2018-01-16, 11:53
Medlem
lakritcs avatar
Hur troligt är det egentligen att båda föräldrar har en psykisk sjukdom som Münchhausen by proxy? Frågar då jag inte har någon större kunskap om den.

Om bara en haft en sådan så borde den andra sunda föräldern reagerat över beteendet och sett till att ordna hjälp. Även om barnen skulle bli någon sorts gisslan ser man ju till att lösa det eftersom utgången annars kan bli katastrofal.
Citera
2018-01-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Känner någon mer av er som jag ??
Eller är jag helt ute o cyklar ??

Delar helt din uppfattning.
Citera
2018-01-16, 11:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgarderob
Detta låter som en högst trovärdig hypotes att pappan (OH) mycket väl ha drabbats av depression eller livskris. Det tycks finnas lite info om mammans och pappans privatliv

Hursomhelst var han ledande inom sitt ämne om VAT/moms på europeisk nivå. Han är bl.a. ordförande i Momsinstitutet (http://momsinstitutet.se/om-oss/) och föreläser på internationella konferenser etc.

Det förefaller som att OHs samarbete med EY (fd Ernst & Young) resulterar i att han blir partner (https://beta.companieshouse.gov.uk/officers/TeJLjaHj9HsTTFC1u4-bgCWPMtE/appointments) men att detta avslutas efter knappt två år.

Han har också en ny inriktning på det akademiska arbetet genom att han får knappt 1,9 mkr i forskningsanslag från Ragnar Söderbergs stiftelse om miljöskatter (http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/oskar-henkow).

I juni 2017 föreslås att OH anställas vid Uppsala Universitet (se §9 http://www.jur.uu.se/digitalAssets/600/c_600716-l_3-k_fnprot170607.pdf) men det förefaller inte som att detta följts upp, oklart varför.

På sin hemsida (http://henkow.se/activitiesandpublications.html) anger han att ska vara “Key-note paper and presenter at the forthcoming Vienna Wirtschaftsuniversitait seminar on VAT in January 2018.” men i det officiella programmet (https://www.wu.ac.at/fileadmin/wu/d/i/taxlaw/eventsn/VATcaseLaw2017_prog_V11.pdf) finns han inte med. Detta ska för övrigt ske samtidigt som den inplanerade konferensen i Stockholm den 12/1 som ställdes in. Han var för övrigt Key-note speaker vid 2017 års konferens i Wien.

Det förefaller som att han toppar karriären hösten 2014 med att bli partner på EY men att detta kanske inte gick förena med familjelivet med sjuka barn och/eller sjuk fru. Detta kan ha utlöst en livskris som bidragit till händelseutvecklingen.

Det är inte osannolikt alls. Han har helt klart meriterat sig väldigt bra och knutit viktiga kontakter och varit mycket kompetent. Däremot kan man förmoda att han haft svårt att njuta frukterna av detta och omsätta det i ett fungerande livssätt. Man kunde säga mer om det. Man skulle kunna misstänka att han fått mer bördor, inte färre, och att meriterna framstått som tomma för honom själv i relation till vad familjens nöd krävt av honom. I de flesta fall, för de flesta, är det av naturliga skäl inte möjligt att förena raketkarriär med vad han mänskligt haft att ansvara för för de som varit beroende av hans fysiska person i hemmet. I ett utdraget händelseförlopp, med lite depressiva tendenser, är det nog potentiellt förödande för hans psyke. Dessutom är det en existentiell avgrund mellan den akademiska idealismen och det tålmodiga vardagsstödet till tre hjälpbehövande människor. Så länge mamman var frisk och barnen var små gick det kanske nätt o jämnt hantera, men med döttrarnas mognad till människor samtidigt med mammans ev. canceråterfall så spårar det ur.
Citera
2018-01-16, 11:58
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi funkar ju så att vi inte vill lägga oss i. Föräldrarna har pratat med sina arbetsgivare delvis om situationen. Som arbetsgivare frågar man alltid "är det något vi kan göra så säg till, vi ställer upp". Skolan sa säkert samma sak. Även vännerna. Men man vill klara situationen själv. Man vill inte belasta andra. Och som bredvidstående så tvingar man sig inte på. Vi funkar så. Det finns människor som slår sin familj sönder och samman. Efteråt så säger grannar att "jo, vi hörde men vi ville inte lägga oss i". Att det var så illa som det var, begriper man inte. Och alla ångrar sig att de inte lade sig i när katastrofen är ett faktum.

Just denna familj kanske inte visade upp något som var till källa för oro. Att pappan bar på en sorg är inte förbjudet, bara förståeligt. Att en familj inte mår bra om barnen inte mår bra, det är helt naturligt. Inget som man reagerar över, man förstår.

Men det förklarar inte döttrarnas frånvaro i skolan. Finns ju mer att hålla i åtanke än utbildningen. Att inte få känna gemenskap och ha chans att interagera och utvecklas ihop med andra i samma ålder. Hemundervisning kan omöjligt fylla alla de egenskaper skolan har att erbjuda via närvaro, dessutom i en sådan viktig ålder då så mycket händer i kroppen och övrigt existentiellt.
Citera
2018-01-16, 11:58
Medlem
Snubban007s avatar
Det finns familjer som drabbas av all världens elände.. alltså så att den ena motgången avlöser den andra.. dessa människor är ofta väldigt starka, dom kan bli deprimerade givetvis.. leva under den stress som detta medför gör ju även människan svag stundtals.. men något jag reflekterat över är just deras styrka att alltid resa sig upp...

Min teori är att familjen i Bjärred har haft ett förhållandevis "enkelt" liv från början... utan diverse tragedier.. det kanske rämmas plötsligt en dag då mamman får cancer och deras innan ganska perfekta och problemfria liv sätts på prov.. dom tar sig igenom detta, mamman blir frisk.. livet tycks återgå till det som det var innan... och då blir dottern sjuk.. och en kamp om att hitta rätt diagnos börjar.
De båda föräldrarna är högt utbildade och ambitiösa.. det är även så dom vill se sina döttrars framtid.

Istället krävs hemskolning och en gemensam plan med skola osv för hur man kan hjälpa dottern att överhuvudtaget kunna komma in på gymnasium.. jag tror att det tagit styggt på dessa högpresterande föräldrar..

När då yngsta dottern också visar symptom och kampen dom haft/har med äldsta, nu skall starta om.. proceduren återupprepas.. så förstår ju vem som helst att detta måste varit fruktansvärt svårt..

Och ev kom mammans cancer tillbaka i samma veva...

En familj som denna kanske inte tänker på samma sätt som en familj som nästan står beredd på nästa motgång..

Låter luddigt och konstigt kanske när jag försöker få ner tankar i ord så här.. men jag tror helt enkelt att en familj som alltid fått kämpa och omgärdas av diverse problem och motgångar, besitter en annan mental styrka. Dom har en överlevnadsinstinkt som är starkare än hos dom som inte gått på lika "grusig väg"..

Att familjen i Bjärred valde att avsluta sina liv, kan vara av den anledningen att i vissa kretsar så är det ett tecken på svaghet att be om hjälp.. lika mycket som jag anser att skolan skulle reagerat med en orosanmälan, så tycker jag att familjen själva skulle bett om hjälp från socialen.. det finns så många avdelningar inom socialtjänsten , bla personlig assistans, kontaktpersoner, familjeterapeuter osv osv..

Dom har helt enkelt avstått från att bli hjälpta.. och därmed isolerat sig och låtit den psykiska hälsan försämras. Detta är skandal att det får lov att hända!! Och jag tror stenhårt att detta är pgr av deras sociala status.. sååå sjukt sorgligt och mitt hjärta blöder när jag tänker på hur jävla dåligt dom måste mått! Men jag kommer aldrig att kunna se på detta som ett barmhärtighetsmord... det är mord rätt av... som jag är övertygad om inte hade skett om dom fått hjälp i sin situation.

Det må hända att detta mord hade kunnat ske i en familj som kantats av problem och inte besitter samma status som denna familj... men jag tror ändå att risken är mindre ... mycket för att dom troligtvis ber om hjälp!!! Och utnyttjar sina rättigheter!
Svamlar Jag?
Citera
2018-01-16, 11:59
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Han underskattar kraften hos Flashback och att folk med insyn anonymt kan lätta sitt hjärta. Jag hoppas att det är där vi hamnar tillslut.
Han har dock 100% rätt än så länge.
Citera
2018-01-16, 11:59
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det fanns ingen godtagbar anledning till att dessa båda barnen, nu dödade i sitt hem, skulle ha hemundervisning.
Ändå fick dem det?
Ja, "vi har kanske lyssnat för mycket på föräldrarna"
:-/
Varför följde inte barnens båda skolor lagen?
Har kanske pengar getts under bordet här?
Allt får anses vara möjligt.

Ja, allt får ju anses vara möjligt. Det är ju minst sagt anmärkningsvärt hela grejen från skolans agerande till den tragiska utgången.
Citera
2018-01-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Hur troligt är det egentligen att båda föräldrar har en psykisk sjukdom som Münchhausen by proxy? Frågar då jag inte har någon större kunskap om den.

Om bara en haft en sådan så borde den andra sunda föräldern reagerat över beteendet och sett till att ordna hjälp. Även om barnen skulle bli någon sorts gisslan ser man ju till att lösa det eftersom utgången annars kan bli katastrofal.

Jag skulle säga: omöjligt. Om nån av föräldrarna lidit av den så hade barnen varit föremål för ständig sjukhusvård. Det är det som det handlar om. Göra barnen sjuka för att få uppmärksamhet själv som förälder. Och bli beundrad för att man tar så väl hand om sitt barn att man besöker sjukhuset så fort barnet är sjukt. Vad som också är anmärkningsvärt är att om man lyfter undan föräldern - ex.vix från sjukhussalen - så minskar barnets symptom. Detta handlar inte om det - jag är så gott som övertygad om det. Att lida av Munchhausen by proxy är ett heltidsarbete för den sjuke (föräldern).
Citera
2018-01-16, 12:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Precis allt ovanstående! Alla trodde det var supermänniskor som varken behövde sova, ha avlösning, semester, terapi, timeout.. Baserat på vad som framkommit hittills.

Så kan det vara...
Eventuellt har sjukdomarnas natur bidragit något till att man velat sköta saker "inom familjen" och kämpa på.
Citera
2018-01-16, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men det förklarar inte döttrarnas frånvaro i skolan. Finns ju mer att hålla i åtanke än utbildningen. Att inte få känna gemenskap och ha chans att interagera och utvecklas ihop med andra i samma ålder. Hemundervisning kan omöjligt fylla alla de egenskaper skolan har att erbjuda via närvaro, dessutom i en sådan viktig ålder då så mycket händer i kroppen och övrigt existentiellt.

Ja men, om man nu är så sjuk, och man även har ett läkarintyg som styrker detta, så kanske man inte har något val än att frånvara från skolan.
Då är ju det NÄST BÄSTA hemundervisning.
Eller ?
Citera
2018-01-16, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Han har dock 100% rätt än så länge.
Absolut. Men när utredningen väl är klar så hamnar vi i ett annat - förhoppningsvis bättre läge.
Citera
2018-01-16, 12:05
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Ja men, om man nu är så sjuk, och man även har ett läkarintyg som styrker detta, så kanske man inte har något val än att frånvara från skolan.
Då är ju det NÄST BÄSTA hemundervisning.
Eller ?

Om! Om man är så sjuk. Inga diagnoser än, mer än diffusa symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in