2018-01-17, 14:09
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negete
Visst går det.
Men i tider med låga räntor och om man köper vid rätt tillfälle så är det utmärkt att ta lån.
Jag köpte min bostadsrätt 2011 och även efter den ca 10-15% sänkningen av priser på den orten dem senaste 6 månaderna så ligger värdet fortfarande ca 500.000kr plus som jag inte hade haft om jag inte tagit ett lån.

Så visst kan man, men frågan är varför inte ta lån om man kan tjäna väldigt mycket på det?

Lol.

Var tror du dina 500 000 kommer ifrån om du säljer? Enda chansen att vinna på att låna till en bostad är om någon annan lånar *mer* när du säljer den. Din halva miljon är någon annans lån. Alla kan inte tjäna på det här, utan du har oundvikligen förlorare. Så för att svara på din fråga: För att man inte kan vara säker på att bli en av de som vinner på det.
Citera
2018-01-17, 14:16
Medlem
Samhället uppmuntrar till lån just nu.

Frågan är om inte allt för många är för skuldsatta för att den onda cirkeln ska kunna upphöra utan en större kollaps.

Vi är få som är skuldfria. Jag anser att det är något man bör eftersträva, men eftersom hela konsumtionssamhället drar åt ett helt annat håll så vet jag inte längre om det spelar någon roll i det långa loppet.

Vid en eventuell kollaps så kommer vi skuldfria att få betala notan ändå. Om vi vill upprätthålla den typ av samhälle och finansiella struktur vi byggt upp.
Citera
2018-01-17, 14:26
Medlem
HanMedPinnens avatar
Vad hände med att spara pengar?

Lever man billigt, till exempel i en stad utan bil eller barn som kostar pengar, och inte köper en massa ny elektronik, slit-och-släng-kläder, restaurangbesök etc tror jag många skulle kunna lägga undan en miljon över en period på ungefär tio år. Inte alla, men många.

Det betyder att man om man är två skulle kunna köpa sig en bostad och vara skuldfri i 30-35 årsåldern, beroende på hur priserna ligger och var man vill bo.

Går det lättare att hamna i den positionen genom att ta lån?
Citera
2018-01-17, 14:26
Medlem
Proras avatar
Jag kan tänka mig tre typer av lån som är försvarbara:

Studielån som rör en utbildning som är givande både intellektuellt och ekonomiskt.
Det är sålunda tveksamt att dra på sig lån för att studera intressant humaniora i stil med arkeologi medan det är grönt ljus att dra på sig skulder om man planerar att läsa ekonomi i hopp om att slava som revisor i fyrtio år. Tyvärr.

Bostadslån.
Detta är acceptabelt så länge man inte är naiv nog att tro att dagens räntesituation kommer att vara för evigt. Personer som inte kalkylerar med marginaler har jag svårt för.

Lån för att starta ett vettigt företag.
Vi snackar alltså inte om lån för att etablera tatueringsstudio numero sju i valfri småstad, men ihärdiga personer med en bra affärsidé ska givetvis kunna ges möjlighet att förverkliga denna.

Lån för att täcka kortsiktig konsumtion (till vilket jag räknar bilinköp) är förkastligt. Å andra sidan hålls ju dagens konsumtionsfixerade slit och släng-samhälle igång av dessa bimbos (av båda könen) som inte har koll på pengar och gång efter annan får sin vardag förpestad av vetskapen om en annalkande skuldindrivning.
Citera
2018-01-17, 14:29
Medlem
gulguls avatar
Ja, det går att ta sig igenom livet helt skuldfri. Dessvärre har större delen av befolkningen inte den möjligheten.

Mycket beror på att folk fått för sig att man måste ha hus och barn innan man fyllt 35 annars är man misslyckad. Rädslan att bli socialt deklasserad gör att dessa människor mer än gärna tar ett lån.
Citera
2018-01-17, 14:49
Medlem
Utan att gå in på det makroekonomiska konsekvenser av högskuldsättning i samhället, så finns det ju absolut situationer där skuldsättning kan vara positivt.

För många är ju en till max hälften belånad fastighet/borätt, billigare än en hyres dito. De finns ju en risk för prisfall, men kan du styra din exit är det inte så stor, du har dessutom chans på en vinst. Det finns ju risker att bo i hyresrätt också; lyxrenoveringar, ombildningar, soc-utplaceringar.

Har man en affärsidé, behövs det ju ofta mer kapital än man har.

Vad gäller avbetalningsköp och den typen av konsumtionslån, är det väl som regel bra att avstå, men om inte räntan är sjukt hög; kan man väl i vissa fall se det som en acceptabel kostnad för nyttjande rätten under den alternativa spar tiden.

För att bli teoretisk, lån är ett sätt att utjämna intertemporala inkomster och utgifter. Att avfärda det som alltid dåligt är att göra det lätt för sej. Men det ökar risken i ens liv, men också möjligheterna.
Citera
2018-01-17, 15:00
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Ja, det går att ta sig igenom livet helt skuldfri. Dessvärre har större delen av befolkningen inte den möjligheten.

Mycket beror på att folk fått för sig att man måste ha hus och barn innan man fyllt 35 annars är man misslyckad. Rädslan att bli socialt deklasserad gör att dessa människor mer än gärna tar ett lån.

Att efter något år på arbetsmarknaden dra in 15000 efter skatt är inte alla förunnat, men inte heller orealistiskt. Säg att man bor inneboende eller delar lägenhet med någon man känner och dra av 3000. För mat, telefonräkningar, enstaka prylar och kläder, begagnade förstås, dra av säg 4000.

Kvar är 8000 att spara, och du är miljonär på drygt tio år.

Skulle du ha 20000 efter skatt i inkomst kan du antingen leva på samma sätt och ha miljonen efter sex och ett halvt år, eller leva lite lyxigare.

Skulle du ha 12000 efter skatt hela livet tar det drygt 17 år istället, vilket jag förstår är lite jobbigare att stå ut med.

Tar man säg tvåhundra tusen i studielån kan man förhoppningsvis landa ett jobb där det tar under två år att betala av lånen, och man landar på jämförliga tider.

Har man barn, handikappande krämpor, missbruksproblem eller svårigheter att jobb av andra orsaker är det naturligtvis svårare, och jag vill absolut inte säga att alla som lever på marginalen förtjänar det!

Men: OM man har ett jobb och inte har någon bra ursäkt är det helt enkelt en fråga om prioriteringar. Och om man tycker att det är viktigare att ha en telefon från i år, senaste kläderna eller vanor som frekventa restaurangbesök, alkohol, charterresor eller vad man nu hittar på så får man väl göra det.
Senast redigerad av HanMedPinnen 2018-01-17 kl. 15:07.
Citera
2018-01-17, 15:18
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Känns som att varje person så småningom tar ett större lån. Antingen på en bil, eller bostad.

Är detta verkligen något som man "förväntas" göra som ansvarstagande vuxen?

Jag har vuxit upp med tänket "Har du inte råd? Köp inte".
En känsla som förstärktes av att föräldrarna blev skuldsatta på miljonbelopp via deras restaurang pga. att en vän till dem lurade dem och flydde med pengarna.

Nu har jag visserligen CSN-lån, för jag kände att jag inte hade haft uppmärksamhetsförmågan att plugga och arbeta samtidigt, men det är bara ett litet på 50 000 kvar.
Jag har dock lovat mig själv att aldrig NÅGONSIN ta ett större lån. Struntar i om jag får bo i hyresrätt resten av livet, så många tusenlappar sparar man inte per månad när både avgift och skuld ska betalas. Och skulle jag så småningom hamna i en ekonomisk kris och behöva flytta till något billigare så vet jag med gott samvete att jag inte har någon skuldhistoria som ligger och spökar varje månad med en räkning. För att inte tala om att jag har ett mycket bättre utgångsläge vid en eventuell lågkonjunktur.

Jag har alltid haft svårt att förstå varför svenskar är så sjukt belånade. För mig låter det tokdumt att skuldsätta sig resten av livet bara för att känna att ens hem verkligen är ens hem (vilket jag redan gör med min hyresrätt...), eller för att få den där lite extra flashiga bilen.

Folk får väl ta lån om de vill, jag tokvägrar dock. I alla fall så gott det går.

Beror mkt på vilken ort du lever på skulle jag säga.

Det går definitivt att gå igenom livet helt skuldfri, men detta förutsätter (normalt) att du bor på en väldigt liten ort (allt som oftast en riktig håla) samt lever ett enkelt liv.

Om du växer upp hos dina föräldrar, bor hemma ca 2-3 år efter gymnasiet och jobbar + sparar pengar, samt sedan investerar dessa pengar i en ev. utbildning (givetvis enklast att inte utbilda sig) och sedan hyr en lägenhet på orten samt så småningom köper en bostad för sparade medel (möjligt då bostadspriserna på mindre orter är mkt låga) kan du leva ditt liv helt utan skulder.

Om du däremot bill bo i en storstad (göra karriär) måste du normalt ta lån för att finansiera boendet. Det är förstås möjligt att hyra och betala på löpande löner, men detta blir dyrt i längden och är för många inte tänkbart.

Sedan beror det ju såklart på vilken inställning man har till utbildning. Går man yrkesgymnasium är det nog lättare att leva skuldfri än om man vill bli högutbildad.
Citera
2018-01-17, 15:20
Medlem
Gurglarens avatar
Är väl inga problem. Bara att köra hyresrätt istället. Om man vill bo i ett getto... Och istället för att betala på din egen bostad så betalar du istället av någon annans lån på den med de hutlösa hyrorna de har numera.
Citera
2018-01-17, 15:26
Medlem
Jeg har jo ikke alltid vært gjeldsfri, men jeg tok opp lån for att bygge en karriere, og sen brukte jeg karrieren til at gjøre meg gjeldsfri og idag så er jeg det - teoretisk sett på papiret

forskjell på at ta lån til noe dumt, kontra til noe som du veit du får penger tilbake før seinare down the line . SMS lån før en ny tv er jo ikke så smart, men ett gunstig bolig lån for en leilighet i en bra marked i ett bra område gir deg avkastning . Men studielån på rett studier kommer jo alltid være gunstig .
Citera
2018-01-17, 15:57
Medlem
Bucketshops avatar
Klart att det går, men varför skulle man vilja det? Lån gör det möjligt att omfördela pengar från en punkt i livet till en annan.

Så länge din religion inte förbjuder sig från att låna pengar alternativt att du har så dålig självkontroll att du inte kan låna inom rimlighetens gränser förstår jag verkligen inte varför du inte skulle vilja ta lån.
Citera
2018-01-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Klart att det går, men varför skulle man vilja det? Lån gör det möjligt att omfördela pengar från en punkt i livet till en annan.

Så länge din religion inte förbjuder sig från att låna pengar alternativt att du har så dålig självkontroll att du inte kan låna inom rimlighetens gränser förstår jag verkligen inte varför du inte skulle vilja ta lån.

Hur tänker du när du säger att man omfördelar pengar från en punkt i livet till en annan? Genom att göra bostadskarriär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in