2018-01-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Jag vet att jag INTE är svagbegåvad! Har högsta betyg i alla kurser jag läst på komvux - alltså 15 stycken kurser!

Anledningen till att jag presterat dåligt på testerna på psyket är att jag lider av svår social fobi och jag klarar inte av att en människa sitter och stirrar på mig när jag ska tänka. Hon satt mitt emot mig och bara glodde.

Ja då skulle du säkert prestera bättre utan någon som sitter och glor på dig. Antingen tar du upp det och försöker göra om testet utan någon som glor på dig.
Eller så accepterar du faktum att detta är ett test och ingen världsbild av dig som person, eller dina talanger.

Att ha högsta betyg på Komvux har mer med ambition och lägga ner tid på det än att man är intellektuell.
Citera
2018-01-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Förstå mig rätt. Jag tycker inte att du uppvisar tecken på att vara svagbegåvad, även om det kan vara väldigt svårt att utläsa på några rader text. Har du social fobi så är det givetvis idiotiskt att sitta och stirra på dig medan du gör testet, om inte syftet är just att pressa fram ett dåligt resultat. Vad nu syftet skulle vara med det.

Gymnasiekurser är däremot rena skämtet jämfört med högre utbildningar, det är bara så det är. Jag känner personligen åtminstone ett par stycken som hade mer eller mindre alla MVG på natur och på sin höjd är av medelintelligens. Poängen är alltså bara att det inte på något sätt är ett kvitto på intelligens, att göra bra ifrån sig på gymnasienivå.

Sådana här tester på psyket säger absolut ingenting. Dom tar inte hänsyn till om man t ex har social fobi, utan alla ska genomgå dessa som vill göra ADHD-utredning.
Citera
2018-01-16, 14:11
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Hon har fattat att det är hennes sociala fobi som påverkat resultatet.
Med största sannolikhet ja. Men det utesluter inte att testet faktiskt är korrekt.
Citera
2018-01-16, 14:14
Medlem
Citat:
Jag mailade över mina betyg till psykologen nyss. Dom säger allt. Jag är ett bra bevis på att sådana här tester inte säger någonting. Klarar som sagt inte av att prestera med en människa som hela tiden sitter och tittar på mig. Jag lider därtill av social fobi.

Självklart är det testet det är fel på. Att du ens skulle kunna i din vildaste fantasi tro någonting annat...
Citera
2018-01-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Med största sannolikhet ja. Men det utesluter inte att testet faktiskt är korrekt.

Nej, men sannolikheten är stor att resultatet är påverkat utav hennes sociala fobi. Därför bör hon be om att få göra om testet utan att ha en person som sitter 1 meter ifrån henne och stirrar.
Senast redigerad av Vackertjej 2018-01-16 kl. 14:31.
Citera
2018-01-16, 14:20
Medlem
jackflashs avatar
Ursäkta att jag säger det, men dina resultat påvisar att du är extremt korkad. Enklast är att kolla på percentil-index. Percentil 7 innebär att 7% av de som gjort texterna är sämre än dig, vilket också innebär att 93% är bättre.

Resten kan nog till och med du räkna ut själv...
Citera
2018-01-16, 14:23
Medlem
Citat:
Nä lägg av - jag har läst totalt 15 kurser på komvux har har högsta betyg i alla kurser!

Citat:
Jag vet att jag INTE är svagbegåvad! Har högsta betyg i alla kurser jag läst på komvux - alltså 15 stycken kurser!

15 kurser på Komvux låter som svagbegåvning... Om du inte tycker att IQ-testet är bevis nog.
Citera
2018-01-16, 14:37
Medlem
Länge sedan jag gjorde något IQ-test men nog verkar tillvägagångssättet lite märkligt med en person som sitter och iakttagtar hela tiden. Såvida man inte är ute efter att mäta någon form av stresstålighet eller social fobi/motsvarande.

Oavsett resultatet av testet så har du ju visat att med disciplin och vilja klarar av gymnasiet bra. Dock så är det stor skillnad på gymnasium och universitet när det gäller nivå. Men nu är det ju inte så att det är dit du siktar utan målet är att ta reda på om du har ADHD och/eller social fobi. Och därefter se till att få hjälp med dina problem.

Förstår att det är lite tungt att få ett dyligt testresultat. Men enligt min uppfattning så håller inte tillvägagångssätt och delgivande av resultat inte rimlig proffsisionell nivå.

Jag tycker det är rimligt att du ställer några frågor om de anser att sättet att bara delge dig ett testresultat utan muntlig feedback är ett seriöst sätt att bete sig. Alternativt ställa dessa frågor till vederbörandes chef. Helst i lugn ton...

Mvh
Burt
Citera
2018-01-16, 14:37
Medlem
Utan att vi går in på siffrorna i resultatet så står det ju redan precis hur de ska tolkas i klarspråk. Står det "klart under genomsnittet" och du behöver hjälp att tyda det budskapet så är du ju helt klart per definition svagbegåvad. Som någon redan sagt så går det inte att tolka resultaten längre än så.

Du klassas i en percentil från 1 till 100. Om du hamnar i 7:e percentilen så betyder det att 93 % av de andra i testpopulationen har högre iq än dig. De som klassas i 93:e percentilen har bara 7 % över sig. Då kanske du förstår bättre varför det står att du ligger så långt under genomsnittet.

Ärligt talat är jag mer förvånad att du klarar skriva på det här forumet med sådana resultat än att du klarat Komvux-kurser. Kurserna får du ju hjälp att klara genom den s.k. utbildningen. Höga betyg behöver inte betyda mer än att du har en bra social förmåga som kursmålen är formulerade.

Indexpoängen beror väl på att det är en ADHD-utredning? Rätta mig gärna den som kan. Det förklarar i så fall att de är så pass låga. Som jag förstår situationen så har personer med ADHD en iq som ligger ca 10 poäng under genomsnittet, vilket innebär 85 - 10 till 100 - 10. Högsta indexpoängen är ju 97, så det verkar stämma ungefärligt.

Det är bara vissa av testerna som sammantaget ger en bild av GI, jag antar att det är de som har en indexpoäng utskriven. Snittet av poängen inom parentes ska alltså tas som din iq. Att du har en iq på ca 80 behöver inte betyda att du är helt jävla dum i huvudet som så, även om det är däromkring de flesta av jordens kritters ligger (t.ex. somalier).

Det sista jag säger är att resultatet är illavarslande hur du än vrider på det. Att du börjar försvara dig med dina Komvux-betyg tyder på att du nånstans själv vet med dig att det är något som inte stämmer med dina intellektuella fakulteter. Svår ADHD kan göra att du inte orkar sätta dig in i testerna och i princip skiter i vilket.

Om du är en helt vanlig svensk som lyckats bra på Komvux så finns det ju ett klart hopp för dig om du lär dig leva med din (förmodade) ADHD, men är du blatte så får du acceptera att du är genetiskt predisponerad till att vara just svagbegåvad.

Återkopplingen lär väl kretsa omkring att få dig att förstå att det är nåt fel med så pass sopiga resultat, vilket förmodligen är en hjälp på vägen för att inse dina ADHD-problem. Som sagt, ADHD gör väl att tankarna skenar så till den grad att man höftar det mesta, utan att klara att ens försöka få högsta möjliga resultat.
Citera
2018-01-16, 14:46
Medlem
Citat:

Jag tänker på invandrare som knappt kan svenska. Hur tolkar man deras testresultat liksom? Bara för att dom inte kan svenska så betyder det ju inte att dom är svagbegåvade.

IQ-test på annat språk än svenska möjligen? Förslagsvis deras egna hemspråk typ.

Själv har jag som svensk gjort test på såväl svenska som engelska. Rätt likaŕtade resultat.

Mvh
Burt
Senast redigerad av BurtMunro 2018-01-16 kl. 14:47. Anledning: Stavning
Citera
2018-01-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurtMunro
Länge sedan jag gjorde något IQ-test men nog verkar tillvägagångssättet lite märkligt med en person som sitter och iakttagtar hela tiden. Såvida man inte är ute efter att mäta någon form av stresstålighet eller social fobi/motsvarande.

Oavsett resultatet av testet så har du ju visat att med disciplin och vilja klarar av gymnasiet bra. Dock så är det stor skillnad på gymnasium och universitet när det gäller nivå. Men nu är det ju inte så att det är dit du siktar utan målet är att ta reda på om du har ADHD och/eller social fobi. Och därefter se till att få hjälp med dina problem.

Komvux och högskola är fullt jämförbara. Personalen på komvux ska godkänna sina elever som del av de definierade arbetsuppgifterna, medan högskolepersonalen får anslag till sina institutioner baserat på godkända elever och slutförda kurser. Det handlar inte om intellektuell förmåga i varken det ena eller det andra fallet.

Så ts, oroa dig inte för att klara högskolan. MVG på allt från Komvux är en klar fingervisning helt oavsett din iq.

Citat:
Förstår att det är lite tungt att få ett dyligt testresultat. Men enligt min uppfattning så håller inte tillvägagångssätt och delgivande av resultat inte rimlig proffsisionell nivå.

Det är väl ganska självklart (per definition, hörs på namnet) att ett kliniskt iq-test måste vara övervakat. Vad är det för fel att lämna ut resultaten? Det är väl också ganska självklart? Sen att ts får panik och börjar bearbeta det här beror väl bara på att det inte blivit nån återkoppling, där man handskas med eventuella reaktioner.

Citat:
Jag tycker det är rimligt att du ställer några frågor om de anser att sättet att bara delge dig ett testresultat utan muntlig feedback är ett seriöst sätt att bete sig. Alternativt ställa dessa frågor till vederbörandes chef. Helst i lugn ton...

Mvh
Burt

Det är helt meningslöst att protestera mot ett kliniskt testresultat. Att hon har skickat in sina Komvux-betyg gör att psykologen förstår att det är svårt för henne att acceptera resultaten, vilket lär bearbetas på återkopplingen. Konstig inställning att man ska klaga när det inte blir "som man själv vill". Då är det helt meningslös att ta testerna från första början.

Om ts är en vanlig svensk tjej i alla andra avseenden så tror jag dock att hon hade klarat bättre resultat om det inte var för att hon led av ADHD och hjärnan antagligen skenade åt helvete. Det där med social fobi har bara att göra med skam och stigmatisering av ADHD:n. Bättre inse att det är nåt som är fel (ADHD) och fokusera på hur man kan handskas med det.

Sen finns det ju Raven-test att ta också. Man kan boka via Mensa så tror jag det blir billigare än att ta hos vanlig psykolog.
Citera
2018-01-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Utan att vi går in på siffrorna i resultatet så står det ju redan precis hur de ska tolkas i klarspråk. Står det "klart under genomsnittet" och du behöver hjälp att tyda det budskapet så är du ju helt klart per definition svagbegåvad. Som någon redan sagt så går det inte att tolka resultaten längre än så.

Du klassas i en percentil från 1 till 100. Om du hamnar i 7:e percentilen så betyder det att 93 % av de andra i testpopulationen har högre iq än dig. De som klassas i 93:e percentilen har bara 7 % över sig. Då kanske du förstår bättre varför det står att du ligger så långt under genomsnittet.

Ärligt talat är jag mer förvånad att du klarar skriva på det här forumet med sådana resultat än att du klarat Komvux-kurser. Kurserna får du ju hjälp att klara genom den s.k. utbildningen. Höga betyg behöver inte betyda mer än att du har en bra social förmåga som kursmålen är formulerade.

Indexpoängen beror väl på att det är en ADHD-utredning? Rätta mig gärna den som kan. Det förklarar i så fall att de är så pass låga. Som jag förstår situationen så har personer med ADHD en iq som ligger ca 10 poäng under genomsnittet, vilket innebär 85 - 10 till 100 - 10. Högsta indexpoängen är ju 97, så det verkar stämma ungefärligt.

Det är bara vissa av testerna som sammantaget ger en bild av GI, jag antar att det är de som har en indexpoäng utskriven. Snittet av poängen inom parentes ska alltså tas som din iq. Att du har en iq på ca 80 behöver inte betyda att du är helt jävla dum i huvudet som så, även om det är däromkring de flesta av jordens kritters ligger (t.ex. somalier).

Det sista jag säger är att resultatet är illavarslande hur du än vrider på det. Att du börjar försvara dig med dina Komvux-betyg tyder på att du nånstans själv vet med dig att det är något som inte stämmer med dina intellektuella fakulteter. Svår ADHD kan göra att du inte orkar sätta dig in i testerna och i princip skiter i vilket.

Om du är en helt vanlig svensk som lyckats bra på Komvux så finns det ju ett klart hopp för dig om du lär dig leva med din (förmodade) ADHD, men är du blatte så får du acceptera att du är genetiskt predisponerad till att vara just svagbegåvad.

Återkopplingen lär väl kretsa omkring att få dig att förstå att det är nåt fel med så pass sopiga resultat, vilket förmodligen är en hjälp på vägen för att inse dina ADHD-problem. Som sagt, ADHD gör väl att tankarna skenar så till den grad att man höftar det mesta, utan att klara att ens försöka få högsta möjliga resultat.

Adhd har ingenting med intelligens att göra.
Har man adhd och social fobi så kan nog det påverka resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in