Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Hur ska du plocka ut ett foster på 12 veckor menar du? suga ut det utan att skada det? eller utföra kejsarsnitt? DET problemet tror jag inte man löst än. Kejsarsnitt är inte ett ofarligt ingrepp...ska vi i sånt fall införa en tvångslag på kejsarsnitt för alla gravida kvinnor som inte vill ha sitt barn? för att det kan räddas via artificiella livmödrar?
Låt säga det går att rädda 12 v foster via att man opererar in det i män via omvänt kejsarsnitt....
ska man tvinga fäder till detta? om nu OM varit? Där en annan lika hypotetisk fråga.
Varför ska det alltid var ok tvinga kvinnor till allt möjligt i er värld, varför inte i sånt fall män?
Nu är detta inte alls omöjligt i framtiden även om vi inte är där än, grunderna finns redan, blodtillförsel, näring, hormoner...allt skulle förmodligen kunna gå att lösa men det skulle bli hiskeligt dyrt.
Om du för tre år sedan av någon anledning fått reda på att du inte kunde få barn, men hade erbjudits en livmodertransplantation som fungerade och du hade haft möjlighet att få barn hade du då trott att detta var möjligt?
Vi lyckades med detta för något år sedan på Sahlgrenska och nu jobbar man med att få ner tiden för operationen.
Visste du att du kan leva utan hjärta idag?
Med blodpump kan du leva ett någorlunda normalt liv utan hjärta, största risken för komplikationer är infektioner på grund av ett par trådar till batteriet som sitter på utsidan kroppen.
Just nu testar man inbyggda batterier och laddplatta precis som på eltandborstar.
Det är inte lätta att hinna med i svängarna även om man jobbar i vården.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag har nyfiket googlat på det där tidigare, men jävligt svårt manövrera runt så man slipper amerikanska abortmotståndarsiter etc
Jag fann denna studie då, och kan länka den även nu som artikel
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4686681
vecka 35
samt har även funnit denna
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/40-veckor-i-mammas-mage-nar-far-fostret-medvetenhet
vecka 19
Sen har jag dock läst en annan, som sorry jag inte hittar nu....som säger att de man tidigare trott varit smärtreaktioner inte säkert är av den sort att de känns av fostret utan också kan vara sk. reflexer
Sen kan man ju fnula lite på detta, vad skulle värdet vara för ett tidigt foster i magen att ha tidig smärtkänsel? Utan att veta, skulle jag säga att det kanske är bland de sista som "mother earth" vill att ett foster ska kunna så tidigt som möjligt förmodligen prioriteras andra egenskaper före eller att smärtkänsel "följer med" när grunden för det skapas.
Dessa studier kan idag anses "gamla", utvecklingen går fort...men som sagt det är svårt att ge 100% rätt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och det autonoma nervsystemet styrs av hjärnan eller ryggmärgen?
Om man först deklarerar någon som hjärndöd då hjärtat slutat slå, vad är då skillnaden mellan vanlig död och hjärndöd? Är det bara hjärtats (eller andningens) förmåga kunna slå med hjälp?
Superintressant.
Hjärnstammen (i nedersta delen av skallen)
Ryggmärgen kan liknas lite med en telefontråd...om hjärnan är en telefon och din fingertopp är en så ringer fingret till hjärnan om du slår dig på fingret och talar om för hjärnan att det gjorde ont...får du ett avbrott på telefontråden så går inte signalen fram.
Så att "bryta ryggen" är inte så farligt om det är kotorna, dessa kan man reparera...får du ett ryggmärgsbrott så tappar du alla funktioner nedanför brottet.
Det autonoma nervsystemet är det system du inte kan styra själv, du behöver inte bestämma dig för att andas eller att hjärtat skall slå, detta sköts av hjärnstammen...annars hade vi fått ett helvete om vi somnade.
Vid vanlig död så stannar hjärtat och hjärnan dör den med, vid hjärndöd så kan du vara helt kålrot i huvudet(ingen medvetandegrad eller tankar) och det kommer aldrig att bli bättre...men så länge hjärnstammen och det autonoma nervsystemet fungerar så lever resten av kroppen vidare.