2018-01-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag behöver inte beskriva det. Det heter dråp. Det handlar om olika straffskalor. Det finns några rättsfall där väldigt sjuka personer dödats av anhörig, eller annan, som hade kunnat ha relevans om gärningspersonen/personerna varit vid liv och kunnat ställas inför rätta. Men av förklarliga skäl kommer det inte att ske, så vi kommer aldrig att få veta om det handlar om mord eller dråp även om det skulle ha varit planerat.
Dråp beskrevs för inte så himla många år sen som "mord i hastigt mod, ej planerat". Idag är beskrivningen annorlunda.
Du får ta och läsa på - och jo, vi kommer få veta om det är mord.
Citera
2018-01-17, 19:28
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Bla. Inlägg #3597

Tack så mycket för hjälpen!
Nu håller vi tummarna på ett önskvärt svar.
Citera
2018-01-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Eftersom en eller flera gärningspersoner tillhör dom döda så kommer inte fallet att prövas rättsligt och då kommer det följdaktligen inte heller att avgöras om det handlar om mord. Om gärningspersonen/personerna varit vid liv så är det inte heller säkert att rubriceringen av brottet hade landat i mord. Det finns en möjlighet att det hade bedömts som dråp. Det hade även hypotetiskt kunnat bli en blandning av mord och dråp eftersom det möjligen finns flera offer. Allt beror på vad som har hänt och i vilken ordning saker och ting har skett. Men även om någon medvetet har tagit livet av en eller flera offer så är det inte per automatik alltid mord. Det finns nyanser även i lagen.

Jag borde uttryckt mig annorlunda. Ordet mord var tydligen fel och jag är inte helt insatt i vad det kunde lett till för dom. Byt ut ordet ”mord” mot vad du än önskar för du förstod min tanke bakom, eller hur?
Citera
2018-01-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 55dollar
Tack för info, det låter troligt. Och mitt i allt så tog han antagligen beslutet att det vore bäst för resten av familjen att följa med honom, så han mördade dem.

Det är intressant att det står i tråden att han åt Sertralin och läser man om den medicinen i FASS så står det att man ska kontakta sjukvården om man känner sig självmordsbenägen.

”om du har tankar på att skada dig själv eller begå självmord, kontakta din läkare eller uppsök ett sjukhus snarast”

Men. Nu refererar du till en person som inte ens säger sig ha en källa. Det finns INGA uppgifter om Sertralin. Detta är BARA SPEKULATIONER.
Citera
Medlem
vargaretass avatar
Hej, jag har bara två frågor, ÄR det bekräftat att pappan hade hängt sig?? Och ÄR det bekräftat att han dog sist?? Det är det enda jag funderar på i nuläget......
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Enligt tydligen pålitliga källor skall alltså följande ha utspelat sig: barnen har en mystisk sjukdom som motiverar omedelbar avlivning men samtidigt inte motiverar särskola, assistenter, sjukhusvård eller konstant övervakning i hemmet (ibland var de ensamma hemma när läraren kom). Familjen (åtminstone de vuxna) bestämmer sig i samråd för handlingsplanen ''barnamord följt av gemensamt självmord''. De utför sedan detta barnamord med hjälp av ''gift'' (låt oss hoppas för barnens skull att detta innebär någon form av narkotika och inte en dos stryknin). Efter detta sätter de sig, iskallt, och spelar in en video för att förklara sitt onekligen extraordinära beslut. Mamman tar sedan gift medan pappa, momshjälte och tydligen även rent allmänt hjälte, tar på sig att dö sist för att verkligen se till att ingen råkat överleva.

Ja, knepiga är definitivt rätt ord. De verkar ha tagit råd om hur man skall bete sig i svåra situationer från litterära källor såsom Gamla Testamentet, Shakespeare etc.

Normala människor, tänker jag, reagerar mer såhär:

https://www.expressen.se/gt/andrea-tvingas-se-sin-dotter-sakta-do/

''Andrea berättar hur vardagen kantas av dotterns hallucinationer, hur hon tror att hon har myror i munnen och inte kan sova i sin säng för att det ligger en elefant där. Hur det har hänt att hon inte sovit något på två veckor och hur hon kan gråta en hel dag. Men också alla de fina stunderna när de skrattar, kramas och pussas. För att göra det bästa av tiden de har kvar tillsammans gör de utflykter, hittar på saker och reser.''

Inte då alltså mördar dottern.

Jag tycker det är magstarkt att kalla Bjärreds massmord för en familjetragedi.
Tror att Scheele har rätt i sin post om vad som hänt, håller även helt med dig i ovan
Citera
2018-01-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Men. Nu refererar du till en person som inte ens säger sig ha en källa. Det finns INGA uppgifter om Sertralin. Detta är BARA SPEKULATIONER.

Det finns inga källor till nåt utöver det som stod i tidningarna.
Citera
2018-01-17, 19:32
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Varför är det svårt att tro, trots att nästan samtliga fall av familicide och filicide handlar om helt andra saker, där gärningspersonens psyke och ego är det centrala? Varför skulle just detta fall vara apart, utöver det faktum att det empatiskt är svårt att förstå hur någon kan döda sina nära och kära?

Studera litteraturen kring tidigare personer som begått familicide och du kommer bli chockad om du tror att ”ädla” eller ”begripliga” motiv är bakomliggande. Det är i regel extremt ovanligt, även om förövaren i regel givetvis försöker finna sådana rationaliseringar.

Jag tycker att den absolut minst skrämmande förklaringen är att en person som kanske har vissa aparta personlighetsdrag (tänker på han med den polska älskarinnan som var lite jagsvag sådär) och som utsätts för en pressad situation (som en person med en stabilare personlighet och bättre skyddsnät klarar trots att det är svårt) kan hamna i depression och så småningom psykos och i synnerligen sällsynta fall mörda sin familj.

Scenariot som envist framförs i tråden, att två "snälla och goda" föräldrar gemensamt skulle planera hela familjens död, införskaffa lämplig narkotika, administrera denna till barnen, sätta sig och spela in en avskedsvideo och sedan begå självmord? Eh... hjälp. I min värld har människor svårt att ens bestämma sig för att avliva sina husdjur innan dessa mer eller mindre har självdött, vem avlivar sina egna barn av sitt hjärtas godhet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tycker att du skall fortsätta hålla den tanken.....

Varför säger då polisen att det är EN gärningsman?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Hej, jag har bara två frågor, ÄR det bekräftat att pappan hade hängt sig?? Och ÄR det bekräftat att han dog sist?? Det är det enda jag funderar på i nuläget......

Att fyra personen är döda, är bekräftat. Och att döttrarna hade hemundervisning. Sen är det mer eller mindre slut på stoff.

Semi-bekräftat att föräldrarna har gjort detta i samförstånd, enligt mig.
Citera
2018-01-17, 19:33
Medlem
Flera har frågat om det finns kollektiva självmord registrerade i Sverige, och jag har letat och funnit några exempel, bl.a hittade jag två unga personer som man misstänker tagit livet av sig i gemensam handling, men det är inte riktigt relevant just här. Men iof att det har förekommit gör ju inte det till en omöjlighet i Bjärred.

Det mest logiska, är att detta är kopplat till önskemål om skilsmässa och att fadern är den ansvarige, samt att bara det att föräldrarna båda ska varit drivande skulle isåfall göra att det blir mycket unikt i svenska rättshistorien. Antalet omkomna, där finns det fler fall som kommer upp i fyra förlorade liv.
Så inte helt unikt som sådant, utan om det inte är ”som man kan förvänta sig”, då blir det unikt.
Det var väl ordagrant så polisen sa relativt tidigt?
Inte som man kan förvänta sig

Hittade denna angående kollektiva suicid:
https://www.svd.se/svt-ensamkommande-planerar-kollektivt-sjalvmord
Citera
2018-01-17, 19:35
Medlem
Angelsvilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Pappan var deprimerad. Levde i en asexuell relation med hustrun. Han hade grava sömnstörningar. Han sökte slutligen hjälp på vårdcentral. Medicinerna i kombination med sömnlösheten gjorde honom fullständigt avtrubbad. Självmordsbrev saknas. Han hade sedan länge gått in i en utmattning, signalerna om detta var tydliga även på arbetsplatsen. När han inte dök upp som avtalat förstod hans chef att något allvarligt hänt. Han larmade polisen direkt.

Ska mycket till för att ta livet av sin familj trots depression/utmattning. Då vill man nog främst förinta sig själv och låta resten försöka gå vidare och leva! Isåfall ska det nog till någon annan psykisk personlighetsstörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in