är man i hela livet och jag tror inte alla förstår hur det känns att sörja ett levande barn. Men jag ger aldrig upp, jag har tänkt tanken att ta mitt liv, men aldrig mitt barns, och.... hur ska mitt barn klara sig utan mig??? Nej, en dag i taget och med ett sunt sinne så kämpar man på. Jag bör nog sluta läsa detta, men blev så oerhört tagen. Men jag kliver av nu, man får ta och fokusera på positivare saker än konstiga kommentarer. Visst jag respekterar alla, men ibland hettar jag till, när det känns för nära. Önskar alla ett rimligt svar på detta och jag ber alla föräldrar som har sjuka barn att aldrig glömma bort att IVO finns och de har hjälpt mig massor. Ha det fint nu allihop.

Håller fullkomligt med dig - man kan fundera på beslut om sitt eget fortsatta existerande om man har det jobbig och ett sjukt barn. Kanske rätt rimligt med sådana tankar och överväganden. Men att besluta att livet ska upphöra när det just börjat för en 11 och en 14 åring?
Även om barnen var dödssjuka med dålig prognos så ger man väl inte upp hoppet. Medicinsk utveckling sker rasande snabbt - det som inte var botbart igår kan vara det imorgon. Möjligheten att lindra är bättre.

Nu är det nog så att föräldrarna, som sannolikt var de som fattade beslutet, inte gjorde det klartänkt med sunda huvuden. De var nog inte friska i psyket sista tiden och påverkade kanske varandra.

Scenariet med starka mediciner till de(lurade) döttrarna och därefter frivillig cocktail till modern varefter fadern när allt är klart hänger sig, är i mitt tycke ett mycket sannolikt tillvägagångssätt.
Det skulle förklara varför tjejerna låg i sina egna sängar och inte med modern - man upprätthöll en vanlig nattningsfasad för döttrarna. Det är en oblodig "human" lugn metod som man, som förövarare kan intala sig själv, görs i en akt av kärlek. Man går in i ett folie a deux - båda vuxna har samma störda och sjuka uppfattning och triggar varandra. Har man dessutom isolerat sig blir till slut hela ens världsbild präglad av det störda och sjuka - man ser inget annat utanför.

Det är ofta detta som händer i sekter, men då i större skala. Ska en sekt kunna ta makten och styra är a och o just att isolera medlemmarna från omvärlden. Den här familjen kanske fungerade som en "minisekt".

Fallet i USA med 13 isolerade svältande barn fungerade just för att hemundervisning är lätt att få och sköta själv där. Det är det inte i Sverige och det är ett säkerhetsskydd för barnen som får möjlighet till andningshål och miljöombyte i skolan, missförhållanden kan upptäckas.
Förhoppningsvis kommer en utredning av skolans agerande att ske här. En rektor som "inte kunde se det komma" har ju missat något - speciellt som hon inte ens verkar ha träffat eleven på väldigt länge utan bara föräldrarna och fr a fadern.

Väldigt sorgligt är det i allla fall. Förhoppningsvis får vi såsmåningom mer info från utredningen även om brottet är uppklarat. Om inte annat för att man måste kunna se varningssignaler när saker är på väg åt fel håll.

Edit; beklagar men IVO i nuvarande form las ner vid årskiftet. Går inte längre att anmälla till IVO som patient.
Senast redigerad av Solglittret 2018-01-19 kl. 09:42.
Citera
2018-01-19, 09:37
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
OM det är så som jag förstår dig så är det ju sjukvården och läkarna som felat. De måste ju stötta och råda familjen hur de ska göra i ett sådant fall. Och polisen borde stå i kontakt med läkarna nu och kunna gå ut med något som får tyst på spekulationer.
Jag tror sättet att bemöta deras sjukdom beror på en personlighets störning hos någon av föräldrarna. Finns det misstankar om att de var med i någon sekt?
Ja, det finns misstankar att de varit i kontakt med scientologerna. Någon här som hade kännedom om familjen bekräftade det. Dock vet man inte i vilken omfattning.
Citera
2018-01-19, 09:38
Medlem
Har någon av de tre som tycks få bra info via PM fått något nytt sen igår eftermiddag? Jag orkar inte läsa ikapp 30 sidor.
Citera
2018-01-19, 09:43
Medlem
Läst ikapp tråden som berört oerhört mycket! Min tanke var att skriva ett långt inlägg o gå in på många punkter av vad som skrivits, men har ändrat mig o väljer att bara undra hur så många av er som verkar normala kan försköna den dom som MÖRDAT sina egna BARN. Livet är inte svart eller vitt de är ja i högsta grad medveten om (sjukdomar sorg död starka mediciner har ja levt med närmast runt om mig tyvärr) men att en förälder väljer denna utväg o massor av er kan ha förståelse för det, hoppas vid gud att ni inte har barn i er närhet då ni ser det som möjligt att ta livet av dem. De finns en anledning till vi har sjukhus med utbildat folk för alla stadier i livet man befinner sig i. hoppas flickorna har de bra o den som mördat dem FÖRALLTID får leva i HELVETET.
Citera
2018-01-19, 09:43
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tycker inte det är okej att ta livet av någon.......... men har en fråga till dig ang det fetade

Om du har ett barn som plågas i ångest och smärtor ev flera viktiga kroppsfunktioner har slutat att fungera. Du vet att plågan kommer att bli värre och värre tills den dag döden kommer som en befrielse för barnet. Du vill ha kvalitetstid du vill är det så att den döende alltid tycker att det är kvalitetstid eller är du rent av egoistiskt?

Detta är rent hypotetiskt och självklart skall man inte mörda någon alls men ibland är inte allt svart eller vitt. Vi kan egentligen inte döma någon innan vi ens vet vad som hänt

Jag har skrivit i ett inlägg att jag INTE dömer någon.
Och så fan att jag skulle ta livet av mitt barn, det existerar inte, jag har mer kunskap om detta, och faktum är att det finns HJÄLP enda in i det sista. Och jag skulle kunna anmäla dig för en sån SJUUUK fråga som att jag skulle vara EGOIST om jag lät barnet lida och inte döda det!!! Man ser till att få den vård som behövs och det FINNS VÅRD!!!! Man får aldrig ge upp, där kränkte du mig rejält och jag accepterar inte det. Thats it, hur många barmhärtighetsmord har vi????????
Bör väl inte vara många, för det finns VÅRD!!!!!!!!!!!!!
Citera
2018-01-19, 09:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tycker inte det är okej att ta livet av någon.......... men har en fråga till dig ang det fetade

Om du har ett barn som plågas i ångest och smärtor ev flera viktiga kroppsfunktioner har slutat att fungera. Du vet att plågan kommer att bli värre och värre tills den dag döden kommer som en befrielse för barnet. Du vill ha kvalitetstid du vill är det så att den döende alltid tycker att det är kvalitetstid eller är du rent av egoistiskt?

Detta är rent hypotetiskt och självklart skall man inte mörda någon alls men ibland är inte allt svart eller vitt. Vi kan egentligen inte döma någon innan vi ens vet vad som hänt

Man kan inte veta hur någon annan uppfattar sin situation om man inte har "gått mil i hans mockasiner".
Ta och fundera över Stephen Hawkins som inte kan röra sig i sin rullstol, inte kan prata, knappt ser ordentligt, successivt försämras, svårt att andas. Smärtsamma kontrakturer i armar, ben och rygg.
Han bidrar till världsunik forskning om vårt ursprung och rymden. Han skriver böcker med tungan och luftpuffar.

Han bidrar enorm mycket till mänsklighetens kunskap Han upplever att han har livskvalité' som andra kanske har svårt att förstå.
Fanns det tillåten eutanasi hade han kanske inte levt och verkat idag.
Senast redigerad av Solglittret 2018-01-19 kl. 09:55.
Citera
2018-01-19, 09:55
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Och till er som ser detta som barmhärtighetsmord eller tycker att det var så synd om dem bla bla..
Hade mördaren inte dött så hade den åkt in på livstid för mord. Sen att mördaren i detta fall var så feg o tog livet av sig är ju bara för sorgligt o fegt. Någon tog sig friheten att beröva tre människor deras liv, varav två barn med framtid.. Fruktansvärt egoistiskt i vilket än fallet var.
Ja, jag håller med. Att själv ge sig själv ett straff är i mitt tycke lindrigare än att försvara sig i domstol. Jag vet inte hur majoriteten av anhöriga till mordoffer tänker, men jag tänker att de flesta anhöriga vill att mördaren döms i domstol och får ett långt straff hellre än att mördaren begår självmord.
Citera
2018-01-19, 09:59
Medlem
Nån som har en aning om när polisen/media kommer släppa fler uppgifter? Trodde det skulle bli idag på morgonen, men inget än. 😐
Citera
2018-01-19, 10:09
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller fullkomligt med dig - man kan fundera på beslut om sitt eget fortsatta existerande om man har det jobbig och ett sjukt barn. Kanske rätt rimligt med sådana tankar och överväganden. Men att besluta att livet ska upphöra när det just börjat för en 11 och en 14 åring?
Även om barnen var dödssjuka med dålig prognos så ger man väl inte upp hoppet. Medicinsk utveckling sker rasande snabbt - det som inte var botbart igår kan vara det imorgon. Möjligheten att lindra är bättre.

Nu är det nog så att föräldrarna, som sannolikt var de som fattade beslutet, inte gjorde det klartänkt med sunda huvuden. De var nog inte friska i psyket sista tiden och påverkade kanske varandra.

Scenariet med starka mediciner till de(lurade) döttrarna och därefter frivillig cocktail till modern varefter fadern när allt är klart hänger sig, är i mitt tycke ett mycket sannolikt tillvägagångssätt.
Det skulle förklara varför tjejerna låg i sina egna sängar och inte med modern - man upprätthöll en vanlig nattningsfasad för döttrarna. Det är en oblodig "human" lugn metod som man, som förövarare kan intala sig själv, görs i en akt av kärlek. Man går in i ett folie a deux - båda vuxna har samma störda och sjuka uppfattning och triggar varandra. Har man dessutom isolerat sig blir till slut hela ens världsbild präglad av det störda och sjuka - man ser inget annat utanför.

Det är ofta detta som händer i sekter, men då i större skala. Ska en sekt kunna ta makten och styra är a och o just att isolera medlemmarna från omvärlden. Den här familjen kanske fungerade som en "minisekt".

Fallet i USA med 13 isolerade svältande barn fungerade just för att hemundervisning är lätt att få och sköta själv där. Det är det inte i Sverige och det är ett säkerhetsskydd för barnen som får möjlighet till andningshål och miljöombyte i skolan, missförhållanden kan upptäckas.
Förhoppningsvis kommer en utredning av skolans agerande att ske här. En rektor som "inte kunde se det komma" har ju missat något - speciellt som hon inte ens verkar ha träffat eleven på väldigt länge utan bara föräldrarna och fr a fadern.

Väldigt sorgligt är det i allla fall. Förhoppningsvis får vi såsmåningom mer info från utredningen även om brottet är uppklarat. Om inte annat för att man måste kunna se varningssignaler när saker är på väg åt fel håll.

Edit; beklagar men IVO i nuvarande form las ner vid årskiftet. Går inte längre att anmälla till IVO som patient.

Tack för att du förstår, jag checkade IVO och de finns kvar
https://www.ivo.se/for-privatpersoner/
Citera
2018-01-19, 10:17
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midfuckyou
Läst ikapp tråden som berört oerhört mycket! Min tanke var att skriva ett långt inlägg o gå in på många punkter av vad som skrivits, men har ändrat mig o väljer att bara undra hur så många av er som verkar normala kan försköna den dom som MÖRDAT sina egna BARN. Livet är inte svart eller vitt de är ja i högsta grad medveten om (sjukdomar sorg död starka mediciner har ja levt med närmast runt om mig tyvärr) men att en förälder väljer denna utväg o massor av er kan ha förståelse för det, hoppas vid gud att ni inte har barn i er närhet då ni ser det som möjligt att ta livet av dem. De finns en anledning till vi har sjukhus med utbildat folk för alla stadier i livet man befinner sig i. hoppas flickorna har de bra o den som mördat dem FÖRALLTID får leva i HELVETET.

Håller med dig jag med. Friska människor vet att man inte dödar, man underlättar och hjälper till allt man kan så de sjuka får så bra de bara kan få.
Citera
2018-01-19, 10:22
Medlem
[quote=Cating|62957809]
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels

Vet man om att man är bärare av de generna är det inte likadant som en dödsom precis.
Det ökar risken för bröstcancer och till en del även andra sorters cancer. Men - Bär man på någon av BRCA generna blir man kontrollerad ordentligt och har mycket goda chanser att upptäcka även början på cellförändringar. Det är ingen jätteovanlig mutation, och inget supermegatraumatiskt heller. Så nej, det finns då tusen gånger värre saker att fundera kring gällande genetiska mutationer/sjukdomar än BRCA.

Även barn/tonårsflickor kan få bröstcancer och den kan vara aggressiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in