2018-01-20, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Inte kommit överens om vad? Om de ska göra abort eller inte? Uppges ingen fader får man anta att det inte finns någon och skriva av honom.

Ja, eller om de kanske vill adoptera bort barnet av vilken anledning det än må finnas
(ett infinitivt bättre val enligt mig).

Om de vill behålla barnet eller ej.

Om de ska vara tillsammans eller ej.

Om de ska dela ekonomiskt ansvar och tillgång till barnet eller ej.

You know, the regular stuff.
Citera
2018-01-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ett foster har inte några rättigheter med dom lagarna vi har idag, det har du rätt i...men är det inte ok med normkritik och att diskutera dessa lagar?
Var det fel att kvinnor fick rösträtt när lagen sa att kvinnor inte hade rösträtt?
Var det fel att ta bort rätten att döda "zigenare" som uppehöll sig på din mark för att lagen sa att det var tillåtet?

Jag skulle helt utan problem kunna söva ner dig och ta ditt liv utan att du skulle märka detta eller känna någon form av smärta, precis på samma sätt som när veterinären avlivar ett djur, men skulle detta vara medmänskligt?
Det vi diskuterar här är när eller kanske om aborter skall vara lagliga...vi diskuterar alltså om dom befintliga lagarna är rätt eller fel och om dom bör ändras och i sådana fall till vad.
Att då som du gör envist hävda något och hänvisa till befintlig lag omöjliggör en debatt.

Lite OT, men vi har inga lagar om kvoteringar i bolagsstyrelser och därför kan vi inte ens diskutera att införa detta då lagen säger att vi inte behöver kvotera.

Jorrå diskutera på du, men så länge där inte finns några vettigare alternativ så ser jag inga större poäng.
För hur man än vrider sig i denna fråga så har man rumpan bak....NÅGON måste ta hand om alla dessa barn. Det måste finnas resurser, plats etc etc för alla dessa barn annars är det ju att utsätta stora mängder av liv ( inte bara vår egen art utan även andra arter) för plågsam död och vad skulle vara poängen med det?

medvetslös är inte samma sak som det "utan medvetande" som jag här diskuterar och som är det kriterium som dömmer ut embryon och hjärndöda ex.
Citera
2018-01-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Ja, eller om de kanske vill adoptera bort barnet av vilken anledning det än må finnas
(ett infinitivt bättre val enligt mig).

Om de vill behålla barnet eller ej.

Om de ska vara tillsammans eller ej.

Om de ska dela ekonomiskt ansvar och tillgång till barnet eller ej.

You know, the regular stuff.

Öööh så nu ska folk komma överens menar du och inte själva avgöra hur de vill göra eller vadå? Vill spermadonatorn bli farsa till barnet är det bara att han är där och claimar det.
Vad han sen vill göra med det är ju upp till honom och kvinnan. Då kan de komma överens om vad de vill göra med det. Annars är det upp till kvinnan.
Citera
2018-01-20, 23:38
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej, vi kan kalla det "människa" efter religiöst, strikt medicinvetenskapligt etc. men knappast vad vi gör i en praktiskt verklighet. Du kan inte ens se ett befruktat ägg med blotta ögat, de uppnår knappast något av de krav vi har på vad en "människa" ska vara för något, alltså hart vi aldrig på en praktiskt bas gett varken befruktade ägg eller embryon eller foster beteckningen fullvärdig människa med rättigheter.
Och det är just detta som vi diskuterar om det är rätt eller fel, och hur det borde vara om något är fel.
Ett foster på 12 veckor har ett visst utseende och utveckling, att det inte nått den utvecklingen att det liknar ett nyfött barn ger oss alltså rätten att abortera detta barn.
En nyfödd bebis ser inte ut som en femåring eller som en vuxen...är det då rätt att ta död på den nyfödda?
Citat:
är det så att du som kanske 80 kg "köttklump" imorgon dag kan vara med om en trafikolycka som gör att du förklaras som hjärndöd 1 dag senare på ett sjukhus...är "du" då fortfarande pungspark?
eller är du deklarared som död, dvs ett stycke kropp utan "rättigheter" annat än de vi ger just lik i vårt samhälle hmm?

Om jag hamnar på sjukhus efter en olycka imorgon och är konstaterad hjärndöd så har jag ändå samma rätt till vård som alla andra har, det är först när jag konstaterats ha en total hjärninfarkt som livsuppehållande åtgärder får avslutas och när hjärtat slutat slå kan jag dödsförklaras och har samma rättigheter som andra lik.
Citat:
Nja vi har skapat lagar som är funktionsdugliga, skulle jag hävda. Funktionsdugliga för samhället ( vi behöver verkligen inte bli mer överbefolkade än vad vi redan är, vi behöver verkligen inte ha fler oönskade barn än vad världen redan har) funktionsdugliga för levande sexuella människor som då och då drabbas av oönskade graviditeter pga sex.
Och nej jag har inga större problem med det, nej.varken för samhällskostnaderna, som kanske sammantaget är ett par kronor per skalle i Sverige för aborter per år, de flesta aborter görs idag medicinskt så är inte speciellt stora kostnaders, jämfört med mycket annat.
Samhället klarar sig ganska bra utan lagar om könskvoteringar så då kan vi se detta som ett avslutat kapitel då...
Vi är inte överbefolkade i Sverige, vi har ju enligt vänster och liberaler så lite folk att vi måste öppna våra gränser och ta in alla som vill komma hit för att vi skall överleva...men i andra avseenden så är vi tydligen överbefolkade...
Aborter tar onödiga resurser från vården, en graviditet är varken en sjukdom eller skada så att belasta KK med detta är inte helt lyckat då vi har brist på personal och platser på förlossningssalarna.
Aborter borde kanske utföras på andra kliniker än just KK och frågan är om den skall vara kostnadsfri i annat fall än vid kanske våldtäkter.
Om du har vett på att skydda dig och kanske även kräva kondom(som skulle skydda mot könsjukdomar, hiv och humant papillomvirus) så är risken att bli gravid i princip obefintlig, om du inte gör detta av kostnadsskäl, bekvämlighetsskäl eller "hjärndödhet" så borde du kanske bekosta aborten själv och inte lägga den på alla andra som tar sitt ansvar och skyddar sig mot oönskade graviditeter.
Citera
2018-01-20, 23:39
Avslutad
Citat:
Öööh så nu ska folk komma överens menar du och inte själva avgöra hur de vill göra eller vadå? Vill spermadonatorn bli farsa till barnet är det bara att han är där och claimar det.
Vad han sen vill göra med det är ju upp till honom och kvinnan. Då kan de komma överens om vad de vill göra med det. Annars är det upp till kvinnan.

Kvinnan avgör om han ens får vara med och bestämma något.
Citera
2018-01-20, 23:42
Medlem
Citat:
Kvinnan avgör om han ens får vara med och bestämma något.

Borde inte mannen veta om han är gravid? Borde inte mannen veta om han knullat utan kondom eller att kondomen spruckit?
Citera
2018-01-20, 23:45
Avslutad
Citat:
Människan är rätt ensam om att kunna avliva sin avkomma på ett så humant sätt som abort är i nutid.

Abort humant?

Ha... ha... ha...

https://www.youtube.com/watch?v=gON-8PP6zgQ&t=1407s

Väldigt humant, verkligen!
Citera
2018-01-20, 23:46
Avslutad
Citat:
Borde inte mannen veta om han är gravid? Borde inte mannen veta om han knullat utan kondom eller att kondomen spruckit?

Hahahaha. Det här börjar ju bli roligt.
Citera
2018-01-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Och det är just detta som vi diskuterar om det är rätt eller fel, och hur det borde vara om något är fel.
Ett foster på 12 veckor har ett visst utseende och utveckling, att det inte nått den utvecklingen att det liknar ett nyfött barn ger oss alltså rätten att abortera detta barn.
En nyfödd bebis ser inte ut som en femåring eller som en vuxen...är det då rätt att ta död på den nyfödda?

Ve tinte om jag tycker utseende ska vara ett kriterium värt att följa?
En död människa ca 5 minuter efter att den dött, ser VÄLDIGT mycket ut som en människa..
jag tycker nog att hjärnans funktionalitet, förmåga till just styrning, medvetande, känslointryck, smärtkänsel etc. bör vara våra kriterier. Möjligt att vi kan skaffa andra kriterier längre fram i en framtid då vi kanske kan kontrollera vår reproduktion mer effektivt och praktiskt och kanske kan reparera allvarliga hjärnskador eller får ny fakta på bordet gällande foster ex.
men som det ser ut idag tycker jag fungerar.

Citat:
Om jag hamnar på sjukhus efter en olycka imorgon och är konstaterad hjärndöd så har jag ändå samma rätt till vård som alla andra har, det är först när jag konstaterats ha en total hjärninfarkt som livsuppehållande åtgärder får avslutas och när hjärtat slutat slå kan jag dödsförklaras och har samma rättigheter som andra lik.

Nej det har du ju inte? Är du konstaterad "hjärndöd" så är du ju att betrakta som död?
Vi införde ju detta för att öka möjligheterna för att ex. organdonationer.

Citat:
Samhället klarar sig ganska bra utan lagar om könskvoteringar så då kan vi se detta som ett avslutat kapitel då...
Vi är inte överbefolkade i Sverige, vi har ju enligt vänster och liberaler så lite folk att vi måste öppna våra gränser och ta in alla som vill komma hit för att vi skall överleva...men i andra avseenden så är vi tydligen överbefolkade...
Aborter tar onödiga resurser från vården, en graviditet är varken en sjukdom eller skada så att belasta KK med detta är inte helt lyckat då vi har brist på personal och platser på förlossningssalarna.
Aborter borde kanske utföras på andra kliniker än just KK och frågan är om den skall vara kostnadsfri i annat fall än vid kanske våldtäkter.
Om du har vett på att skydda dig och kanske även kräva kondom(som skulle skydda mot könsjukdomar, hiv och humant papillomvirus) så är risken att bli gravid i princip obefintlig, om du inte gör detta av kostnadsskäl, bekvämlighetsskäl eller "hjärndödhet" så borde du kanske bekosta aborten själv och inte lägga den på alla andra som tar sitt ansvar och skyddar sig mot oönskade graviditeter.

Eh nej det gjorde vi inte...vi hade stora problem med diskriminering, sk "glastak" för kvinnor lite överallt.
Vi är överbefolkade i världen. Arten Människa behöver verkligen inte bli fler, behöver vi något är det att minska i antal, vilket vi skulle göra om kvinnor precis överallt på detta klot gavs fri aborträtt.

Oönskade barn tar fan så mycket mer resurser av samhället i bruk än vad aborter någonsin ens är i närheten av. Antalet adoptioner ex. skulle öka massivt, socialförsäkringar, barnbidrag, skola, dagisplatser, behov av fosterhem etc etc.
Vidare skulle alla dessa oönskade barn öka graden av olyckliga barn extremt, eftersom en uppsjö familjekonstellationer ute i Sveriges rike skulle braka samman, och skapa vansinnigt olyckliga barndomar för kanske tusentals barn, som i sin tur leder till psykisk sjukdom, kriminalitet, icke funktionella människor etc etc. i det oändliga.

Vi ska självfallet ha fri aborträtt i Sverige, allt annat är totalt out of question.

Män kanske ska bekosta aborten själv?
Citera
2018-01-20, 23:54
Medlem
Citat:
Abort humant?

Ha... ha... ha...

https://www.youtube.com/watch?v=gON-8PP6zgQ&t=1407s

Väldigt humant, verkligen!

mer humant än att sätta ut barn i skogen...eller slå ihjäl dem via att krossa deras skallar mot en klippvägg etc.

att du länkar något som ser ut som extremt sena aborter, långt efter vecka 18 ändrar ju inget.

foste ri vecka 18 är ca 20 cm långt och väger 250 g och ser ut så här
http://www.gravid.se/gravidvecka-18/
Senast redigerad av Merapi 2018-01-21 kl. 00:01.
Citera
2018-01-21, 00:01
Medlem
Citat:
mer humant än att sätta ut barn i skogen...eller slå ihjäl dem via att krossa deras skallar mot en klippvägg etc.

Så länge ingen tvingas att betala för det är det väl helt i sin ordning får man anta.
Citera
2018-01-21, 00:03
Medlem
Citat:
Så länge ingen tvingas att betala för det är det väl helt i sin ordning får man anta.
Ja just, är ju DET som är det verkliga dilemmat...

inte bara ska män ha rätt knulla utan ansvar, slippa preventivmedel, godkännande utav kvinnan de knullar, slippa underhållsbidrag, slippa allt praktisk ansvar för barn, utan de ska ju slippa lägga ut en enda krona på resultatet av sin reproduktiva förmåga...just så var det ju..

Kvinnor ska ta ALLT ansvar....precis ALLT.

Män har bara en skyldighet och det är att försöka knulla allt de ser som är "knullbart"

Nått sånt misstänker jag div. miffon i tråden anser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in