2017-11-07, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Kan du länka till artikeln som säger att Matthijs säger detta?
Att flytta en död eller medvetslös kropp 20 meter i den terrängen kräver i princip dunderhonung från Bamse, vilket gör att jag tvivlar på att det ens är ett möjligt scenario.
Och varför? Det finns ingen logik i ett sådant agerande.

Om hon sagt detta kanske det var en tidig slutledning? En dålig sådan dessutom.

Och ni som pratar om bilen, släpp det.
Anledningen till att polisen frågar är inte för att de undrar om någon annan kört den dit, lyft BO påtänd på dunderhonung ut i skogen, utan snarare för att fastställa när hon anlände till platsen.

Länken finns i mitt inlägg.
Men här är den igen:
Mordet på Lassalyckan - detta vet vi

Angående bilen, funderar jag på att man kanske ändå kan via matuppkopplingar se hur hon rört sig i bilen från (jobbet?) till Lassalyckan. Om det finns master som ligger tillräckligt tätt i området, borde det gå att se mobilens uppkopplingar i "bilfart".
Däremot kanske det är svårt att se när hon väl anlänt när hon lämnat bilen exakt, och hur hon rört sig när det gäller kortare sträckor, även om hon har haft mobilen med sig.

Så, min tanke är att man vill ha alla detaljer runt när hon anlände, när hon klev ur bilen osv för att kunna ringa in tidpunkt för mordet och utesluta/inkludera människor som befunnit sig i området och eventuella misstänkta.
Citera
2017-11-07, 21:33
Medlem
Hmm märkligt att de skriver att hon skulle vara hemma 1600. Trodde det var 1700. I så fall kan hon inte varit kvar på jobbet till 1515 som min källa sagt. På 45 minuter kan hon inte ha tagit sig till Lassalyckan och gått stavgång och hunnit hem. Så frågan är om 1600 verkligen stämmer eller om det ska vara 1700. Annars har min källa fel....

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En sammanfattning om fallet från Ulricehamns Tidning:
Mordet på Lassalyckan - detta vet vi

Tisdag 24 oktober

Kl 16.00
"Kvinnan kommer inte hem efter att ha gått stavgång på Lassalyckan. Hon svarar inte i telefon och anhöriga blir oroliga. De börjar själva leta efter kvinnan."

Kl 18.40
Anhöriga larmar. Polis söker med sökhund och anhöriga

Kl 20.53
Glasögonen hittas ca 7 km in på spåret, kvinnan ett tiotal meter in i skogen.

Kl 21.05
Förundersökning och teknisk undersökning inleds då omständigheter på platsen gör att man misstänker brott.

Onsdag

Kl 05.30
Anhöriga har underrättats och den tekniska undersökningen och letandet efter spår fortsätter. Man uppmanar allmänheten att komma in med tips.

Kl 11.15
Utredningens talesperson, polisområdeschef Lena Matthijs, varnar allmänheten att man ska vara vaksam om man motionerar vid Lassalyktan.

Kl 15.00
Teknikerna färdiga. Helikopter tas in för övervakningsbilder och styra hundförare. Man fortsätter att leta spår i området.

Kl 20.00
Lena Matthjis går ut med att man tror att kvinnan blivit överfallen i spåret och flyttad ut i skogen.

kl 20.30
"...polisen nu arbetar utifrån flera olika teorier. Bland annat tittar man på om någon psykiskt sjuk person nyligen har släppts eller om det har funnits någon hotbild mot kvinnan."

Kl 22.00
Polisen har varit på plats under dagen för att ta emot tips och skapa trygghet.

Torsdag

Kl 08.45
Fortsatt arbete och hundpatruller har synts arbeta.
Polisens gärningsmannaprofilgrupp kopplas in.

Fredag

15-tiden
En man grips för mordet. Han anhålls som skäligen misstänkt.

Måndag
Mannen släpps. Bevisen är inte tillräckligt starka för häktning.
Citera
2017-11-07, 22:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djbruin
Hmm märkligt att de skriver att hon skulle vara hemma 1600. Trodde det var 1700. I så fall kan hon inte varit kvar på jobbet till 1515 som min källa sagt. På 45 minuter kan hon inte ha tagit sig till Lassalyckan och gått stavgång och hunnit hem. Så frågan är om 1600 verkligen stämmer eller om det ska vara 1700. Annars har min källa fel....

Så här stod det i GP 24/10-17:

"– Hon hade meddelat sin anhöriga att hon skulle ut på en motionsrunda och att hon skulle vara hemma vid 16-17-tiden."

Misstänkt mord i Västsverige

Man får nog vara medveten om att uppgifterna i pressen inte alltid är helt exakta.
Citera
2017-11-07, 22:41
Medlem
notknapparens avatar
Blir inte riktigt klok på vilken parkering som avses där kvinnan ska ha parkerat:

"Offrets vita Volkswagen Tiguan ställdes på grusparkeringen vid den gamla vallaboden på Lassalyckan 24 oktober. "
http://www.ut.se/ulricehamn/polisen-soker-personer-som-sett-vit-volkswagen-pa-lassalyckan/

Spårkarta Lassalyckans Friluftsområde

En parkering är markerad på spårkartan strax ovanför Nya Kurhotellet. Är detta spårstarten ? Enligt Ulriceamns kommuns informations site ska " Alla spår startar på skidstadion vid UIF-stugan". Var ligger denna?
https://www.ulricehamn.se/uppleva/lassalyckan/sporter-och-planer-pa-lassalyckan/

Jmf med Eniros karta:
Klicka på siffrorna för att se text.
https://kartor.eniro.se/?c=57.784448,13.438554&z=17&l=aerial&d={%22m%22:[[57.783258,13.437696,%22Parkering%20enligt%20Lassal yktans%20sp%C3%A5rkarta%22,0],[57.785506,13.434563,%22Parkering%20vid%20ishall%22 ,0],[57.786233,13.437728,%22Parkering%20vid%20fotbollsp lan%22,0],[57.784768,13.436666,null,0]]}&q=%22Lassalyckan,%20ULRICEHAMN%22;geo

Någon som är bekant med området?
Citera
2017-11-07, 22:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om hon nu blev överfallen i spåret (glasögonen låg där, så det är väl troligt) så är väl det naturliga att fly längs spåret och inte att ge sig in i terrängen, som av foton att döma ser ut att vara mycket oländig (stora mossiga stenar, typ).

Så då är det väl troligare att hon blivit buren/släpad till fyndplatsen. Men enligt tidigare inlägg i tråden är terrängen så oländig att det kräver ”Bamsekrafter”. Dessutom kan man ju tycka att det borde ha efterlämnat en del spår.

Så frågan blir: är det frågan om en stor och stark gärningsman, eller har BO hamnat där av någon annan anledning? Plockat svamp t ex?
Citera
2017-11-07, 22:55
Medlem
Vad var det som gjorde att tysken togs in. Vet man det?
Citera
2017-11-07, 23:07
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror definitivt INTE att vår GM känner BO det kunde likaväl vara en yngre tjej. Det viktiga är bara att vara fysiskt överlägsen. Jag är inte säker på att GM har rekat området men helt säkert har han varit där förut. Han har tagit sig dit antingen via cykel eller möjligen med buss och promenerat sista sträckan. Han har haft egna knasfantasier om att döda någon men aldrig tidigare vågat. Jag skrev tidigare att han bor inom 5 mil och då gäller buss. Är det cykel så bor han inom max 1 mil. I övrigt en enstöring som jag redan har nämnt. Det tar säkert lite tid före GM kommer att prata om händelsen och det kommer helt säkert via kontakt med psykvården eller att han anmäler sig själv. Jag tror att det är fråga om att ha is i magen för GM klarar aldrig av att leva med detta i hemlighet. Tror heller inte att det kommer ske något mer dåd för nu har GM uppnått sitt mål. Sen skall vi alla komma ihåg att det är också lite av en möjlighet för GM att en gång i livet bli omtalad och stå i centrum........
Så 5-10 år tillbaka i Ulricehamn i skolan så fanns det en elev som ansågs väldigt udda och knappt märktes i något sammanhang. Någon som jämnåriga idag aldrig skulle kunna tro skulle kunna göra sig skyldig till mord......

Jag är benägen att hålla med dig. Man kan bara spekulera svävande och hypotetiskt utan bilder från brottsplatsundersökningen - frågan är vad en sådan här person gjort innan? du nämner psyket vilket är en mycket bra hypotes.

Han bor i närheten av brottsplatsen.

Jag tror det var ett sexuellt övergrepp som gick överstyr, kanske kände BO igen honom på rösten/lukt eller kroppshydda. Han kändes sig nödgad att ta det hela vägen.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-11-07 kl. 23:11.
Citera
2017-11-07, 23:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om hon nu blev överfallen i spåret (glasögonen låg där, så det är väl troligt) så är väl det naturliga att fly längs spåret och inte att ge sig in i terrängen, som av foton att döma ser ut att vara mycket oländig (stora mossiga stenar, typ).

Så då är det väl troligare att hon blivit buren/släpad till fyndplatsen. Men enligt tidigare inlägg i tråden är terrängen så oländig att det kräver ”Bamsekrafter”. Dessutom kan man ju tycka att det borde ha efterlämnat en del spår.

Så frågan blir: är det frågan om en stor och stark gärningsman, eller har BO hamnat där av någon annan anledning? Plockat svamp t ex?

Nu vet jag inget om hur långt Idas mördare släpade henne, men han drog in henne i skogen efter dådet:

"jag minns inte exakt hur jag släpade... men jag tror att jag släpade henne på magen. Och jag drog in henne i skogen och... hade hennes hörlurar i munnen när jag drog henne.
Han drog henne mot stenröset."

Så dödade han Ida – egna orden om dådet

Kan L.H ha insett faran och försökt fly från gärningsmannen? Kan han gripit tag i henne snett bakifrån t ex så att den enda möjliga flyktvägen var in mot skogen? Sedan har han dragit in henne ytterligare en bit för att dölja henne för förbipasserande?

Om gärningsmannen inte haft träningskläder kan hon observerat en springande man i "vanliga kläder" komma mot henne och insett faran. Det är inte ens säkert att han kom på spåret, utan kanske från andra sidan av spåret.
Citera
2017-11-07, 23:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inget om hur långt Idas mördare släpade henne, men han drog in henne i skogen efter dådet:

"jag minns inte exakt hur jag släpade... men jag tror att jag släpade henne på magen. Och jag drog in henne i skogen och... hade hennes hörlurar i munnen när jag drog henne.
Han drog henne mot stenröset."

Så dödade han Ida – egna orden om dådet

Kan L.H ha insett faran och försökt fly från gärningsmannen? Kan han gripit tag i henne snett bakifrån t ex så att den enda möjliga flyktvägen var in mot skogen? Sedan har han dragit in henne ytterligare en bit för att dölja henne för förbipasserande?

Om gärningsmannen inte haft träningskläder kan hon observerat en springande man i "vanliga kläder" komma mot henne och insett faran. Det är inte ens säkert att han kom på spåret, utan kanske från andra sidan av spåret.

Eller så var det två angripare, en som kom framför henne och en bakomliggande?
Citera
2017-11-08, 01:45
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Vad var det som gjorde att tysken togs in. Vet man det?

Den frågan har jag också ställt mig. Varför är han skäligen misstänk, på vilka skäl? Koppling till BO?

Sen angående hur hon hamnade ca 20 meter in i skogen; om hon blivit överfallen bakifrån och GM tagit stavarna/staven ifrån henne och pressat dem/den emot halsen, kan hon ha fått gå baklänges, alltså, GM rycker åt sig stavarna och trycker dem emot halsen och trycker även hennes kropp emot sin egen kropp, han släpar henne inte, utan hon går, backar, halvt som halvt, tills han är tillräckligt långt bort ifrån spåret, där slänger han sedan ner henne på marken och använder stavarna att kväva henne till döds. Hon har förmodligen inte hunnit skrika heller, då stavarna var tryckta emot halsen snabbt i överfallet. Glasögonen flyger av i farten. Det hela gick nog väldigt snabbt och hon blev överrumplad. GM har följt efter henne.
Citera
2017-11-08, 04:06
Medlem
Gud-Runars avatar
Förstår inte problemet med att flytta en normalstor människa 20 meter horisontellt

Förra veckan bar jag en otymplig pryl som väger 67 kilo upp till 3:e våning .
I ett svep utan vila.

Eftersom jag är född på landet i början på 50-talet har jag aldrig fått lära mig att det skulle vara ens svårt än mindre omöjligt.
Citera
2017-11-08, 05:33
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Förstår inte problemet med att flytta en normalstor människa 20 meter horisontellt

Förra veckan bar jag en otymplig pryl som väger 67 kilo upp till 3:e våning .
I ett svep utan vila.

Eftersom jag är född på landet i början på 50-talet har jag aldrig fått lära mig att det skulle vara ens svårt än mindre omöjligt.

Jag skulle inte kunna bära 67 kilo uppför tre våningar.

Däremot skulle jag kunna släpa 67 kilo 20 meter, särskilt om adrenalinet slagit till. Och det antar jag att det gör för mördare.

Terrängen runt mordplatsen är släpvänlig. Mycket mossa, stora glapp mellan stenar och träd enligt de bilder jag har sett.

Alternativt kan ju GM klappat till BO i spåret, hon tappar glasögonen och springer ut i skogen, och han eller hon springer efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in