Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
GW imponerar tyvärr inte alls i detta fallet. Han har missat flera viktiga detaljer i sina tidigare analyser och även nu i det senaste som citerats här i tråden stämmer inte hans uttalande.
T.ex. säger han att om PM skurit av henne halsen måste knivsticken ha kommit efter detta. Trots att det på presskonferensen framkom att sticken i underlivet kom innan hon dog.
Jag har hittills medvetet undvikit Kim Wall-mordet (efter bästa förmåga) efter att fått intrycket att saken blåstes upp bortom alla proportioner på grund av vissa ytligt sett spektakulära ingredienser, av vilka förstås "kändismord" t.ex. medgivligen är lite svårt att komma runt.
Jag upplevde tidigt att GW eller hans producenter och avsnittsförfattare föll i lite av samma publicitetsfälla som alla andra. GW skiter måhända i vilket. Jag tycker mig ha lärt mig urskilja när han vet vad han pratar om, och när han mest vevar på sedelpressen, och ingen kan ju vara bra på allt.
Däremot ger hans allmänna roll, hållning, intellekt och expertis oerhört värdefulla bidrag till kunskapsbildning och det offentliga samtalet, för att inte säga ovärderliga. Han är svår att tänka bort, och vem skulle kunna träda i hans ställe? Alla andra är bakbundna av sina yrkesroller eller karriärer eller vardagsbestyr eller personligheter, eller helt enkelt inte tillräckligt chosefria, avslappnade, oberoende, lärda eller nördigt inlästa – eller saknar den sakkunniges mandat och trovärdighet. Och skulle inte våga exponera sig för folks vacklande tålamod för brister och excentricitet. Det är inte konstigt att han är populär! (Jag önskar bara han förstod att sköta motionen också.)
Somt han gör är ju bländande, annat hyggligt, men bättre än det mesta. På ett område fullt av fallgropar, sensationslystnad, formella och informella agendor, politisk förblindning, sekretess och skvaller, omänskliga vidrigheter, social misär och spekulation. Det är ett område som måste adresseras publikt och han gör det som ingen annan någonsin. Alla blir lite friskare efter att ha sett hans och Camillas program (Veckans brott då fr.a.; Camillas sunda huvud ska inte glömmas i sammanhanget!)
Så han har lite fribiljett för mig.