2018-01-17, 11:03
Medlem
Snubban007s avatar
Fan va surt det är att vara utloggad i 12-13 timmar, för att sedan komma tillbaka till en tråd man valt att följa pgr av att händelsen berört mig oerhört.. och så ser man värsta sandlådenivån på så många här...

Eftersom vi inte har en klar bild , kanske aldrig får.. så finner åtminstone jag spekulationer med olika synfallsvinklar väldigt intressant. Men de som spekulerar blir ju totalt nerprejade här! Även de som kanske har en poäng.. att man ignorerar just sandlådenivå och deras spekulationer är ju givet , för oss normalbegåvade åtminstone...

Jag känner mer och mer att jag tror att familjen i Bjärred bar på en hemlighet..
Från början ville jag inte tänka utanför "ramarna" ... nu har jag helt annan uppfattning... skall bli sorgligt, fruktansvärt , intressant och skönt att få några svar i slutet på veckan.. trots att min magkänsla om familjehemlighet troligtvis aldrig kommer att bli besvarad...
Citera
2018-01-17, 11:06
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men den är från 10 januari! En vecka gammal ju.
Javisst allt är relativt ju!
Citera
2018-01-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Här är en nyskriven text om ordet familjetragedi i samband med morden i Bjärred
https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/brottet-mord-behover-inga-forskonande-omskrivningar/
Märklig krönika, skriven utefter vad hon tror har hänt. Ingen problematisering inför att detta är ett atypiskt familjemord.
Men visst, allt ska kopplas med genus idag
Citera
2018-01-17, 11:10
Medlem
Citat:
Vad var de egentligen rädda för? Oavsett hur sjuka mina barn vore så skulle jag söka över hela världen efter bot. Jag skulle kräva att de utreddes på sjukhus i månader eller mer och att de fick stanna kvar där. Sedan kontakta läkare efter läkare... Jag skulle lägga ned all tid i världen till det och inte grubbla så mycket i barnens skolgång. Alla som haft sjuka barnbarn vet hur mycket mor- och farföräldrar lider med sina barn och barnbarn och hur de engagerar sig. Flickornas morföräldrar bor väl bara en timmes bilfärd bort? De borde åkt skytteltrafik till sin dotter och hennes barn. Grannarna skulle sett dem och fler besökare som besökt dem eller bott hos dem långa tider. Man ringer inte bara till sina obotligt sjuka barnbarn man åker dit och hjälper till att avlasta sina barn. OH och HB verkar ju komma från bra uppväxt och har säkert normala föräldrar.
Om en familj med svårdefinierad sjukdom isolerar sig, kräver att barnen inte får komma till skolan, så är det inte normalt. Föräldrar brukar göra allt för att barnen, hur sjuka de än är, skall få leva normala liv och t.ex gå i skolan. Barn med t.ex narkolepsi går i skolan och får förståelse för att de ibland måste gå till ett vilorum där. Nej, de här barnen var inte dödligt sjuka. De var uppgivna och trötta. Det stora problemet i den här familjen har inte varit sjuka barn utan en kamp för att dölja något. Därför har de själva valt att isolerat sig från omvärlden. Fortfarande tycker jag det verkar omöjligt, unikt, att båda föräldrarna varit lika sinnessjuka.

På ett sätt är ju detta ett logiskt resonemang
men
så här fungerar det ju inte i regel
oom läkarna inte har hittat något fel och du har gjort en second opinium så har du inte i regel rätt till mer vård, då kan du inte bara be om hjälp från fler läkare även om du anser de vara inkompetenta och en lösning går att fixa. Du kan inte kräva att barnen skall stanna kvar för observation, de skickar hem dom direkt eller de kommer inte ens dit för observation.
Glöm det där att du får hjälp av läkarna vid en komplicerad sjukdom. Sjukdomen behöver inte vara särskild komplicerad för att den skall bli övermäktig för en eller flera läkare.

Sedan kan du alltid försöka hitta alternativ sjukvård som kan stämma med barnens sjukdom, men det är inte lätt det heller.
Alternativ sjukvård kräver i regel en stor uppoffring från både barn och föräldrar.
Om du som förälder kommer hem och säger nu tjansar vi med att ge dig glutenfri kost i 3 månader så säger barnen, jag vill äta normalt bröd. Läkarna säger det hjälper inte alls. Alla är negativa, men de vet inte om det är bra eller inte.

Att veta om en sjukdom är obotlig om man inte vet exakt vad det är går inte.
I detta fallet verkar man inte veta vad de led av bara att var dåliga och man inte kom vidare.

Om du är förälder måste du dra dig ifrån familjen ibland och det är bara skönt att jobba hemifrån ibland för att inte se eländet.
Citera
2018-01-17, 11:13
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag lämnar också.
Blir kanske lite sporadiskt kollande bara.
Vem vet, julpyntet kanske kommer på tapeten igen. he he
Det är faktiskt väldigt intressant att höra alla dessa spekulationer, och hur
olika människor tänker olika.

Trist att du lämnar tråden, du och jag och några andra är inne på ungefär samma hypotes. Du har kämpat med läsare som (o)medvetet vantolkat, eller varit grälsjuka, eller har mentalt motlut. Jag har varit sparsam med inlägg i tråden just av den anledningen. Tyvärr har många oelastiska sinnen.

För att hålla mig till ämnet:
Jag tror att döttrarna blev kvävda med kuddar då de sov. Det är en handling som skulle kunna liknas vid en avskedskram.
Citera
2018-01-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Javisst allt är relativt ju!
Och de hittades den 9 januari. Så i detta fallet är artikeln urgammal . Sorry för OT inlägg.
Jag anser det är en familjetragedi. Det är en tragedi för mor och 2 barn - som de facto är en del i en familj. Hela ärendet är en tragedi så som det ser ut nu. En familjetragedi. Mord inom familjen är väl inget annat kan jag tycka.
Som alla andra väntar jag med spänning på vad polisen kommer med i slutet av veckan. Utsagan att de kommer med mer i slutet av veckan tar jag som ett löfte. Men vem vet.

Dock tycker jag inte man ska konspirationsteoretisera ang varför detta hände. Det blev riktigt låg nivå på inläggen. Att kalla fadern för incestuös innan fakta kommer fram, anser jag vara förtal. Och han kan inte ens försvara sig. Såna grova påhopp kan jag tycka inte är ok. Men detta är Flashback och det är otroligt högt i tak. Lite FÖR högt ibland.
Citera
2018-01-17, 11:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kan man testa en avlidens dna mot ouppklarade mord? Kan man mörda sin familj kanske man kan ha gjort lite annat också...?

Vad tror du själv? Att behöva ställa frågan om Dna säger det mesta.
Citera
2018-01-17, 11:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo så var det nog.

Men sanningen är att denna "privat undervisning" till en elev - för det är ju detta det har varit frågan om - fyra dagar respektive tre dagar i veckan - borde ha kostat en hel del ur skolbudgeten.
En lärartimme läggs på en elev istället för på 20-30 stycken - de andra 19-29 eleverna måste ju få samma lärartid.

I princip har dessa flickors undervisning kostat omkring 1 1/2 heltids lärartjänst ur skolbudgeten. Det är rätt mycket att lägga ut enbart för två elever.

Det måste ha funnits väldigt starka skäl för att organisera detta så från skolledningshåll.
En skola kan ansöka om extra pengar.
Citera
2018-01-17, 11:21
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag har en bra källa, jag flera andra som har bekräftat. Men det ligger i samma matskål som rena rama spekulationer, och därutöver en djäkla massa ovett när man beskriver det som jag är helt övertygad om att har hänt då man vet vilken insyn ens källa har

Ja, jag förstår dig till fullo - otroligt frustrerande. Dock är det till 99% dina kommentarer jag söker när jag läser här och de enda jag faktiskt tror på. Resten är ju bara massa brus. Vore tråkigt om du försvinner 😔
Citera
2018-01-17, 11:24
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det blir inget mer, jag tog bort det nya jag skrev, jag lämnar denna tråd nu. Så djävla oförskämt och otacksamt att skriva nåt här, jag skrev en sammanfattning av det jag hört och många bekräftat i pm. Men det togs inte väl emot kan man lindrigt säga.
Nu vet jag inte riktigt vad som skrevs. Men om du har svårt för folk som spekulerar kors och tvärs med alla tänkbara historier, vad gör du då i en tråd som denna? Det är flashbacks sämsta och samtidigt bästa sida. Sedan kan man ju fråga sig, nu när du tagit bort ditt inlägg, tror du inte att det var en högljud minoritet? Det är tiotusentals som läser i denna. tråden.

Tråkigt hur som.
Citera
2018-01-17, 11:26
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Fan va surt det är att vara utloggad i 12-13 timmar, för att sedan komma tillbaka till en tråd man valt att följa pgr av att händelsen berört mig oerhört.. och så ser man värsta sandlådenivån på så många här...

Eftersom vi inte har en klar bild , kanske aldrig får.. så finner åtminstone jag spekulationer med olika synfallsvinklar väldigt intressant. Men de som spekulerar blir ju totalt nerprejade här! Även de som kanske har en poäng.. att man ignorerar just sandlådenivå och deras spekulationer är ju givet , för oss normalbegåvade åtminstone...

Jag känner mer och mer att jag tror att familjen i Bjärred bar på en hemlighet..
Från början ville jag inte tänka utanför "ramarna" ... nu har jag helt annan uppfattning... skall bli sorgligt, fruktansvärt , intressant och skönt att få några svar i slutet på veckan.. trots att min magkänsla om familjehemlighet troligtvis aldrig kommer att bli besvarad...

Klart att en hemlighet låg och grodde hos någon i familjen. Frågan är väl om all fyra i familjen var invigda och införstådda. Hur lång tid det tog för att hemligheten, i lönndom skulle brisera kanske aldrig blir klarlagt.
Det känns ändå trösterikt att det finns få familjer som går och ruvar på dylika hemligheter.
Oroande dock, att det tycks finnas än fler, som tycker det är okej.

Att ta sig själv av daga, efter att man avlivat sin egen avkomma. Creepy
Citera
2018-01-17, 11:26
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
De må ha varit hur kompetenta som helst inom respektive yrkesområde, men vad gäller det "mellanmänskliga" tycks det varit knepigare: inte mycket avtryck i sociala medier, halvdan kontakt med släktningar(?), hemundervisning och mord + självmord på det. Hela familjen kanske var lite åt det neuropsykiatriska och "aspiga" hållet?

Men, som någon tidigare snuddat vid, vi kan nog heller inte utesluta att de ville bevara en hemlighet värre än att alla utom pappan var sjuka...

Enligt tydligen pålitliga källor skall alltså följande ha utspelat sig: barnen har en mystisk sjukdom som motiverar omedelbar avlivning men samtidigt inte motiverar särskola, assistenter, sjukhusvård eller konstant övervakning i hemmet (ibland var de ensamma hemma när läraren kom). Familjen (åtminstone de vuxna) bestämmer sig i samråd för handlingsplanen ''barnamord följt av gemensamt självmord''. De utför sedan detta barnamord med hjälp av ''gift'' (låt oss hoppas för barnens skull att detta innebär någon form av narkotika och inte en dos stryknin). Efter detta sätter de sig, iskallt, och spelar in en video för att förklara sitt onekligen extraordinära beslut. Mamman tar sedan gift medan pappa, momshjälte och tydligen även rent allmänt hjälte, tar på sig att dö sist för att verkligen se till att ingen råkat överleva.

Ja, knepiga är definitivt rätt ord. De verkar ha tagit råd om hur man skall bete sig i svåra situationer från litterära källor såsom Gamla Testamentet, Shakespeare etc.

Normala människor, tänker jag, reagerar mer såhär:

https://www.expressen.se/gt/andrea-tvingas-se-sin-dotter-sakta-do/

''Andrea berättar hur vardagen kantas av dotterns hallucinationer, hur hon tror att hon har myror i munnen och inte kan sova i sin säng för att det ligger en elefant där. Hur det har hänt att hon inte sovit något på två veckor och hur hon kan gråta en hel dag. Men också alla de fina stunderna när de skrattar, kramas och pussas. För att göra det bästa av tiden de har kvar tillsammans gör de utflykter, hittar på saker och reser.''

Inte då alltså mördar dottern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in