2018-01-16, 22:41
Medlem
mastarns avatar
Det är inte rätt Agnes i videon så det kan vi lägga ner nu.
Citera
2018-01-16, 22:42
Medlem
http://user1.netatonce.com/~u24747/40fest/inbjudna.pdf
Inbjudningslista där familjen Widholm har en Agnes, dessutom är videon borta nu.
Citera
2018-01-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasker
Det var nog bara ett sätt att undvika att säga "gärningsman" eller "gärningskvinna", för då hade du tolkat in annat i det begreppet än vad hon avsett.
Man har ju i evinnerliga tider sagt gärningsman. Tror att det beror på att det förr var ganska ovanligt med kvinnor som begick grövre brott. Idag verkar det mer och mer bli "gärningsperson". Men jag har märkt att äldre poliser, 50-60 plus, fortfarande säger gärningsman, även om det är en kvinna det gäller eller om man inte ens vet om det är man eller kvinna som begått brottet. Det sitter nog lite i ryggmärgen. Väldigt OT. Ursäkta.
Citera
2018-01-16, 22:45
Medlem
Och därmed är det inte säkert att det är rätt Agnes på MHs bilder heller på sommaren. kan lika gärna vara denna vännen eftersom hårfärgen stämmer.
Citera
2018-01-16, 22:45
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan vara något så enkelt som att personen kände till allt han gått igenom. Det behöver man inte överanalysera.

Visst kan det vara så att det 'bara' handlar om två friska vuxna som har ihjäl sina barn vilka lider av diffusa symtom (och sedan tar livet av sig, eller han mördar alls). Vi försöker väl alla på något sätt spekulera kring vad som är den mest logiska förklaringen (förvisso så var den mest logiska förklaringen i Madsen-fallet att journalisten hade ramlat av båten, inte att hon sex- och styckmördats). Gärna utifrån ett eget perspektiv där man frågar sig, vad skulle krävas för att JAG skulle kunna agera på ett sådant sätt? Av det lilla man sett när det gäller kollegor som uttalat sig verkar ju ingen ta direkt avstånd eller ge uttryck för någon hastigt tillkommen upprördhet över O som person utifrån vad han gjort. Tvärtom verkar det nästan finnas en viss förståelse mitt i det ofattbara.
Citera
2018-01-16, 22:47
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Och därmed är det inte säkert att det är rätt Agnes på MHs bilder heller på sommaren. kan lika gärna vara denna vännen eftersom hårfärgen stämmer.

Garanterat samma Agnes som i videon 👍🏻
Citera
2018-01-16, 22:48
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
http://user1.netatonce.com/~u24747/40fest/inbjudna.pdf
Inbjudningslista där familjen Widholm har en Agnes, dessutom är videon borta nu.
Inte heller var hon särskilt lik flickan på Instagram som förmodas vara AH. Den saken får väl anses klar. Då kan mod rensa bort x antal onödiga inlägg.
Citera
2018-01-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Kan ju vara anteckningar inför konfirmation, de pluggar väl fortfarande som jag fick göra. Man skulle ju kunna flera kapitel utantill inför prästen på konfirmationsdagen

Behöver i sig inte betyda att man är väldigt bokstavstroende kristen
Något jag också tänkte på är att videon faktiskt är en musikvideo de gjort och de gör knasiga saker i hela videon, och det var så jag tänkte om texten, att de har skrivit den för videon kanske? Varför är just detta i hela videon så märkligt när allt annat är lika märkligt isf? Två tonårstjejer som gjort en kul video bara, finns inget att analysera skulle jag tro. Tack för dina inlägg förresten, de enda jag försöker läsa nu.
Citera
2018-01-16, 22:54
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tänker att arbetskamraterna känner sig säkra på att han inte mördat familjen i affekt eller på ett brutalt sätt? Att de tror att morden? och självmorden? blivit en "logisk" eller på något sätt begriplig följd av att familjemedlemmarna mått otroligt dåligt. Känns knepigt att understryka en persons positiva sidor om man samtidigt trodde att han var en mördare "i vanlig mening".

Vad kan han ha sagt då, att han har lust att döda dem?
Att han tror att han kommer att bli mördad hemma?
Vi får inte glömma minnesorden hen skrev om sin mentor:
"..det som inte fick hända, hände." (text som sedan ändrades)
Citera
2018-01-16, 22:56
Medlem
Keep it simple. Det är vad jag tror. Pappan fick en knäpp och dödade alla och sedan sig själv. Jag tror inte det var planerat under en längre tid utan tvärtom. Hur gick han tillväga? Eter är ett sätt men jag tror mer på lugnande eller sömntabletter. När familjen ligger och sover i sina respektive sängar går han runt och hugger ihjäl dem med en kniv.

Varför? Jag tror han bara fick nog. Vid årsskiftet är det vanligt att både titta bakåt och framåt i livet, vad var dåligt och vad kan bli bättre? Han insåg att det inte skulle bli bättre. En sjuk familj som bara kräver mer och mer tid och han känner sig maktlös, trött och kvävd? Han orkar inte mer, han vill inte mer.

Han gick händelserna i förväg och såg sina döttrar sovandes genom livet. En dyster framtid utan vare sig utbildning eller arbete som verkade vara viktigt i hans liv. Ingen familjebildning för döttrarna, inga barnbarn, för vem vill gifta sig och bilda familj med en sömntuta?

Han ville bara ha en familj och normala barn som alla andra. Han såg bara svart.

Sorglig, ruggig och så onödig historia det här. Mina tankar går till anhöriga.
Citera
2018-01-16, 23:02
Medlem
SooFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Kan ju vara anteckningar inför konfirmation, de pluggar väl fortfarande som jag fick göra. Man skulle ju kunna flera kapitel utantill inför prästen på konfirmationsdagen

Behöver i sig inte betyda att man är väldigt bokstavstroende kristen

Tror maken till hon som lade upp videon är präst... var inte mer spännande än så.
Citera
2018-01-16, 23:06
Medlem
Jag beklagar verkligen att du har ett sjukt barn. Och jag vill klargöra att jag varken är för eller emot dödshjälp - det är en oerhört komplex fråga. Och jag vill även förtydliga att jag inte försvarar handlingen i sig. Men för mig är det viktigt att förstå den.

Så föreställ dig nu att det inte, som för dig, bara gäller ett svårt sjukt barn. Det gäller två av dina två barn, och tiden är förbi att få fler. Vägen till diagnos har varit lång och de senaste åren har dominerats av oändlig oro, sorg och grusade förhoppningar. Men ni har tagit er igenom det här tillsammans. Och nu blir det värre. Du kommer inom kort att förlora din partner. Och nu orkar ni helt enkelt inte mer.

Om de har levt ett slutet liv har vi ingen aning om, men mycket tyder på det motsatta.

Citat:
Ursprungligen postat av Umberto72
Det samstämmiga hyllandet av detta fantastiska par, på alla plan: socialt, yrkesmässigt, föräldramässigt, kärleksmässigt, prestationsmässigt, kollegialt, inför rektorer och övrig skolpersonal osv, står i sån bjärt kontrast till att pappan (högst troligen) mördat hela sin familj, att jag är förvånad över att det inte spekuleras mer i vad dom så otroligt väl lyckats dölja. De flesta köper den yttre, sjukdomsbaserade bild som (pappan mest) målade upp men sanningen är ju att döttrarna och mamman, utöver lärarna som kom dit, har levt ett mycket slutet liv, både IRL och digitalt. Frågan är VARFÖR? Och vad är det som är så fruktansvärt att ingen får leva vidare för att kunna vittna om det? Jag har själv ett sjukt barn (och har gråtit många tårar över det) men det sista jag skulle göra är att ta livet av hen -- utan tvärtom låta hen få uppleva så mkt som möjligt och resa osv osv och sen låta sjukvården/hospis ta vid när det inte går längre. Samma om min sambo varit sjuk givetvis. Inte bygga in oss bakom ett högt staket vilket bokstavligt talat har gjorts nyligen om man studerar filmer från huset. Noterar också att gungan är väldigt gammal och för liten för döttrarna sedan länge och inga cyklar eller leksaker finns vid huset). Det här känns mer och mer creepy tyvärr. Det perfekta, vältaliga, polerade möter det svartaste svarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in