Citat:
Ursprungligen postat av
Gizur
Det finns väl inget som tyder på ”föräldrarna lämnats i sticket”, vad baserar du det på?
Samhället har av allt att döma ställt upp för familjen enligt familjens önskemål. Skolan har ställt upp på hemundervisning där lärare åkt till dem 3-4 ggr i veckan. Rapporter från familjens kontakter med skolan visar på att det inte funnits konflikter, tvärtom ska man ha varit nöjda. Det fanns läkarintyg för båda flickorna som gjorde att skolan gick med på hemundervisning.
Båda föräldrarna hade bra jobb och inget tyder på ekonomiska problem.
Familjen har inte varit föremål för de social myndigheterna i kommunen, ingen orosanmälan eller liknande ska ha lämnats in.
Jag tänkte inte nödvändigtvis på skolan. Skolans representanter kan ha skött sitt på ett utmärkt sätt, men det undandrar sig i skrivande stund min bedömning.
Över huvud taget är det svårt att för andra än de direkt berörda veta vad som gäller i olika delar av familjens situation. Förhoppningsvis får vi så småningom veta om något kunde gjorts bättre eller om det saknat betydelse för vad som sedan hände.
Själv ser jag på detta i ett lite vidare perspektiv. Det gör uppenbarligen också den politiska makten eftersom många tecken tyder på att förnuftet åter är på väg att ställas åt sidan, till förmån för manipulationer, mörkläggning och klåfingrighet. Viljan att sopa under mattan är alltid stark i frågor som kan engagera människor och i vilka man inte är stolta över sin hantering.
Det finns flera saker som gör att det här ärendet tilldrar sig så stort intresse - snart 7.500 inlägg och elva miljoner visningar. Bland annat handlar det om resursstarka människor som varit väletablerade i samhället och kan förmodas ha haft god ekonomi. Det finns många nu, som inte kan mobilisera liknande resurser, och som av naturliga skäl inte får samma tillmötesgående, utan istället förbigås med tystnad och kanske utan att få motsvarande hjälp.
Samtidigt slösas samhällets resurser i stor skala på ”främmande” verksamheter inom vilka förmågan att leka jultomte med andras pengar länge framstått som obegränsad.
En av anledningarna till att det här ärendet tilldrar sig så stort intresse är sannolikt familjens position, sådan den framstår vid en ytlig betraktelse. Om det kan gå så här för en så resursstark familj - hur ska det då gå för alla andra som är eller hamnar i en snarlik situation?