2018-01-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Adhd har ingenting med intelligens att göra.
Har man adhd och social fobi så kan nog det påverka resultatet.

Här ser vi hur jobbigt det kan bli med människor som har dålig läsförståelse. Det finns studier som visar att folk med ADHD har lägre iq. Jag har ju redan skrivit ett inlägg om det, måste man förklara allting 100 gånger för er?
Citera
2018-01-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurtMunro
Länge sedan jag gjorde något IQ-test men nog verkar tillvägagångssättet lite märkligt med en person som sitter och iakttagtar hela tiden. Såvida man inte är ute efter att mäta någon form av stresstålighet eller social fobi/motsvarande.

Oavsett resultatet av testet så har du ju visat att med disciplin och vilja klarar av gymnasiet bra. Dock så är det stor skillnad på gymnasium och universitet när det gäller nivå. Men nu är det ju inte så att det är dit du siktar utan målet är att ta reda på om du har ADHD och/eller social fobi. Och därefter se till att få hjälp med dina problem.

Förstår att det är lite tungt att få ett dyligt testresultat. Men enligt min uppfattning så håller inte tillvägagångssätt och delgivande av resultat inte rimlig proffsisionell nivå.

Jag tycker det är rimligt att du ställer några frågor om de anser att sättet att bara delge dig ett testresultat utan muntlig feedback är ett seriöst sätt att bete sig. Alternativt ställa dessa frågor till vederbörandes chef. Helst i lugn ton...

Mvh
Burt

Tack för dina vänliga ord.

Jag kopierade testresultat från 1177 (alltså journaler på nätet)

Har flera gånger frågat psykologen kring resultaten, men hon vägrar säga någonting
förrän allt är klart. Hon vet dock att jag alltid läser hennes journaler digitalt. Det är
traumatiserande att läsa om detta trots att jag vet att jag inte är svagbegåvad. Jag får
ofta höra att jag är en intelligent tjej av folk.

Förutom min sociala fobi så är jag extremt obekväm med henne som person. Hon gör mig
illa till mods. Jag har ångestsjukdomar och hon förvärrar dom genom sitt kyliga beteende.
Citera
2018-01-16, 14:54
Medlem
Ditt eviga tjat om komvux tyder på att du är gravt efterbliven.

Min fru klarade MVG i 10 ämnen på komvux, på svenska efter endast 6 månader i Sverige. Hon är smart men inget över det normala.

Det du läst är antagligen gymnasienivå, hur kommer det sig att du inte klarat det tidigare?

Jo för att komvux är lätt och du är tappad.
Citera
2018-01-16, 14:55
Medlem
Ta det där med en nypa salt. Psykisk stress påverkar enormt.
Citera
2018-01-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurtMunro
IQ-test på annat språk än svenska möjligen? Förslagsvis deras egna hemspråk typ.

Själv har jag som svensk gjort test på såväl svenska som engelska. Rätt likaŕtade resultat.

Mvh
Burt

Du tänker på kulturneutrala tester som t.ex. Raven.
Citera
2018-01-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Jag är ett bra bevis på att sådana här tester inte säger någonting.

Varför skapar du då en tråd och frågar om det?
Citera
2018-01-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Här ser vi hur jobbigt det kan bli med människor som har dålig läsförståelse. Det finns studier som visar att folk med ADHD har lägre iq. Jag har ju redan skrivit ett inlägg om det, måste man förklara allting 100 gånger för er?

Det finns studier som visar att folk med adhd har hög IQ också

Dock så är denna info oväsentlig eftersom adhd inte har något IQ att göra.
Citera
2018-01-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Utan att vi går in på siffrorna i resultatet så står det ju redan precis hur de ska tolkas i klarspråk. Står det "klart under genomsnittet" och du behöver hjälp att tyda det budskapet så är du ju helt klart per definition svagbegåvad. Som någon redan sagt så går det inte att tolka resultaten längre än så.

Du klassas i en percentil från 1 till 100. Om du hamnar i 7:e percentilen så betyder det att 93 % av de andra i testpopulationen har högre iq än dig. De som klassas i 93:e percentilen har bara 7 % över sig. Då kanske du förstår bättre varför det står att du ligger så långt under genomsnittet.

Ärligt talat är jag mer förvånad att du klarar skriva på det här forumet med sådana resultat än att du klarat Komvux-kurser. Kurserna får du ju hjälp att klara genom den s.k. utbildningen. Höga betyg behöver inte betyda mer än att du har en bra social förmåga som kursmålen är formulerade.

Indexpoängen beror väl på att det är en ADHD-utredning? Rätta mig gärna den som kan. Det förklarar i så fall att de är så pass låga. Som jag förstår situationen så har personer med ADHD en iq som ligger ca 10 poäng under genomsnittet, vilket innebär 85 - 10 till 100 - 10. Högsta indexpoängen är ju 97, så det verkar stämma ungefärligt.

Det är bara vissa av testerna som sammantaget ger en bild av GI, jag antar att det är de som har en indexpoäng utskriven. Snittet av poängen inom parentes ska alltså tas som din iq. Att du har en iq på ca 80 behöver inte betyda att du är helt jävla dum i huvudet som så, även om det är däromkring de flesta av jordens kritters ligger (t.ex. somalier).

Det sista jag säger är att resultatet är illavarslande hur du än vrider på det. Att du börjar försvara dig med dina Komvux-betyg tyder på att du nånstans själv vet med dig att det är något som inte stämmer med dina intellektuella fakulteter. Svår ADHD kan göra att du inte orkar sätta dig in i testerna och i princip skiter i vilket.

Om du är en helt vanlig svensk som lyckats bra på Komvux så finns det ju ett klart hopp för dig om du lär dig leva med din (förmodade) ADHD, men är du blatte så får du acceptera att du är genetiskt predisponerad till att vara just svagbegåvad.

Återkopplingen lär väl kretsa omkring att få dig att förstå att det är nåt fel med så pass sopiga resultat, vilket förmodligen är en hjälp på vägen för att inse dina ADHD-problem. Som sagt, ADHD gör väl att tankarna skenar så till den grad att man höftar det mesta, utan att klara att ens försöka få högsta möjliga resultat.

Jag läste alla kurser genom distansstudier (förutom ett ämne) vilket är mycket svårare än vanlig undervisning.

Har läst att ADHD inte har någonting med intelligens att göra så du har fel där.

Eftersom det var psykiskt påfrestande att ha psykologen stirrandes framför mig så gav jag upp väldigt snabbt för att slippa den psykiska stressen. Detta är även ett symtom på ADHD, precis som du skrev.
Citera
2018-01-16, 15:01
Medlem
Benn Ben.

Har inte uppmanat henne att klaga på resultatet. Läs själv det du citerar.

Jo skillnaden mellan gymnasium och universitet finns och ska finnas. Vill inte outa mig men jag vet vad jag talar om i det fallet.

Tyvärr så har nivån på högskolan sjunkit en hel del på senare år. Bl a beroende på orsaker som du nämner.

Nu tycker jag att vi lämnar den aspekten då vi är på väg rätt OT.

Mvh
Burt
Citera
2018-01-16, 15:02
Medlem
pantherTypeGs avatar
Att du läser på komvux är väl en ganska tydlig indikator att du är efterbliven i mening. Där samlas samhällets bottenskrap med storslagna drömmar - och det blir nästan skit av er samtliga.

Testet bekräftar även min tes.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Varför skapar du då en tråd och frågar om det?

Jag skrev den i affekt. Det är omtumlade att behöva läsa sådant här. I synnerhet när man vet att man är en intelligent tjej.
Citera
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Förutom min sociala fobi så är jag extremt obekväm med henne som person. Hon gör mig
illa till mods. Jag har ångestsjukdomar och hon förvärrar dom genom sitt kyliga beteende.

Då tycker jag att du ska framföra det till henne. Klarar hon inte att ta till sig det, och/eller inte gör något åt det, så byt i så fall psykolog.

Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Det finns studier som visar att folk med adhd har hög IQ också

Dock så är denna info oväsentlig eftersom adhd inte har något IQ att göra.

Det har jag extremt svårt att tro faktiskt. Men du får gärna länka till en sådan studie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in