2018-01-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det jag känner var lite oproffsigt var att hon hela tiden talade om "vi". "Vi" känner att den hittade torson inte har med vårt ärende att göra. Osv. Istället för att säga "min klient" anser att den hittade torson.... Hon likställde sig själv med Madsen, vilket en rutinerad advokat inte gör.

Det pratades om att de kände varandra innan. Men det gick hon ut med att de inte gjorde, men att hon i övrigt inte tänkte kommentera varför han bad att få henne.

Hon skall alltid utgå från att klienten är oskyldig - så att manipulera henne att tro det är ju ingen vits. Däremot får hon ju inte försvara honom såsom oskyldig ifall han erkänner för henne. Det är emot god advokatsed.

Ja, det har du nog rätt i att en rutinerad advokat inte skulle göra. Om de känner varandra sen innan kanske det påverkat hur hon uttryckte sig. Vilket kanske inte påverkat en rutinerad advokats uttryckssätt.

Frågan är hur PM tänkte där. Alltså varför det skulle gynna honom att försvaras av just henne.
Citera
2018-01-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, det har du nog rätt i att en rutinerad advokat inte skulle göra. Om de känner varandra sen innan kanske det påverkat hur hon uttryckte sig. Vilket kanske inte påverkat en rutinerad advokats uttryckssätt.

Frågan är hur PM tänkte där. Alltså varför det skulle gynna honom att försvaras av just henne.
Hon var åklagare innan och för drygt ett år sen så blev hon advokat. Kanske han trodde det skulle gynna honom att hon kunde se från båda sidor. Eller så har hon kanske försvarat en polare till honom med gynsamt utfall. Fan vet. Men jag har inte blivit imponerad av henne.
Citera
2018-01-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.S Garp
HeHe, första gången jag hör att sjöbegravningar skulle involvera styckning och spridande av kropps delar på olika ställen. Att han dessutom ägnat tid och möda genom att punktera torson. Så mycket vett hade han iaf i sin sk. psykos att han kom ihåg döda kroppar flyter i vatten.

PM har agerat helt rationellt och mkt riktigt har man bedömt att han är helt "frisk" i lagens mening. Däremot har han helt förväntat någon typ av personlighetsstörning(ar) och anses särskilt farlig.

Än farligare efter detta vidriga mord med tortyrliknande metoder. Nu räcker inga fantasier längre.

Efter att torson flöt upp insågs snabbt att det där med sjöbegravning var helt inaktuellt.
Citera
2018-01-16, 22:29
Medlem
trngws avatar
Betina imponerar.

Att hon talar i termer om "Vi" istället för "Min klient", visar att hon tar sin klients parti och att de är ett team som står till hans försvar, precis som det ska vara.

Hade hon talat i termer om "Min klient", hade det visat att hon tog avstånd från sin klient, att det finns ett "vi-dom" förhållande i försvaret. Inte alls lika förtroendeingivande.

Sedan kan det också var så att bägga uttrycken förekommer beroende på situation. T.ex. talar säker även Betina i termer om "min klient" när hon återger något som klienten sagt, i.e. ett citat.

Det finns en del som tror att det är någon form av medial popularitetstävling att vara försvarsadvokat, så är det inte. En försvarsadvokat skall representera sin klients intressen, och det gör advokaten bäst genom att ta klientens parti, de blir då ett "vi".

Att Betina säger "vi" visar alltså att hon har mer råg i ryggen, stake helt enkelt, än många andra advokater.
Citera
2018-01-16, 22:32
Bannlyst
Citat:
Det jag känner var lite oproffsigt var att hon hela tiden talade om "vi". "Vi" känner att den hittade torson inte har med vårt ärende att göra. Osv. Istället för att säga "min klient" anser att den hittade torson.... Hon likställde sig själv med Madsen, vilket en rutinerad advokat inte gör.

Kan hon ha menat sina kollegor på advokatfirman? Eller sig själv och sitt biträde? Märkligt uttryckt hursomhelst.
Citera
2018-01-16, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Betina imponerar.

Att hon talar i termer om "Vi" istället för "Min klient", visar att hon tar sin klients parti och att de är ett team som står till hans försvar, precis som det ska vara.

Hade hon talat i termer om "Min klient", hade det visat att hon tog avstånd från sin klient, att det finns ett "vi-dom" förhållande i försvaret. Inte alls lika förtroendeingivande.

Sedan kan det också var så att bägga uttrycken förekommer beroende på situation. T.ex. talar säker även Betina i termer om "min klient" när hon återger något som klienten sagt, i.e. ett citat.

Det finns en del som tror att det är någon form av medial popularitetstävling att vara försvarsadvokat, så är det inte. En försvarsadvokat skall representera sin klients intressen, och det gör advokaten bäst genom att ta klientens parti, de blir då ett "vi".

Att Betina säger "vi" visar alltså att hon har mer råg i ryggen, stake helt enkelt, än många andra advokater.
Jag håller inte med dig. Jag är definitivt inte van vid att man talar i vi-form som brottmålsadvokat. Men det är ju jag det. Inte vanligt där jag jobbade. Eller... hände inte rättare sagt. Men det kanske är vanligare än man tror.
Citera
2018-01-16, 22:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag håller inte med dig. Jag är definitivt inte van vid att man talar i vi-form som brottmålsadvokat. Men det är ju jag det. Inte vanligt där jag jobbade. Eller... hände inte rättare sagt. Men det kanske är vanligare än man tror.

Du behöver inte hålla med, jag förklarar bara hur det ligger till och varför hon uttrycker sig som hon gör.
Citera
2018-01-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har hittills medvetet undvikit Kim Wall-mordet (efter bästa förmåga) efter att fått intrycket att saken blåstes upp bortom alla proportioner på grund av vissa ytligt sett spektakulära ingredienser, av vilka förstås "kändismord" t.ex. medgivligen är lite svårt att komma runt.

Jag upplevde tidigt att GW eller hans producenter och avsnittsförfattare föll i lite av samma publicitetsfälla som alla andra. GW skiter måhända i vilket. Jag tycker mig ha lärt mig urskilja när han vet vad han pratar om, och när han mest vevar på sedelpressen, och ingen kan ju vara bra på allt.

Däremot ger hans allmänna roll, hållning, intellekt och expertis oerhört värdefulla bidrag till kunskapsbildning och det offentliga samtalet, för att inte säga ovärderliga. Han är svår att tänka bort, och vem skulle kunna träda i hans ställe? Alla andra är bakbundna av sina yrkesroller eller karriärer eller vardagsbestyr eller personligheter, eller helt enkelt inte tillräckligt chosefria, avslappnade, oberoende, lärda eller nördigt inlästa – eller saknar den sakkunniges mandat och trovärdighet. Och skulle inte våga exponera sig för folks vacklande tålamod för brister och excentricitet. Det är inte konstigt att han är populär! (Jag önskar bara han förstod att sköta motionen också.)

Somt han gör är ju bländande, annat hyggligt, men bättre än det mesta. På ett område fullt av fallgropar, sensationslystnad, formella och informella agendor, politisk förblindning, sekretess och skvaller, omänskliga vidrigheter, social misär och spekulation. Det är ett område som måste adresseras publikt och han gör det som ingen annan någonsin. Alla blir lite friskare efter att ha sett hans och Camillas program (Veckans brott då fr.a.; Camillas sunda huvud ska inte glömmas i sammanhanget!)

Så han har lite fribiljett för mig.

Hade honom som föreläsare i delkursen kriminalstatistik i slutet av 70-talet, just innan bråket om Lennart Geijer kom och han därefter skrev Grisfesten ;-). Han var väldigt bra då också. Bara några år yngre... Jag gillar honom, men psykologiska spörsmål bör han undvika.
Citera
2018-01-16, 22:43
Medlem
Citat:
Nej jag tycker inte att det är en konstig sak att skriva. Jag tycker att det är en vettig sak att skriva när en ska skildra BDSM för personer som kanske aldrig befattat sig med temat eller ens testat något annat än det klassiska vaniljsexet.

Det var inte jag som antydde det, det var du som tog upp det i ditt första inlägg på temat och jag ville bara säga att jag inte ifrågasätter just DEN delen av ditt inlägg. Förövrigt är den informationsbearbetningen jag syftade på ett "tankefel" som kallas bekräftelsebias eller confirmation bias på engelska. Att människor söker och tolkar information på ett sätt som bekräftar de hypoteser de ställt upp i förväg. Vilket även kan appliceras på att du drar slutsatsen att den meningen innebär att Kim själv höll på med BDSM, eftersom du ju så gärna vill se henne som medskyldig/samtyckande/delaktig/befläckad/naiv/rent generellt i negativt ljus så tolkar din hjärna automatiskt information på ett sätt för att bekräfta detta. Det kanske är därför du ser så många tecken på naivitet osv som vi andra inte gör. För att du själv vill bekräfta dina egna hypoteser.

Nej det är inte klart att det är på det sättet. Jag håller inte alls med. Kan du förklara VARFÖR det är värre ju oskyldigare offret är? Är man mer värd om man är "mer oskyldig"? Vad för slags etik baserar den tankegången på? I mina öron låter det som att "om man är sexuellt frigjord får man skylla sig själv", vilket jag inte kan hitta ett logiskt begrundande till hur mycket jag än försöker. Kan du hjälpa...?

Okej, då förstår jag, ha ha vad komiskt det skulle vara.. Här är en av feministerna som tycker att fonden är en bra idé. Jag skulle inte sätta i halsen på grund av det och jag tror inte riktigt på att någon annan feminist skulle göra det. Om kvinnor sysslar med BDSM och andra aktiviteter som motsvarar deras genuina sexualitet så är det ur ett feministiskt perspektiv inget klandervärt. Varför skulle det vara det? Är snarare ett tecken på frigörelse, att en trots könsroller och -normer (som att kvinnor som är sexuellt frigjorda är ofina slampor) kör på det som tilltalar en själv som individ. Hur menar du att det skulle vara förvånande eller förargande för feminister?

Visst. Fattar inte hur man kan ens jämföra lite udda sex med sexualsadism och tro att det hör samman på något sätt - och att det senare är ok, bara PM tycker det är det ok. Då har man inte ala hästar hemma.
Citera
2018-01-16, 23:03
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Nej jag tycker inte att det är en konstig sak att skriva. Jag tycker att det är en vettig sak att skriva när en ska skildra BDSM för personer som kanske aldrig befattat sig med temat eller ens testat något annat än det klassiska vaniljsexet.

Det var inte jag som antydde det, det var du som tog upp det i ditt första inlägg på temat och jag ville bara säga att jag inte ifrågasätter just DEN delen av ditt inlägg. Förövrigt är den informationsbearbetningen jag syftade på ett "tankefel" som kallas bekräftelsebias eller confirmation bias på engelska. Att människor söker och tolkar information på ett sätt som bekräftar de hypoteser de ställt upp i förväg. Vilket även kan appliceras på att du drar slutsatsen att den meningen innebär att Kim själv höll på med BDSM, eftersom du ju så gärna vill se henne som medskyldig/samtyckande/delaktig/befläckad/naiv/rent generellt i negativt ljus så tolkar din hjärna automatiskt information på ett sätt för att bekräfta detta. Det kanske är därför du ser så många tecken på naivitet osv som vi andra inte gör. För att du själv vill bekräfta dina egna hypoteser.

Nej det är inte klart att det är på det sättet. Jag håller inte alls med. Kan du förklara VARFÖR det är värre ju oskyldigare offret är? Är man mer värd om man är "mer oskyldig"? Vad för slags etik baserar den tankegången på? I mina öron låter det som att "om man är sexuellt frigjord får man skylla sig själv", vilket jag inte kan hitta ett logiskt begrundande till hur mycket jag än försöker. Kan du hjälpa...?

Okej, då förstår jag, ha ha vad komiskt det skulle vara.. Här är en av feministerna som tycker att fonden är en bra idé. Jag skulle inte sätta i halsen på grund av det och jag tror inte riktigt på att någon annan feminist skulle göra det. Om kvinnor sysslar med BDSM och andra aktiviteter som motsvarar deras genuina sexualitet så är det ur ett feministiskt perspektiv inget klandervärt. Varför skulle det vara det? Är snarare ett tecken på frigörelse, att en trots könsroller och -normer (som att kvinnor som är sexuellt frigjorda är ofina slampor) kör på det som tilltalar en själv som individ. Hur menar du att det skulle vara förvånande eller förargande för feminister?

Bästa förklaringen jag läst på väldigt länge.
Citera
2018-01-16, 23:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Se det fetade. Då hade nog advokaten lätt kunna plocka sönder åtalspunkterna. Bäst att vara noggrann från början så inte åtalet faller på teknikaliteter. Å andra sidan är det Bettina, och det hade hon nog inte klarat av. Verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan.

Ingen står emot det här. En ung rekorderlig svensk medborgare och kvinnlig journalist i arbete, kidnappad och mördad och skändad och styckad på en ubåt utanför Köpenhamn av nån ingenjörernas och kriminalitetens motsvarighet till Markoolio – han hade inte haft en svårare sits om han hade skjutit den amerikanske ambassadören på öppen gata vid Amalienborg. Det handlar ju bara om att försäkra sig om att han verkligen är den skyldige, resten är formaliteter och idogt arbete. Han är ensam mot i praktiken varenda tjänsteman och statsanställd i Danmark, och säkert tiotusentals frivilliga. Finns inte en chans att han slipper ur det där, om de så måste torrlägga Sundet.

Skurkar är ju i allmänhet antingen skyldiga eller oskyldiga, några mellanting existerar ju inte, eller väldigt sällan – bland de som ställs inför rätta och kan höras i alla fall. Så det är ju bara att försäkra sig om att han inte kan redogöra för sig. – "Toast", på ren svenska.
Citera
2018-01-16, 23:11
Medlem
Jag vet inte om detta lagts upp tidigare ikväll. Men jag citerar ur Sydsvenskan:

Åklagaren vill ha Peter Madsen dömd till livstid för brotten. Han klassades som mentalt frisk nog att sitta i fängelse efter den rättspsykiatriska utredningen som var klar i början av december.
Alternativt är "förvaring". Det betyder inlåsning på obestämd tid, ett straff som förbehålls dem som är särskilt farliga för sin omgivning. Därför isoleras man i princip. Madsen kan dömas till detta, det har Danmarks rättsliga råd kommit fram till efter att ha granskat psykutredningen.
Förvaring omvärderas efter tre års inlåsning och den dömde kan då få vistas bland andra igen. Efter ytterligare nio år kan straffet tidsbestämmas.
Som jämförelse avtjänar livstidsdömda i Danmark femton till sexton år i fängelse, enligt danska kriminalvårdsverkets statistik.

Intressant. Döms han till förvaring så isoleras han. Efter tre år omvärderas straffet och han kan få komma ut igen bland de andra internerna. Först därefter, efter nio år, kan straffet tidsbestämmas. Vi håller tummarna för förvaring. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in