Citat:
Ursprungligen postat av
pungspark63
Nu är det inte helt lätt att vara 100% säker på vad dom verkligen känner, det är inte ens 100% säkert att man vet rätt vecka då ultraljudet har en viss felmarginal även om den utförts rätt.
(förklarade detta för en blivande mamma i denna tråden och även hon kom fram till att dom förmodligen satt fel vecka
(FB) KUB TEST gissa på kön?)
Jag orkar inte skriva en hel bok här, men smärta känner dom redan slutet v 20 början v 21 och dom reagerar på ljud redan v17.
Kolla v 15-22 så får du lite mer hum om vad som händer och ta med i beräkningen att barnet kan vara 10 dagar äldre än vad man angett så kan du ta en funderare på vilken gränsdragning som verkar vettig.
Vill du se lite lättläst om utvecklingen så kan du kolla denna länken
http://www.babyhjalp.se/gravid-vecka-for-vecka/gravid-vecka-15
Jag har nyfiket googlat på det där tidigare, men jävligt svårt manövrera runt så man slipper amerikanska abortmotståndarsiter etc
Jag fann denna studie då, och kan länka den även nu som artikel
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4686681
vecka 35
samt har även funnit denna
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/40-veckor-i-mammas-mage-nar-far-fostret-medvetenhet
vecka 19
Sen har jag dock läst en annan, som sorry jag inte hittar nu....som säger att de man tidigare trott varit smärtreaktioner inte säkert är av den sort att de känns av fostret utan också kan vara sk. reflexer
Sen kan man ju fnula lite på detta, vad skulle värdet vara för ett tidigt foster i magen att ha tidig smärtkänsel? Utan att veta, skulle jag säga att det kanske är bland de sista som "mother earth" vill att ett foster ska kunna så tidigt som möjligt förmodligen prioriteras andra egenskaper före eller att smärtkänsel "följer med" när grunden för det skapas.
vad som är sant eller inte här, är jag som sagt inte kvinna att avgöra, de måste vetenskapen helt enkelt finna ut.
Och som jag sagt tidigare jag är helt med på at ändra abortgränser OM forskning kommer med bevis för det ena eller det andra.
Citat:
Håller med dig fullständigt.
Det tror jag inte...jag petade dig lite i ögat för att normalt sätt när en flicka/kvinna får sina lagliga rättigheter kränkta brukar det bli twitterstormar och ta hus i helvete.
Men i just detta fallet tror jag att det kanske inte ens blivit ett lätt bris i ett vattenglas då det handlar om aborter...
Efter v 22 anses fostret enligt lag vara en människa och om det lever när det kommer ut har det samma rättigheter som alla oss andra.
I dom lägen graviditeten är en fara för mamman så har man rätt att avbryta den oavsett vecka, oftast brukar man snitta och försöka rädda båda...går inte detta så prioriteras mamman.
med tillägett att oerhört få gör abrot efter vecka 18, och då bara med godkännande av socialstyrelsen.
Det går liksom inte "bara" inte ha lust ha barn för att få rätt till abort efter den 18.
Citat:
Som läkare skall du följa dom lagar och regler som finns, visst kan man ha känslor för att man ibland vill göra mer eller om det skulle vara en våldtäktsman eller mördare helst hade överdoserat narkosen... men det är bara att lägga sådant åt sidan och följa lagar och regler annars blir det omöjligt att jobba.
Sen var ditt inlägg det bästa jag sett dig skriva, det var kul att höra dina åsikter och inte bara vad "feminismen anser"...att du är beredd att kanske ändra ståndpunkt på grund av vetenskapliga fakta visar att du är lite vettigare än "tokfeministerna" som aldrig skulle kunna erkänna någon brist i dom feministiska ideerna.
Man tackar och bockar.