2018-01-19, 00:46
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dale-Cooper
Men alltså om föräldrarna mördade barnen och sen tog sina liv så är det väl uppenbart att de förlorat hoppet?!?

De flesta föräldrar mördar givetvis inte sina sjuka/funktionsnedsatta barn, men det finns faktiskt de som gör det.

https://www.google.se/amp/metro.co.uk/2017/11/27/terminally-ill-woman-who-killed-disabled-child-found-dead-in-apparent-suicide-7111861/amp/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2984445/Home-Just-four-months-admitting-killing-three-terminally-ill-children-1-2m-family-house-seen-survivi ng-child-picture-banker-s-wife-centre-tragedy.html

Då borde jag oxå gjort det, men.... nej. Fast jag lider med mitt bar 24/7 så finns det bättre dagar och sämre dagar, barnet lever vissa dagar i en mardröm, men jag kan bara be om hjälp, göra allt jag kan och jag är INTE gud...... Jag lyssnar på proffissionella människor, tar råd och får hjälp de dagar det är förjäävligt!!
Citera
2018-01-19, 00:53
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Nu syftar jag alltså på att du förmodligen vill att andra ska behandla dina barn så normalt som möjligt. Att berätta att flickorna är sjuka är en sak - och det finns det väldigt mycket som tyder på att familjen gjort - så även att det rör sig om en genetisk sjukdom. Men vill du att din 14-åring och hennes klasskompisar ska googla den här sjukdomen, och till exempel läsa att hon inte förväntas leva upp till vuxen ålder?

Varför tror du att föräldrarna inte gjort allt för att barnen ska kunna leva ett liv med livskvalité, gå i skolan och träffa kompisar? Tror du verkligen att det var ett val och tror du inte att det varit otroligt smärtsamt för dem att inte kunna påverka det?
OM det är så som jag förstår dig så är det ju sjukvården och läkarna som felat. De måste ju stötta och råda familjen hur de ska göra i ett sådant fall. Och polisen borde stå i kontakt med läkarna nu och kunna gå ut med något som får tyst på spekulationer.
Jag tror sättet att bemöta deras sjukdom beror på en personlighets störning hos någon av föräldrarna. Finns det misstankar om att de var med i någon sekt?
Citera
2018-01-19, 00:54
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighFlyingBird
Vet inte om detta är utav värde, men jag blir inte riktigt klok på det, kosmetik och parfym?
http://www.vetarn.se/720207YGUU/Karl-Johan-Oskar-Henkow
Citat:
Ursprungligen postat av livochandlighet
Verkligen skumt.
Det verkar vara en sida som lagrat massor av företag. Kollade mit eget namn på sajten
och hittade min egen Enskilda Firma som dock avslutades ca 2008.
Det kan ju vara ngt väldigt gammalt i detta fall med. Kanske frugan hade nån webshop
och sålde lite grejjer på hobbynivå, eller nåt sånt?
Senast redigerad av Skogsbergh 2018-01-19 kl. 01:26. Anledning: referens till mitt inlägg
Citera
2018-01-19, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det undrar jag också. Läkarintyg verkar finnas, åtminstone i lillasysterns fall. Men något om diagnos har jag inte heller uppfattat.

Att skolan skulle bryta mot nya Skollagen som sedan 2011 bl.a. kräver synnerliga skäl för att hemundervisningen skall beviljas tvivlar jag synnerligen starkt på.

Åberopar man sjukdom skall det styrkas. Båda systrarna omfattas att den stärkta lagstiftningen som trädde i kraft 2011.
Senast redigerad av Remark 2018-01-19 kl. 00:58.
Citera
2018-01-19, 00:57
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Det är så skumt att mer info inte läckt ut 🤔 förstår inte varför det är så tyst kring det hela? Tror inte vi får veta så mycket mer tyvärr.
Därför att familjer i samma situation då kan triggas att göra samma sak.

Självmord framför tåg tystas ned av samma anledning.
Citera
2018-01-19, 01:03
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Då borde jag oxå gjort det, men.... nej. Fast jag lider med mitt bar 24/7 så finns det bättre dagar och sämre dagar, barnet lever vissa dagar i en mardröm, men jag kan bara be om hjälp, göra allt jag kan och jag är INTE gud...... Jag lyssnar på proffissionella människor, tar råd och får hjälp de dagar det är förjäävligt!!
Tack för det du gör! Det låter som om du gör det rätta och jag hoppas att ni får all den hjälp och allt det stöd ni behöver.
Det är dock inte samma för alla. Man har olika resurser från början, olika erfarenheter och olika förmåga att be om och ta emot hjälp.
Låt oss inte döma de som är sämre lottade än vi.
Citera
2018-01-19, 01:03
Medlem
Catings avatar
[quote=arcenciels|62957587]
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
”det som inte fick hända, hände” precis. Skrivit om detta tidigare OCH vad är det han ”befarat” ngt som han uttryckt uppenbarligen samt att denna mening är svaret på mkt. Han måste varit livrädd för att ngt sådant här på endera viset skulle KUNNA ske.

Äldsta flickan KAN ha ha ärvt BRCA1/BRCA2-genen från mamman...

Vet man om att man är bärare av de generna är det inte likadant som en dödsom precis.
Det ökar risken för bröstcancer och till en del även andra sorters cancer. Men - Bär man på någon av BRCA generna blir man kontrollerad ordentligt och har mycket goda chanser att upptäcka även början på cellförändringar. Det är ingen jätteovanlig mutation, och inget supermegatraumatiskt heller. Så nej, det finns då tusen gånger värre saker att fundera kring gällande genetiska mutationer/sjukdomar än BRCA.
Senast redigerad av Cating 2018-01-19 kl. 01:06.
Citera
2018-01-19, 01:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Men jag vill vill vill veta mer varför skydda en mördare, ut med språket vad som hände innanför deras fyra dörrar.
Instämmer. Detta är så extraordinärt att allt som kommit fram måste upp på bordet! Allmänintresset är minst sagt stort, det är ett fruktansvärt brott som kommer att gå till kriminalhistorien som något av det värsta som hänt i modern tid. Samhället behöver också få veta vad som har hänt, för att kunna förhindra något liknande i framtiden.
Att hänvisa till att hänsynen för de anhöriga är tillräckligt för att lägga locket på håller inte. Dessa anhöriga, nära eller inte, verkar ju inte heller ha varit så omtänksamma om familjen, att de haft någon närmare kontakt med dem, trots att dessa befunnit sig i "djup kris" och isolerat sig allt mer inför omvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Ja det kan du ge dig på att jag gör, jag tar det på mitt sätt
Bry dig inte om oseriösa inlägg.

Den här tråden är den värsta jag har stött på under min tid på flashback. Så många hätska inlägg, så många elakheter, och direkta påhopp på den som inte "håller med" utan kommer med egna idéer. Om man seriöst bemöter ett inlägg lite kritiskt, eller bara med någon form av ifrågasättande, så anses det att postaren "sågats vid fotknölarna". Bara en sån sak! Självgodheten hos vissa postare är också rent ut sagt vämjelig.
Godnatt!
Citera
2018-01-19, 01:07
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Inte heller har någon sagt att de inte hade kompisar eller aldrig lekte utanför hemmet. Tonen i tråden har kanske varit sådan, att de som kunnat ge seriös information valt tystnaden?
Absolut så kan det vara.
Citera
2018-01-19, 01:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjivik
Första gången på forumet och tyckte jag hade knåpat ihop ett vettigt inlägg - MEN så blev det ju såklart något fel.

Jag har följt den här tråden från början - naturligtvis har man fått "skumma". Helt vansinnigt mycket strunt, upprepningar, låååååååååååååååånga citat m m

Varför är detta fallet så intressant(kanske fel ordval med tanke på omständigheterna)? Personligen kan jag inte släppa det för att jag letar efter ledtrådar som bekräftar min tro att den/de som utförde dådet var GODA människor.

I Dalbyfallet var det också en familjemedlem som tog livet av två andra familjemedlemmar - i båda fallen handlar det om mord, tekniskt sett. I detta fallet var det däremot så att alla ledtrådar/inlägg m m pekade på att denna gärningsmannen var allt igenom OND - vilket sedemera bekräftades genom FUP och därpå följande rättegång och dom.

Händelseförloppet är väl ganska klart vid det här laget:
- Barnen får somna in (nerbäddade i sina sängar) med hjälp av ena/båda föräldrarna
- Mamman får somna in - ev med viss "hjälp"
- Pappan väljer ett drastiskt/oåterkallerligt sätt att dö för att vara säker på att inte överleva familjen

Många tycker att barnens sjukdom är oväsentligt - DET TYCKER INTE JAG! Framför allt PROGNOSEN! För att en förälder skall välja att ta sitt barn "av daga" (jag kan inte förmå mig till att säga mörda) tycker jag kräver en sjukdom med förtida död under undermålig livskvalitet. Dit har väl "trådsanningen" hittat. Det står väl också utom allt tvivel att mamman fått en mycket negativ läkardiagnos. Om pappan står kvar - mer eller mindre fjättrad till hemmet - med allt ansvar för två sjuka barn som aldrig någonsin kommer att bli bättre, då hade nog vem som helst sökt en väg ut. Om min partner dessutom hade varit överens om denna - i detta fallet -hemska utväg hade jag faktiskt haft en viss förståelse trots allt.

Då kan väl jag också få spekulera - tänk om pappan också har fått ett negativt läkarbesked? (Med anledning av det som tidigare skrivits om sjukdomen AT....)

Det verkar ju inte finnas någon hejd på allt elände denna stackars familj utsatts för.

Frid och ro till hela familjen

Det pratas om "förståelse" - vem ska förstå barnen som blev mördade? Och hur definieras en "undermålig livskvalitet"? Den som drabbas av sjukdom eller annat och riskerar att lämna jordelivet innan vuxen ålder, ska alltså enligt din livsfilosofi dödas av bödlar, av ren barmhärtighet då - är det vad som menas?
Sjuka barn, ja välkommen till livet; garantier saknas när du bestämmer dig för att sätta barn till världen.

Aktion T4 eller eutanasiprogrammet som det också kallas, bygger på exakt samma tankegångar som i ditt inlägg.
Citera
2018-01-19, 01:34
Medlem
Angående brev eller video: Om det nu vore så att det var ett gemensamt beslut av båda föräldrar, och man är angelägen om att detta ska framgå tydligt, så känns video mest rimligt enligt mig.
Ett brev kan i och för sig skrivas av två personer, med olika handstil, men där finns ju alltid osäkerheten att en ensam gärningsman kan ha skrivit det själv och bara försökt få det att framstå som om båda skrivit det tillsammans.
En video där båda står och pratar in i en kamera, där båda får säga sitt är ju däremot ett betydligt bättre sätt att undgå misstanken om manipulation i ett skrivet brev. Så video vore det givna valet skulle jag säga.

En annan aspekt är om detta meddelande eventuellt berör någon form av sjukdomsberättelse, i form av att man vill framföra hur man kämpat i motvind, om att vården kanske behandlat dem felaktigt, inte givit en diagnos eller medicin för ett tillstånd som de själva varit övertygade om varit det riktiga. Det skulle kunna vara av formen "så här kan det gå när man inte blir tagen på allvar och blir lyssnad på". Det kan då finnas ett skäl att vilja sprida detta i offentligheten, för att beröra det ämnet, dels som kritik men även som ett försök att rädda andra drabbade i framtiden. Om det skulle vara deras önskan att avskedet blir offentligt av en sådan anledning, kommer det då att bli det eller tar lagen inte hänsyn till sådana önskemål? Kanske det bara ges till närmast anhöriga, som i och för sig i sin tur kan välja att sprida det i så fall.

Hoppas som alla andra på svar.
Citera
2018-01-19, 01:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att skolan skulle bryta mot nya Skollagen som sedan 2011 bl.a. kräver synnerliga skäl för att hemundervisningen skall beviljas tvivlar jag synnerligen starkt på.

Åberopar man sjukdom skall det styrkas. Båda systrarna omfattas att den stärkta lagstiftningen som trädde i kraft 2011.
Vi måste här skilja på hemundervisning vilket innebär att föräldrarna själva undervisar sina barn i hemmet, vilket kräver synnerliga skäl för att tillåtas, och undervisning i hemmet där skolan är skyldig att ge undervisning till barn som av särskilda skäl själva inte kan närvara i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in