Citat:
Ursprungligen postat av
lemjau
Testet du gjort består av olika deltest som mäter olika förmågor. Detta är alltså ett test som enbart administreras av psykologer och visar på en persons allmänna begåvningsnivå. Det är INTE bara matriser och visuella pussel som vid "vanliga" IQ-test. Psykologen har flera uppgifter under testets gång och måste sitta med i rummet. Exakt hur det ska gå till är väldigt strikt reglerat och ingenting jag kan hitta i din text tyder på några avsteg från manualen. Det är inte alltid bara resultaten som är intressanta, utan även hur testpersonen arbetar och beteendet i testsituationen.
Förmågorna då?
- Verbal funktion visar allmänbildning, förmågan att resonera och ordförråd. Där presterar du på en låg genomsnittlig nivå.
- Perceptuell funktion visar hur bra man kan se mönster (t.ex. matriser). Där presterar du på en nivå klart under genomsnittet
- Arbetsminne undersöker hur bra man kan hålla kvar information i medvetandet, som t.ex. när man återger sifferserier. Där presterar du på en nivå klart under genomsnittet.
- Snabbhet undersöker hur snabbt man kan bearbeta information och göra något av det. Där presterar du också på en nivå klart under genomsnittet.
Dina olika förmågor (index) ligger på en jämn nivå om man jämför dem med varandra, men deltesten inom respektive index skiljer sig en del i resultat.
HS är den sammanvägda poängen och utgörs alla index. GAI ser bara till den verbala och perceptuella förmågan, vilket kan vara bra i vissa fall. T.ex. vid ADHD är det inte helt ovanligt att snabbhet och arbetsminne ligger på en klart lägre nivå än den verbala och perceptuella förmågan. Både din HS och GAI visar på en nivå klart under genomsnittet. Att skillnaden är signifikant mellan HS och GAI på en .15-nivå skulle jag inte lägga stor vikt vid. Om det hade varit signifikant på en .05-nivå hade det varit intressant.
Det finns absolut faktorer som kan störa ett tests pålitlighet. Exempel på såna är trötthet, substanspåverkan och nervositet. Dock tycker jag inte att man bara ska vifta bort resultatet för att man inte tycker om det. Jag har själv testat personer som har legat på en allmännivå (HS) kring 70-75, något jag aldrig hade gissat innan de väl testades. Vissa har även varit högskoleutbildade och haft kvalificerade arbeten. Man kan leva ett fullt normalt liv med en sådan begåvningsnivå.
Med detta sagt menar jag inte att ditt resultat måste vara korrekt - inte alls. Jag skulle bara råda dig att inte vända dig emot resultatet bara för att det inte visar det du vill.
Är de små deltesten inräknade i de stora? Raw score och scaled score? Jag begriper mig inte på värdena från deltesten, är de separerade helt, eller är det bara utbrutet för att visa var eventuella styrkor och svagheter ligger?
Finns ju en del man kan göra för att förbereda sig för ett sånt här test, har man aldrig haft praktiska svårlösta moment med händerna, spelat memory, andra bildlekar typ finn fem fel eller har en låg allmänbildning blir det inget bra. Resultatet motsvarar bara hur smart man var där och då just den dagen, så visst går resultaten att förbättra med utbildning, intressen och har ett sug att få göra testet, men till vilken nytta?
Efter att ha läst några andra trådar från TS är det helt omöjligt hon ligger i det spannet testet säger hon gör, men tyckte hon det sög att göra testet blir det inte bättre resultat.
När jag gjorde mina tester upplevde jag det som spännande, som en utmaning, psykologen sa något som fick igång krigarviljan och drivet. Har skrivit lite om några upplevelser från det i tråden.