2018-01-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Haha precis som jag sa när huvudet hittades efter att ha varit i saltvatten i 2-3 månader. Det finns ingen dödsorsak. Det finns en rimlig teoretisk chans att det blir ett mats alm fall om nu peter är duktig med sin advokat och glider undan med teknikaliteten.
Dansk rätt funkar likadant menar du?
Citera
2018-01-16, 13:22
Medlem
Så här skriver dagens Sydsvenskan om Förundersökningen

"* Förundersökningen är själva utredningen, med alla detaljer, utskrivna förhör, fotografier, ritningar och promemorior. Det är allt material som åklagaren tycker behövs för att driva målet i domstol. En del insamlat material läggs alltid åt sidan och åberopas inte. I Sverige kallas det för ”slasken”."

Vidare om skillnaderna mellan Danmark och Sverige

* Offentlighetsprinciperna är annorlunda i Danmark.

Stämningsansökan blir inte tillgänglig för journalister och utomstående förrän sju dagar efter att den har lämnats in till rätten.

Förundersökningen blir aldrig offentlig. I alla fall inte som i Sverige, där utredningens alla detaljer kan spridas, kommenteras och granskas från första stund. I Danmark har bara åklagarsidan, advokaten och rätten tillgång till allt material. Sedan offentliggörs det bit för bit vartefter det läggs fram."

Sedan är det upp till domstolen att bestämma vad som lämnas ut för publicering i pressen.

Källa: https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/dodsorsaken-centralfraga-i-mordatalet-mot-peter-madsen
Senast redigerad av Remark 2018-01-16 kl. 13:32.
Citera
2018-01-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarWolf
Någon som vet när FUP:en offentliggörs? Är det samma "regler" som i Sverige?
Läste att en talesman sa att de inte släpper den, utan man kommer redogöra för brottet mer utförligt under rättegången. Ska se om jag hittar artikeln igen.
Citera
2018-01-16, 13:28
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Tidningen har nog missförstått lite vad gäller "forvaring". Det döms inte till "forvaring" för den som anses "sindsyg"/psykiskt sjuk enl paragraf 16 men däremot till den som anses "psykiskt avvikande" och farlig.

Nu fick vi även en förklaring till varför åtalet dröjt. Rättsläkarrådet sammanträde ang fallet först den 15 januari.
Man har alltså förklarat honom inte allvarligt psykiskt sjuk. Förvaring blir då ett alternativ då man ej kan släppa ut honom pga hans farlighet.
Citera
2018-01-16, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läste att en talesman sa att de inte släpper den, utan man kommer redogöra för brottet mer utförligt under rättegången. Ska se om jag hittar artikeln igen.

Se mitt inlägg före dig, källa:https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/dodsorsaken-centralfraga-i-mordatalet-mot-peter-madsen
Citera
2018-01-16, 13:32
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Dansk rätt funkar likadant menar du?

Likadant vet jag inte. De kanske snarare extra lätt går åt mats alm hållet än sverige. Kan också vara åt andra hållet självklart.

Här är ett färskt svenskt fall där styckning konstateras men att det nödvändigtvis inte innebär mord: https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/chauffor-erkande-styckning-slapptes-fri/

Jag uttalar mig inte att peter borde frias. Jag uttalar mig från att "mördarna kommer undan pga teknikaliteter".
Citera
2018-01-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Man har alltså förklarat honom inte allvarligt psykiskt sjuk. Förvaring blir då ett alternativ då man ej kan släppa ut honom pga hans farlighet.

Ja typ. Han kan ha psykiska störningar men inte de som krävs för det vi kallar "allvarlig psykisk störning", enl dansk rätt i princip bara psykos som räknas dit. Åkl har lagt upp en fantastisk stämningsansökan, livstid alternativt forvaring. Om rätten nu kommer att anse att det inte når upp till livstid (som anses som det strängaste straffet i Danmark) så kan de i stället döma till forvaring. Det är hårda krav på livstid i Danmark ska sägas men huvudsaken är att han blir inlåst så länge som möjligt. Blir ju presskonferens kl 14.30!
Citera
2018-01-16, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ska ha strypt eller skärt halsen av henne, fan vad sjukt om han skar halsen av henne.

Inte konstigt att det blev blodigt kring PMs fötter.
Citera
2018-01-16, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte konstigt att det blev blodigt kring PMs fötter.
Om han skar halsen av henne när hon levde så rann 5 liter blod ut på durken. Och 5 liter blod som lägger sig på golvet är MYCKET. Fy fan vad vidrigt. och det har han traskat runt i hela natten.....
Citera
2018-01-16, 13:39
Medlem
Grandiosos avatar
Leif GW Persson övertygad – efter åtalet mot Madsen

Citat:
Leif GW Persson vill läsa det rättsmedicinska uttalandet för att kunna få en klar bild över hur hon dog. Men om han får gissa tror han att det skedde genom en strypning.

– De lämnar ju öppet för alternativ. Jag vet inte, men gissningsvis är det en strypning. Det brukar vara betydligt vanligare än det andra. Och har han skurit halsen av henne, varför skulle han senare ägna sig åt att tortera henne, när hon redan är död? Då stämmer det inte med den skadebilden.

Enligt åklagaren har Peder Madsen planerat och förberett mordet på Kim Wall. Leif GW Persson vill inte kommentera exakt hur den slutsatsen har dragits, men säger att det skulle kunna handla om att han kan ha tagit med sig grejer som han behöver.

– Men mitt intryck av åklagaren och av förundersökningsledaren Jens Möller är att de är långt ifrån dumma i huvudet. De gör ett väldigt kompetent intryck, så det här är inget som de slänger ur sig.

Rättegången är planerad att inledas den 8 mars och GW Persson har svårt att se att han skulle bli något annat än fälld.

– Jag vill inte ens utesluta att han kommer erkänna, men det kommer väl att visa sig.
https://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-persson-overtygad-efter-atalet-mot-madsen/

Varför skulle PM inte ha kunnat utdela alla de där 14 knivsticken först för att sedan
avsluta med halsavskärning? Varför skulle det inte kunna stämma med skadebilden?
Senast redigerad av Grandioso 2018-01-16 kl. 13:51.
Citera
2018-01-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om han skar halsen av henne när hon levde så rann 5 liter blod ut på durken. Och 5 liter blod som lägger sig på golvet är MYCKET. Fy fan vad vidrigt. och det har han traskat runt i hela natten.....

Ja, han sa att det typ blev så mycket blod att det klafsade ... MEN då i versionen att hon fått luckan i huvudet och ramlat på huvudet nerför stegen ....förstås. Vilket motbevisats av åklagaren. Han kommer låsas in för evigt, vill jag tro.
Citera
2018-01-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Leif GW Persson övertygad – efter åtalet mot Madsen

https://www.expressen.se/kvallsposten/leif-gw-persson-overtygad-efter-atalet-mot-madsen/

Ja intressant att man anser att det var planlagt. Vad mer än medförd såg, rörstumpar o liknande kan det vara? Har han kollat upp henne innan? Här är en sjuk teori om sticken i underlivet:http://www.mysterium24.se/?p=3625

Fy f-n vilka jävla "saker" det finns i denna "bransch"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in