2018-01-17, 17:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror vi måste tänka på att den ansträngda situationen i familjen hade pågått under en längre tid. Det finns en risk att man under långvarig press blir psykiskt påverkad, att man blir knäpp helt enkelt. Det är lätt för oss att sitta här välmående och genom att slå våra kloka skallar ihop försöka komma fram till en rimlig och logisk förklaring. Det som skedde i huset var förmodligen logiskt där och då. Men det behöver inte ha var något normalt och sunt.
Någon nämnde tidigt i tråden att den ena flickan också hade OCD ("tvångs") och det kan verkligen tära på en familj. Debuterar ofta i tonåren och samvarierar med såväl autism som depression. Inte konstigt om de utvecklade alla möjliga småsjuka beteenden om de var isolerade hemma under längre perioder.
Citera
2018-01-17, 17:42
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solzjenitsyn
Jag tänkte inte nödvändigtvis på skolan. Skolans representanter kan ha skött sitt på ett utmärkt sätt, men det undandrar sig i skrivande stund min bedömning.

Över huvud taget är det svårt att för andra än de direkt berörda veta vad som gäller i olika delar av familjens situation. Förhoppningsvis får vi så småningom veta om något kunde gjorts bättre eller om det saknat betydelse för vad som sedan hände.

Själv ser jag på detta i ett lite vidare perspektiv. Det gör uppenbarligen också den politiska makten eftersom många tecken tyder på att förnuftet åter är på väg att ställas åt sidan, till förmån för manipulationer, mörkläggning och klåfingrighet. Viljan att sopa under mattan är alltid stark i frågor som kan engagera människor och i vilka man inte är stolta över sin hantering.

Det finns flera saker som gör att det här ärendet tilldrar sig så stort intresse - snart 7.500 inlägg och elva miljoner visningar. Bland annat handlar det om resursstarka människor som varit väletablerade i samhället och kan förmodas ha haft god ekonomi. Det finns många nu, som inte kan mobilisera liknande resurser, och som av naturliga skäl inte får samma tillmötesgående, utan istället förbigås med tystnad och kanske utan att få motsvarande hjälp.

Samtidigt slösas samhällets resurser i stor skala på ”främmande” verksamheter inom vilka förmågan att leka jultomte med andras pengar länge framstått som obegränsad.

En av anledningarna till att det här ärendet tilldrar sig så stort intresse är sannolikt familjens position, sådan den framstår vid en ytlig betraktelse. Om det kan gå så här för en så resursstark familj - hur ska det då gå för alla andra som är eller hamnar i en snarlik situation?
Ja, de begår inte kollektivt självmord i varje fall (vilket jag inte tror hände här heller). Det finns mångai utsatta situationer, kanske med vårdbehövande barn och som du påpekat med indraget stöd från Försäkringskassan o.dy. De familjerna tar inte livet av sig. När "familjetragedier" (bättre med familjemord) inträffar med barn inblandade så är det generellt en psykiskt sjuk gärningsman i familjen som varit den som dödat barnet och sedan begått självmord.
Citera
2018-01-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag känner till såväl familicid som filicid med ägnar mig just nu åt spekulicid

Det mest troliga är såklart att pappan mördat alla på grund av sina egna dämoner och upplevda kränkthet.
Troligt om inte mamman gjort de pga sina, tror inte barnen va dödligt sjuka mer än i förälderns/föräldrarnas hjärna/or. Har bara blivit mörkare och mörkare framtid, svårt att sätta sej in i hur tankarna gått för människor som är riktigt blockerade
Senast redigerad av 2an 2018-01-17 kl. 17:46.
Citera
2018-01-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Någon nämnde tidigt i tråden att den ena flickan också hade OCD ("tvångs") och det kan verkligen tära på en familj. Debuterar ofta i tonåren och samvarierar med såväl autism som depression. Inte konstigt om de utvecklade alla möjliga småsjuka beteenden om de var isolerade hemma under längre perioder.
Det där med OCD var helt taget ur luften. Som i och för sig det mesta här.
Citera
2018-01-17, 17:44
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Av medias rapportering vet man att:
Mamman hade jobbat som vanligt fram till jul. Det var hennes "vanliga liv" och barnens och pappans "vanliga liv" var att studera och jobba hemifrån,
pappan detta alltmer under flera års tid och det yngsta barnet skulle också bli sittandes i hemmet.

Någon ville ändra på det eller någon ville fortsätta på den linjen?
Triggern blev att en förändring inte fick komma till stånd, det var triggern och där sprack det.

Pappan och ena dottern beskrivs som sociala,
den andra dottern som nyfiken på lärandet(en omfattande hemundervisning blir ändå en begränsad sådan),
mamman, det lilla som kommit fram, som hjälpsam.

I offentliga handlingar från kommunen *framskymtar föräldrarnas omtanke att barnens skolgång ska fungera så bra som möjligt, trots flickornas medicinska tillstånd.
I protokollen beskrivs att båda flickorna led av någon form av kronisk trötthet...
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Jag undrar fortfarande vad det står i de icke- offentliga handlingarna?
Står uppgifter i dessa i mer klara ordalag så är det väl ganska så viktigt att de uppgifterna får komma fram? Om inte annat så för att få slut på alla spekulationer.

* Synonymer till framskymta
hastigt framträda, svagt skönjas, låta sig anas, skymta

https://www.synonymer.se/sv-syn/framskymta
Har det handlat om två karriärister och som aldrig haft tid för sina barn? Därav att utnyttja en statlig skolas hemundervisning i dessutom omfattande grad?
Redan tidigt sjukförklarat sina barn så att skolan fått ta hand om dem? Så där som bara wt brukar göra.
En omsorg om de egna barnens skolgång är väl ändå inte något som bara ska "framskymta"?:-/
Och rektor säger själv att det skulle gå så här det fanns inte på kartan.
Vad var "det" för något?

Precis, blir mitt svar. Jag har samma frågeställningar som du.
Och inte slussar man in ett döende barn i skolan heller. Jag tänker, om ett par månader är hon ju än mer döende. Jag väljer att tro på skolans uppgifter som framkommit.
Det ÄR något annat som är orsak!

För att nämna något om Gardasil, så var det från början dyrt. Vaccinet blev en klassfråga. När min dotter inte ville vaccinera sig, undrade andra om jag inte hade råd. Jag svarade att hon inte ville pga att hon ville veta vad de sprutade in och när det blev gratis avstod hon återigen av samma anledning.
Hon fick moppekort istället. Fint det också.

Det gick "hausse" i att vaccinera sina döttrar för att visa vilken sida av klassamhället man tillhörde.
3 000 kr tror jag det kostade sammanlagt.
Plötsligt kom larm om narkolepsi som sattes i samband med vaccinationerna. Detta kan sen spelat He/Br tillkortakommanden i handen. Förutsatt att döttrarna var vaccinerade.
Citera
2018-01-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum. Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn. Pappan har mördat hela familjen. Inget gift har använts, ty det hade tytt på planering. Familjen har strypts därefter burits till sina Resp sovrum, som om inget har hänt. Han har därefter tagit sitt eget liv. En impulsiv handling.

Motivet: började nyligen med Sertralin. Blev avtrubbad och våldsam. Frun har haft litet socialt nätverk, dålig självkänsla, han har dominerat henne totalt. Långvarig psykisk misshandel som slutligen gått överstyr.

Är detta något du vet eller det du tror? Det låter väldigt troligt.
Citera
2018-01-17, 17:46
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det där med OCD var helt taget ur luften. Som i och för sig det mesta här.
Ok, men jag tror att minst en i familjen hade en odiagnostiserad sådan, åtminstone tvångsmässig personlighet.
Citera
2018-01-17, 17:46
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahcg
tror ledtrådarna ligger precis:

metoo = tiden stämmer
att man inte är själv, skam, ska placeras där den hör hemma

skatt = deras arbeten
jurist kanske har anmälningsplikt, företag, anslag, ansökningar
forskare/föreläsare om miljöskatter, moms osv. Internationell nivå. Forskning/miljö, anslag i miljardklassen, storföretag.

metoo + skatt = ex. en bekant rådfrågar/avslöjar till familjen(deras yrken) om ett företag/person/förening som hämnd för att ha blivit utnyttjad, avvisad, förnärmad av någon

Under 2016 uppfattas ett indirekt hot, kanske därför de flyttar, sen håller koll på flickorna, tar bort bilder/info, nytt högt staket, cyklar ska vara inne

De kanske förmedlade för fort att de inte söker någon annan

Va??? Skriver du verkligen i rätt tråd nu?
Hur kan du blanda in metoo-kampanjen, och moms och skatter samt nya höga steket i denna tragedi?
Citera
2018-01-17, 17:52
Medlem
mondemodernes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Varför är det svårt att tro, trots att nästan samtliga fall av familicide och filicide handlar om helt andra saker, där gärningspersonens psyke och ego är det centrala? Varför skulle just detta fall vara apart, utöver det faktum att det empatiskt är svårt att förstå hur någon kan döda sina nära och kära?

Studera litteraturen kring tidigare personer som begått familicide och du kommer bli chockad om du tror att ”ädla” eller ”begripliga” motiv är bakomliggande. Det är i regel extremt ovanligt, även om förövaren i regel givetvis försöker finna sådana rationaliseringar.

Håller helt med. Med största sannolikhet är det just det som ligger bakom dådet snarare än de mer eller mindre fantasifulla spekulationer som tynger den här tråden och får annan relevant information att drunkna i flödet. Tack för att du ihärdigt fortsätter hänvisa till forskning trots alla känslor som svallar.
Citera
2018-01-17, 17:58
Medlem
Hittar inte inlägget så jag kopierar från ett citat.

"Ursprungligen postat av Stefan S
Varför är det svårt att tro, trots att nästan samtliga fall av familicide och filicide handlar om helt andra saker, där gärningspersonens psyke och ego är det centrala? Varför skulle just detta fall vara apart, utöver det faktum att det empatiskt är svårt att förstå hur någon kan döda sina nära och kära?"

Det ÄR svårt att tro när man läser om mannen ifråga. Denna goa, familjekära, kunnige, högpresterande man som verkade göra allt för sina döttrar. Jag tror vi värjer oss för det vidrigaste. Forskning och statistik i all ära. Men vissa saker vill vi helt enkelt inte ta in. Jag bor bara ett par km från Bjärred - och jag klarar inte tanken på att det är en så ond människa funnits i min närhet och som gjort detta. Jag VILL inte tro det. Jag hoppas att det efter lång tids press med sjukdom, och kronisk sjukdom, i hemmet gjorde att hans hjärna gick agurk. Kalla det psykos om du vill. Men nåt sånt. Och det tänker jag hålla fast vid tills polisen berättar vad som hänt. Om de nu berättar.
Citera
2018-01-17, 17:59
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Man kan vända lite på saken också:
De har nått "status" tack vare begåvning, arbete och intresse för de ämnesområden de valt. Med arbete, begåvning och intresse tränar man de intellektuella förmågorna och får kanske lite bättre förutsättning än gemene tyckare på flashback att hantera problem, metodiskt och envist söka lösningar. Statusen är alltså inte bara dimridåer med vilka man kan dupera vem som helst.

När jag ändå är på tråden vill jag också vinkla idén om brottet/mordet till ett något annorlunda synsätt.
Du med flera antyder eller säger rent ut att detta är kriminellt och underförstått straffbart.
Gärningspersonen (-erna) har faktiskt insett det, utdömt sitt straff (dödsdom) och utmätt det.
Inbilla er inte att föräldrarna sitter och gottar sig åt vad de gjort.
Tillspetsat?
Javisst, men det är ett möjligt sätt att förlänga vissa tankar och förslag i denna tråd, som jag fortfarande tycker är sällsynt äcklig i många stycken.
Va? Alla här i tråden anser väl att morden är kriminella?
Det är ett vidrigt fokus på föräldrarna när två barn faktiskt har mördats. Stackars, stackars barn. Det handlar självklart inte om utbilningsnivå huruvida vilka teorier man tror är möjliga. Det är fullständigt absurt. Varför skulle då Jerzy Zarnecki då tro att morden kan handla om hämnd?
Citera
2018-01-17, 18:06
Medlem
Barnen har blivit apatiska efter mammans första dust med cancerspöket. Kanske har de hamnat i nån sorts posttraumatisk stress, beroende på föräldrars känslomässiga förlamning och ångest i hanterandet av mammans sjukdom.
Det finns en skuld som vilar tung kanske från pappan att han inte lyckats hantera detta bättre. Istället söker man ”fysiska” anledningar till döttrarnas kroniska trötthet.
OM det är så att mammans sjukdom kom tillbaka ”det som inte fick hända, hände” kan det har varit strängen som brast för pappan. Han såg framför sig att han efter fruns frånfälle skulle behöva ta hand om sina döttrar och deras problematik alldeles ensam.
Cancergalan sändes 8 januari. Alltså kvällen innan familjen hittades. Samband?
Senast redigerad av Artefakta 2018-01-17 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in