2018-01-16, 13:41
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Fast om man är svagbegåvad så är det nog svårt att få MVG i alla ämnen. Tror du inte?

Om man ligger kring 80 i IQ är det säkert möjligt. Det lär bero väldigt mycket på vad du läser för inriktning och vad du har för lärare. På naturvetenskapliga programmet lär det säkert bli knivigt, medan det på fordonsprogrammet säkert är lätt som en plätt.
Citera
2018-01-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Har inget med intelligen att glra att kunna mång ord. Eller lägga pussel. Bara hur ivrig man är att prestera .läser man mycke lär man sig många ord du är oficus bara kanske. Man vet själv oftast varför man är dålig på fiotboll. Oftast för man inte spelar boll

Ja du har så rätt!

Jag tänker på invandrare som knappt kan svenska. Hur tolkar man deras testresultat liksom? Bara för att dom inte kan svenska så betyder det ju inte att dom är svagbegåvade.
Citera
2018-01-16, 13:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Utan att överhuvudtaget ha läst så noga så kan jag säga att du särskriver vid ett flertal tillfällen i tråden och klarar tydligen inte att använda dig av "de" och "dem". Med tanke på hur lite du har skrivit och samtidigt uppvisat dessa brister, så skulle jag nog säga att det är ett skämt om du har MVG/A i svenska exempelvis.

Men mer ontopic så behöver ett IQ-test inte nödvändigtvis spegla hur du presterar i en situation med noll stress. Jag har ingen social fobi, men jag hade knappast presterat lika bra om någon satt mitt emot mig och bara stirrade medan jag gjorde ett test.

Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Dyslexi?

Citat:
"Vart" syftar till riktning, inte plats. Ännu ett fel. "Herre gud" t ex, första raden i första inlägget, skrivs "herregud".

Att du tror att det gör saken bättre att andra också suger på svenska talar ju inte direkt till din fördel. Femtioelva fel gör inte ett rätt.

Högsta betyg i vilken kurs som helst på gymnasienivå säger egentligen ingenting, nej. Det enda det säger är att du är motiverad. Att du tror att det krävs någon högre form av intelligens för det, talar inte heller till din fördel.

Har läst igenom TS posthistorik och tycker inte att den verbala begåvningen tycks vara särskilt låg. Snarare aningen över genomsnittet i skriven text.

TS använder ett enkelt men tydligt och korrekt språk med bara några mindre stavfel och grammatiska fel.

Ingenting av TS skrivna texter här tyder på dyslexi eller svag begåvning. Så lägg ner den mobbingen.

Alla kan få ett "för lågt" resultat på ett IQ-test beroende på yttre omständigheter. Jag tycker att TS ska ta upp detta med den som utförde testet och kräva att få göra om testet om det är viktigt.
Citera
2018-01-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Har läst igenom TS posthistorik och tycker inte att den verbala begåvningen tycks vara särskilt låg. Snarare aningen över genomsnittet i skriven text.

TS använder ett enkelt men tydligt och korrekt språk med bara några mindre stavfel och grammatiska fel.

Ingenting av TS skrivna texter här tyder på dyslexi eller svag begåvning. Så lägg ner den mobbingen.

Alla kan få ett "för lågt" resultat på ett IQ-test beroende på yttre omständigheter. Jag tycker att TS ska ta upp detta med den som utförde testet och kräva att få göra om testet om det är viktigt.

Tusen tack snälla du!

Det är hjälpsamma och vettiga människor som dig som gör att man vill skriva på forum. Det finns tyvärr allt för många troll vars syften endast är att kränka.
Citera
2018-01-16, 13:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Min frågeställning var dumt formulerad. Jag skrev den med en viss ironi. Det är givet att jag fattar att jag inte är svagbegåvad. Jag har har högsta betyg i alla kurser som jag har läst på komvux, dvs 15 stycken totalt. Tycker du att jag verkar svagbegåvad, eller?

För det första, kurser på komvux är på en låg nivå. För det andra så är det lätt att få högsta betyg på dessa kurser. Det gäller bara att ha disciplin nog att göra jobbet. Så har du högsta betyg på 15 komvuxkurser visar det att du har disciplin (bra mycket högre än medel). Du har också mycket kunskap. Dessa två egenskaper kan ta dig hur långt som helst.

Men ditt testresultat då? Så som du beskriver att genomförandet av testet har gått till låter problematiskt. Vad menar du mer exakt med att personen (psykologen) satt och glodde på dig? Är det så du upplever det eller är det så det faktiskt var. Kan du beskriva det lite mer exakt?

För sakens skulle så vill jag även hävda att dom flesta kurser i högre studier (högskola/universitet) är lätta att få höga betyg i, bara man gör jobbet.
Citera
2018-01-16, 13:49
Medlem
Citat:

Dyslexi var inte riktat till ts utan till ett annat inlägg. Läs ordentligt innan du ger kritik.
Senast redigerad av Vackertjej 2018-01-16 kl. 13:52.
Citera
2018-01-16, 13:51
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:

Som du ser i ett av inläggen du citerat, så påpekar jag att IQ-test inte nödvändigtvis är tillförlitliga.

"Mobbandet" grundar sig enbart i TS tramsande om MVG i alla komvuxkurser han läst. Min poäng var bara att illustrera att det inte betyder någonting egentligen.
Citera
2018-01-16, 13:54
Medlem
Citat:
Om man ligger kring 80 i IQ är det säkert möjligt. Det lär bero väldigt mycket på vad du läser för inriktning och vad du har för lärare. På naturvetenskapliga programmet lär det säkert bli knivigt, medan det på fordonsprogrammet säkert är lätt som en plätt.

Dom flesta ämnen som jag har läst anses svåra, som t ex matte. Mina betyg kommer därtill från 3 olika skolor som är helt oberoende av varandra. Det handlar liksom om totalt 15 kurser. En svagbegåvad hade definitivt inte klarat detta. I grundskolan var jag alltid bland top 3 i NO för att ta ett exempel. Det anses vara ett svårt ämne för många.
Citera
2018-01-16, 13:59
Medlem
Citat:
Min frågeställning var dumt formulerad. Jag skrev den med en viss ironi. Det är givet att jag fattar att jag inte är svagbegåvad. Jag har har högsta betyg i alla kurser som jag har läst på komvux, dvs 15 stycken totalt. Tycker du att jag verkar svagbegåvad, eller?

Resultatet tyder på att du är svagbegåvad, och ditt envisa tjatande om komvux styrker resultatet.
Citera
2018-01-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
För det första, kurser på komvux är på en låg nivå. För det andra så är det lätt att få högsta betyg på dessa kurser. Det gäller bara att ha disciplin nog att göra jobbet. Så har du högsta betyg på 15 komvuxkurser visar det att du har disciplin (bra mycket högre än medel). Du har också mycket kunskap. Dessa två egenskaper kan ta dig hur långt som helst.

Men ditt testresultat då? Så som du beskriver att genomförandet av testet har gått till låter problematiskt. Vad menar du mer exakt med att personen (psykologen) satt och glodde på dig? Är det så du upplever det eller är det så det faktiskt var. Kan du beskriva det lite mer exakt?

För sakens skulle så vill jag även hävda att dom flesta kurser i högre studier (högskola/universitet) är lätta att få höga betyg i, bara man gör jobbet.

Alla mina lärare (från tre olika skolor) har imponerats stort av mig. Samtliga har kallat mig begåvad.

Psykologen sitter alltid en meter framför mig. Alltså mittemot mig vid bordet. Detta får mig att känna mig kvävd och stressad. Det känns för intimt att sitta så nära för min smak. Därtill har jag svår social fobi och med största sannolikhet ADHD. Det jag gör är alltså en ADHD-utredning. Dessutom är jag mycket obekväm med denna psykolog som beter sig som att hon är finare/bättre än patienterna. Det värsta jag vet är människor som ska bete sig överlägset.
Citera
2018-01-16, 14:01
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Dom flesta ämnen som jag har läst anses svåra, som t ex matte. Mina betyg kommer därtill från 3 olika skolor som är helt oberoende av varandra. Det handlar liksom om totalt 15 kurser. En svagbegåvad hade definitivt inte klarat detta. I grundskolan var jag alltid bland top 3 i NO för att ta ett exempel. Det anses vara ett svårt ämne för många.

Förstå mig rätt. Jag tycker inte att du uppvisar tecken på att vara svagbegåvad, även om det kan vara väldigt svårt att utläsa på några rader text. Har du social fobi så är det givetvis idiotiskt att sitta och stirra på dig medan du gör testet, om inte syftet är just att pressa fram ett dåligt resultat. Vad nu syftet skulle vara med det.

Gymnasiekurser är däremot rena skämtet jämfört med högre utbildningar, det är bara så det är. Jag känner personligen åtminstone ett par stycken som hade mer eller mindre alla MVG på natur och på sin höjd är av medelintelligens. Poängen är alltså bara att det inte på något sätt är ett kvitto på intelligens, att göra bra ifrån sig på gymnasienivå.
Citera
2018-01-16, 14:04
Medlem
IQ 78 innebär att 7,1% har lägre IQ än dig, dvs 1 av 14 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in