2018-01-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men det förklarar inte döttrarnas frånvaro i skolan. Finns ju mer att hålla i åtanke än utbildningen. Att inte få känna gemenskap och ha chans att interagera och utvecklas ihop med andra i samma ålder. Hemundervisning kan omöjligt fylla alla de egenskaper skolan har att erbjuda via närvaro, dessutom i en sådan viktig ålder då så mycket händer i kroppen och övrigt existentiellt.
Men om barnen led av kronisk trötthet med en vakentid på kanske 4-5 timmar - och trötthet även vakentid - så känns det meningslöst att skicka barnen till en larmande skola, tjutande elever, kaos. Du eller jag vet inte vad som ligger bakom. Men JAG hade i ett sånt fall gärna tagit hemundervisning som en åtgärd och hoppas på att barnen mår bättre i ett senare läge där de kanske kan inlemmas i skolan igen. Detta var inget som var tänkt att vara statiskt under resten av deras skolgång.
Citera
2018-01-16, 12:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Det finns familjer som drabbas av all världens elände.. alltså så att den ena motgången avlöser den andra.. dessa människor är ofta väldigt starka, dom kan bli deprimerade givetvis.. leva under den stress som detta medför gör ju även människan svag stundtals.. men något jag reflekterat över är just deras styrka att alltid resa sig upp...

Min teori är att familjen i Bjärred har haft ett förhållandevis "enkelt" liv från början... utan diverse tragedier.. det kanske rämmas plötsligt en dag då mamman får cancer och deras innan ganska perfekta och problemfria liv sätts på prov.. dom tar sig igenom detta, mamman blir frisk.. livet tycks återgå till det som det var innan... och då blir dottern sjuk.. och en kamp om att hitta rätt diagnos börjar.
De båda föräldrarna är högt utbildade och ambitiösa.. det är även så dom vill se sina döttrars framtid.

Istället krävs hemskolning och en gemensam plan med skola osv för hur man kan hjälpa dottern att överhuvudtaget kunna komma in på gymnasium.. jag tror att det tagit styggt på dessa högpresterande föräldrar..

När då yngsta dottern också visar symptom och kampen dom haft/har med äldsta, nu skall starta om.. proceduren återupprepas.. så förstår ju vem som helst att detta måste varit fruktansvärt svårt..

Och ev kom mammans cancer tillbaka i samma veva...

En familj som denna kanske inte tänker på samma sätt som en familj som nästan står beredd på nästa motgång..

Låter luddigt och konstigt kanske när jag försöker få ner tankar i ord så här.. men jag tror helt enkelt att en familj som alltid fått kämpa och omgärdas av diverse problem och motgångar, besitter en annan mental styrka. Dom har en överlevnadsinstinkt som är starkare än hos dom som inte gått på lika "grusig väg"..

Att familjen i Bjärred valde att avsluta sina liv, kan vara av den anledningen att i vissa kretsar så är det ett tecken på svaghet att be om hjälp.. lika mycket som jag anser att skolan skulle reagerat med en orosanmälan, så tycker jag att familjen själva skulle bett om hjälp från socialen.. det finns så många avdelningar inom socialtjänsten , bla personlig assistans, kontaktpersoner, familjeterapeuter osv osv..

Dom har helt enkelt avstått från att bli hjälpta.. och därmed isolerat sig och låtit den psykiska hälsan försämras. Detta är skandal att det får lov att hända!! Och jag tror stenhårt att detta är pgr av deras sociala status.. sååå sjukt sorgligt och mitt hjärta blöder när jag tänker på hur jävla dåligt dom måste mått! Men jag kommer aldrig att kunna se på detta som ett barmhärtighetsmord... det är mord rätt av... som jag är övertygad om inte hade skett om dom fått hjälp i sin situation.

Det må hända att detta mord hade kunnat ske i en familj som kantats av problem och inte besitter samma status som denna familj... men jag tror ändå att risken är mindre ... mycket för att dom troligtvis ber om hjälp!!! Och utnyttjar sina rättigheter!
Svamlar Jag?

Nej jag tycker det ligger väldigt mycket i det. Sen ska man väl vara försiktig med att döma. Men familjens livsuppfattning har nog präglats av intellektuellt och materiellt välstånd och ständig "yttre och inre" aktivitet. Vants vid ett, inte problemfritt livssätt men ett där allt är hanterligt med lite större arbetsinsats. Det har nog legat en stolthet i att klara av allt själva. Därmed har också förhoppningar tänts om en viss framtid. Sen har betydande motgångar eller förändringar kanske inte kunnat uppfattas som sådana, som borde ha betytt en total omvandling av livssättet (man visste inte?, man kunde inte ta ställning än?) utan hanterats som tidigare motgångar, dvs med mer arbetsinsats. Enkelt uttryckt.

Det ligger i saken att döttrarnas svårigheter kanske länge uppfatttats med ett mått av besvikelse från föräldrarna, men det större problemet har kanske varit att man inte anpassat livet mer, "fysiskt och psykiskt", eller hunnit. Sen är det förstås så att en diagnos om att barnen är dödsdömda riskerar slå knut på all initiativförmåga. Det går inte föreställa sig. Det i sig är nog, redan oron för detta är nog, att stjälpa vilken familj som helst. Det behövs inget mer. Mentalt går inte livet jämnt upp. Utan omvärldens ingripande bryter nog detta samman hos vem som. Lägg sen en ganska självklar idealisering av de egna barnen som levande, verkliga personer som förtjänar en värdig livstillvaro så kommer skammen på det. Det är ofattligt skulle jag tro.

Men vi vet inte tillräckligt heller. Man kan inte döma. Eller dra enkla växlar. Men de hade inte resurserna att hantera vad de ställdes inför. Någon borde ha talat om detta för dem, för all del.
Citera
2018-01-16, 12:46
Medlem
Enligt denna artikeln så arbetar polisen efter att en av förldrarna tagit beslutet att avslutta sitt och de andras liv.

Polisen tror inte att de har gjort detta i samförstånd och de som skrivit att polisen hittat en video eller ett gemensamt avskedsbrev där föräldraRNA förklarar varför de mördat barnen har då bara hittat på!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddmGJO/en-vecka-efter-tragedin--bjarredsbor-vill-ha-svar
Senast redigerad av Singoallaa 2018-01-16 kl. 12:48.
Citera
2018-01-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Enligt denna artikeln så arbetar polisen efter att en av förldrarna tagit beslutet att avslutta sitt och de andras liv.

Polisen tror inte att de har gjort detta i samförstånd och de som skrivit att polisen hittat en video eller ett gemensamt avskedsbrev där föräldraRNA förklarar varför de mördat barnen har då bara hittat på!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddmGJO/en-vecka-efter-tragedin--bjarredsbor-vill-ha-svar
Hmm.... var artikeln du länkar till läser du att polisen inte tror det?
Citera
2018-01-16, 12:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Polosen tror inte att de har gjort detta i samförstånd och de som skrivit att plolisen hittat en video ller ett gemensamt avskedsbrev där föräldraRNA förklarar varför de mördat barnen har då bara hittat på!

Aftonbladdret rubricerar iaf händelsen som "Dödsfallen i Bjärred"....

Jag kommer att tänka på Åsa Romsons trut - ur den kom påståenden om olyckor - i meningen att beskriva terrordåden 9/11
Citera
2018-01-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Om man är lite insatt i depressioner så vet man också att en deprimerad person med självmordstankar kan bete sig helt normalt o planera sitt liv framåt....dels för att hålla upp fasaden, men även för att man innerst inne kanske tror att det ska infinna sig en annan lösning.

Har inte skrivit något i denna tråd, men läst allt.

Jag har egen erfarenhet från depression och självmordstanker efter en olycka där jag egentligen borde dött på fläcken. Fick rätt svåra skador och det tog sex månader innan jag kunde halta mig fram och ha ett hyggligt liv. Jag blev inte ett dugg bättre under dom fem nästa åren vilket jag trodde jag skulle bli. Jag började bli deprimerad över att ha så mycket inskräkningar i mitt lv.

Sov väldigt lite pga svår värk och var ständigt trött. Slutade umgås med kompisar, deltog sällan i firande av olika slag. Fick tankar på att avsluta mitt liv och då genom att hoppa från balkongen. Som tur var bodde jag på tredje våningen och var inte säker på om jag skulle dö eller bli ännu värre skadad. Ibland när jag körde bil och mötte en lastbil dök en tanke upp om att fronta den, inget som var planerat utan tanken dök bara upp. Jag släppte ratten i några seknder vid dessa händelser och så var dom tankarna borta igen,

Då jag lättade mitt hjärta vid ett läkarbesök blev jag direkt skckad till samtalsterapi. Efter ett halvårs samalande med socionom kom jag ur det negativa tänkandet och har inte trillat tillbaka trots att det gått 20 år.

Men hade jag tagit livet av mig är det troligt att det kommit som en chock för folk. Han verkade så stark och klagade aldrig trots sina skador.

Det jag vill säga är att det INTE går att gissa sig till hur folk mår. Hur det ser ut på ytan visar inget hur det ser ut på botten.
Citera
2018-01-16, 12:53
Bannlyst
Tänkte på en sak.
Så fort någon lämnar uppgifter, eller är säker på att dödlig sjukdom en längre tid, bröstcancer, hemundervisning, pappan jobbar mer hemifrån, familj i djup kris, gemensamt beslut, och utfördes i samförstånd på nått sätt... som trotts allt ändå är en ganska rimlig förklaring, så skriker folk här inne:
Bevisa det.. vad har ni för belägg.. det vet ni inte med säkerhet.. skitsnack..

Sen kommer då mot-spekulationerna vinande som kast-knivar i luften, och då krävs det minsann inga bevis eller belägg, och man pratar som om man vore stensäker.
Vart ligger bevisen eller beläggen för ex.
pedofili
Incest
Münchhausen
Avundsjuka på sina barn
Rektor som ljuger
mm mm
Det finns inte ett skit som påvisar att det skulle vara såhär.

Även om jag såklart inte till 100% tror på dessa sk "säkra källorna", så är det ändå ett 10-tal som säger ungefär samma sak - att det gick till ungefär så som står längst upp.

Vart är då alla sk "säkra källorna" som kan styrka pedofili, incest, otrohet mm mm.
Dom "säkra källorna" finns inte !
Alla dessa år och ingen, absolut INGEN i deras närhet har misstänkt nått.
Grannar, skola, vänner mm INGEN
Tvärt om, dom vittnar om en trevlig och väl fungerande familj.
ja ja ja ja veet... pedofiler är experter på att dölja osv. osv.

Som tur är så har vi alla rätt att spekulera, och det skall vi också göra.
Men ibland alltså, allvarligt talat.
Citera
2018-01-16, 12:55
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot

Glöm inte att det råder skolplikt i Sverige.
Exakt min tanke med. Ska man lyckas få igenom hemundervisning som i stort sett inte existerar i Sverige så lär man nog bli tvungen att sitta och babbla vitt och brett med väldigt många inom skolan! Jag tror fadern har dödat sin familj. Ser inte så många andra skäl till att göra det än att han hade nåt jävligt att dölja. I dom lugnaste vatten..
Tror inte det existerade några speciella sjukdomar annat än hos fadern..och då tror jag inte fysisk sjukdom.
Citera
2018-01-16, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Bägge föräldrana var experter på att tolka regelverk och dessutom lite högre upp på samhällsstegen än de flesta av oss, en skolrektor blir överkörd inom fem minuter av dessa.

Folk med makt, släpper inte sin makt.
Rektorn hade makt.
I helv.. heller att hon släpper på den.
Sjukintygen skall in, så är det bara.
Och sjukintyg kom in.

he he he.. jiddrar bara
Citera
2018-01-16, 12:56
Medlem
Citat:

Misstanken är att någon i familjen har valt att avsluta sitt och de andras liv.
Se där, då vet man åtminstone det.
Citera
2018-01-16, 12:57
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
En tanke som slog mig häromdagen, är att han kanske inte mäktat med projektet han fått så stort anslag för. Säkert mycket skam förenat med detta, kanske även blir återbetalningsskyldig?

Han har enligt någon kollega allt oftare ställt in sin medverkan i flera event, pga dotterns sjukdom men kanske även depression. Säkert var det även så vad gäller årets Wien-konferens.

Jag tror att det var viktigt för honom att framstå som högpresterande och framgångsrik inför omvärlden. Till slut blev väl den egna pressen på sig själv att framstå som "geni" alltför stor och han tog ut sina känslor av otillräcklighet på familjen genom misshandel, anklagade den för att han inte längre klarade av alla yrkesmässiga krav. Kanske försökte han dölja vad som pågick i hemmet genom att isolera familjen, så att han kunde kontrollera att ingen skulle avslöja något för någon utomstående, t ex skolpersonal. Kanske var därför han ville att barnen skulle ha hemundervisning, för att barnen inte skulle våga säga något till skolpersonalen eftersom pappan samtidigt var hemma och jobbade.
Citera
2018-01-16, 12:58
Medlem
JohnDonovans avatar
När polisen avslutat undersökningen, kan man inte då få ut dokument enligt offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten ? Någon form av slutrapport skrivs ju säkert och skrivs ut eller mailas till någon chef.

Eller gäller offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten inte Polisen?

Det kan ju inte skada en pågående utredning eftersom de redan sagt att de inte letar efter någon gärningsman utanför familjen.

Hur funkar det med offentlighetsprincipen/handlingsoffentligheten i fall som detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in