2018-01-16, 20:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja! Jag har faktiskt gjort det!

Trodde du inte va!

Så jag säger igen, snacka inte en massa skit om saker du inget vet!

Jaha, men då var det säkert en övning. Med en massa security. Inte skarpt läge. Och inte med tant Agda, 80 år, som passagerare...
Citera
2018-01-16, 20:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men nu är det ju PM som äger Nautilus. Han fick väl ett överlåtelsebrev. Eller?

Nä, då skulle Staten ha tagit henne för länge sedan. (Kronkalle.)
Citera
2018-01-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det som skulle vara lite roligt, om det kom fram att K var aktiv inom S/M själv, är att både feministerna bakom den där fonden och SVT som sände hyllningsprogrammet, skulle sätta i halsen!

Vad är det för snuff filmer du tittar på egentligen? Poängen med S/M är inte att bli slaktad utan att leva till nästa dag för att njuta om inte annat
Citera
2018-01-16, 20:26
Medlem
Citat:
Men medge att det var en konstig sak att skriva! Det kan dessutom vara så illa, som du själv antyder, att M har googlat på hennes namn i förväg och hittat det där...

Det är väl klart att när det gäller alla sexualbrott, så är de värre ju oskyldigare offret är. (Men det handlar fortfarande om grader i Helvetet, förstås.)

Det som skulle vara lite roligt, om det kom fram att K var aktiv inom S/M själv, är att både feministerna bakom den där fonden och SVT som sände hyllningsprogrammet, skulle sätta i halsen!

Nej jag tycker inte att det är en konstig sak att skriva. Jag tycker att det är en vettig sak att skriva när en ska skildra BDSM för personer som kanske aldrig befattat sig med temat eller ens testat något annat än det klassiska vaniljsexet.

Det var inte jag som antydde det, det var du som tog upp det i ditt första inlägg på temat och jag ville bara säga att jag inte ifrågasätter just DEN delen av ditt inlägg. Förövrigt är den informationsbearbetningen jag syftade på ett "tankefel" som kallas bekräftelsebias eller confirmation bias på engelska. Att människor söker och tolkar information på ett sätt som bekräftar de hypoteser de ställt upp i förväg. Vilket även kan appliceras på att du drar slutsatsen att den meningen innebär att Kim själv höll på med BDSM, eftersom du ju så gärna vill se henne som medskyldig/samtyckande/delaktig/befläckad/naiv/rent generellt i negativt ljus så tolkar din hjärna automatiskt information på ett sätt för att bekräfta detta. Det kanske är därför du ser så många tecken på naivitet osv som vi andra inte gör. För att du själv vill bekräfta dina egna hypoteser.

Nej det är inte klart att det är på det sättet. Jag håller inte alls med. Kan du förklara VARFÖR det är värre ju oskyldigare offret är? Är man mer värd om man är "mer oskyldig"? Vad för slags etik baserar den tankegången på? I mina öron låter det som att "om man är sexuellt frigjord får man skylla sig själv", vilket jag inte kan hitta ett logiskt begrundande till hur mycket jag än försöker. Kan du hjälpa...?

Okej, då förstår jag, ha ha vad komiskt det skulle vara.. Här är en av feministerna som tycker att fonden är en bra idé. Jag skulle inte sätta i halsen på grund av det och jag tror inte riktigt på att någon annan feminist skulle göra det. Om kvinnor sysslar med BDSM och andra aktiviteter som motsvarar deras genuina sexualitet så är det ur ett feministiskt perspektiv inget klandervärt. Varför skulle det vara det? Är snarare ett tecken på frigörelse, att en trots könsroller och -normer (som att kvinnor som är sexuellt frigjorda är ofina slampor) kör på det som tilltalar en själv som individ. Hur menar du att det skulle vara förvånande eller förargande för feminister?
Citera
2018-01-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är ruskigt, men nästan lika ruskigt att vissa tycks anse att mordet är en bisak. T.o.m en skitsak.
Tur att de flesta inser att såna här grymma saker faktiskt kan hända och händer. Önskar att man kunde förutse att vissa personer är på G att utföra vidrigheter, men inte många kan ju tro att sånt kan ske.

Undrar just hur PMs fru, vänner och älskarinna mår nu.

Jag tror att de mår väldigt dåligt. Vad ska de tro? Vad skulle man själv gjort om en nära anhörig anklagades för något sådant här? Därtill alla bevis samt den anhöriges lögner. Jag tror nog att det är en stor tragedi för dem. De har ju också förlorat en älskad anhörig på sätt och vis och så skammen,skuldkänslorna ovanpå det.Och så att tvingas revidera bakåt allt de trott om sin anhörig.Vad är sant? Vad är ljug?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-16 kl. 20:37.
Citera
2018-01-16, 20:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
GW imponerar tyvärr inte alls i detta fallet. Han har missat flera viktiga detaljer i sina tidigare analyser och även nu i det senaste som citerats här i tråden stämmer inte hans uttalande.

T.ex. säger han att om PM skurit av henne halsen måste knivsticken ha kommit efter detta. Trots att det på presskonferensen framkom att sticken i underlivet kom innan hon dog.

Jag har hittills medvetet undvikit Kim Wall-mordet (efter bästa förmåga) efter att fått intrycket att saken blåstes upp bortom alla proportioner på grund av vissa ytligt sett spektakulära ingredienser, av vilka förstås "kändismord" t.ex. medgivligen är lite svårt att komma runt.

Jag upplevde tidigt att GW eller hans producenter och avsnittsförfattare föll i lite av samma publicitetsfälla som alla andra. GW skiter måhända i vilket. Jag tycker mig ha lärt mig urskilja när han vet vad han pratar om, och när han mest vevar på sedelpressen, och ingen kan ju vara bra på allt.

Däremot ger hans allmänna roll, hållning, intellekt och expertis oerhört värdefulla bidrag till kunskapsbildning och det offentliga samtalet, för att inte säga ovärderliga. Han är svår att tänka bort, och vem skulle kunna träda i hans ställe? Alla andra är bakbundna av sina yrkesroller eller karriärer eller vardagsbestyr eller personligheter, eller helt enkelt inte tillräckligt chosefria, avslappnade, oberoende, lärda eller nördigt inlästa – eller saknar den sakkunniges mandat och trovärdighet. Och skulle inte våga exponera sig för folks vacklande tålamod för brister och excentricitet. Det är inte konstigt att han är populär! (Jag önskar bara han förstod att sköta motionen också.)

Somt han gör är ju bländande, annat hyggligt, men bättre än det mesta. På ett område fullt av fallgropar, sensationslystnad, formella och informella agendor, politisk förblindning, sekretess och skvaller, omänskliga vidrigheter, social misär och spekulation. Det är ett område som måste adresseras publikt och han gör det som ingen annan någonsin. Alla blir lite friskare efter att ha sett hans och Camillas program (Veckans brott då fr.a.; Camillas sunda huvud ska inte glömmas i sammanhanget!)

Så han har lite fribiljett för mig.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-16 kl. 20:46.
Citera
2018-01-16, 20:34
Medlem
Citat:
Nä, då skulle Staten ha tagit henne för länge sedan. (Kronkalle.)
Vem är Nautilus skriven på då? Ubåtsföreningen eller den Norska miljonären (han sa förövrigt redan tidigt att han INTE ville ha mordubåten.)
Citera
2018-01-16, 20:38
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessutom var det PM själv som ställde in den trippen. PM hade just suttit vid konferensbordet med CS och myndigheten som avgör uppskjutningstillstånd där det beslutades att PM skulle få sitt först om två veckor. Han behövde ingen såg, för han skulle inte åka till Bornholm.

Så enkelt är det.
Yep. Sågen blir, om inte direkt avgörande, extremt viktig i åtalet. Mycket pekar på planering, men samtidigt så framstår det som att PM faktiskt struntat i att han skulle åka dit.
Han var rökt innan intervjun. Han hade förlorat raketkampen, han var utan sponsorer, han hade inget nytt att komma med.
Citera
2018-01-16, 20:39
Medlem
Citat:
Men nu är det ju PM som äger Nautilus. Han fick väl ett överlåtelsebrev. Eller?

Knappast personligen, utan till RML. Största intressenten som ägde 75% har avsagt sig allt intresse av Nautilus. Antar att den andra intressenten gjort detsamma. Det innebär att det är helt OK att destruera Nautilus.
Citera
2018-01-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ja, det där är konstigt. Åklagaren verkar vilja behandla M, som ändå är 47 år och ostraffad, som en vaneförbrytare..?
/Slut citat.

ABB i Norge är ju inte vaneförbrytare. Tycker du att han ska ha straffrabatt för det?

Fast på en annan sida diskuterar dom i Ubåtsföreningen, och där är det några som vill ha tillbaka den och rusta upp den. Folk dör överallt, och man kan inte demolera hus, sänka skepp o.s.v. för den sakens skull... Sedan är det ingen som tvingar någon som finner det obehagligt att åka med ubåten, det måste ju vara upp till var och en. Och så upprepar jag igen, att jag skulle vara helt ense med åklagaren om det var p.g.a. bristande sjösäkerhet man konfiskerade Nautilus. Eller på grund av Madsens brott mot två punkter i sjölagstiftningen, som åtalet också omfattar (men i så fall måste ju inte ubåten förstöras, bara tas ifrån hans ägo). Säkerheten måste gå före andra hänsyn, och det här var inte en säker farkost, och den framfördes inte alltid på ett säkert sätt heller. Men det var inte det åklagaren åberopade./Slut citat M.

Det är ju väldigt vad du brinner för en jävla ubåt. Inte så svårt att räkna ut varför ditt hjärta blöder för PMs ögonsten. Men du måste förstå att detta är ett så våldsamt mord och att PM är så farlig för allmänhetens hälsa att han kommer att få sitta inne väldigt länge. Du kan nog räkna med kanske i bästa fall 25 år eller tom längre. Sedan har de inte kunnat bevisa någon tidigare kriminalitet. Men det betyder inte att det inte finns. Organiserade seriemördare är intelligenta,planerande och svåra att få tag på. (Om PM nu är psykopat) Oorganiserade är psykiskt sjuka oftast.Unga,ej så smarta osv.
Hur som helst om Nautilus skulle överleva så finns den ändå inte den dagen PM kommer ut. Om han nu gör det någonsin.

I så fall var det bortklippt på en svensk sajt, det är definitivt inte bortklippt på de danska sajterna. Sluta läsa svenska mainstream-tidningar, de mörklägger och censurerar ALLT. Och du kan söka själv. Det är inte rocket science (no pun intended). /Slut citat M.

Nej,det var bortaget från alla danska kanaler en kort tid efteråt.
När det gäller svensk media så var det ej censur utan för att KiMs anhöriga önskade det av mycket förståeliga skäl.

Hur han än mår, så är han inte ens officiellt anhörig till Kim. De var inte gifta. Och anhöriga kan inte heller begära destruering av fartyg, det fattar du väl?/slut citat M.

Så alla människor som lever i Sambo-förhållande räknas inte som anhöriga? Hur räknas de? Som inneboende eller? De anhöriga har inte begärt något. Det är Åklagaren som vill det. Det finns människor med etik,moral och samvete,vet du.

Bra, men att du bara orkar försöka förklara är beundransvärt.
Citera
2018-01-16, 20:43
Medlem
Citat:
Knappast personligen, utan till RML. Största intressenten som ägde 75% har avsagt sig allt intresse av Nautilus. Antar att den andra intressenten gjort detsamma. Det innebär att det är helt OK att destruera Nautilus.
Jag tror nog att staten kan konfiskera "mordredskap". Eventuellt skadestånd får väl mördaren stå för om ägarna har sådana anspråk.
Citera
2018-01-16, 20:45
Medlem
Citat:

Det är lite märkligt med den andra delägaren till RML. 170608 blev han, Christian Möller Nielsen, ägare till 25% av RML. Det är en fd popsångare, varför gick han in i bolaget? Precis i början av fallet gjorde han tydligen något uttalande men har sedan dess gått under jorden. Skulle han verka som någon slags agent o ragga sponsorer, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in