Citat:
Ursprungligen postat av
BurtMunro
Länge sedan jag gjorde något IQ-test men nog verkar tillvägagångssättet lite märkligt med en person som sitter och iakttagtar hela tiden. Såvida man inte är ute efter att mäta någon form av stresstålighet eller social fobi/motsvarande.
Oavsett resultatet av testet så har du ju visat att med disciplin och vilja klarar av gymnasiet bra. Dock så är det stor skillnad på gymnasium och universitet när det gäller nivå. Men nu är det ju inte så att det är dit du siktar utan målet är att ta reda på om du har ADHD och/eller social fobi. Och därefter se till att få hjälp med dina problem.
Komvux och högskola är fullt jämförbara. Personalen på komvux ska godkänna sina elever som del av de definierade arbetsuppgifterna, medan högskolepersonalen får anslag till sina institutioner baserat på godkända elever och slutförda kurser. Det handlar inte om intellektuell förmåga i varken det ena eller det andra fallet.
Så ts, oroa dig inte för att klara högskolan. MVG på allt från Komvux är en klar fingervisning helt oavsett din iq.
Citat:
Förstår att det är lite tungt att få ett dyligt testresultat. Men enligt min uppfattning så håller inte tillvägagångssätt och delgivande av resultat inte rimlig proffsisionell nivå.
Det är väl ganska självklart (per definition, hörs på namnet) att ett kliniskt iq-test måste vara övervakat. Vad är det för fel att lämna ut resultaten? Det är väl också ganska självklart? Sen att ts får panik och börjar bearbeta det här beror väl bara på att det inte blivit nån återkoppling, där man handskas med eventuella reaktioner.
Citat:
Jag tycker det är rimligt att du ställer några frågor om de anser att sättet att bara delge dig ett testresultat utan muntlig feedback är ett seriöst sätt att bete sig. Alternativt ställa dessa frågor till vederbörandes chef. Helst i lugn ton...
Mvh
Burt
Det är helt meningslöst att protestera mot ett kliniskt testresultat. Att hon har skickat in sina Komvux-betyg gör att psykologen förstår att det är svårt för henne att acceptera resultaten, vilket lär bearbetas på återkopplingen. Konstig inställning att man ska klaga när det inte blir "som man själv vill". Då är det helt meningslös att ta testerna från första början.
Om ts är en vanlig svensk tjej i alla andra avseenden så tror jag dock att hon hade klarat bättre resultat om det inte var för att hon led av ADHD och hjärnan antagligen skenade åt helvete. Det där med social fobi har bara att göra med skam och stigmatisering av ADHD:n. Bättre inse att det är nåt som är fel (ADHD) och fokusera på hur man kan handskas med det.
Sen finns det ju Raven-test att ta också. Man kan boka via Mensa så tror jag det blir billigare än att ta hos vanlig psykolog.