2018-01-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Eftersom en eller flera gärningspersoner tillhör dom döda så kommer inte fallet att prövas rättsligt och då kommer det följdaktligen inte heller att avgöras om det handlar om mord. Om gärningspersonen/personerna varit vid liv så är det inte heller säkert att rubriceringen av brottet hade landat i mord. Det finns en möjlighet att det hade bedömts som dråp. Det hade även hypotetiskt kunnat bli en blandning av mord och dråp eftersom det möjligen finns flera offer. Allt beror på vad som har hänt och i vilken ordning saker och ting har skett. Men även om någon medvetet har tagit livet av en eller flera offer så är det inte per automatik alltid mord. Det finns nyanser även i lagen.

Citat:
Jag befinner mig på jorden. Det är domstolar som dömer ut straff i det här landet, vem menar du skulle göra det om det inte blir någon rättegång? Det är inte alltid mord även om man uppsåtligen dödar någon, det beror på många olika omständigheter.
Se det fetade ovan. Du säger i det första citatet att det inte kommer AVGÖRAS om det handlar om mord. Och jo, det kommer avgöras om det handlar om mord.
I det andra stycket: ... domstolar som dömer ut straff etc, vem skall göra det om det inte blir nån rättegång.
Du sa AVGÖRAS. Det är det rättsmedicin håller på att utröna: Om det handlar om mord. Nej, ingen kommer straffas. Men det är viktigt att utröna om det är mord. Och hur många har mördats resp begått självmord. Det är DET som är frågan hos rättsläkarna.

Jag tycker du skall kika och läsa igenom dina två inlägg igen. Antingen uttrycker du dig klumpigt eller så begriper du inte hur rättssamhället fungerar och vad de försöker bevisa för att lägga förundersökningen till handlingarna samt förklara för anhöriga hur allt gått till. Glöm att du kan trampa mig på tårna i såna här ärenden.
Senast redigerad av Picasso2 2018-01-17 kl. 19:18.
Citera
2018-01-17, 19:15
Medlem
Motsägelsefulla uppgifter från polisen

1.De är helt säkra på en gärningsman
2.Behöver fastställa tidsförlopp för att se "vem som dog först"
Citera
2018-01-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Enligt tydligen pålitliga källor skall alltså följande ha utspelat sig: barnen har en mystisk sjukdom som motiverar omedelbar avlivning men samtidigt inte motiverar särskola, assistenter, sjukhusvård eller konstant övervakning i hemmet (ibland var de ensamma hemma när läraren kom). Familjen (åtminstone de vuxna) bestämmer sig i samråd för handlingsplanen ''barnamord följt av gemensamt självmord''. De utför sedan detta barnamord med hjälp av ''gift'' (låt oss hoppas för barnens skull att detta innebär någon form av narkotika och inte en dos stryknin). Efter detta sätter de sig, iskallt, och spelar in en video för att förklara sitt onekligen extraordinära beslut. Mamman tar sedan gift medan pappa, momshjälte och tydligen även rent allmänt hjälte, tar på sig att dö sist för att verkligen se till att ingen råkat överleva.

Ja, knepiga är definitivt rätt ord. De verkar ha tagit råd om hur man skall bete sig i svåra situationer från litterära källor såsom Gamla Testamentet, Shakespeare etc.

Normala människor, tänker jag, reagerar mer såhär:

https://www.expressen.se/gt/andrea-tvingas-se-sin-dotter-sakta-do/

''Andrea berättar hur vardagen kantas av dotterns hallucinationer, hur hon tror att hon har myror i munnen och inte kan sova i sin säng för att det ligger en elefant där. Hur det har hänt att hon inte sovit något på två veckor och hur hon kan gråta en hel dag. Men också alla de fina stunderna när de skrattar, kramas och pussas. För att göra det bästa av tiden de har kvar tillsammans gör de utflykter, hittar på saker och reser.''

Inte då alltså mördar dottern.

Bemödar mig med att kommentera EN sak...
Särskola har aldrig varit aktuellt.
Citera
2018-01-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag har en gissning.
Smaka på den, och säg om den smakar bra.
Jag tror inte anledningen till att barnen låg i sina sängar kan bero på att dom inte visste nått.
För att inte skrämma dom, så ville kanske föräldrarna att kvällen skulle vara som vanligt.
Men skillnaden denna kväll var att dom fick i sig en cocktail innan dom gick och lade sig.
Flickorna märker inget, utan tar såklart sin "medicin" borstar tänderna, och går o lägger sig i sina sängar, som vanligt.
Barnen känner sig som vanligt, och trygga, och
när barnen sakta somnar in så är föräldrarna med dom.
Det skulle kunna vara anledningen till att dom låg i sina sängar.
Trygghet att kvällen var som vanligt.

Hur smakar den ?
En teori, bara.
Och när de somnat fick de en injektion som med säkerhet gjorde att de inte skulle vakna mer. Eller nåt.
Citera
2018-01-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är ALLTID mord om man "uppsåtligen dödar någon" som du säger. Beskriv vilket planerat dödande som inte är mord tack.

Jag behöver inte beskriva det. Det heter dråp. Det handlar om olika straffskalor. Det finns några rättsfall där väldigt sjuka personer dödats av anhörig, eller annan, som hade kunnat ha relevans om gärningspersonen/personerna varit vid liv och kunnat ställas inför rätta. Men av förklarliga skäl kommer det inte att ske, så vi kommer aldrig att få veta om det handlar om mord eller dråp även om det skulle ha varit planerat.
Citera
2018-01-17, 19:20
Avslutad
Jag hoppas innerligt att det var kollektivt självmord (alt självmord och dödshjälp), allt annat vore bara vidrigt
Citera
2018-01-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag har en gissning.
Smaka på den, och säg om den smakar bra.
Jag tror inte anledningen till att barnen låg i sina sängar kan bero på att dom inte visste nått.
För att inte skrämma dom, så ville kanske föräldrarna att kvällen skulle vara som vanligt.
Men skillnaden denna kväll var att dom fick i sig en cocktail innan dom gick och lade sig.
Flickorna märker inget, utan tar såklart sin "medicin" borstar tänderna, och går o lägger sig i sina sängar, som vanligt.
Barnen känner sig som vanligt, och trygga, och
när barnen sakta somnar in så är föräldrarna med dom.
Det skulle kunna vara anledningen till att dom låg i sina sängar.
Trygghet att kvällen var som vanligt.

Hur smakar den ?
En teori, bara.
Det är väl en teori som alla föräldrar kan känna är lätt att identifiera sig med, men aja baja, nu råkade du dra in båda föräldrarna i detta. Och då är det bara fantasi, du måste ange källa på din information dessutom. Personnummer, ort och datum tack!
Citera
2018-01-17, 19:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Många tror på att man träffas efter döden med nära och kära. Detta kan ligga i planeringen av ett s k utvidgat självmord (eller hur vi nu väljer att uttrycka det). Det KAN vara så att även tjejerna var med på det. Jag tror inte det, de var så unga, men vem vet? I livet efter detta är man frisk, inga problem, allt är ljust och vackert och några problem finns aldrig i sikte. Vet att det låter som humbug för många, men ändå finns den tron hos många fler än man tror. Detta kan ha triggat att slippa detta helvete.

Ja den enklaste förklaringen är oftast den rätta. Dom ville inte längre fortsätta sin hopplösa situation. Varken mer eller mindre.
Citera
2018-01-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Pappan var deprimerad. Levde i en asexuell relation med hustrun. Han hade grava sömnstörningar. Han sökte slutligen hjälp på vårdcentral. Medicinerna i kombination med sömnlösheten gjorde honom fullständigt avtrubbad. Självmordsbrev saknas. Han hade sedan länge gått in i en utmattning, signalerna om detta var tydliga även på arbetsplatsen. När han inte dök upp som avtalat förstod hans chef att något allvarligt hänt. Han larmade polisen direkt.

Tack för info, det låter troligt. Och mitt i allt så tog han antagligen beslutet att det vore bäst för resten av familjen att följa med honom, så han mördade dem.

Det är intressant att det står i tråden att han åt Sertralin och läser man om den medicinen i FASS så står det att man ska kontakta sjukvården om man känner sig självmordsbenägen.

”om du har tankar på att skada dig själv eller begå självmord, kontakta din läkare eller uppsök ett sjukhus snarast”
Citera
2018-01-17, 19:26
Medlem
lakritcs avatar
Den här historien är så svårbegriplig sett till föräldrarnas bakgrund och all fakta som finns tillgänglig om dem. Exceptionellt fall vilket återspeglas i antal visningar som passerade antalet i fallet Kim Wall på bara några dagar.

Av det som framkommit finns det inget som gör att en viss teori håller bättre än en annan.

Visst blir pappan den statistiskt mest sannolika GM, men då måste han ju duperat precis alla. Man ändras inte som person över en kväll, natt eller för den delen en vecka.
Citera
Medlem
Alla ni som tror på samförstånd mellan föräldrarna (och barnen?) hur
ställer ni er till polisens konstaterande tidigt att det är En gärningsman?

Tror ni polisen ljuger eller vad?

Hade det varit kollektivt självmord hade de ju inte sagt så. Eller är det barnens död
de syftar på, att det är nån av föräldrarna som gjort det.. Då betyder ju det att barnen var döda på ett sånt sätt att de var 100% säkra från början att de inte kunnat göra det själv

Dvs ingen medicin utan våld av något slag..

Nu fick ni något att tänka över!
Citera
Medlem
Citat:
Jag behöver inte beskriva det. Det heter dråp. Det handlar om olika straffskalor. Det finns några rättsfall där väldigt sjuka personer dödats av anhörig, eller annan, som hade kunnat ha relevans om gärningspersonen/personerna varit vid liv och kunnat ställas inför rätta. Men av förklarliga skäl kommer det inte att ske, så vi kommer aldrig att få veta om det handlar om mord eller dråp även om det skulle ha varit planerat.

Mord är planerat. Dråp är inte det. Utgången den samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in