2018-01-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Undrar fan om inte flickorna tog livet av sig utan föräldrarnas vetskap, att dom var döda på morgonen? Jag har så himla svårt att tro att föräldrarna skulle döda sina barn om dessa inte var i ständiga plågor och nära döden.
sen vi såg mannen som brände sina söner inne är väl allt möjligt egentligen.
Citera
2018-01-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Det finns väl inget som tyder på ”föräldrarna lämnats i sticket”, vad baserar du det på?

Samhället har av allt att döma ställt upp för familjen enligt familjens önskemål. Skolan har ställt upp på hemundervisning där lärare åkt till dem 3-4 ggr i veckan. Rapporter från familjens kontakter med skolan visar på att det inte funnits konflikter, tvärtom ska man ha varit nöjda. Det fanns läkarintyg för båda flickorna som gjorde att skolan gick med på hemundervisning.

Båda föräldrarna hade bra jobb och inget tyder på ekonomiska problem.

Familjen har inte varit föremål för de social myndigheterna i kommunen, ingen orosanmälan eller liknande ska ha lämnats in.

Jag tänkte inte nödvändigtvis på skolan. Skolans representanter kan ha skött sitt på ett utmärkt sätt, men det undandrar sig i skrivande stund min bedömning.

Över huvud taget är det svårt att för andra än de direkt berörda veta vad som gäller i olika delar av familjens situation. Förhoppningsvis får vi så småningom veta om något kunde gjorts bättre eller om det saknat betydelse för vad som sedan hände.

Själv ser jag på detta i ett lite vidare perspektiv. Det gör uppenbarligen också den politiska makten eftersom många tecken tyder på att förnuftet åter är på väg att ställas åt sidan, till förmån för manipulationer, mörkläggning och klåfingrighet. Viljan att sopa under mattan är alltid stark i frågor som kan engagera människor och i vilka man inte är stolta över sin hantering.

Det finns flera saker som gör att det här ärendet tilldrar sig så stort intresse - snart 7.500 inlägg och elva miljoner visningar. Bland annat handlar det om resursstarka människor som varit väletablerade i samhället och kan förmodas ha haft god ekonomi. Det finns många nu, som inte kan mobilisera liknande resurser, och som av naturliga skäl inte får samma tillmötesgående, utan istället förbigås med tystnad och kanske utan att få motsvarande hjälp.

Samtidigt slösas samhällets resurser i stor skala på ”främmande” verksamheter inom vilka förmågan att leka jultomte med andras pengar länge framstått som obegränsad.

En av anledningarna till att det här ärendet tilldrar sig så stort intresse är sannolikt familjens position, sådan den framstår vid en ytlig betraktelse. Om det kan gå så här för en så resursstark familj - hur ska det då gå för alla andra som är eller hamnar i en snarlik situation?
Citera
2018-01-17, 17:21
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Undrar fan om inte flickorna tog livet av sig utan föräldrarnas vetskap, att dom var döda på morgonen? Jag har så himla svårt att tro att föräldrarna skulle döda sina barn om dessa inte var i ständiga plågor och nära döden.
usch
OM..
Förutom den oerhörda bestörthet i sådana fall, kombinerat med den förväntade misstänksamhet
mot föräldrarna..
Ingen stor tvekan om att ett sådant scenario skulle vara hyffsad anledning att sina egna liv
Citera
2018-01-17, 17:22
Medlem
Citat:

Ja, en självmordspakt mellan döttrarna vore hur det nu än låter det minst hemska alternativet. Det skulle förklara dessa fullständigt orimliga händelser på ett logiskt sätt. Och inga mord skulle då ha begåtts. Sinnesfrid åt alla.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

Jag försöker sätta mig in i situationen att två vuxna sitter och planerar sina barns frånfällen. Inte ens i mitt bisarraste tankesätt ser jag mig sitta med pappan och lista ut tillvägagångssättet. Låta dem sitta och dricka läsk med t ex. Rohypnol och klistra Fentanylplåster på ryggarna.. Jag mår illa redan.
Tror mer på något explosivt.
Så sjukt ändå! Att spela Gud och äga andras liv, som om de vore ett par tre stolar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Efter vad som framkommit i media från skolan, var äldsta dottern inte döende.
Det kan vi vara överens om.
Skolan lägger inte upp planer för gymnasiekompetens för en elev som snart ska gå bort. Skolan såg med andra ord ett par år framåt i tiden + gymnasieåren. Hade läget varit annorlunda, hade de spelat in videosnuttar och annat med klasskamraterna som skulle pigga upp. Endast haft små delmål.
Nu blev det ju också så att lillasystern drog på sig samma åkomma och fick bli hemma. Nu har förälder/föräldrar rott hem båten. Båda flickorna inom hemmets väggar. Men..
Så blev det problem när skolan ville slussa in äldsta dottern i skolvärlden igen. Här tror jag något sprack!
Döende barn får också stöd, behandling och stöttning av utomstående inblandade instutitioner. Kuratorer, psykologer, BUP, socialsekreterare som följer en handlingsplan utifrån barnets önskemål bl a.

Av medias rapportering vet man att:
Mamman hade jobbat som vanligt fram till jul. Det var hennes "vanliga liv" och barnens och pappans "vanliga liv" var att studera och jobba hemifrån,
pappan detta alltmer under flera års tid och det yngsta barnet skulle också bli sittandes i hemmet.

Någon ville ändra på det eller någon ville fortsätta på den linjen?
Triggern blev att en förändring inte fick komma till stånd, det var triggern och där sprack det.

Pappan och ena dottern beskrivs som sociala,
den andra dottern som nyfiken på lärandet(en omfattande hemundervisning blir ändå en begränsad sådan),
mamman, det lilla som kommit fram, som hjälpsam.

I offentliga handlingar från kommunen *framskymtar föräldrarnas omtanke att barnens skolgång ska fungera så bra som möjligt, trots flickornas medicinska tillstånd.
I protokollen beskrivs att båda flickorna led av någon form av kronisk trötthet...
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Jag undrar fortfarande vad det står i de icke- offentliga handlingarna?
Står uppgifter i dessa i mer klara ordalag så är det väl ganska så viktigt att de uppgifterna får komma fram? Om inte annat så för att få slut på alla spekulationer.

* Synonymer till framskymta
hastigt framträda, svagt skönjas, låta sig anas, skymta

https://www.synonymer.se/sv-syn/framskymta
Har det handlat om två karriärister och som aldrig haft tid för sina barn? Därav att utnyttja en statlig skolas hemundervisning i dessutom omfattande grad?
Redan tidigt sjukförklarat sina barn så att skolan fått ta hand om dem? Så där som bara wt brukar göra, men då med den skillnaden att "sådana" familjer av skolan orosanmäls till sociala, det gjordes inte gällande denna akademiska familjen.
Och en omsorg om de egna barnens skolgång är väl ändå inte något som bara ska "framskymta"?:-/
Och rektor säger själv att det skulle gå så här det fanns inte på kartan.
Vad var "det" för något?
Senast redigerad av manot 2018-01-17 kl. 17:32.
Citera
2018-01-17, 17:24
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
sen vi såg mannen som brände sina söner inne är väl allt möjligt egentligen.
Jo, allt är såklart möjligt. Det jag tänker är att det verkar som att något allvarligt skett som kraftigt förvärrat det redan taskiga tillstånd familjen befann sig i. Som jag fick höra från början lät det hela ganska logiskt: mamman döende i cancer och barnen i ovanlig neurologisk sjukdom, julen över och föräldrarna gör slut på allt. Om det nu visar sig att mamman var relativt ok och flickorna hade mer diffusa sjukdomsbesvär känns de bara fel att utplåna hela familjen. Att kämpa för sina barn för att finna dem döda skulle kunna vara en självmordsulösande faktor.
Citera
2018-01-17, 17:31
Medlem
Citat:

Varför är det svårt att tro, trots att nästan samtliga fall av familicide och filicide handlar om helt andra saker, där gärningspersonens psyke och ego är det centrala? Varför skulle just detta fall vara apart, utöver det faktum att det empatiskt är svårt att förstå hur någon kan döda sina nära och kära?

Studera litteraturen kring tidigare personer som begått familicide och du kommer bli chockad om du tror att ”ädla” eller ”begripliga” motiv är bakomliggande. Det är i regel extremt ovanligt, även om förövaren i regel givetvis försöker finna sådana rationaliseringar.
Citera
2018-01-17, 17:32
Medlem
Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum. Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn. Pappan har mördat hela familjen. Inget gift har använts, ty det hade tytt på planering. Familjen har strypts därefter burits till sina Resp sovrum, som om inget har hänt. Han har därefter tagit sitt eget liv. En impulsiv handling.

Motivet: började nyligen med Sertralin. Blev avtrubbad och våldsam. Frun har haft litet socialt nätverk, dålig självkänsla, han har dominerat henne totalt. Långvarig psykisk misshandel som slutligen gått överstyr.
Citera
2018-01-17, 17:33
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Som någon skrivit för ett par hundra sidor sedan så var det nog tal om standardformuleringar då allt annat än en återgång vore mot skollagen.
Om det handlat om progressiva sjukdomar med dyster prognos så borde skrivningar om återkomst saknats. Nu finns det ju inget som tyder på att det varit sådana hemska åkommor som barnen haft, tvärtom är det ”kronisk trötthet” som nämns i skolrapporterna.

Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Att modern varit med i en FB-grupp mot självmord är intressant info som mig veterligen inte kunde vederläggas då den presenterades. Vet inte om den bekräftades till slut. Har fått lite uppmärksamhet i förhållande till den eventuella betydelse för fallet.
Jag har inte läst att hon varit aktiv i FB-grupp mot självmord, utan vän till föreningen MINDs verksamhetsansvarig i Göteborg (ordförande Mind Göteborg).

Här är det:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Men frågan är förstås vilken betydelse det ens har, det är inte nödvändigtvis ett tecken på att någon i familjen har varit självmordsbenägen eller mår dåligt. Lite sticker det kanske ut bland de övriga ekonomvännerna, men kan kanske vara en barndomskompis eller annat. Kan finnas många andra anledningar.
Citera
2018-01-17, 17:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Varför är det svårt att tro, trots att nästan samtliga fall av familicide och filicide handlar om helt andra saker, där gärningspersonens psyke och ego är det centrala? Varför skulle just detta fall vara apart, utöver det faktum att det empatiskt är svårt att förstå hur någon kan döda sina nära och kära?

Studera litteraturen kring tidigare personer som begått familicide och du kommer bli chockad om du tror att ”ädla” eller ”begripliga” motiv är bakomliggande. Det är i regel extremt ovanligt, även om förövaren i regel givetvis försöker finna sådana rationaliseringar.
Jag känner till såväl familicid som filicid med ägnar mig just nu åt spekulicid

Det mest troliga är såklart att pappan mördat alla på grund av sina egna dämoner och upplevda kränkthet.
Citera
2018-01-17, 17:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag försöker sätta mig in i situationen att två vuxna sitter och planerar sina barns frånfällen. Inte ens i mitt bisarraste tankesätt ser jag mig sitta med pappan och lista ut tillvägagångssättet. Låta dem sitta och dricka läsk med t ex. Rohypnol och klistra Fentanylplåster på ryggarna.. Jag mår illa redan.
Tror mer på något explosivt.
Så sjukt ändå! Att spela Gud och äga andras liv, som om de vore ett par tre stolar.

Jag tror vi måste tänka på att den ansträngda situationen i familjen hade pågått under en längre tid. Det finns en risk att man under långvarig press blir psykiskt påverkad, att man blir knäpp helt enkelt. Det är lätt för oss att sitta här välmående och genom att slå våra kloka skallar ihop försöka komma fram till en rimlig och logisk förklaring. Det som skedde i huset var förmodligen logiskt där och då. Men det behöver inte ha var något normalt och sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in