2018-01-16, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
De som bor i området vet ingenting. Om någon granne skulle haft "närkontakt" någon gång så tror jag inte de märkt om t.ex pappan var deprimerad. De boende i område har säkert hämtat sina uppgifter från FB men vill inte säga det. Enligt flera uppgifter från föräldrarnas kollegor så var de sympatiska på alla sätt o vis. En fasad som de säkert höll även mot grannskapet.

Citera gärna hela mitt inlägg om du skall citera.Tack.
Citera
2018-01-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
En tanke som slog mig häromdagen, är att han kanske inte mäktat med projektet han fått så stort anslag för. Säkert mycket skam förenat med detta, kanske även blir återbetalningsskyldig?

Han har enligt någon kollega allt oftare ställt in sin medverkan i flera event, pga dotterns sjukdom men kanske även depression. Säkert var det även så vad gäller årets Wien-konferens.
Forskningsanslag kommer forskningen till del. Inte människan. Utan projektet. Det finns en hel liten stab som pysslar med projektet. Så troligen kommer anslaget bestå fast med en annan forskningsledare i projektet.
Citera
2018-01-16, 11:32
Medlem
Jag tycker detta tillhör allmänheten för att man kan lära sig något, om olika förlopp, tecken som är oroväckande etc. Med gränser givetvis.
Sen kan man ju undra om "de" visste att detta skulle bli sekretess, eftersom gärningsmannen dog. Bägge var ju juridiskt kunniga
Citera
2018-01-16, 11:33
Medlem
Om man är lite insatt i depressioner så vet man också att en deprimerad person med självmordstankar kan bete sig helt normalt o planera sitt liv framåt....dels för att hålla upp fasaden, men även för att man innerst inne kanske tror att det ska infinna sig en annan lösning.
När en deprimerad person väl tar beslutet om att ta sitt liv brukar personen känna ett lugn o att striden är över....en trygghet i att nu vet man att det snart är över.
Därför kan man t.o.m se att strax innan verkar personen lycklig o glad.....just för att han/hon vet att det jobbiga har ett slut inom rimlig tid.

Jag var med min vän dagen innan , vi skrattade o hade kul....dagen efter sköt sig min vän med en älgstudsare ...
Det är inte alltid som det ser ut att vara ...o vi är dessutom olika individer som reagerar helt olika
Citera
2018-01-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man behöver inte lida av en DÖDLIG sjukdom för att situationen skall vara hopplös. De kan ha ansett att någon större glädje av livet inte kommer familjen till del. Själv vet jag att livsglädje har med en själv att göra. Den kommer inifrån. Fadern kände kanske inte nån livsglädje längre. Han såg hur döttrarna mådde pga sin situation - att alltid vara trötta, att bara ha små glimtar av glädje. Om knappt alls. Han kanske hade en idé vad de led av, läste på, och trodde sig begripa att detta går bara utför. Varför då inte bespara familjen enorm livssorg under många år framåt?

Ingen, utom polisen möjligen, vet vad som ligger bakom det här beslutet. De som kommer lida framöver nu är inte familjen, det är deras anhöriga, arbetskamrater och vänner. Frågan om VARFÖR måste de få svar på. Och det kommer de säkert att få. Åtminstone familjen. Sen kanske de väljer att inte informera allmänheten, men det är deras val.

Vi får väl se. Polisen gick ut med idag att de kanske kommer med info i slutet av veckan. Vad denna information kommer gå ut på vet bara dom. Men kanske vi får lite svar då.

Jag ändrar "dödlig" till "hemsk" det ändrar dock inte min uppfattning om fallet.

Vi får hoppas att det kommer svar snart och att svaret är det mest barmhärtiga.
Citera
2018-01-16, 11:34
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Känner någon mer av er som jag ??
Eller är jag helt ute o cyklar ??
Nej jag håller med dig. Ordet "isolering" dök upp någonstans i tråden och då började folk måla fan på väggen, men det var nog ingenting skumt på gång direkt.
Citera
2018-01-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Det jag tycker säger motsatsen är att ingenting framkommit gällande detta - ens från personer som säger sig ha insyn. Ingen säger sig ju ens ha sett dem på ett sjukhus och på sjukhus finns ju många vittnen som kan tänkas träda fram.

Kan så vara, men ändå extremt ovanligt att ta livet av barnen samt utplåna sig själva pga sjukdom. Beror självmordet(-/en)/morden på flickornas sjukdom eller mammans? Om det handlar om allas sjukdom och pappan inte vill leva vidare utan dom så kunde han väl lika gärna tagit sitt liv efter de dött av sjukdomarna?

Det finns inga offentliga dokument som visar på att de här barnen på grund av sjukdom/ svår sjukdom borde haft den omfattande hemundervisning som de nu hade.
Men det kan hända att skolor har icke- offentliga dokument också och så det var därför media lät hela fallet komma upp till ytan?
De dokument som finns är "kronisk trötthet". Sedan talas om läkarintyg och om att ett sådant saknades när andra dottern beviljades hemundervisning. Men intressant där är att då heter det att det efteråt inkommit ett "intyg".
Inte ett läkarintyg, utan ett "intyg".
Citera
2018-01-16, 11:36
Medlem
möjligt detta varit uppe tidigare men jag läste ju ett pm någon fått från en son åkt runt vid familjens hus och hade skrivit mkt bra om detta. Undrar över villan, den bild man sett där en krans hänger på dörren där är ju fönster om båda sidor av dörren, är denna sida av huset utåt gatan? Sen är det en bild på det fönster som polisen krossade då de gick in, är det fönster typ vid nån altan el dyl och på baksidan av huset mot nån granne? Tänker att polisen gått runt givetvis och tittat in o då sett något som gör att de krossar rutan istället för att ringa låssmed. Läraren som varit där tidigare har ju uppenbarligen inte gått runt o kikat in för då skulle kanske den sett det polis såg? Hur är insyn från grannen? allt detta är så obehagligt och lämnar ingen ro.
Citera
2018-01-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Det jag tycker säger motsatsen är att ingenting framkommit gällande detta - ens från personer som säger sig ha insyn. Ingen säger sig ju ens ha sett dem på ett sjukhus och på sjukhus finns ju många vittnen som kan tänkas träda fram.

Kan så vara, men ändå extremt ovanligt att ta livet av barnen samt utplåna sig själva pga sjukdom. Beror självmordet(-/en)/morden på flickornas sjukdom eller mammans? Om det handlar om allas sjukdom och pappan inte vill leva vidare utan dom så kunde han väl lika gärna tagit sitt liv efter de dött av sjukdomarna?
Sjukvården har sekretess och allmänhet som ser personer i väntrum eller på avdelningar lär ju inte direkt lägga detta på minnet om det inte är någon man personligen känner eller en kändis
Citera
2018-01-16, 11:37
Medlem
Citat:
OM nu pappan eller mamman eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

känner som dej
Citera
2018-01-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFantastico
Jag ändrar "dödlig" till "hemsk" det ändrar dock inte min uppfattning om fallet.

Vi får hoppas att det kommer svar snart och att svaret är det mest barmhärtiga.

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/darfor-kommer-vi-aldrig-fa-alla-svar-om-den-doda-familjen-i-bjarred
Citera
2018-01-16, 11:39
Medlem
Citat:
Eller hur ??

Skrev du inte exakt detta igår också? Tycker mig känna igen formuleringarna och tror jag svarade dig då också.

För mig känns det som man velat hålla flickorna ifrån normalt umgänge med jämnåriga (pojkar?). Från och med puberteten har de hållits väldigt isolerade i/nära hemmet, även om de träffat lärare ett par timmar några dagar i veckan - under överinseende av föräldrarna. Det är mycket märkligt när de nu klarar av att tjoa i poolen och följa med pappa till affären så sent som i mellandagarna. Vilken unge som helst skulle bli deprimerad under sådana omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in