2018-01-17, 15:36
Medlem
säg att gm dekka Henne i spåret sen blivit släpad in 20meter i terrängen är man stark då eller?

Efter det så ska du utföra nått övergrepp helt andfådd å jävlig

Sen ska du ha ihjäl bo som är dekkad hur gör man då

Säg att det var en överfallsväldtäkt som gick fel å fick dödlig utgång
Gm kom upp bakifrån och det första och enda slaget var dödligt
Senast redigerad av Leorardlake 2018-01-17 kl. 15:45.
Citera
2018-01-17, 15:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Här är de kryptiska uttalandet! Troligtvis....En snäll kvinna på TV4 lotsade mej mot ljuset.
2 min 49 sek in i clipet börjar inslget från Ulricehamn.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3950118

Tack!

Ja, tänker att det kanske har att göra med att XX-XY inte helt säkert säkerställer könet hos individen.

För sedan säger ju kriminalkommisarie Göran Arvidsson om möjligheterna att lösa mordet (verkar ju inte så hoppfull? "det beror på)":

"[...] Vi har ju förutsättningar nu i och med att som vi anser en bra DNA träff då [...]

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/3950118

Hur ska man tolka "bra DNA träff". Är det ett representativt prov (tillräckligt mycket, av bra kvalitet osv) , är det ett prov som man tycker att det säkert kan kopplas till brottet eller är det både och?

Jag tycker ändå att det känns lugnande att de anser att DNA träffen är bra.
Men om de kommer att hitta personen som matchar DNA:t det är en annan femma...

De 45 som man ännu inte fått tag på pratas det om här.

I detta inslag om Ulricehamnsmordet och topsningen, nämner Birro ett mord i Norrköping där man kallat in alla natt-taxichaufförer och alla tidningsbud på stan. En sa nej- och det visade det sig att det var ju han....

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3947403
Citera
2018-01-17, 16:05
Medlem
Om gm har ett kontant kort eller så hur får man tag i han då
Citera
2018-01-17, 16:08
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Det är ju det som verkar göra det här fallet så svårlöst.
Väldigt många lösa trådar och möjliga scenarier.
Många män sätter på sig liknande rockar när dom reser (tänker på mannen som observerats från 10 tiden på förmiddagen till eftermiddagen den dagen hon gick av daga). Toppen i alla väder samtidigt som de ser representativa ut oavsett vad man har under. Organiserat & delvis planerat ? Samtidigt som det skrivs om att kroppen låg i onaturlig ställning ett signum kanske? Kan lika gärna vara så som något annat. Lokal kännedom eller så har han helt enkelt varit där från tidig morgon & lärt sig området.
Citera
2018-01-17, 16:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leorardlake
säg att gm dekka Henne i spåret sen blivit släpad in 20meter i terrängen är man stark då eller?

Efter det så ska du utföra nått övergrepp helt andfådd å jävlig

Sen ska du ha ihjäl bo som är dekkad hur gör man då

Säg att det var en överfallsväldtäkt som gick fel å fick dödlig utgång
Gm kom upp bakifrån och det första och enda slaget var dödligt

Ja, det känns lite knepigt att förstå hur det gått till. Inte helt riskfritt heller att överfalla någon mitt i spåret när någon annan kan dyka upp när som helst.

Det har tidigare spekulerats runt detta i tråden. Idas mördare drog in henne i buskaget efter dådet:

https://www.flashback.org/sp62275962

Tänker ändå att om man slagit någon hårt i huvudet, så hårt att man avlider, borde det inte vara svårt att förstå att det är ett mord. Det verkade ju vara oklart initialt om det var ett mord eller inte.

Finns också något som kallas muggning, som man kan dö av.
"Gärningsmannen trycker sin krökta arm bakifrån mot framsida av offrets hals. Fynd kan saknas.

https://www.flashback.org/sp62323487

Nu är jag mest inne på att det är någon galning som gjort det här ( kanske mest för att polisen verkar tro att det är någon från Ulricehamn och att det är någon som känner till Lassalyckan väl). Men ett sådant sätt att döda någon på kan ju faktiskt tyda på kunskap om hur man lätt dödar någon, utan att det märks så tydligt (skrik, motstånd). Det skulle då vara ett "beställningsmord".

Läste häromdagen också om en läskig dansk mördare (Peter Lundin), som knäckte nacken på sina offer genom att vrida om huvudet. Det kanske inte syns vid första anblicken, eller åtminstone inte är så lätt att veta om det orsakats av en olycka?
Citera
2018-01-17, 16:22
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske står något liknande som i denna artikel från Expressen:

Leif GW: "Kommer inte få någon träff"

Det är nog samma artikel. Tack.
Jag undrar ju över utvalskriterierna för att begära in DNA-proven. Det är hemligt det med.
Ålderspannet kan vara bedrägligt, det finns de som säjer sej vara 16 år fast de är 18-35 som bekant. Då slinker de igenom DNA-nätet.
Likaså alla kvinnor.

Hur har personerna som får sms valts ut?

– Jag kan inte berätta detaljer kring detta. Men en del av det är att vi haft hjälp av polisens gärningsmannaprofilgrupp. Deras slutsatser har vi tagit med i beaktande för den här insatsen. Vi har vägt samman lite olika delar och det här är första steget. Möjligen kan ytterligare personer kallas in på det här viset.

https://www.expressen.se/gt/polisens-drag-i-mordutredningen-skickar-sms-om-dna-topsning/
Citera
2018-01-17, 16:23
Medlem
Kul då tänker ju vi lika
Säg att hon fick ett dödande slag med en knuten näve bakifrån
Kan man då tro att bo fallit blivit groggy och staplat krupit ut i skogen
Liksom vid första anblick föreföll det en teori
Hur går man ut i eländig terräng med en kniv mot halsen om nån snubblar sitter den där
Gör bo motstånd så är det väl omöljligt att ta sig 20meter in i skogen
Klart kan ju va under pistol å knivhot
Citera
2018-01-17, 16:30
Medlem
Det var nån som i tråden som drog på körd av cykelteorin och den är väl inte dålig
Kan ju vara så
Men det klart då hade det
nog varit lättare å erkänna en olycka kan ju ske så lätt
Senast redigerad av Leorardlake 2018-01-17 kl. 16:32.
Citera
2018-01-17, 16:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leorardlake
Om gm har ett kontant kort eller så hur får man tag i han då

Verkar vara ganska svårt att inte bli spårad ändå. Man får anta att polisen gjort allt som går för att kolla upp även personer med kontantkort.

Telefonens IMEI numret kan avslöja dig. Eller om du laddar kontantkortet och betalar med kontokort eller på ställe där det finns övervakningskamera. Lättast är att inte ha en telefon med sig alls.

Citera
2018-01-17, 16:43
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det känns lite knepigt att förstå hur det gått till. Inte helt riskfritt heller att överfalla någon mitt i spåret när någon annan kan dyka upp när som helst.

Det har tidigare spekulerats runt detta i tråden. Idas mördare drog in henne i buskaget efter dådet:

https://www.flashback.org/sp62275962

Tänker ändå att om man slagit någon hårt i huvudet, så hårt att man avlider, borde det inte vara svårt att förstå att det är ett mord. Det verkade ju vara oklart initialt om det var ett mord eller inte.

Finns också något som kallas muggning, som man kan dö av.
"Gärningsmannen trycker sin krökta arm bakifrån mot framsida av offrets hals. Fynd kan saknas.

https://www.flashback.org/sp62323487

Nu är jag mest inne på att det är någon galning som gjort det här ( kanske mest för att polisen verkar tro att det är någon från Ulricehamn och att det är någon som känner till Lassalyckan väl). Men ett sådant sätt att döda någon på kan ju faktiskt tyda på kunskap om hur man lätt dödar någon, utan att det märks så tydligt (skrik, motstånd). Det skulle då vara ett "beställningsmord".

Läste häromdagen också om en läskig dansk mördare (Peter Lundin), som knäckte nacken på sina offer genom att vrida om huvudet. Det kanske inte syns vid första anblicken, eller åtminstone inte är så lätt att veta om det orsakats av en olycka?
"Muggnings"greppet kan ha använts för att släpa henne in i skogen men det blev för hårt. Här gäller det att avväga. Lagom tryck ger stoppad blodtillförsel (syns kanske inte vid obduktion?) För hårt tryck kan krossa struphuvudet. Syns vid obduktion.
Undra om man kollat Peter Lundins alibi? Den konstiga ställningen kanske bestod i att hon hade huvudet bak-och-fram?
(Jag vet, jag är född makaber. Rår inte för det.)
Citera
2018-01-17, 17:23
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
"Muggnings"greppet kan ha använts för att släpa henne in i skogen men det blev för hårt. Här gäller det att avväga. Lagom tryck ger stoppad blodtillförsel (syns kanske inte vid obduktion?

Du är inte ensam om att tro att ”Mata leão” kan ha används i sådana här fall och därefter backar gärningsmannen in i skogen. Offret är kvar på benen och backar med annars blir hen hängande i strypgreppet som då hårdnar.
BO blir medvetslöst när GP så vill och sen krävs väldigt liten kraft att överrotera nacken.
Brottet tar någon minut som mest.

Om jag skulle vara tvungen att dräpa snabbt och tyst vore det mitt val.
Naturligtvis med stulna eller åtminstone andras begagnade ytterkläder, det uppstår ju inget blodvite så man kan lämna dem på naturliga ställen.

Det är inte makaber tanke om man har erfarenhet från länder med motståndsrörelser.
Senast redigerad av Gud-Runar 2018-01-17 kl. 17:26.
Citera
2018-01-17, 21:12
Medlem
En del pratar om att ha pingat mot en mast. Vart sitter denna mast eller finns det fler i samma område? Om man befinner sig på Hesters område en liten bit ifrån. Borde det ändå inte ha Pingat? Borde inte isf alla mobiler på badhuset/gymnasiet ha pingat? Har de topsat alla i rätt ålder som var där? Eller har de skippat en del och isf varför?
Om nu mördaren inte har lämnat fler spår efter sig än ev lite DNA borde då inte mördaren ha varit smart nog att stänga av mobilen innan dådet?
Jag tror inte det var slumpmässigt, då borde väl personen ha begått liknande brott vid det här laget? Jag tror mer det är ett ex till någon som anklagar bo eller kanske någon som flörtat och fått ett nej. Fast å andra sidan, är det ett hatbrott så borde väl personen ballat ur fullständigt?
Väldigt mystiskt och väldigt lite skvaller/info om fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in