Keep it simple. Det är vad jag tror. Pappan fick en knäpp och dödade alla och sedan sig själv. Jag tror inte det var planerat under en längre tid utan tvärtom. Hur gick han tillväga? Eter är ett sätt men jag tror mer på lugnande eller sömntabletter. När familjen ligger och sover i sina respektive sängar går han runt och hugger ihjäl dem med en kniv.
Varför? Jag tror han bara fick nog. Vid årsskiftet är det vanligt att både titta bakåt och framåt i livet, vad var dåligt och vad kan bli bättre? Han insåg att det inte skulle bli bättre. En sjuk familj som bara kräver mer och mer tid och han känner sig maktlös, trött och kvävd? Han orkar inte mer, han vill inte mer.
Han gick händelserna i förväg och såg sina döttrar sovandes genom livet. En dyster framtid utan vare sig utbildning eller arbete som verkade vara viktigt i hans liv. Ingen familjebildning för döttrarna, inga barnbarn, för vem vill gifta sig och bilda familj med en sömntuta?
Han ville bara ha en familj och normala barn som alla andra. Han såg bara svart.
Sorglig, ruggig och så onödig historia det här. Mina tankar går till anhöriga.