Citat:
Ursprungligen postat av
pungspark63
Och det är just detta som vi diskuterar om det är rätt eller fel, och hur det borde vara om något är fel.
Ett foster på 12 veckor har ett visst utseende och utveckling, att det inte nått den utvecklingen att det liknar ett nyfött barn ger oss alltså rätten att abortera detta barn.
En nyfödd bebis ser inte ut som en femåring eller som en vuxen...är det då rätt att ta död på den nyfödda?
Ve tinte om jag tycker utseende ska vara ett kriterium värt att följa?
En död människa ca 5 minuter efter att den dött, ser VÄLDIGT mycket ut som en människa..
jag tycker nog att hjärnans funktionalitet, förmåga till just styrning, medvetande, känslointryck, smärtkänsel etc. bör vara våra kriterier. Möjligt att vi kan skaffa andra kriterier längre fram i en framtid då vi kanske kan kontrollera vår reproduktion mer effektivt och praktiskt och kanske kan reparera allvarliga hjärnskador eller får ny fakta på bordet gällande foster ex.
men som det ser ut idag tycker jag fungerar.
Citat:
Om jag hamnar på sjukhus efter en olycka imorgon och är konstaterad hjärndöd så har jag ändå samma rätt till vård som alla andra har, det är först när jag konstaterats ha en total hjärninfarkt som livsuppehållande åtgärder får avslutas och när hjärtat slutat slå kan jag dödsförklaras och har samma rättigheter som andra lik.
Nej det har du ju inte? Är du konstaterad "hjärndöd" så är du ju att betrakta som död?
Vi införde ju detta för att öka möjligheterna för att ex. organdonationer.
Citat:
Samhället klarar sig ganska bra utan lagar om könskvoteringar så då kan vi se detta som ett avslutat kapitel då...
Vi är inte överbefolkade i Sverige, vi har ju enligt vänster och liberaler så lite folk att vi måste öppna våra gränser och ta in alla som vill komma hit för att vi skall överleva...men i andra avseenden så är vi tydligen överbefolkade...
Aborter tar onödiga resurser från vården, en graviditet är varken en sjukdom eller skada så att belasta KK med detta är inte helt lyckat då vi har brist på personal och platser på förlossningssalarna.
Aborter borde kanske utföras på andra kliniker än just KK och frågan är om den skall vara kostnadsfri i annat fall än vid kanske våldtäkter.
Om du har vett på att skydda dig och kanske även kräva kondom(som skulle skydda mot könsjukdomar, hiv och humant papillomvirus) så är risken att bli gravid i princip obefintlig, om du inte gör detta av kostnadsskäl, bekvämlighetsskäl eller "hjärndödhet" så borde du kanske bekosta aborten själv och inte lägga den på alla andra som tar sitt ansvar och skyddar sig mot oönskade graviditeter.
Eh nej det gjorde vi inte...vi hade stora problem med diskriminering, sk "glastak" för kvinnor lite överallt.
Vi är överbefolkade i världen. Arten Människa behöver verkligen inte bli fler, behöver vi något är det att minska i antal, vilket vi skulle göra om kvinnor precis överallt på detta klot gavs fri aborträtt.
Oönskade barn tar fan så mycket mer resurser av samhället i bruk än vad aborter någonsin ens är i närheten av. Antalet adoptioner ex. skulle öka massivt, socialförsäkringar, barnbidrag, skola, dagisplatser, behov av fosterhem etc etc.
Vidare skulle alla dessa oönskade barn öka graden av olyckliga barn extremt, eftersom en uppsjö familjekonstellationer ute i Sveriges rike skulle braka samman, och skapa vansinnigt olyckliga barndomar för kanske tusentals barn, som i sin tur leder till psykisk sjukdom, kriminalitet, icke funktionella människor etc etc. i det oändliga.
Vi ska självfallet ha fri aborträtt i Sverige, allt annat är totalt out of question.
Män kanske ska bekosta aborten själv?