2018-01-18, 01:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Hur ser den statistiskt vanligaste teorin om vad som hände Catrine ut?

Det vanligaste som brukar vara för handen är att det är en annan missbrukare. Klassiska fyllbråk som slutar i ett dråp. Typiskt sett blir det inte mycket mer än notiser ens i lokalpress.
Någon närstående är ju också en frekvent GM.
Citera
2018-01-18, 01:25
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Förlåt om jag var otydlig, jag tänkte på ett BO som är kriminell och narkotikamissbrukare, vad typisk GM brukar vara. Att hon går på gatan ökar väl risken för att hon ska råka ut för något men ddt tar ju inte bort risken som typiskt följer av hennes andra egenskaper

Citat:
Det vanligaste som brukar vara för handen är att det är en annan missbrukare. Klassiska fyllbråk som slutar i ett dråp. Typiskt sett blir det inte mycket mer än notiser ens i lokalpress.

Din uppfattning om statistiken får du i vart fall inte medhåll från av Sveriges mest intervjuade kriminolog. Du vet säkert vem jag syftar på.
Citera
2018-01-18, 02:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Du presenterar inget annat än dina fria spekulationer om tidsbrist men inget som stödjer detta. Snarare tyder dumpningen på att han tagit sig tid, GM vid första dumpningen har använt enkla säckar. När han kommit tillbaka till kroppen och han sedan gör sig redo för andra dumpningen så har han valt att ha dubbla säckar, då han kanske upptäckt att det läckt blod etc. Varför har han inte slängt in allt i sin bil direkt om han haft tidsbrist. Vad han gjort med huvudet och de andra inre organen vet vi som sagt inte men eftersom han inte ville att dessa skulle återfinnas finns möjligheten att han använde en mer sofistikerad metod och tog sig tid för att förhindra upptäckt. Var finns det tidsbrist?

Men nu är det du som spekulerar hej vilt, allt låg kanske redan i bilen men säckarna räckte inte till vid paketeringen, därför blev det dubbla säckar vid FP2 och enkla vid FP1, resterande säckar kanske gick åt till resten av kvarlevorna och ska jag gissa nu så hamnade dessa delar (i säckar) i en förbränningsugn eller destruerades på annat sätt?

En annan detalj som sällan tas upp till debatt är att kvarlevorna på FP2 vägde mer än de vid FP1 och det kan ha varit anledningen till dubbla säckar. Jag har själv städat trädgården och huset åtskilliga gånger genom årens lopp och tryckt ned allt möjligt i säckar men blir vikten för stor så tar man dubbla säckar.

Eller vad anser du om denna teori? Borde inte en större tyngd motivera dubbla säckar?

Citat:
Vid fallet Gonerka så hittade man en del av kvarlevorna i en container på Sorgenfrivägen i Malmö men huvudet återfanns aldrig heller. Jag finner att det finns flera likheter med Gonerkas Wanda och CdC. Jag begriper inte varför du låser dig vid att GM skulle vara en torsk till läkare?

Jag har inte låst mig vid att GM måste vara läkare men CdC hade helt klart kontakt med ett flertal läkare som också utreddes via förhör och husrannsakningar redan INNAN obducenten ens hade anhållits i dec. -84 men det finns samtidigt väldigt få slaktare i utredningen och inte heller gav tipset om Gonerka något att gå på, enligt GW som du gillar att citera så har CdC haft närmare ett halvt dussin av dessa läkare som kunder och då är det väl ändå rätt givet att någon av dessa herrar i teorin kan vara inblandade på nåt sätt?

Varför har du fastnat för Gonerka förresten? Han hade väl noll koppling till den begränsade geografiska zon där CdC:s kvarlevor dumpades och allra minst hade väl Gonerka någon LÄGENHET i detta område?

Var det inte du som pratade om GM:s hem tidigare som trolig brottsplats? Kan informera dig om att Gonerka bodde åtskilliga mil från dumpningszonen i juni 1984.

Citat:
Bunkerläkaren kidnappade, han mördade inte, hur får du ihop dessa förutom att båda offren var prostituerade. Dock kan jag ju påpeka när du ändå drar upp det att jag tror att både bunkerläkaren och CdC GM agerade i hemmet, inte på jobbet för det är väldigt riskabelt att använda ett sjukhus som brottsplats.

Bunkerläkaren tjänar som exempel på att läkare i Sverige kan begå oerhört extrema brott som inte tidigare ägt rum och visst är det riskabelt att använda ett sjukhus som brottsplats men i åklagarens gärningsbeskrivning så var det inget sjukhus utan SRS som var den misstänkta platsen för brottet och denna institution var klent bemannad pingsthelgen 1984. Du vet inte heller om det hemska dramat med bunkerläkaren och hans fånge hade kunnat få en dödlig utgång, som tur var så slapp kvinnan ut ur bunkern och resten känner vi till.

Citat:
Finns inga hållbara belägg för detta. Vissa rättsmedicinare har sagt det ena och vissa det andra.
Dock anser jag att rättsliga rådet var mer objektiva än Rajs och hans kamrater. Du kan spekulera hur du vill. Ser du inga likheter med stycknigen av Wanda i Malmö?

Inte fler likheter än vid styckningen av fru af Forselles 1969 i Göteborg, snarare få likheter om du frågar mig. Du letar då också upp fall som inte direkt har något större samröre med fallet CdC, borde inte vi hålla oss till mord inom prostitutionsvärlden istället för att sväva ut i det blå?

Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-01-18 kl. 02:26.
Citera
2018-01-18, 02:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Men nu väljer du medvetet att bortse från CdC:s yrke som gatuprostituerad och då ändras förutsättningarna drastiskt. Det är med andra ord högst sannolikt att lösningen fanns i sexträsket på Malmskillnadsgatan bland de många torskarna och det var just denna inställning polisen hade redan tidigt 1984. Tyvärr lyckades man inte lösa styckmordet trots högintressanta misstänkta.

CdC hade flera väninnor som mördades av torskar och sett ur en rent statistisk synvinkel så är det högst sannolikt att även CdC föll offer för en mördare som var hennes sista kund.

Det här har alltid varit den mest sannolika teorin.

Det finns nog inte ett enda fyllebråk genom årens lopp i Sverige som slutat med att den döde får könsdelar och bröst avlägsnade och alla normalt funtade personer hör tydligt hur oerhört verklighetsfrämmande detta scenario låter.
Citera
2018-01-18, 04:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ett mycket märkligt resonemang. Det råder väl inget som helst tvivel om att man ville koppla läkarna till brottet

Vilka läkare exakt pratar du om nu? Stockholmspolisen började förhöra och utreda olika läkare redan sensommaren 1984 under ledning av förundersökningsledaren Inge Reneborg och man betade av misstänkta män allt eftersom dom dök upp när man bla kontrollerade CdC:s ena telefonbok som hittades i Småland men även personer som dök upp i olika tips och från register.

Du däremot har en svårartad fixering vid allmänläkaren och obducenten som gjorde entre i utredningen som "parmisstänkta" långt senare, dom har inget med de andra läkarna i utredningen att göra vilket du inte tycks förstå av någon otroligt märklig anledning?
Citera
2018-01-18, 08:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vilka läkare exakt pratar du om nu?
Det framgår tydligt av inlägget du citerade ett par meningar ur. Jag talar naturligtvis om de två läkare som du och Lars Borgnäs har ägnat flera år av era miserabla liv åt att förtala och misstänkliggöra. I TV-program, böcker och i tusentals inlägg här i tråden.
Citera
2018-01-18, 11:49
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Men nu är det du som spekulerar hej vilt, allt låg kanske redan i bilen men säckarna räckte inte till vid paketeringen, därför blev det dubbla säckar vid FP2 och enkla vid FP1, resterande säckar kanske gick åt till resten av kvarlevorna och ska jag gissa nu så hamnade dessa delar (i säckar) i en förbränningsugn eller destruerades på annat sätt?

En annan detalj som sällan tas upp till debatt är att kvarlevorna på FP2 vägde mer än de vid FP1 och det kan ha varit anledningen till dubbla säckar. Jag har själv städat trädgården och huset åtskilliga gånger genom årens lopp och tryckt ned allt möjligt i säckar men blir vikten för stor så tar man dubbla säckar.

Eller vad anser du om denna teori? Borde inte en större tyngd motivera dubbla säckar?

Ok men då kan vi väl enas om att vi båda spekulerar fritt och eftersom det finns så lite att gå på blir det ju utrymmet för spekulationer fritt. Efter att ha läst lite gammalt innehåll i tråden är det gått om spekulationer. Absolut är vikten ett tänkbart motiv till dubbla säckar men läckage då? Men om allt låg i samma bil samtidigt, varför var inte dubbla och enkla säckar blandade på fyndplatserna?

Citat:
Jag har inte låst mig vid att GM måste vara läkare men CdC hade helt klart kontakt med ett flertal läkare som också utreddes via förhör och husrannsakningar redan INNAN obducenten ens hade anhållits i dec. -84 men det finns samtidigt väldigt få slaktare i utredningen och inte heller gav tipset om Gonerka något att gå på, enligt GW som du gillar att citera så har CdC haft närmare ett halvt dussin av dessa läkare som kunder och då är det väl ändå rätt givet att någon av dessa herrar i teorin kan vara inblandade på nåt sätt?

Ok va bra, det finns nämligen flera i tråden som uttrycker att du verkligen tror att TH/TA är de skyldiga och har du inte skrivit tidigare att du tycker att domen i TR och KR är riktiga. Man kan inte utesluta någon kund som inte har vattentätt alibi för en lång tid runt CdC död eftersom vi inte vet när hon dog. Det skulle vara någon som satt inne då.

[quote=Lawnmoverman2011|62947409]Varför har du fastnat för Gonerka förresten? Han hade väl noll koppling till den begränsade geografiska zon där CdC:s kvarlevor dumpades och allra minst hade väl Gonerka någon LÄGENHET i detta område?

Var det inte du som pratade om GM:s hem tidigare som trolig brottsplats? Kan informera dig om att Gonerka bodde åtskilliga mil från dumpningszonen i juni 1984.[quote]

Jag har inte fastnat för Gonerka men jag förnekar inte att jag finner honom intressant men det beror kanske på att jag växte upp på gatan där Wandas kvarlevor hittades och att han fått stort utrymme av Lindeberg.

Dock står jag för att jag anser Gonerka troligare gärningsman än TH av många skäl då G har ett högt bevisat, dokumenterat våldskapital, våld mot kvinnor, neg kvinnosyn, besviken på kvinnor, uttalat att alla kvinnor är horor, psykiska problem och självmordstankar, avsaknad av empati. Kontra nu inte med att TH också har ett självmordsförsök i bagaget. Detta hör till polisens försummelse och att han inte var välkommen tillbaka på jobbet.

G har vidare styckat tidigare både i yrket och i brott. Styckningen av CdC kan ha utförts av en yrkeskunnig, slaktteknik. Armarna var borttagna som man styckar höns vilket även Härm själv konstaterade när han såg kvarlevorna i tjänsten. Wandas ben var även kapade vid höfterna högt och vid knäna som CdC, dumpningsplatserna var flera vid båda fallen och hos båda saknas huvud och även inre organ i buken var borttagna. Enligt Voigt som obducerade både Wanda, Gs pensionärspar och CdC kopplas samman. Jag anser därför att G borde varit mer intressant att gripa, utreda och förhöra för polisen.

Hade G gripits av polisen och fått samma genomslag som TH hade säkert många vittnen tillkommit såväl troliga som mindre troliga och "hjälpa till vittnen" Har du funderat i dom banorna?

Samtidigt är jag fullt medveten om att det inte finns någon koppling mellan G och CdC mer än att han besökte stritan CdC arbetade på, vilket han dessutom ljög för polisen om vilket Härm erkände. Varken TH eller G fanns i CdCs telefonbok. CdCs medsystrar har ju vittnat om att G var en typiskt prutare "för dyrt kund" De snutarna som sett TH o CdC tillkom när cirkusen redan var på hög nivå så jag fäster inte mycket tilltro till dem då ingen annan heller kan intyga deras story. Även om det är högst bevärande för TH.

Jag har dock läst att G tänkte etablera en verksamhet i Solna 1984 och letade lokal i industriområdet nära fyndplatserna. En långsökt koppling absolut. Jag anser dock att Gonerka är en fullt tänkbar GM även om ingen direkt koppling finns och det är väl där han faller för att bli riktigt intressant för polisen. Samtidigt anser jag att TH/TA är ganska otänkbara som gärningsmän då de drogs in av en fd svärfar och lögnaktig ex fru, samt att de var trevliga offer för vänstern och extremfeminismen. Det är min personliga åsikt men jag är väl heller inte ensam om denna åsikt.

Citat:
Inte fler likheter än vid styckningen av fru af Forselles 1969 i Göteborg, snarare få likheter om du frågar mig. Du letar då också upp fall som inte direkt har något större samröre med fallet CdC, borde inte vi hålla oss till mord inom prostitutionsvärlden istället för att sväva ut i det blå?

Ok men tycker du att Gonerka som GM är att sväva i det blå så är det din åsikt. Vi är många här som inte delar dina åsikter. Har du funderat på varför?
Citera
2018-01-18, 23:28
Medlem
Citat:
Men nu väljer du medvetet att bortse från CdC:s yrke som gatuprostituerad och då ändras förutsättningarna drastiskt. Det är med andra ord högst sannolikt att lösningen fanns i sexträsket på Malmskillnadsgatan bland de många torskarna och det var just denna inställning polisen hade redan tidigt 1984. Tyvärr lyckades man inte lösa styckmordet trots högintressanta misstänkta.

CdC hade flera väninnor som mördades av torskar och sett ur en rent statistisk synvinkel så är det högst sannolikt att även CdC föll offer för en mördare som var hennes sista kund.

Det här har alltid varit den mest sannolika teorin.

Det finns nog inte ett enda fyllebråk genom årens lopp i Sverige som slutat med att den döde får könsdelar och bröst avlägsnade och alla normalt funtade personer hör tydligt hur oerhört verklighetsfrämmande detta scenario låter.

Nu har du väl lite otur när du tänker? Risken som hennes umgänge/livsstil medför minskar inte eller försvinner inte för att hon går på gatan, risken med prostitutionen ersätter ju inte det andra, utan får väl läggas till.

Umm... jag hade en kollega en gång, vars man var ambulansförare, han kom tydligen då och då he efter jobbet utan aptit. Vid ett tillfälle hade de åkt ut på ett misshandelsfall, när de väl kom in i en lägenhet hade kvinnan dock avlidit av sina skador. Det var ett gravt alkoholiserat par, mannen hade sargat kvinnan med kniv, och händelsevis även skurit bort brösten. Det ska vart i Skåne senare delen av 80-talet.
Citera
2018-01-18, 23:32
Medlem
Citat:
Din uppfattning om statistiken får du i vart fall inte medhåll från av Sveriges mest intervjuade kriminolog. Du vet säkert vem jag syftar på.

Specificera! Vad är det du insinuerar? Att GW påstår att utslagna kriminella missbrukare som ev mördas typiskt mördas av en väletablerad person utan sociala problem?
Citera
2018-01-18, 23:42
Medlem
Citat:
Vem Catrines styckare var vet vi heller inte och därför inte dennes motiv till styckningen.

Ja, det är det ett antal postare försöker få Lawnie att förstå.
Citera
2018-01-18, 23:49
Medlem
Citat:
Slutsatsen är väl helt beroende på hur det statistiska underlaget ser ut. Tar du upp gärningsmän generellt eller bara i liknande fall?

Vad tyckte du var svårt? :

Jag citerar ur inlägget du svarar/frågar på:

"... Kriminella och/eller missbrukare löper större risk än andra att råka ut för grovt våld, gissa fyra gånger vilken kategori GM vanligtvis tillhör?... "
Citera
2018-01-19, 00:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ok men då kan vi väl enas om att vi båda spekulerar fritt och eftersom det finns så lite att gå på blir det ju utrymmet för spekulationer fritt. Efter att ha läst lite gammalt innehåll i tråden är det gått om spekulationer. Absolut är vikten ett tänkbart motiv till dubbla säckar men läckage då? Men om allt låg i samma bil samtidigt, varför var inte dubbla och enkla säckar blandade på fyndplatserna?

Gärningsmannen var kanske pedant och ansåg att de dubbla säckarna på FP2 skulle ligga tillsammans? Eftersom brottet är så extremt och udda så kan man nästan gissa att gärningsmannen kan ha haft en hel del konstiga ideer för sig?

Citat:
Ok va bra, det finns nämligen flera i tråden som uttrycker att du verkligen tror att TH/TA är de skyldiga och har du inte skrivit tidigare att du tycker att domen i TR och KR är riktiga.

Det handlar inte om att tro utan om att det är svårt att finna något som talar i positiv riktning för de misstänkta och det sa ju åklagaren AH också 2009 i samband med Attunda men det innebär inte att det finns utrymme för alternativa teorier där helt andra män förekommer, de alternativa läkarna i utredningen är intressanta där och så givetvis arkitekten som var CdC:s sista kund.

Citat:
Man kan inte utesluta någon kund som inte har vattentätt alibi för en lång tid runt CdC död eftersom vi inte vet när hon dog. Det skulle vara någon som satt inne då.

Eller som var på långresa i Asien eller Sydamerika. Polisen trodde tidigt att någon gång att tiden mellan pingstdagen och midsommarhelgen var ett troligt datum när CdC gick ur tiden och det låter ju rätt generöst med tanke på att det "sista vittnet" hävdade att han såg henne den 10 juni.

Citat:
Jag har inte fastnat för Gonerka men jag förnekar inte att jag finner honom intressant men det beror kanske på att jag växte upp på gatan där Wandas kvarlevor hittades och att han fått stort utrymme av Lindeberg.

Då är det kanske till viss del PL som vi ska beskylla för Gonerkas närvaro i debatten, kan inte du förklara varför vi istället inte ska jämföra fallet CdC med detta fall? Båda offren råkade ut för en GM som hade ett speciellt intresse för riktade angrepp mot sexuella områden. Gonerkas offer uppvisade inga sådana skador överhuvudtaget.

Citat:
Dock står jag för att jag anser Gonerka troligare gärningsman än TH av många skäl då G har ett högt bevisat, dokumenterat våldskapital, våld mot kvinnor, neg kvinnosyn, besviken på kvinnor, uttalat att alla kvinnor är horor, psykiska problem och självmordstankar, avsaknad av empati. Kontra nu inte med att TH också har ett självmordsförsök i bagaget. Detta hör till polisens försummelse och att han inte var välkommen tillbaka på jobbet.

Du får ha vilka misstänkta du än vill men kan inte du berätta om det fanns någon polisanmälan mot Gonerka för att ha varit våldsam mot prostituerade kvinnor? Mig veterligt var det inte Gornerka som blev utpekad som mannen den sk. trapphusincidenten hösten -83 på Östermalm? En annan fråga du kan försöka besvara är om han exempelvis besökt Malmskillnadsgatan i berusat tillstånd utrustad med en strypsnara och kniv likt det "besök" arkitekten gjorde i augusti 1984?

Citat:
G har vidare styckat tidigare både i yrket och i brott. Styckningen av CdC kan ha utförts av en yrkeskunnig

Enligt en väldigt känd rättsläkare så har förutom landets 500 000 jägare även slaktare och läkare kunskaper i hur man styckar en kropp. Detta utvidgar antalet potentiella gärningsmän i fallet CdC och vi vet att det finns i princip bara en slaktare i utredningen vilket är Gonerka men desto fler läkare (uppåt 10 st).

Vad anser du att man kan dra för slutsatser av allt detta? Att CdC hade någon form av bevisad kontakt med åtminstone 5-6 läkare vet man men i fallet med Gonerka så finns det ingen sådan koppling, han fanns inte med i CdC:s återfunna telefonbok tex vilket flera av de alternativa läkarna i utredningen gjorde. Vill gärna höra en kommentar från dig om detta?

Citat:
Wandas ben var även kapade vid höfterna högt och vid knäna som CdC, dumpningsplatserna var flera vid båda fallen och hos båda saknas huvud och även inre organ i buken var borttagna. Enligt Voigt som obducerade både Wanda, Gs pensionärspar och CdC kopplas samman. Jag anser därför att G borde varit mer intressant att gripa, utreda och förhöra för polisen.

Skillnaderna var större än likheterna, Gonerka kapade offrets huvud högt upp på halsen men CdC:s huvud kapades tätt intill bålen vilket är mycket ovanligt vid styckningar. Gonerka avlägsnade inte heller några områden med sexuell koppling på offrets kropp till skillnad från hur CdC:s kropp behandlades. Det är alltså detaljerna som sållar bort Gonerka som misstänkt här för styckningen av CdC bär inte hans signatur.

Citat:
Hade G gripits av polisen och fått samma genomslag som TH hade säkert många vittnen tillkommit såväl troliga som mindre troliga och "hjälpa till vittnen" Har du funderat i dom banorna?

Med ditt sätt att resonera så hade väl även Gonerka kunnat bli ett offer för ett "justitiemord", har du funderat i dom banorna?

Men om nu Gonerka blev gripen istället för TH (och senare TA) och det dök upp "hjälpa till vittnen", menar du då att fotohandlarparet istället hade pekat ut Gonerka som fotokunden? Hade de två kvinnliga poliserna istället kommit på att det var Gonerka dom såg med CdC i Gamla stan och i tunnelbanan? Hur troligt är allt detta på en skala från 1 till 10?

Citat:
Samtidigt är jag fullt medveten om att det inte finns någon koppling mellan G och CdC mer än att han besökte stritan CdC arbetade på.

Det där var inte mycket till misstankar men visst är det besvärande att Gonerka brukade besöka Malmskillnadsgatan. En fråga nu, hur många män till i utredningen brukade besöka denna horgata?

Citat:
Varken TH eller G fanns i CdCs telefonbok.

Med din logik så är båda ointressanta som möjliga GM.

Citat:
CdCs medsystrar har ju vittnat om att G var en typiskt prutare "för dyrt kund" De snutarna som sett TH o CdC tillkom när cirkusen redan var på hög nivå så jag fäster inte mycket tilltro till dem då ingen annan heller kan intyga deras story. Även om det är högst bevärande för TH.

Visst är det besvärande och de kvinnliga snutarnas vittnesmål väcker en del intressanta frågor. Om poliserna såg rätt, varför nekar den misstänkte mannen?

Citat:
Jag har dock läst att G tänkte etablera en verksamhet i Solna 1984 och letade lokal i industriområdet nära fyndplatserna. En långsökt koppling absolut.

Det är en extremt långsökt koppling med tanke på att det finns två andra manspersoner i utredningen vars arbetsplatser redan var belägna i området nära fyndplatserna, varför inte fokusera på dessa män istället? Den ene har setts i sällskap med offret av snutar och den andre återfanns i hennes telefonbok.

Citat:
Jag anser dock att Gonerka är en fullt tänkbar GM även om ingen direkt koppling finns och det är väl där han faller för att bli riktigt intressant för polisen.

Exakt, han bedömdes inte vara intressant nog och kunde i princip avföras.

Citat:
Samtidigt anser jag att TH/TA är ganska otänkbara som gärningsmän då de drogs in av en fd svärfar och lögnaktig ex fru, samt att de var trevliga offer för vänstern och extremfeminismen. Det är min personliga åsikt men jag är väl heller inte ensam om denna åsikt.

Den fd. svärfadern tipsade mycket riktigt polisen i slutet av augusti -84 när utredningen purfärsk och polisen förhörde då en rad andra personer däribland flera andra läkare som fanns med i CdC:s telefonbok och med din logik så var väl även dessa äldre läkare lika otänkbara gärningsmän som någon annan?

Menar du på fullt allvar att polisen ska inte ta emot tips som kan vara intressanta för utredningar?

Ska man strunta i att utreda läkare och andra personer högt upp på den sociala stegen bara för att dom är otänkbara gärningsmän i din värld? Med din logik så skulle polisen alltså ha lagt ned förundersökningen mot en helt annan person som exempelvis bunkerläkaren? Det är svårt att förstå hur du resonerar.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2018-01-19 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in