2018-01-16, 23:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hade honom som föreläsare i delkursen kriminalstatistik i slutet av 70-talet, just innan bråket om Lennart Geijer kom och han därefter skrev Grisfesten ;-). Han var väldigt bra då också. Bara några år yngre... Jag gillar honom, men psykologiska spörsmål bör han undvika.

Han är ingen stor psykolog nej. Eller han tror det för att statistiken lurar honom till det. Men statistik uttrycker bara psykologi i somliga fall, i andra inte alls.
Citera
2018-01-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vet inte om detta lagts upp tidigare ikväll. Men jag citerar ur Sydsvenskan:

Åklagaren vill ha Peter Madsen dömd till livstid för brotten. Han klassades som mentalt frisk nog att sitta i fängelse efter den rättspsykiatriska utredningen som var klar i början av december.
Alternativt är "förvaring". Det betyder inlåsning på obestämd tid, ett straff som förbehålls dem som är särskilt farliga för sin omgivning. Därför isoleras man i princip. Madsen kan dömas till detta, det har Danmarks rättsliga råd kommit fram till efter att ha granskat psykutredningen.
Förvaring omvärderas efter tre års inlåsning och den dömde kan då få vistas bland andra igen. Efter ytterligare nio år kan straffet tidsbestämmas.
Som jämförelse avtjänar livstidsdömda i Danmark femton till sexton år i fängelse, enligt danska kriminalvårdsverkets statistik.

Intressant. Döms han till förvaring så isoleras han. Efter tre år omvärderas straffet och han kan få komma ut igen bland de andra internerna. Först därefter, efter nio år, kan straffet tidsbestämmas. Vi håller tummarna för förvaring. Eller?
Det gör vi och när åtalet är klart , firar vi i dagarna 3.!
RIP KIM.
Citera
2018-01-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vet inte om detta lagts upp tidigare ikväll. Men jag citerar ur Sydsvenskan:

Åklagaren vill ha Peter Madsen dömd till livstid för brotten. Han klassades som mentalt frisk nog att sitta i fängelse efter den rättspsykiatriska utredningen som var klar i början av december.
Alternativt är "förvaring". Det betyder inlåsning på obestämd tid, ett straff som förbehålls dem som är särskilt farliga för sin omgivning. Därför isoleras man i princip. Madsen kan dömas till detta, det har Danmarks rättsliga råd kommit fram till efter att ha granskat psykutredningen.
Förvaring omvärderas efter tre års inlåsning och den dömde kan då få vistas bland andra igen. Efter ytterligare nio år kan straffet tidsbestämmas.
Som jämförelse avtjänar livstidsdömda i Danmark femton till sexton år i fängelse, enligt danska kriminalvårdsverkets statistik.

Intressant. Döms han till förvaring så isoleras han. Efter tre år omvärderas straffet och han kan få komma ut igen bland de andra internerna. Först därefter, efter nio år, kan straffet tidsbestämmas. Vi håller tummarna för förvaring. Eller?

Nej, vet inte hur de har fått till det där?
* Efter tre års forvaring - og siden en gang om året - har Kriminalforsorgen pligt til at tage stilling til, om foranstaltningen skal fortsætte.
* Rigsadvokaten har pligt til at sikre, at en forvaringsdømt ikke sidder længere end nødvendigt, men det er i sidste ende op til retten at bestemme, om den dømte kan prøveudskrives - altså løslades.
* Inden der sker prøveudskrivning, vil der i reglen være et længere forløb, hvor den dømte først får ledsaget udgang og siden får lov til at forlade fængslet på egen hånd
* For at opnå de friheder kan Kriminalforsorgen stille en række betingelser, for eksempel at den dømte skal behandles med en bestemt type medicin.https://www.kristeligt-dagblad.dk/importfallback/fakta-hvad-er-en-forvaringsdom
Citera
2018-01-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej, vet inte hur de har fått till det där?
* Efter tre års forvaring - og siden en gang om året - har Kriminalforsorgen pligt til at tage stilling til, om foranstaltningen skal fortsætte.
* Rigsadvokaten har pligt til at sikre, at en forvaringsdømt ikke sidder længere end nødvendigt, men det er i sidste ende op til retten at bestemme, om den dømte kan prøveudskrives - altså løslades.
* Inden der sker prøveudskrivning, vil der i reglen være et længere forløb, hvor den dømte først får ledsaget udgang og siden får lov til at forlade fængslet på egen hånd
* For at opnå de friheder kan Kriminalforsorgen stille en række betingelser, for eksempel at den dømte skal behandles med en bestemt type medicin.https://www.kristeligt-dagblad.dk/importfallback/fakta-hvad-er-en-forvaringsdom
Vad konstigt! Nå, danskarna har nog mer koll. Igen
Citera
2018-01-16, 23:59
Medlem
Att Madsen visar sig vara, vad en profilerare skulle benämna som, en dubbelnatur bakom masken är knappast unikt i världshistorien. Att han dessutom visar sig kapabel att i verkligheten iscensätta sina sexualsadistiska perversioner överraskar dock en smula. Men hans val av offer, en journalist, får honom att framstå som en galen dåre, som antyds av hans namn MAD.

Möjligen hade han i detta avseende kunnat ursäktas en aning om det vore så att han för ett ögonbblick av bristande impulskontroll tog tillfället i akt, då han som ett bestialiskt djur inte kunde hålla sina drifter i styr. Men att han ska planerat detta dåd på en någorlunda känd journalist, samtidigt som hon vinkade adjö åt sin pojkvän på kajen, måste styrka tesen att han är svagbegåvad, en retard. Vilken barock slutledningsförmåga. Inte ens ett barn skulle kunna klandras för ett sådant begränsat förnuft.

Ändå är det allra mest chokerande att Kim Wall som hade en böjelse för udda berättelser, och excentriska personlighetet, vilka hon aldrig hånfullt dömde i sina reportage, som exp Bdsm-reportaget, själv blev dömd till döden, av Madsens fetischer inom Bdsm. Ja, fastbindningar, kvävningar och grova sexualsadistiska övergrepp, och nu talar vi om ödets ironi. Fallet där verkligheten överträffar dikten big time och lägg sedan till raketer och u-båtar, men den berättelsen får Kim aldrig skriva ner.

Madsen kommer aldrig berätta sanningen i rättsalen det kan ni lita på, därtill har han skämt ut sig för en evighet.
Senast redigerad av Mirandamirage 2018-01-17 kl. 00:15.
Citera
2018-01-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Visst. Fattar inte hur man kan ens jämföra lite udda sex med sexualsadism och tro att det hör samman på något sätt - och att det senare är ok, bara PM tycker det är det ok. Då har man inte ala hästar hemma.

Med tanke på vad vi nu vet, att det är sexualsadism och ren tortyr som Kim Wall varit utsatt för och troligtvis under en längre stund, så återknyter jag till en frågeställning eller hypotes jag tidigt hade.
Framförallt sedan torson dök upp, så kunde jag inte släppa tanken.
----------------------
Har Kim Wall varit bunden? Jag vill tro att hon varit fastbunden tex i stegen/lejdaren som leder ner i ubåten. Tänker både på handlovar och fotleder. Och den Makt det ger honom.

En sexualsadist njuter av att ha Makt, Kontroll och Lidande
-----------------------
1. En sådan person njuter alltså av lidandet, vanligtvis speglade i offrets ögon, minspel eller andra känsloförnimmelser
2. Få offret att känna sig totalt utelämnad och försvarslös i hans Makt
3. Ha uppsikt över offrets alla reaktioner dvs Kontroll
4. Fria händer att åsamka lidandet samtidigt med ögonkontakt/överblick
(Frihet till skillnad från Fjättrad) Dominant - Underordnad
5. Alla skador i och kring Könsdelarna har en given fördel av den positionen samtidigt som han kan avläsa alla reaktioner.

PM hade förhållandevis liten skadebild av motstånd från Kim Wall särskilt inte i beaktande av hennes skador.

Kan det förklaras av ett snabbt överraskningsmoment samt att hon gjorts försvarslös? Buntband hade han ingen brist på t.ex.
Kniv hade han också?
Väl nedsänkt på botten, var hon helt i hans Makt utan kontakt med omvärlden.

Har ni funderat kring detta något?

Hur som ville jag knyta ihop min tanke-säck och sätta ner den.
Citera
2018-01-17, 00:11
Medlem
Det spekuleras om PM har begått fler mord. Jag undrar om han ligger bakom mordet på Emilie Meng? Det finns en fysisk likhet mellan henne och Kim. Emilie hittades i närheten av där PMs bror bor, som någon tidigare i tråden konstaterat. Har det framkommit hur hon bragts om livet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/n2Exo/forsvunna-emilie-meng-17-hittad-dod--polisen-misstanker-mord
Citera
2018-01-17, 01:24
Medlem
Madsen är oskyldig. Han skulle aldrig begå ett brott han vet att han skulle åka fast för.
Citera
2018-01-17, 01:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso

Nej det är inte klart att det är på det sättet. Jag håller inte alls med. Kan du förklara VARFÖR det är värre ju oskyldigare offret är? Är man mer värd om man är "mer oskyldig"? Vad för slags etik baserar den tankegången på? I mina öron låter det som att "om man är sexuellt frigjord får man skylla sig själv", vilket jag inte kan hitta ett logiskt begrundande till hur mycket jag än försöker. Kan du hjälpa...?

Okej, då förstår jag, ha ha vad komiskt det skulle vara.. Här är en av feministerna som tycker att fonden är en bra idé. Jag skulle inte sätta i halsen på grund av det och jag tror inte riktigt på att någon annan feminist skulle göra det. Om kvinnor sysslar med BDSM och andra aktiviteter som motsvarar deras genuina sexualitet så är det ur ett feministiskt perspektiv inget klandervärt. Varför skulle det vara det? Är snarare ett tecken på frigörelse, att en trots könsroller och -normer (som att kvinnor som är sexuellt frigjorda är ofina slampor) kör på det som tilltalar en själv som individ. Hur menar du att det skulle vara förvånande eller förargande för feminister?

Detta skulle bli en lång diskussion som för för långt från ämnet. Det finns säkert någon tråd om det redan, du får hojta till om du vill diskutera det med mig där.

Jo, men jag misstänker att det ofta inte är så frivilligt när kvinnor deltar i sådant här, även om det kanske förekommer. Utan att det oftast är för männens skull, och att kvinnorna som deltar inte bara låter sig objektifieras och sexualiseras (som i porr, prostitution och ojämlika relationer), utan till och med skadas fysiskt. Och sådant brukar ju inte feminister ropa "hurra" över. Att en kvinna får ta den dominerande rollen inför en man som njuter av detta, är heller ingen garanti för att hon inte är förtryckt i förhållandet utanför sängkammaren... Eller egentligen i den också. Eftersom hon måste spela den roll som han önskar. Fast hon kanske inte ens vill. Har jag läst. Det måste vara ytterst få flickor som kommer på sådana här idéer själva, på sitt flickrum i tonåren...

Det brukar som sagt vara kvinnan som blir förtryckt och utnyttjas, när det gäller sexuella avarter. (Det omvända har säkert hänt i världshistorien någon sällsynt gång; nu tänker jag på diverse berättelser om kejsarinnor och om baronessor i obskyra centraleuropeiska länder för flera hundra år sedan...) Och som sagt: feminister brukar inte gilla sådant så mycket.
Citera
2018-01-17, 01:30
Medlem
swimmingpools avatar
Varför vill man våldta och döda en människa?! Ingen som vet tydligen...
Citera
2018-01-17, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Madsen är oskyldig. Han skulle aldrig begå ett brott han vet att han skulle åka fast för.

Madsen var säker på att han skulle klara sig så klart. Han ångrar inte sitt brott det minsta. Han är bara förbannad på att han åkte dit.

Hade han klarat sig, som han planerat, hade detta bara varit den första gärningar i en hel rad.
Citera
2018-01-17, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madsen var säker på att han skulle klara sig så klart. Han ångrar inte sitt brott det minsta. Han är bara förbannad på att han åkte dit.

Hade han klarat sig, som han planerat, hade detta bara varit den första gärningar i en hel rad.

Om han nu är skyldig kunde han skött det bra jävla smidigare. Eldat eller vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in