2018-01-17, 20:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har inte de idag inspärrade mördarna på våra fängelser tillgång till internet? Tanken slog mig att de kanske även har hittat hit, de har ju lite tid över till galna spekulationer.

Sen tror jag dansken rätt som det är skriver en bok, dels för att ha medel den dagen han får komma ut och samtidigt då återuppleva sina handlingar. Han har väl inte så mycket annat att fördriva tiden med.

M har inte tillgång till internet under häktningstiden. Hur det blir på själva fängelset när/om han hamnar där, vet jag ej.

Ja, vi får hoppas att han skriver en bok i så fall. Det är många som har skrivit i kommentarerna till hans blogg, att han borde göra det - fast kanske inte under dom omständigheterna, då! Han har verkligen litterär talang!
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-17 kl. 20:16.
Citera
2018-01-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jo, men det är ju mystiskt med psykopati. Hur botar man sånt, eller hur lär man upp en person du får inte döda. Men sen är det ju också konstigt att dom tror att dom ska komma undan med det, det gör dom ju sällan. Och sen har man ju inte empati för att det står i lagboken utan för att man har kommit på det själv.

Psykopati går inte bota, det är ett karaktärsdrag där det fattas vissa delar i hjärnan, EMPATI. Kan numera ses på Magnetröntgen när man jämför med andra, normala personer. Problemet är delvis medfött, delvis förvärvat samt förstärkt av en snedvriden uppväxt.

Det går av naturliga skäl inte tillföra empati på konstgjord väg eller med terapi och mediciner. Empati är en stark sak som människan utvecklat över 10.000-tals år för att kunna leva tillsammans i någorlunda harmoni med sina medmänniskor, men psykopaten saknar den förmågan. Man kan inte tillföra något i en persons hjärna där det är tomt på respons.

En psykopat lider inte själv av sin brist, men är medveten om att andra har empati, men ser det som en svaghet som är till för att utnyttjas. Iskallt, manipulativt och med en parasitism för att ta sig fram i livet. Går bokstavligen över lik och skrattar åt idioterna som föll på vägen.
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-17 kl. 20:38.
Citera
2018-01-17, 20:42
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
M har inte tillgång till internet under häktningstiden. Hur det blir på själva fängelset när/om han hamnar där, vet jag ej.

Ja, vi får hoppas att han skriver en bok i så fall. Det är många som har skrivit i kommentarerna till hans blogg, att han borde göra det - fast kanske inte under dom omständigheterna, då! Han har verkligen litterär talang!

Ja, det verkar inte vara någon hejd på hans talanger (enligt dig). Litterär talang, geni, mästercharmör...hade det inte varit för den lilla personlighetsdetaljen sadistisk styckmördare skulle han varit den perfekta människan.
Citera
2018-01-17, 20:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ja, det verkar inte vara någon hejd på hans talanger (enligt dig). Litterär talang, geni, mästercharmör...hade det inte varit för den lilla personlighetsdetaljen sadistisk styckmördare skulle han varit den perfekta människan.

Geni och galenskap ligger i och för sig ofta nära varandra. Någon skrev om M i anslutning till filmen "Amateurs in Space" ungefär att "He dwells in the dark margins where genius resides"...
Citera
2018-01-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Varför skulle du säga nej till spårningsutrusning? På vilket sätt skulle detta skada dig?
En marknadsundersökningspanel undrade om de fick sätta en kamera på min dator för att se vilka sidor jag besökte mot lägre internetkostnad. Självklart sa jag nej av interigitetsskäl. Det finns ju cookies redan
på varje sida man besöker. Så vi är väl redan sjukt "övervakade". Skulle du tycka det kändes bra med spårningsutrustning på din bil,din cykel eller dina promenadskor? Vem var det som ville sätta spårningsutrustning på PMs ubåt?
Citera
2018-01-17, 21:05
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag talade om sexualbrott i allmänhet, och då i synnerhet mer "normala" sådana som ofredande och våldtäkt. Fittjamålet t.ex.. Jag ser en stor skillnad i, att en prostituerad som går till trappuppgången och möter dessa män helt frivilligt för att byta sex mot knark, blir påtvingad några fler kunder än hon från början tänkt sig - och t.ex. om det varit en ung flicka som bodde i en lägenhet i huset, och var tvungen att gå förbi männen, som blivit utsatt för det här. Eller varför inte en diakonissa som varit på besök hos en gammal dam, om du så önskar den tillspetsningen! (Därmed inte sagt att inte blattarna som förgrep sig på kvinnan ska straffas. Men inte lika hårt som om det varit den unga flickan eller diakonissan. Och sedan ska de UT ur landet. I min bok, fortfarande.)
Alltså folk kan vända sig mot det här men samtidigt är det ju självklart att det är olika moralisk innebörd beroende på brottsoffer. Vem kan påstå att våldtäkt av en vuxen är lika illa som en mot ett barn liksom? Vem tycker det är exakt likvärdigt att råna en senil-dement tant och en tölpig stekare? Det handlar inte om att någon förtjänar något hemskt utan om en moralisk skala där offrets risktagande (värre när en byggarbetare trillar från ett hustak än en parkourare), försvars-förmåga (värre att begå brott mot försvarslösa personer) och effekter (skador och men) och bieffekter (värre när tant Elsa blir rånad på sin pension och får äta kattmat än när Wallenberg blir rånad på sin Gucci-bag).
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Kim var tydligen tillräckligt naiv enligt Merwinna (som att hen överhuvudtaget kan avgöra det)
Alltså, om KW's pojkvän vinkade av dem så var det ju en slags mental försäkring (PM vet att pojkvännen vet var KW är och med vem) och den borde rimligen fått PM att avstå från tortyrmördandet men men, crazies be cray.

Intressant vore att veta om det var KW's standard procedure med den där försäkringen eller om hon fått dålig feeling av PM och därför iscensatte det?
Citera
2018-01-17, 21:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
En marknadsundersökningspanel undrade om de fick sätta en kamera på min dator för att se vilka sidor jag besökte mot lägre internetkostnad. Självklart sa jag nej av interigitetsskäl. Det finns ju cookies redan
på varje sida man besöker. Så vi är väl redan sjukt "övervakade". Skulle du tycka det kändes bra med spårningsutrustning på din bil,din cykel eller dina promenadskor? Vem var det som ville sätta spårningsutrustning på PMs ubåt?

Ska vi gissa på Claus Nørregaard? Eller Kasper Feld? Spårningsutrustning kan ju även vara livräddande, för den som är ombord på båten. Och Claus Nørregaard har varit ute i pressen nu efter "händelsen" och berättat om att han tjatade om mer säkerhet på Nautilus, men att M inte ville ha det. Man undrar ju också om utrustningen var något som gick att stänga av tillfälligt, eller inte.
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-17 kl. 21:48.
Citera
2018-01-17, 22:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Varför skulle du säga nej till spårningsutrusning? På vilket sätt skulle detta skada dig?

Förstår du inte det?

Frågan är väl i så fall snarare - Varför skulle jag säga ja till att någon sätter spårningsutrustning på min båt. På vilket sätt gynnar det mig?

Det tycker jag en matematiker borde kunna räkna ut själv!
Citera
2018-01-17, 22:33
Medlem
Grandiosos avatar
De hjälpte polisen att lägga Madsenpusslet

Citat:
I jakten på bevis mot mordmisstänkte Peter Madsen har den danska polisen tagit hjälp från många håll. Allt från svenska likhundar till danska oceanografer har bidragit till utredningspusslet.

Utan hjälp från det danska forskningsfartyget Aurora hade det sannolikt tagit oändligt mycket längre tid för polisen att hitta de fynd som nu ingår i bevisningen mot Peter Madsen.

– Det är första gången vi hjälper till i en brottsutredning, men en av polisutredarna kände till vårt fartyg och insåg att vi skulle kunna vara till hjälp, säger Torben Vang, oceanograf och kapten på Aurora.

Avgörande för att kartlägga hur Peter Madsens ubåt hade färdats var hjälpen från VTS-centralen* i Malmö.
VTS-centralen i Malmö erhåller via Sjöfartsverkets datanätverk information från fartyg i Öresund och med hjälp av ubåtens radarsignal lyckades man spåra rutten.

– Vi utgick från en helikopter som befann sig rakt ovanför där ubåten sjönk. På den punkten kunde man se en radarsignal som kommit från ubåten. Vi visste också att det strax utanför Köpenhamns hamn hade befunnit sig ett kryssningsfartyg intill ubåten. Det var ett detektivarbete, men utifrån kryssningsfartygets position och platsen där ubåten sjönk kunde vi kartlägga hela rutten, säger Per Baek Hansen, den danske chefen för VTS-centralen i Malmö.

*VTS är en förkortning för Vessel Traffic Service

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/de-hjalpte-polisen-att-lagga-madsenpusslet
Senast redigerad av Grandioso 2018-01-17 kl. 22:44.
Citera
2018-01-17, 23:00
Medlem
Grandiosos avatar
"Jag är alla möjliga slags Peter”

Vem är egentligen Peter Madsen – förutom den man som misstänks ha mördat den
svenska journalisten Kim Wall?

På en minut får man en kortare inblick i hans liv före den 11 augusti 2017.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/jag-ar-alla-mojliga-slags-peter
Citera
2018-01-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ang ev planering, lite nya uppgifter:

Eva Smith, som er professor emeritus i strafferet, forklarer, at det handler om, hvorvidt der er hold i anklagen om, at Peter Madsen planlagde drabet. Hvis det er tilfældet, er det en stærkt skærpende omstændighed, mener hun.

- Det er helt anderledes, end hvis man helt impulsivt bliver rasende, og så ender det med et drab. Det er helt klart, at et planlagt og forberedt drab er en noget alvorligere sag

TV 2s rets- og kriminalreporter Astrid Søndberg har fulgt sagen tæt siden dens begyndelse. Hun mener ikke, at politiet rejser sådan en tiltale, "hvis de ikke mener, at de kan føre bevis for det".

- Politiet må være nået frem til noget i løbet af efterforskningen, der viser, at Peter Madsen havde forberedt det, siger hun og tilføjer:

- Vi ved allerede, at et vidne har set ham gå med en sav ned til ubåden på samme dag, hvor Kim Wall forsvandt. Jeg har også talt med en anden person, der har fortalt, at Peter Madsen to dage forinden forhindrede, at der blev sat sporingsudstyr på ubåden.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-16-advokat-derfor-er-livstid-til-peter-madsen-over-
maalet
Det stod igår att polisen bl.a funnit saker ombord på ubåten som inte hör hemma på en ubåt (obs.ej ordagrant).
Men saker som tyder på att han planerade/förberedde ett mord.
Citera
2018-01-17, 23:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det stod igår att polisen bl.a funnit saker ombord på ubåten som inte hör hemma på en ubåt (obs.ej ordagrant).
Men saker som tyder på att han planerade/förberedde ett mord.

Var stod det? Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in