2018-01-18, 16:33
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Fast handlade detta om en granne? Det är inte vad som alluderats. Vederbörande har beskrivits, förmodligen allegoriskt, som en ”bridgekompis”.

Om det är naturligt att dra tillbaka andras soptunnor k2an det väl lika gärna varit någon omtänksam själ som dragit ut soptunnan åt dem eftersom de trodde att familjen var stressad och glömt av det?

Ja, absolut! Det kan vara någon som noterat att saker glömts bort och både dragit ut tunnan och sedan tagit in den. Människor hjälper gärna till lite diskret när det behövs och gör ingen större sak av det..
Citera
2018-01-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaos2310
Föräldrarna var överens om att mörda barnen sen sig själva. La gift i barnens Mat sen vet jag inte hur mamman dog. Mamman vågar ej äta maten som var förgiftat. Pappan hängde sig. Dom orkade inte längre med barnens lidande. Ingen teori utan detta ska ha hänt

Hur skulle någon kunna veta det du beskriver?

Filmades det när mamman inte vågade äta maten samtidigt som barnen åt friskt utan att de reagerade på mammans rädsla att inmundiga sig vad som fanns på tallriken? Pappan åt inte alls och det var också fullt naturligt? Eller skrev någon ner allt detta efteråt? Mamman vågade inte äta giftet, men dog ändå. Hur? Om hon fick dödsångest och inte vågade äta maten, så var hon ändå tillräckligt känslokall i det skedet att hon lät barnen förgiftas?

Film, skriftligt meddelande, eller hur dokumenterades detta så en sådan slutsats kunnat dras?

Dessa nonsensfakta i tråden är väldigt tröttsamma.
Citera
2018-01-18, 16:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Föräldrarna var överens om att mörda barnen sen sig själva. La gift i barnens Mat sen vet jag inte hur mamman dog. Mamman vågar ej äta maten som var förgiftat. Pappan hängde sig. Dom orkade inte längre med barnens lidande. Ingen teori utan detta ska ha hänt

Tack för din info. Vet inte din relation till de döda men skriver iaf beklagar sorgen
Citera
2018-01-18, 16:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu inledde jag med jag tror......
Tror fortfarande och har gjort ganska länge

Hur ett samtal beträffande att döda sina barn samt sig själva vet jag faktiskt inte hur man tar upp det, det är ju inget man slänger ur sig till kvällskaffet. Någon börjar sätta ord på sina tankar, sedan nonchaleras det för att tas upp vid ett senare tillfälle...... Vad vet jag, har aldrig suttit i den situationen och hoppas inte jag kommer att göra det heller.

En komplikation som gör teorin om ett gemensamt självmords- och mordbeslut av föräldrarna problematisk är den psykologiska märkligheten hur den av allt att döma ganska normala mamman skulle acceptera att den fysiskt fullt friske och framstående momsexperten skulle ta livet av sig och sin familj.

Det är knappast så att en normal person tycker det är ett rimligt uppdrag att ge någon även om denne själv skulle tycka det är en bra idé och inte ett öde en dödssjuk fru skulle vilja medverka till drabbade hennes äkta man.
Citera
2018-01-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De kan ha planerat detta redan innan jul, och sen firat jul och nyår som vanligt. Här tror jag inte det handlar om hysteri utan ett noga avvägt beslut från mannens eller båda föräldrarnas sida.

Det tror jag också. Jag tror också, att dom lämnat en förklaring om vilka överväganden dom gjort, ett svar på Varför. Framförallt, riktat till de anhöriga. På mig stämmer det med den bild jag fått av dom som personer.

Vi får se imorgon.
Citera
2018-01-18, 16:40
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är ju så att allt är inte svart eller vitt. Tycker trots att man spekulerar kan använda en trevligare ton och ordval. Man kan skriva att en person mått väldigt dåligt psykiskt utan skrika de värsta man kan komma på. Den personer ser inte det ändå men däremot anhöriga. Dessutom har det stundtals varit rena häxjakten på varandra härinne.
Nu kommer vi förhoppningsvis få lite mer information imorgon, tror alla behöver det.

Avslutar som du

Vila i frid, lilla familj
Jo, håller med, många vrider på volymen och använder så hårda ordval, när något
så här tragiskt hänt. Känns lite opassande.
Citera
2018-01-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Barock är den bara för att du gör den barock. Gör man den inte barock så är den det inte. Så länge du arbetar med schematiseringar och populationsstatistik så gör du det bra, men det tar stopp när du översätter registrerade historiska förekomster till känslor för detta fall. Med "det lilla vi vet" så är det ena lika möjligt som det andra, av de scenarion som ändå diskuterats fram. Du antyder att du vet att mamman inte var dödssjuk och att barnen inte hade en mörk framtid trots exv uttalanden om en familj i svår kris. Vet du det så vet du mer än andra.

Att paret med vad vet jag 15-20 år på nacken tillsammans inte skulle kunna enas om ett beslut om sig själva och sina barns framtid framstår som lite fördomsfullt i mina ögon. Trots eller tack vare att de nog inte tror på ett liv efter detta.

Jag skulle säga, lite efter din egen modell, att du kan inte veta exakt vad som utvecklat sig i detta fall.

Den riktigt svaga biten med statistik, utöver att sällsynta typer av händelser i sig ger otillförlitliga siffror, är att den har en tendens att sammanföra lite för olikartade grupper, och sen exemplifiera med brittisk arbetarklass, när det finns anledning att tro att mönstren är lite mer gruppavhängiga och tidsbundna än så. Det här faller sannolikt inte under användbar statistik förrän efter lite tid har förlöpt. Så många fall finns inte helt enkelt.

Du har rätt i det mesta du skriver, fast du missförstår vad jag avser.

Jag avfärdar inte möjligheten att föräldrarna gjort detta gemensamt. Det jag ifrågasätter hur vissa relativt bestämt drar slutsatsen att det troligen handlar om ett gemensamt beslut. Möjligheten finns, men vilka är beläggen för en sådan slutsats? Jag har inte sett några, utöver spekulationer som motsägs av kända fakta samt mänsklig psykologi.
Citera
2018-01-18, 16:42
Medlem
Detta är extremt klokt skrivet och bör läsas och begrundas:

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En komplikation som gör teorin om ett gemensamt självmords- och mordbeslut av föräldrarna problematisk är den psykologiska märkligheten hur den av allt att döma ganska normala mamman skulle acceptera att den fysiskt fullt friske och framstående momsexperten skulle ta livet av sig och sin familj.

Det är knappast så att en normal person tycker det är ett rimligt uppdrag att ge någon även om denne själv skulle tycka det är en bra idé och inte ett öde en dödssjuk fru skulle vilja medverka till drabbade hennes äkta man.
Citera
Medlem
Citat:
Hur skulle någon kunna veta det du beskriver?

Filmades det när mamman inte vågade äta maten samtidigt som barnen åt friskt utan att de reagerade på mammans rädsla att inmundiga sig vad som fanns på tallriken? Pappan åt inte alls och det var också fullt naturligt? Eller skrev någon ner allt detta efteråt? Mamman vågade inte äta giftet, men dog ändå. Hur? Om hon fick dödsångest och inte vågade äta maten, så var hon ändå tillräckligt känslokall i det skedet att hon lät barnen förgiftas?

Film, skriftligt meddelande, eller hur dokumenterades detta så en sådan slutsats kunnat dras?

Dessa nonsensfakta i tråden är väldigt tröttsamma.

Skriftligt meddelande. Vet ej exakt men mamman dog på ett sätt och pappan hängde sig. Barnen förgiftade
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Du har rätt i det du skriver men han kan ha varit väldigt påstridig. Mycket troligt är också att de i denna situation inte tänker helt klart.
Citera
2018-01-18, 16:43
Medlem
Citat:
Skriftligt meddelande. Vet ej exakt men mamman dog på ett sätt och pappan hängde sig. Barnen förgiftade

Skrev pappan att mamman inte vågade äta den förgiftade maten?
Citera
2018-01-18, 16:44
Medlem
Citat:
Fast handlade detta om en granne? Det är inte vad som alluderats. Vederbörande har beskrivits, förmodligen allegoriskt, som en ”bridgekompis”.

Om det är naturligt att dra tillbaka andras soptunnor kan det väl lika gärna varit någon omtänksam själ som dragit ut soptunnan åt dem eftersom de trodde att familjen var stressad och glömt av det?
Jag sa bridgekompis. Vet inte alls om de spelade kort ihop. Men jag redigerade PMet för att min källa inte ska spåras och tänker inte berätta relationen mellan familjen och denne XX.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in