Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Möjligt det är möjligt att via kejsarsnitt avbryta en "naturlig" graviditet och föra över ett foster till en artificiell livmoder...men! högst sannolikt innebär detta någon form av fysisk trauma för det lilla fostret, som i sin tur kan ge oanade följder för den framtida människan. Så forskning igen alltså.
Och som sagt är det värt det för att prompt rädda foster till ett liv, utan föräldrar som vill ha dem?
Så jag säger visst! i undantagsfall, men inte som någon automatik bara för att kvinnor blir oönskat gravida.
Detta kommer förmodligen inte att bli möjligt för oss "vanliga dödliga" på grund av kostnadsskäl, i pappa staten ögon är vi inte vatten värda den dan vi inte betalar in några skatter.
Men tekniken finns i princip redan idag.
Är det värt att hålla ett svårt sjukt barn på några år vid liv om föräldrarna inte vill?
Skall vi tillåta "avlivning" av nyfödda?
Om din sambo tröttnat på dig och du blir mycket svårt skadad och är medvetslös och sambon tycker det är bättre att låta dig dö, skall vi inte rädda dig då?
Om du kommer in svårt skadad efter en bilolycka skall jag som läkare kunna låta dig dö istället för att rädda ditt liv för att jag anser att ditt liv kommer att innebära svår kronisk smärta eller funktionshinder och enligt min uppfattning inte är ett fullgott liv?
Att dra en bra gräns är svårt, att flytta fram en gräns skall man vara väldigt försiktig med oavsett vad det gäller.
Rätten till liv eller vård, yttrandefrihet, åsiktsfrihet eller vilka partier som skall förbjudas...att flytta fram en gräns lite är kanske inte hela världen men har man väl flyttat en gång så varför inte två eller tre.
Problemet är att vi kanske inte har en så trevlig värd när vi flyttat färdigt.
Om vi flyttar fram abortgränsen, underlättar att få tillstånd, aborterar för att slippa sjuka barn så vi garanterat får "fina A-barn" så börjar vi hamna på samma retorik som den som fanns i Tyskland på slutet av 30 talet.
Tycker du att det är rätt att göra abort på barn på grund av Downs, autism eller kanske annat?
Har dessa barn inte samma rätt till liv som du och jag hade?
Citat:
Jag fick lära mig något jag inte visste kring just hajkar och en del fåglar ex. att deras hjärna sover i skift...dvs halva delen sussar sött medan andra delen spanar....de hade varit något at inför för människan.
Vi män fungerar på ett liknande sätt, hos oss är hela hjärnan hyperaktiv och vi går ut på stan och spanar...när vi fått span på ett hett villebråd så slutar hela hjärnan att fungera.
Citat:
Så det är den då (hjärnstammen) man "väntar ut" typ för att kunna döma hjärnan som hjärndöd?
Japp när kroppen inte kan andas själv och hjärtat inte slår utan hjälp så är det färdigt, man kan hålla kroppen vid liv längre om organ skall doneras.
Sen är det tack och god natt.