2018-01-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Tycker det är lite komiskt att de marknadsför sig som "lågpris"-bostäder. Kollade in ett projekt i Bålsta för skoj skull: http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Uppsala-lan/cedern/

Brf radhus om 117 kvm som går för 2,6-2,7 MSEK med en avgift om 5tkr i månaden. Skummade igenom den ekonomiska planen för föreningen. Priset för medlemskapet inkl föreningens lån landar på 4,2 MSEK. Dvs, det ligger 1,5 MSEK i lån för varje hus. Nu kommer jag inte ihåg exakt men föreningen klarar av en ränta om 2,5% innan avgifterna behöver korrigeras, snitträntan enligt offert låg kring 1,5%-2% om jag inte minns helt galet. För 4,2 MSEK kan man typ köpa tomt och bygga hus själv i Bålsta och slippa kreditrisk på grannarna. Är detta verkligen något man kan kalla prisvärda bostäder?
Tittade på den billigaste och minsta tvåan där. Det blir 1000 kr/kvm och år för köpeskilling och månadsavgift. Det är ca 200 kr/kvm och år billigare än i Sollentuna där Well skulle bygga och sälja för 10K/kvm. Och det kanske är den prisnivån som gäller på de ställena? (Har inte kollat så mycket mer).
Det skulle handla om att betala 800kr mer i månaden för att bo i Sollentuna i stället för Bålsta. Möjligen någon skillnad i boendestandard också.

Det är möjligt att Skanska (Boklok) bygger lite enklare och med lägre standard. Dock gör det nog inte så många kronor på slutpriset.
2018-01-18, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Frågan är om då om Hemnet-siffran redan har bottnat för denna vecka. 8 347 nu (Stockholms län, inkl. kommande).

Nja, edit: 8 339, tydligen på väg ner fortfarande
8 290
2018-01-18, 01:10
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad skulle systemfelet vara?

Är det ett systemfel att det blir dyrare att nyproducera och existerande bostäder därmed stiger i pris. Har byggjobbare och hantverkare någon slags skyldighet att arbeta för lägre och lägre löner. Eller vad?

Hyresgästen hade kunna ta "kontantinsatsen" plus det motsvarande amorteringar som bostadsägaren gör och köpt aktier i t ex Wallenstam. Då har hyresgästen också varit bostadsägare.
Köpte man för 500 kSEK 1998 har hyresgästen 25,2 MSEK i dag.

Men valde hyresgästen att i stället slösa upp inkomsterna på nöjen och förlustelser så har man bara upplevelserna kvar. Dock har många sådan svårt att förlika sig med det. Och vill gärna stjäla aktiespararnas och bostadsägarnas tillgångar.
En del kallar det tom systemfel.

Varför tror du att någon vill "stjäla" dina tillgångar? (Jag utgår från att du är bostadsägare.) Hur skulle det gå till? Tycker du att bostadsägarna stal någon annan grupps tillgångar när priserna steg? Verkar som att du lägger in lite affekt i ditt resonemang.

Men när bopriserna sjunker så är det stöld då tydligen? Jaha då säger vi väl det.
2018-01-18, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hyresgästen hade kunna ta "kontantinsatsen" plus det motsvarande amorteringar som bostadsägaren gör och köpt aktier i t ex Wallenstam. Då har hyresgästen också varit bostadsägare.
Köpte man för 500 kSEK 1998 har hyresgästen 25,2 MSEK i dag.
Stämmer dessa siffror så måste det väl varit sagolika vinstmarginaler i branschen?
2018-01-18, 07:19
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Att objektet markerats som sålt måste såvitt jag begriper vara ett grundkrav för att det ska dyka upp i någon statistik extern från mäklarfirman, det händer att objekt läggs på is eller blir helt återkallade, skulle dessa leta sig ut i statistik med adresser & prisuppgifter blir allt till en enda röra.
Objekt som läggs på is men som har haft bud kan leta sig ut till Booli. Dock ej till Hemnet eller Mäklarstatistik / Valueguard. Jag vet att det är så eftersom jag hittat objekt som sålda på Booli trots att de ligger på is.

Edit: Det är troligen ett skäl till att mäklare inte lägger ut 'skambud' på deras sajter. De är rädda att om inte budgivningen sätter igång kommer Booli plocka upp budet som en försäljning och ge intrycket av att priserna skjunkit mer än de egentligen gjort (ur avslutsperspektiv).
Senast redigerad av Tullius 2018-01-18 kl. 08:05.
2018-01-18, 08:09
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Objekt som läggs på is men som har haft bud kan leta sig ut till Booli. Dock ej till Hemnet eller Mäklarstatistik / Valueguard. Jag vet att det är så eftersom jag hittat objekt som sålda på Booli trots att de ligger på is.

Edit: Det är troligen ett skäl till att mäklare inte lägger ut 'skambud' på deras sajter. De är rädda att om inte budgivningen sätter igång kommer Booli plocka upp budet som en försäljning och ge intrycket av att priserna skjunkit mer än de egentligen gjort (ur avslutsperspektiv).

Nja, tror nog att de inte lägger ut skambuden för att det kanske har en psykologisk effekt på budkrigarna, om att det faktiskt går att skambuda tex. Tror inte alla inser att man faktiskt kan lägga vilket bud som helst.

Det att man inte lägger ut alla bud är väldigt störande.
2018-01-18, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius

Om det skrivs avtal och blir såld-markerat men affären spricker nån vecka senare t.ex. pga att köparen inte får lån eller beviljas medlemskap så kan lgh redan hunnit ut till Booli.
Att rätta till sådant går förmodligen men kanske kräver arbete som blir bortglömt, med hemnet kanske det räcker att skicka om objektet som vilande för att det ska försvinna?
Senast redigerad av Externalist 2018-01-18 kl. 08:38.
2018-01-18, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om det finns någon gång under den senaste 25-årsperioden som du inte ska köpa så är det antagligen nu. Hitta en tillfällig boendelösning i minst ett år. Planera för att köpa in dig när priserna i ditt område stått stilla (eller gått upp) tre månader i rad.

Nyare föreningar har oftast avsevärt högre lån. Om bostadsrätter i högbelånade föreningar hade varit korrekt prissatta (dvs. mycket högre avgift och mycket lägre pris) så hade man kunnat köpa där. Så kanske det blir någon gång i framtiden, men nu är det inte så.

Det här gör det till en extremt riskfylld affär (utan direkt uppsida) att köpa i dessa föreningar idag. Det sista du vill ska hända är en omställning till "korrekt" prissättning under tiden du bor där. Då kan du få sälja med miljonförluster, vilket för de flesta innebär en raserad ekonomi för resten av livet.

Verkligen bra förklarat. köper man en lägenhet på all time high till 4 miljoner, marknaden justerar sig med ett fall på 25% när räntorna börjar stiga och folk fattar vilken lånebubbla vi lever i. då har du ett bortfall på en miljon, om du lyckas spara 5000 per månad så tar bara det 20 år att få ihop.

Gör hellre en sån stor investering med en smula intelligens än att behöva behöva betala 5000 i månaden i 20 år i IQ avgift...
2018-01-18, 09:07
Medlem
Citat:
Om det skrivs avtal och blir såld-markerat men affären spricker nån vecka senare t.ex. pga att köparen inte får lån eller beviljas medlemskap så kan lgh redan hunnit ut till Booli.
Sånt händer mycket sällan.
2018-01-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag har räknat lite på det och folk som köpte BR i början på 90-talet (runt centrala Hisingen) har nog tjänat nästan femtusenspänn i månaden om de sålde på ATH i somras, Kanske räknat fel nu men minns klart och tydligt att ettorna gick för under fyrtiotusen i början på 90-talet för att nu säljas för ca:2 mille.
Typ 78400 kr i höjning om året minus hyra ger enligt mina beräkningar nästan 5k + i månaden.

Jovisst! Hatet och avundsjukan frodas! Jag förstår det! Detta var/är ingen sund politik i långa loppet, borde politikerna förstått, men det gjorde dom inte uppenbarligen.

Kom att tänka på mina föräldrar som sålde huset och flyttade utomlands för snart ett år sedan. De måste ha tjänat närmare 20 000 kr i månaden bara på att äga huset under ca 17 års tid. Kompisens föräldrar som sålde sitt hus i somras måste ha tjänat över 40 000 kr/månaden på att äga fastigheten under ca 20 års tid. Har dock inte räknat med kostnader för underhåll och renoveringar. Detta var inte i Stockholms län utan en mindre stad, som dock är populär att köpa hus i.

Uppskattningsvis har fastigheterna ovan haft en prisutveckling på 220 respektive 325 procent. Bara att gratulera. Allt annat lika; hur många medelklass-svenskar har haft löneutvecklingar i den storleken?
2018-01-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Sånt händer mycket sällan.
Hur många osålda objekt har du sett som sålda hos Booli? Att Booli på eget bevåg skulle vara inne och fiska upp vilande eller återtagna objekt och publicera dem som sålda i sin statistik är inte troligt.
Mäklarna borde vänta med "såld" tills sånt som affären villkorats med blivit infriat.
2018-01-18, 09:36
Medlem
Citat:
Hur många osålda objekt har du sett som sålda hos Booli? Att Booli på eget bevåg skulle vara inne och fiska upp vilande eller återtagna objekt och publicera dem som sålda i sin statistik är inte troligt.
Mäklarna borde vänta med "såld" tills sånt som affären villkorats med blivit infriat.
förstår inte va du menar, men det är extremt ovanligt att affär spricker efter kontrakt är skrivet, alla har finansiering klar, bara en idiot skriver på kontrakt utan att ha det, dom blir ju stämda för kontraktasbrott, ovanligt med klausuler om annat, säljare går ej med på det. Och att köpare ej blir godkänd medlem, det händer väl 1 gång på tre år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in