2018-01-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apricate
Nej, ett foster i magen är ej att jämföra med en parasit. En parasit sänker värdkroppens biologiska fitness, medan en graviditet ökar den biologiska fitnessen.

För din kunskap det gör mänskliga foster också. Sen finns det inget som heter "biologisk fitness".

Både foster och parasiter kopplar upp sig mot sin "värd" och tar sin energi ut från värdens blodomlopp och olika "depåer" etc etc. Finns skäl till varför gravida mödrar blir hungriga som fan, och får konstiga sug efter mineraler etc.
I parasiters fall så är de oftast otrevligt och icke villigt från värden, i fosters värld så är det ju oftast trevligt och villigt.

Citat:
Att man kan rädda foster allt tidigare är en realitet. Foster kan födas och överleva betydligt tidigare idag än när många västländer fick sina liberala abortlagar på 70- och 80-talet.

I länder som USA, Kanada och England har man redan kommit till den punkt där foster kan räddas tidigare än vad gränsen för abort ligger.

Om man skulle kunna rädda livet på ett foster som föds i vecka 12 (vilket en dag kommer bli verklighet) så kränks inte kvinnors rättigheter. Fostret är ej längre i kvinnans kropp och hon får alltså ej några rättigheter inskränkta av att läkare räddar livet på fostret.

Hur ska du plocka ut ett foster på 12 veckor menar du? suga ut det utan att skada det? eller utföra kejsarsnitt? DET problemet tror jag inte man löst än. Kejsarsnitt är inte ett ofarligt ingrepp...ska vi i sånt fall införa en tvångslag på kejsarsnitt för alla gravida kvinnor som inte vill ha sitt barn? för att det kan räddas via artificiella livmödrar?

Låt säga det går att rädda 12 v foster via att man opererar in det i män via omvänt kejsarsnitt....
ska man tvinga fäder till detta? om nu OM varit? Där en annan lika hypotetisk fråga.

Varför ska det alltid var ok tvinga kvinnor till allt möjligt i er värld, varför inte i sånt fall män?

Citat:
Alla dessa? Det är fyra abortläkare som mördats i USA senaste trettio åren. Någonstans mellan 40% och 50% av amerikanska folket är abortmotståndare. Om denna andel av befolkningen är lika benägna att skjuta skallen av folk som befolkningen i helhet är så kan man konstatera att abortmotståndare skjuter skallen av en massa olika sorters människor i betydligt högre utsträckning än vad de skjuter skallen av abortläkare (typ en vart tionde år).

du menar det är inte korrekt grammatiskt säga "alla dessa" kring antalet 4?
eller vad försöker du hävda?
Jag har ingen aning om antalet totalt abortmotståndare i USA men tillåt mig tvivla att det är så många som du nu uppger...källa på det i sånt fall.
Citera
2018-01-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej i sånt fall med väl tilltagen marginal...jag vet inte hur tidigt född man kunde rädda 1970 men kan gissa på kanske några veckor för tidigt max. Observera att 9 månader är 36 veckor.
Ögnade snabbt igenom wiki-sidan men kuvöser verkar redan ha funnits på slutet av 1800-talet och effektiva sådana för förtidigt födda började finnas på 50-talet. Det verkar som man hade god chans att klara sig redan vid vecka 30 (runt 80%) så förmodligen fanns det de som klarade sig någon eller några veckor innan det. "By the 1970... Around 80% of babies born weighing less than 1.5 kg now survived, compared to around 40% in the 1960s" Längre ner stod det "infants of birth weight less than 1400 grams (about 30 weeks gestation" Länk.

Citat:
Svara bara på min fråga: "Vi hade ALDRIG dödförklarat någon som är hjärndöd om de med 90% säkerhet hade vaknat upp inom några månader. Är vi överens om detta?"

Citat:
Det kan vi inte, så varför sitta här och låtsas som om vi kan det? eller ändra vår lagstiftning som OM hade varit?
Du är medveten om att många läkare och andra börjar trycka på för att vi skall sänka abortgränsen eftersom tekniken nu börjar komma ikapp?

Så återigen, om vi med hundra procent säkerhet kan rädda livet på ett foster som föds i vecka tolv och vi ändrar vår lagstiftning att spegla detta (vilket vi med största sannolikhet kommer göra), så kommer du fortfarande anse att vi inte räddar ett mänskligt liv för ens barnet är i vecka 22?

Såg förövrigt en ny studie "It's not possible at this point to conclude that the system of nerves observed in embryos and fetuses would allow the infant in development to feel pain. However, what this study does show is that the nervous system of embryos and fetuses may be greatly more developed than was previously believed. Such a developed system could point to pain sensitivity." Om de kommer fram till att de känner smärta i vecka 12, skulle det ändra din uppfattning?
Citera
2018-01-16, 21:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Både foster och parasiter kopplar upp sig mot sin "värd" och tar sin energi ut från värdens blodomlopp och olika "depåer" etc etc.
Och parasiten slutar inte förrän efter 18 år.
Citera
2018-01-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag tror nog de flesta mammor ser sig som mammor när de är gravida och vill behålla barnet.

Källan till kognitiv dissonans kommer om är emot att döda mänskligt liv och inser att man faktiskt dödar ett mänskligt liv av bekvämlighetsskäl. Därför låtsas många att det inte rör sig om ett mänskligt liv. Det är lite samma mekanism som gjorde att fångvaktare kunde döda miljontals judar, genom att låtsas att de inte var "riktiga" människor eller hålla slavar, som även de inte sågs som "riktiga" människor. Det är ett sätt att hantera den kognitiva dissonansen.

Citat:
Nu är jag inte hel insatt i andra länders abortlagstiftning men jag gissar på att en vanligare gräns än vad vi har är att gränsen är satt utefter när man kan göra en medicinsk abort eftersom man då bara behöver få ett piller. Det är inte ett dugg godtyckligt utan en klar gräns att förhålla sig till. Alltså att man har rätt till medicinsk abort fram till vecka 12 men inte kirurgisk abort som görs efter vecka 12.
I vissa länder är det helt förbjudet och sedan skiljer det sig åt. Detsamma gäller över tiden. Det är själva definitionen av godtyckligt.

Citat:
Att gränsen följer den medicinska utvecklingen är inte heller ett dugg godtyckligt utan är också en klar gräns att förhålla sig till. Om barnet föds livsdugligt med chans att överleva utanför livmoderna är inte heller någon godtycklig gräns. Man vill nämligen inte behöva slå ihjäl nyfödda barn.
Nu lämnar vi ju dem i många fall att självdö om de föds innan vecka 22. Skulle vi kunna göra även efter det är fött om vi så önskade etc. Om tekniken går framåt och att vi kan rädda dem med stor sannolikhet redan vid vecka 12. Tycker du att vi skall göra det med motiveringen att det ändå inte är ett mänskligt liv?

Citat:
Du däremot vill dra en vecka ur hatten av ingen särskild anledning alls.
Precis som alla andra som inte har den biologiska definitionen för mänskligt liv
Citera
2018-01-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Då ska jag i gengäld underlätta för dig då du har problem med läsförståelsen.

Befruktningen är inget magiskt ögonblick utan är en betydligt långsammare process. Den pågår faktiskt så länge som 24 timmar. Flera serier av biokemiska förändringar måste ske innan spermien kan komma in i ägget.
Ser att du fortfarande inte förstår att de pratar om tiden innan spermien kommer in i ägget:"observe the process of sperm entering the egg for the first time. It actually takes place over as long as 24 hours; a series of biochemical changes need to happen before the sperm can enter."

Vad jag åsyftar:
Cell fusion is a well studied and very rapid event, occurring in less than a second.,,, Within minutes, the zygote initiates a change in its internal state that will, over the next 30 minutes, block additional sperm from binding to the cell surface.

Citat:
Det är fortfarande inte inne i livmodern. Det enda du behöver göra är att visa att ett levande befruktat ägg kan lämna livmodern. Tills du har gjort det är det fortsatt jag som har rätt.

Glöm inte din bonusfråga = )
Citera
2018-01-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Och för något år sedan var det science-fiction att embryos kunder överleva mer än några dagar i en petri dish. Nu måste man stänga av den manuellt efter två veckor. I andra ändan minskar tiden från och med när vi kan rädda förtidigt födda barn. Vid någon tidpunkt kommer dessa att mötas.

Vem vet vad framtiden har att erbjuda, om vi skall lyssna på dig kan vi ju glömma självkörande bilar och mobiler med 25 megapixel-kamera
Citera
2018-01-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Ögnade snabbt igenom wiki-sidan men kuvöser verkar redan ha funnits på slutet av 1800-talet och effektiva sådana för förtidigt födda började finnas på 50-talet. Det verkar som man hade god chans att klara sig redan vid vecka 30 (runt 80%) så förmodligen fanns det de som klarade sig någon eller några veckor innan det. "By the 1970... Around 80% of babies born weighing less than 1.5 kg now survived, compared to around 40% in the 1960s" Längre ner stod det "infants of birth weight less than 1400 grams (about 30 weeks gestation" Länk.

Vecka 30 39,9 1319
Vecka 31 41,1 1502

http://www.babyhjalp.se/gravid-foster-langd-vikt

det sista är gram. vecka 31 alltså ca 9 veckor före. sen väldigt konstig formulering man kan ju väga allt mellan 0-1500 g före man väger 1500....???? obegripligt formulerat.

Citat:
Svara bara på min fråga: "Vi hade ALDRIG dödförklarat någon som är hjärndöd om de med 90% säkerhet hade vaknat upp inom några månader. Är vi överens om detta?"

Haha fast man kan ju inte gå från definierad "död" till att vakna upp...
skärp dig nu.
Vi dödförklarar aldrig någon som vi anser kan ha den minsta chans att vakna upp nej....självklart inte..men den är ju då inte hjärndöd, utan hjärnan är i gång på ett eller annat sätt.

Citat:
Du är medveten om att många läkare och andra börjar trycka på för att vi skall sänka abortgränsen eftersom tekniken nu börjar komma ikapp?

Ja jag är medveten om det, men jag tror det mer handlar om att slippa det som nu hände sist, som mer hade att göra med att en rad misstag, förseningar, fel sammanstrålade i ett faktum att man stod där med en abort som blev slutförd efter vecka 22. dvs man hade ett foster som var en abort men som man ev. kunde rädda. Samma foster bar några dagar tidigare hade inte väckt samma debatt.

Citat:
Så återigen, om vi med hundra procent säkerhet kan rädda livet på ett foster som föds i vecka tolv och vi ändrar vår lagstiftning att spegla detta (vilket vi med största sannolikhet kommer göra), så kommer du fortfarande anse att vi inte räddar ett mänskligt liv för ens barnet är i vecka 22?

Såg förövrigt en ny studie "It's not possible at this point to conclude that the system of nerves observed in embryos and fetuses would allow the infant in development to feel pain. However, what this study does show is that the nervous system of embryos and fetuses may be greatly more developed than was previously believed. Such a developed system could point to pain sensitivity." Om de kommer fram till att de känner smärta i vecka 12, skulle det ändra din uppfattning?

Är ju fan vad du har svårt att fatta....
vecka 12 och nej du har inte nerver/ hjärna i den omfattning att de fungerar.

ja, har jag ju redan sagt OM man kommer fram till att foster bevisat kan känna smärta i vecka 12 så absolut...

Men....förmågan att känna smärta kräver en jäkla massa bland annat smärtreceptorer, fungerande nerver, synapser, samt en hjärna som klarar läsa av informationen så ett foster kan "känna".
Senast redigerad av Merapi 2018-01-16 kl. 21:57.
Citera
2018-01-16, 21:36
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Svår fråga och det skiljer sig så klart mellan olika skribenter. Tar man en ren principiell ståndpunkt och hävdar att allt mänskligt liv är skyddsvärt så innebär det ju per automatik att man är emot all abort.

Jag anser inte att det är någon större tvekan kring att ett mänskligt liv uppstår vid befruktningen. Att försöka intala sig något annat som ex. Merpi gör, handlar nog mest om att hantera den kognitiva dissonans som uppstår av insikten att abort egentligen handlar om bekvämlighet och inget annat. Det är klart att det är många som inte vill hantera insikten att de dödar en annan människa av rent egoistiska skäl.

Hur som, det är där jag landar. Jag kan tänka mig abort i några veckor (vilket bara är en helt godtycklig gräns och har du några bra argument varför jag skulle ändra mig är jag idel öra) och jag har för tillfället inget emot att de utför stamcellsforskning eller experimenterar med artificiella livmödrar etc. Det enda jag vill är att slutar ljuga för oss själva om vad det hela handlar om, dödande av ett mänskligt liv av bekvämlighetsskäl.

Snabb input:
Som jag ser det så finns det många att ta hänsyn till i sammanhanget.
Bekvämlighetsskäl känns som en kvasiförklaring till att abort behövs om man har förmåga att inse vad en graviditet, förlossning och den faktiska försörjningen och omhändertagandet av barnet tills det kan klara sig självt, om någonsin innebär.
Det finns barn som är helt inkapabla från början till slut, men föräldrarna klarar det ändå. Utom i Bjärred där de faktiskt inte ville leva det här livet längre.
Det måste man respektera.
Sen finns det barn som lider från de var födda, och kanske även innan, om det fanns våld och annat i hemmet.
Man tänker olika, men vi är väl inga sniglar eller myror som måste yngla av sig och så att ekosystemet ska fungera?
Nej, människor förstör jorden för alla andra mer än de bidrar till överlevnad och liv på jorden.
Vissa människor förstör mer än andra på alla nivåer, så jag håller inte med om att just människans befrukning är helig mark.
Cellnivå och utvecklat liv är olika saker.

Mannen måste för övrigt ansvar för sina spermier. Innan dess är det Daeshnivå att uttala sig om aborter eller barnafödande. De rör nämligen bara kvinnors kroppar och kvinnor är inte till för att män ska odla barn i deras kroppar.
I Sverige äger alla sin kropp och fattar alla beslut.
Eller hur ska vi ha det?
Citera
2018-01-16, 22:03
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Varför ska män ta hand om sina "faderskap" som han inte vill ha? Alla oönskade barn kommer till livet p.g.a kvinnan, inte mannen.

Det där praktiska och det ekonomiska får kvinnan hjälp utav staten.

Nej kompis, barn kommer till för att en man ejakulerar i en kvinna.
Använd kondom eller sterilisera dig om du inte vill ta ansvar för ditt.

Staten?
Det är vi skattebetalare som betalar för ******** och vi tänker vi inte göra längre efter vad jag hört på stan.
Sverige är inte Somalia eller Syriens jävla försärjningsenhet så mycket längre till.
Hej då kompis.
Försörj de barn du orsakar.
Du slipper sprängas upp inifrån av en förlossning och det är givetvis synd att du missar, men kanske i nästa liv
Citera
2018-01-16, 22:10
Avslutad
Citat:
Jag tror nog de flesta mammor ser sig som mammor när de är gravida och vill behålla barnet.

Källan till kognitiv dissonans kommer om är emot att döda mänskligt liv och inser att man faktiskt dödar ett mänskligt liv av bekvämlighetsskäl. Därför låtsas många att det inte rör sig om ett mänskligt liv. Det är lite samma mekanism som gjorde att fångvaktare kunde döda miljontals judar, genom att låtsas att de inte var "riktiga" människor eller hålla slavar, som även de inte sågs som "riktiga" människor. Det är ett sätt att hantera den kognitiva dissonansen.
Ja, för om de ser sig som mammor så vill de naturligtvis inte döda det barn som de är mamma till. Om de inte ser sig som mammor och inte heller vill bli mammor så avbryter de graviditeten. Det är bara i ditt huvud som de redan har fått ett alldeles eget barn om de dödar.
Citat:
I vissa länder är det helt förbjudet och sedan skiljer det sig åt. Detsamma gäller över tiden. Det är själva definitionen av godtyckligt.
Att olika länder har olika lagar och att lagar förändras över tid betyder inte att de är godtyckliga. Det betyder att varje land stiftar lagar som passar befolkningen i just det landet. En del länder tillhandahåller endast medicinska aborter. Andra länder tillhandahåller tydligen (enligt dig eller nån annan här i tråden) möjligheten för gravida att få sitt fosters hjärna utsuget och att därefter få föda ut sitt döda barn på förlossningsbordet. Andra länder har lagstiftat om att gravida kvinnor är skyldiga att föda.

Tror du att alla lagar är godtyckliga? De flesta lagar skiljer sig mellan olika länder och uppdateras ständigt.
Citat:
Nu lämnar vi ju dem i många fall att självdö om de föds innan vecka 22. Skulle vi kunna göra även efter det är fött om vi så önskade etc. Om tekniken går framåt och att vi kan rädda dem med stor sannolikhet redan vid vecka 12. Tycker du att vi skall göra det med motiveringen att det ändå inte är ett mänskligt liv?

Precis som alla andra som inte har den biologiska definitionen för mänskligt liv
Ja, vi lämnar dem att "självdö" eftersom man inte sätter in några räddande åtgärder på barn födda före vecka 22, varken spontanaborterade eller aborterade. De går i dagsläget inte att rädda i vilket fall. Barn födda efter vecka 22 har en möjlighet att överleva med hjälp av läkarvård och har samma rätt till sjukvård som alla andra människor.

Du kanske kan räkna ut själv vad som kommer att hända den dagen som barn kan överleva utanför livmodern i vecka 12 och abortgränsen är satt utefter när barn kan överleva utanför livmodern. Eller?
Citera
2018-01-16, 22:11
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Nej kompis, barn kommer till för att en man ejakulerar i en kvinna.
Använd kondom eller sterilisera dig om du inte vill ta ansvar för ditt.
Är du verkligen säker på detta? Tänk hårt nu.

Citat:
Staten?
Det är vi skattebetalare som betalar för ******** och vi tänker vi inte göra längre efter vad jag hört på stan.
Sverige är inte Somalia eller Syriens jävla försärjningsenhet så mycket längre till.

Som betalar för?

Citat:
Hej då kompis.
Försörj de barn du orsakar.
Du slipper sprängas upp inifrån av en förlossning och det är givetvis synd att du missar, men kanske i nästa liv

Kvinnan avgör om det blir ett liv eller inte. Om jag hade sprängts av en förlossning hade jag undvikit att bli gravid.
Citera
2018-01-16, 22:12
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Jag tycker den ska ligga någnstans innan, med god marginal, där forskare menar att medvetande/ smärtkänsel börjar infinna sig. Om forskning menar att det inträffar tidigare än vad man menat innan, så är jag absolut villig flytta abortgränsen. Men det jag har läst mig till som medicinsk novis hittills ger inte för handen att den tid vi nu har vecka 22 är fel. Så jag ser inget behov ändra.
Vidare har jag förstått det som att dessa sena aborter ( detta var inte en sen, den inleddes ju före vecka 18. ) godkänns av socialstyreslen och har rätt goda skäl för att de görs ex. allvarliga fel på fostret. Är det så allvarliga fel på ett foster så man anser att det enbart kommer lida svårt unde r och efter en förlossning för att sen dö ändå, och trots att det är efter vecka 22, så kan jag också se etiska fördelar med att både bespara modern och ett foster en förlossning.
men som sagt sånt får ju experter avgöra.
Nu är det inte helt lätt att vara 100% säker på vad dom verkligen känner, det är inte ens 100% säkert att man vet rätt vecka då ultraljudet har en viss felmarginal även om den utförts rätt.
(förklarade detta för en blivande mamma i denna tråden och även hon kom fram till att dom förmodligen satt fel vecka (FB) KUB TEST gissa på kön?)

Jag orkar inte skriva en hel bok här, men smärta känner dom redan slutet v 20 början v 21 och dom reagerar på ljud redan v17.
Kolla v 15-22 så får du lite mer hum om vad som händer och ta med i beräkningen att barnet kan vara 10 dagar äldre än vad man angett så kan du ta en funderare på vilken gränsdragning som verkar vettig.
Vill du se lite lättläst om utvecklingen så kan du kolla denna länken
http://www.babyhjalp.se/gravid-vecka-for-vecka/gravid-vecka-15
Citat:
Det kan väl domstolar avgöra som med alla andra brott? Beror ju helt på omständigheter och bevisförning.
Håller med dig fullständigt.
Citat:
Varför tror du jag ens gör åtskillnad mellan flick- och pojkbebisar?
bebisar har samma rättigheter som du och jag direkt efter att de föds.
Det tror jag inte...jag petade dig lite i ögat för att normalt sätt när en flicka/kvinna får sina lagliga rättigheter kränkta brukar det bli twitterstormar och ta hus i helvete.
Men i just detta fallet tror jag att det kanske inte ens blivit ett lätt bris i ett vattenglas då det handlar om aborter...
Citat:
varför vill du ge en ofödd människa exakt samma rättigheter som de födda?
Ska man ha rätt döda en mamma för att rädda ett ofött foster? Ska läkare stå där och avgöra att ett foster är mer värt än sin mamma?
Hur mycket skada ska det vara juridisk "rätt" att utsätta en mamma för för att rädda en ofödd?

Vi kan inte ha ett samhälle där foster ska ha samma rättigheter som den som bär dem. Det blir inte värdigt.
Efter v 22 anses fostret enligt lag vara en människa och om det lever när det kommer ut har det samma rättigheter som alla oss andra.
I dom lägen graviditeten är en fara för mamman så har man rätt att avbryta den oavsett vecka, oftast brukar man snitta och försöka rädda båda...går inte detta så prioriteras mamman.
Citat:
6 § Kan det antas att havandeskapet på grund av sjukdom eller kroppsfel hos kvinnan medför allvarlig fara för hennes liv eller hälsa, får Socialstyrelsen lämna tillstånd till avbrytande av havandeskap efter utgången av artonde havandeskapsveckan och oavsett hur långt havandeskapet framskridit.
Som läkare skall du följa dom lagar och regler som finns, visst kan man ha känslor för att man ibland vill göra mer eller om det skulle vara en våldtäktsman eller mördare helst hade överdoserat narkosen... men det är bara att lägga sådant åt sidan och följa lagar och regler annars blir det omöjligt att jobba.

Sen var ditt inlägg det bästa jag sett dig skriva, det var kul att höra dina åsikter och inte bara vad "feminismen anser"...att du är beredd att kanske ändra ståndpunkt på grund av vetenskapliga fakta visar att du är lite vettigare än "tokfeministerna" som aldrig skulle kunna erkänna någon brist i dom feministiska ideerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in