2018-01-19, 00:04
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjivik
Första gången på forumet och tyckte jag hade knåpat ihop ett vettigt inlägg - MEN så blev det ju såklart något fel.

Jag har följt den här tråden från början - naturligtvis har man fått "skumma". Helt vansinnigt mycket strunt, upprepningar, låååååååååååååååånga citat m m

Varför är detta fallet så intressant(kanske fel ordval med tanke på omständigheterna)? Personligen kan jag inte släppa det för att jag letar efter ledtrådar som bekräftar min tro att den/de som utförde dådet var GODA människor.

I Dalbyfallet var det också en familjemedlem som tog livet av två andra familjemedlemmar - i båda fallen handlar det om mord, tekniskt sett. I detta fallet var det däremot så att alla ledtrådar/inlägg m m pekade på att denna gärningsmannen var allt igenom OND - vilket sedemera bekräftades genom FUP och därpå följande rättegång och dom.

Händelseförloppet är väl ganska klart vid det här laget:
- Barnen får somna in (nerbäddade i sina sängar) med hjälp av ena/båda föräldrarna
- Mamman får somna in - ev med viss "hjälp"
- Pappan väljer ett drastiskt/oåterkallerligt sätt att dö för att vara säker på att inte överleva familjen

Många tycker att barnens sjukdom är oväsentligt - DET TYCKER INTE JAG! Framför allt PROGNOSEN! För att en förälder skall välja att ta sitt barn "av daga" (jag kan inte förmå mig till att säga mörda) tycker jag kräver en sjukdom med förtida död under undermålig livskvalitet. Dit har väl "trådsanningen" hittat. Det står väl också utom allt tvivel att mamman fått en mycket negativ läkardiagnos. Om pappan står kvar - mer eller mindre fjättrad till hemmet - med allt ansvar för två sjuka barn som aldrig någonsin kommer att bli bättre, då hade nog vem som helst sökt en väg ut. Om min partner dessutom hade varit överens om denna - i detta fallet -hemska utväg hade jag faktiskt haft en viss förståelse trots allt.

Då kan väl jag också få spekulera - tänk om pappan också har fått ett negativt läkarbesked? (Med anledning av det som tidigare skrivits om sjukdomen AT....)

Det verkar ju inte finnas någon hejd på allt elände denna stackars familj utsatts för.

Frid och ro till hela familjen

Jaja, då skulle jag som har ett sjukt barn resonera lika då??? Barnet jag har blir aldrig friskt, jag står själv i det, men hoppet ÄR det sista man mister. Jag vill ha kvalitets tid med mitt barn, jag har brutit ihop, jag svär, men nån jävla barmhärighets mördare är jag inte!! Man gör allt man kan i sådana här situationer och detta har varat i flera år nu, så för mig är mord MORD!!
Citera
2018-01-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det har jag helt missat, att det fanns ett protokoll där läkarens diagnos av de båda barnen var fastställd. Var finns den uppgiften?

Det meddelades en sådan bekräftelse från ngn i skolledningen som deltagit i mötet. Måste läst det i media, osäkert var dock.

Jag gissar att det, pga flickans frånvaro under våren, prel bestämts för planering, med att själva läkarintyget inkom först till mötet.
Citera
2018-01-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Jo, men då skulle barnen vara långt mkt sjukare än att kunna ta emot undervisning på ett bra sätt 3-4 gånger i veckan. Det skulle vara om de låg o skrek av smärta o ingen sjukvård fanns med smärtlindring/nedsövning osv.

Tänk om barnen stog ut med plågorna dag ut, dag in, samtidigt som du vet (eller tror dig veta), att det kommer att bli värre och värre tills döden befriar dem från pinorna?
Citera
2018-01-19, 00:09
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Är det bara jag som blir frustrerad och tokig över att vi inte får allt på bordet, i andra länder läggs allt fram, jag vill veta allt, jag vill vara polis i bjärred nu, jag vill snoka runt och ta reda på fakta.. Gaah jobbigt att veta att vi aldrig kommer få veta detaljer om fallet. Vill så gärna veta 😣

Det är så skumt att mer info inte läckt ut 🤔 förstår inte varför det är så tyst kring det hela? Tror inte vi får veta så mycket mer tyvärr. Polisen kommer gå ut med att pappan slog ihjäl familjen och sen tog livet av sig själv. Motivet kommer förbli ett mysterium. I brevet står det bara typ att det var pappan och att han inte orkade mer.
Citera
2018-01-19, 00:11
Medlem
Och till er som ser detta som barmhärtighetsmord eller tycker att det var så synd om dem bla bla..
Hade mördaren inte dött så hade den åkt in på livstid för mord. Sen att mördaren i detta fall var så feg o tog livet av sig är ju bara för sorgligt o fegt. Någon tog sig friheten att beröva tre människor deras liv, varav två barn med framtid.. Fruktansvärt egoistiskt i vilket än fallet var.
Citera
2018-01-19, 00:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det har jag helt missat, att det fanns ett protokoll där läkarens diagnos av de båda barnen var fastställd. Var finns den uppgiften?
Det undrar jag också. Läkarintyg verkar finnas, åtminstone i lillasysterns fall. Men något om diagnos har jag inte heller uppfattat.
Citera
2018-01-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Det är så skumt att mer info inte läckt ut 🤔 förstår inte varför det är så tyst kring det hela? Tror inte vi får veta så mycket mer tyvärr. Polisen kommer gå ut med att pappan slog ihjäl familjen och sen tog livet av sig själv. Motivet kommer förbli ett mysterium. I brevet står det bara typ att det var pappan och att han inte orkade mer.

Ja, jag håller med, så kommer det vara.. Men jag vill vill vill veta mer varför skydda en mördare, ut med språket vad som hände innanför deras fyra dörrar.
Citera
2018-01-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjivik
Första gången på forumet och tyckte jag hade knåpat ihop ett vettigt inlägg - MEN så blev det ju såklart något fel.

Jag har följt den här tråden från början - naturligtvis har man fått "skumma". Helt vansinnigt mycket strunt, upprepningar, låååååååååååååååånga citat m m

Varför är detta fallet så intressant(kanske fel ordval med tanke på omständigheterna)? Personligen kan jag inte släppa det för att jag letar efter ledtrådar som bekräftar min tro att den/de som utförde dådet var GODA människor.

I Dalbyfallet var det också en familjemedlem som tog livet av två andra familjemedlemmar - i båda fallen handlar det om mord, tekniskt sett. I detta fallet var det däremot så att alla ledtrådar/inlägg m m pekade på att denna gärningsmannen var allt igenom OND - vilket sedemera bekräftades genom FUP och därpå följande rättegång och dom.

Händelseförloppet är väl ganska klart vid det här laget:
- Barnen får somna in (nerbäddade i sina sängar) med hjälp av ena/båda föräldrarna
- Mamman får somna in - ev med viss "hjälp"
- Pappan väljer ett drastiskt/oåterkallerligt sätt att dö för att vara säker på att inte överleva familjen

Många tycker att barnens sjukdom är oväsentligt - DET TYCKER INTE JAG! Framför allt PROGNOSEN! För att en förälder skall välja att ta sitt barn "av daga" (jag kan inte förmå mig till att säga mörda) tycker jag kräver en sjukdom med förtida död under undermålig livskvalitet. Dit har väl "trådsanningen" hittat. Det står väl också utom allt tvivel att mamman fått en mycket negativ läkardiagnos. Om pappan står kvar - mer eller mindre fjättrad till hemmet - med allt ansvar för två sjuka barn som aldrig någonsin kommer att bli bättre, då hade nog vem som helst sökt en väg ut. Om min partner dessutom hade varit överens om denna - i detta fallet -hemska utväg hade jag faktiskt haft en viss förståelse trots allt.

Då kan väl jag också få spekulera - tänk om pappan också har fått ett negativt läkarbesked? (Med anledning av det som tidigare skrivits om sjukdomen AT....)

Det verkar ju inte finnas någon hejd på allt elände denna stackars familj utsatts för.

Frid och ro till hela familjen

Lagligt och moraliskt är de flesta i samhället överens om att ta någon annans liv=mord. Det finns därför ingen skillnad rent moraliskt på Dalbymördaren som du nämner, eller den som tagit livet av barnen här. Dalbymördaren hade sina skäl, mördaren här sina , och resultaten är densamma - barnamord är barnamord. Stackars själar.
Citera
2018-01-19, 00:28
Medlem
[quote=Novotar|62956079]”det som inte fick hända, hände” precis. Skrivit om detta tidigare OCH vad är det han ”befarat” ngt som han uttryckt uppenbarligen samt att denna mening är svaret på mkt. Han måste varit livrädd för att ngt sådant här på endera viset skulle KUNNA ske.

Äldsta flickan KAN ha ha ärvt BRCA1/BRCA2-genen från mamman...
Citera
2018-01-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Jaja, då skulle jag som har ett sjukt barn resonera lika då??? Barnet jag har blir aldrig friskt, jag står själv i det, men hoppet ÄR det sista man mister. Jag vill ha kvalitets tid med mitt barn, jag har brutit ihop, jag svär, men nån jävla barmhärighets mördare är jag inte!! Man gör allt man kan i sådana här situationer och detta har varat i flera år nu, så för mig är mord MORD!!

Men alltså om föräldrarna mördade barnen och sen tog sina liv så är det väl uppenbart att de förlorat hoppet?!?

De flesta föräldrar mördar givetvis inte sina sjuka/funktionsnedsatta barn, men det finns faktiskt de som gör det.

https://www.google.se/amp/metro.co.uk/2017/11/27/terminally-ill-woman-who-killed-disabled-child-found-dead-in-apparent-suicide-7111861/amp/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2984445/Home-Just-four-months-admitting-killing-three-terminally-ill-children-1-2m-family-house-seen-survivi ng-child-picture-banker-s-wife-centre-tragedy.html
Citera
2018-01-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Tänk om barnen stog ut med plågorna dag ut, dag in, samtidigt som du vet (eller tror dig veta), att det kommer att bli värre och värre tills döden befriar dem från pinorna?

Då skulle jag se till att dom slapp plågorna. Genom att åka till sjukhus där det finns morfin, kunnig vårdpersonal och psykologer och allt som behövs för att sista tiden ska bli så okej som möjligt.
Citera
2018-01-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Lagligt och moraliskt är de flesta i samhället överens om att ta någon annans liv=mord. Det finns därför ingen skillnad rent moraliskt på Dalbymördaren som du nämner, eller den som tagit livet av barnen här. Dalbymördaren hade sina skäl, mördaren här sina , och resultaten är densamma - barnamord är barnamord. Stackars själar.

Lag och moral är inte samma sak. Bara för att något är olagligt innebär det inte att alla som omfattas av lagen anser att den är moraliskt korrekt. För många kan det finnas moralisk skillnad mellan olika mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in