2018-01-17, 15:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Jag har gått gymnasiet också med helt normala betyg, så lägg ner din vidriga attityd.

Lite nyfiken; vad var anledningen till att du läste 15 kurser på Komvux? Varför inte en högskoleutbildning istället?
Citera
2018-01-17, 15:54
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jag antar att det är en negativ, och inte positiv, korrelation då? Är den hur som helst svag, så spelar det heller ingen större roll egentligen.

Ja negativ. Men grupp är som oftast försumbar i jämförelse med individ.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Jo jag förstår att det blir osäkert p g a, mer eller mindre, godtyckligt uppsatta kriterier utan tydliga gränsdragningar. Även IQ/intelligens är väldigt diffust definierat för den delen.

Ja begreppet ADHD är väldigt diffust och även omstritt.

Men IQ njaae, inom psykologin är förmodligen detta det minst abstrakta.
Det är väldigt väldefinierat, mätbart och har varit så väldigt länge.
Det är allmänt accepterat och inte kontroversiellt som att det skulle finnas flera sidor som tycker helt olika om detta ämne.
Allt prat om olika intelligenser, EQ, musikalitet bla bla det är dagstidningar som fabulerar.
Inom psykologin råder konsensus.

Men det är av någon anledning ett känsligt ämne.
Frågar man 1000 personer hur de upplever sin egen intelligens så svarar kanske 80-90% att de tror sig ligga över medel. Man känner sig alltid smartare än vad man upplevs av andra. Eftersom det är enklare att tänka än att prata.
Citera
2018-01-17, 17:10
Medlem
junks avatar
Citat:
Jag borde inte besvara en pissråtta som dig. Men jag kan ju meddela dig att jag började lugga på komvux för 10 år sedan

Har du bara klarat 15 komvux kurser på 10 år? Det låter sjukt lite isåfall men med din inställning till livet så är det kanske en bragd.
Citera
2018-01-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Lite nyfiken; vad var anledningen till att du läste 15 kurser på Komvux? Varför inte en högskoleutbildning istället?

Jag valde att plugga på komvux för att få en meningsfull sysselsättning. Jag är sjuk och kan däred inte arbeta.
Citera
2018-01-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Har du bara klarat 15 komvux kurser på 10 år? Det låter sjukt lite isåfall men med din inställning till livet så är det kanske en bragd.

Jag är sjuk och min ork extremt begränsad. Har därmed läst i ett mycket långsamt tempo. Har endast sett dessa studier som en sysselsättning. För att ha något att göra på dagarna.
Citera
2018-01-17, 18:42
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag valde att plugga på komvux för att få en meningsfull sysselsättning. Jag är sjuk och kan däred inte arbeta.

Okej! Varför skulle inte en högskoleutbildning vara en meningsfull sysselsättning då?
Citera
2018-01-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Okej! Varför skulle inte en högskoleutbildning vara en meningsfull sysselsättning då?

Har gillat att plugga på komvux helt enkelt. Mina komvuxlärare tyckte att jag borde läsa vidare, men det går ju inte eftersom jag är sjuk.
Citera
2018-01-17, 18:59
Medlem
Citat:
Har gillat att plugga på komvux helt enkelt. Mina komvuxlärare tyckte att jag borde läsa vidare, men det går ju inte eftersom jag är sjuk.

Starkt att du pluggat trots att du är sjuk
Citera
2018-01-17, 19:08
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Om det är sociala fobin du tänker på så har du rätt till stöd under högskoleutbildningen. Det finns många som klarat sådana utbildningar trots social fobi. Lektorerna kan också anpassa utbildningen så att den fungerar för dig utifrån vilket stöd du behöver. Det finns trådar på flashback om detta bland annat.

Exempelvis:

(FB) Studier och social fobi?
Citera
2018-01-17, 19:14
Medlem
Lasbond3000s avatar
Tyvärr had ADHD den egenheten att den leder till lägre IQ än genomsnittet.
Anledningen är att ADHD för med sig koncentrationssvårigheter, minnesproblem och bristande exekutiva funktioner.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681911

En ADHD-nisse KAN under gynnsamma förhållanden prestera lika bra som medelsvensson om man plockar bort tidskravet, men då blir inte testet lika rättvisande.
För mycket i vår vardag är tidsbegränsat. T.ex. har man en begränsad tid att uppnå kunskapsmålen inom skola och arbetsliv.

https://www.additudemag.com/low-iq-in-adhd-adults-may-not-reflect-intelligence/

Så vad du, TS, än må lida av så är det jävligt angeläget att du får behandling. För dina mentala sjukdomar förstör din hjärna.
Citera
2018-01-17, 19:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Tack för dina råd. Det är inte aktuellt för mig att plugga eftersom jag är sjuk. Den lilla ork jag har måste jag lägga på att försöka klara vardagen.

Men det är väl inget som säger att du inte kan bli lite bättre snart? Om du klarade av alla 15 komvuxkurser och fick toppbetyg i dom, bör du ha alla chanser i världen på en högskola med visst stöd. Jag vet inget om din sjukdomsbild, men att vara uppgiven och inte ha någon sysselsättning gör nog inte att du blir friskare.
Citera
2018-01-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Fast arbetsminnet har väldigt stor betydelse hur långt man kan hålla tråden levande i huvet.
Jag har extremt dåligt (i mina papper konstaterat att jag är särskilt slö) och läste lite i tråden alla de oförskämda svar TS fått. Särskilt ett var värdelöst för någon som hamnat under snittet med en mängd högfärdigt framställda besserwisser attityd med medvetet försvårande inlägg. Bestämde mig därför att slå upp och försöka lära mig (eftersom jag korrekt som det påstods adhd:are gör, skiter i det som är svårt). Percentil och index var det jag slog upp. (Har knappt gått grundskolan och säkerligen enbart hälften av högstadiet) Totalt kaos med svårare frustration och de första fem minuterna (tog 10-15 min på mig till en grej i taget) fick jag läsa om texten om och om igen under svår stress. (Eftersom jag inte förstår textinnehåll heller) mellan femte till tionde minuten så började det lossna så pass att jag hyfsat övergripande förstår tillräckligt för att när jag inte är utmattad, kommer kunna läsa igenom långsamt och förstå mer ingående det med percentil efter medelvärdet (beräkningar på det jag läst mm.) och aktie index etc. Men jag behöver repetera i lugn och ro. Jag tror inte att arbetsminne påverkar intelligensen men är däremot en funktionsnedsättning som kan ge mycket sämre resultat och ge lite kriterier för ADHD vad jag förstått. En orsak till att just ADHD:are kan prestera mycket sämre på IQ-test än efter faktisk intelligens. Taskigt arbetsminne gör det inte omöjligt att förstå något. Bra lärare och förklaringar är dock en hjälp för att slippa utmattning.

Min poäng är att ett trasigt arbetsminne kan kompenseras genom att människor förklarar lugnt och stilla i korta led och längre pauser (eller som jag nu gjort själv). Man blir däremot tröttare mentalt och får mycket sämre testresultat. Det betyder dock inte att man är korkad. Många människor som är mindre begåvade än mig har hånat mig mycket för mina uppenbara problem. Smartare människor förklarar gärna sådant de kan med tålamod.

Jag har läst en mängd otrevliga bemötanden här i tråden och det säger något om att det är just medelmåttiga människor som skrivit eftersom sådana oftare trycker ner än hjälper. Jag skulle själv kunna be om hjälp för att tyda resultat. Som de brukar säga: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Vem som helst kan vara spydig eller briljera med ord. Det säger inte särskilt mycket om förståndet hos den som gör det heller. Men komplex måste man nog ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in