2018-01-14, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
Hej. Efter min mönstring fick jag befattning bevakningssoldat. Jag tycker inte jag fick så mycket information om vad det innebär. Som jag har förstått är bevakningssoldat inte samma sak idag som det var för 20 år sedan. ''bevakningssoldat'' har flera befattningar, tex militärpolis, basskyddssoldat och några till. Eftersom jag kom in i amfibieregementet kommer detta påverka min befattning jämfört med vad det hade gjort om jag kom in i ett annat regemente? Sedan är min befattningsutbildning bara 1 månad. Kan detta stämma? Verkar lite kort om jag nu skulle vilja bli tex militärpolis.

I mitt besked står det också att jag kommer testas inom någon säkerhetslag där det står så här

''Säkerhetsprövning skall göras innan en person genom anställning eller på något annat sätt deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller anlitas för uppgifter som är viktiga för skyddet mot terrorism. Säkerhetsprövning får göras även under pågående anställning eller annat pågående deltagande i verksamheten. Prövningen skall klarlägga om personen kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt.''

Får alla som fått min befattning samma lag eller kan de få en annan som de ska testas efter?

Jag är väldigt vilse. Rekryteringsmyndigheten vill inte svara på mina frågor av någon anledning utan ger mig bara ett kort svar som verkligen inte svarar på några av mina frågor...

Jag är ingen expert, det vad jag har läst mig fram till är att Militärpoliser och sånt gör en kompletterande prövning inom säkerhet, typ som Jägare gör en kompletterande prövning för att testa deras fysiska förmåga. Så alla som ska jobba inom säkerhetsområdet får nog göra en sådan kompletterande övning.
Citera
2018-01-14, 22:19
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Verkar som att det är en massa utbildningar till gruppbefäl som börjar i juli, vad beror det på, är det någon som vet? Har Försvarsmakten lagt upp det så för att träna gruppbefälen först så att de är redo när de "vanliga" utbildningarna börjar i september? För kollar jag utbildningsstarterna i juli står det t.ex Beriden Högvakt/Skyttesoldat(gruppbefäl) och kollar jag i september står det bara beriden Högvakt/Skyttesoldat?

Tänker jag rätt nu, är det så Försvarsmaktens process fungerar? Står ju att tiderna kan komma att förändras.

Krävs det några speciella meriter för att bli gruppbefäl eller kan vem som helst ansöka?

Inte riktigt så det är tänkt men visst är tanken att GB får ett litet försprång. Men dom har ju knappt påbörjat sin gruppchefsutbildning när de nya rekryterna rycker in så dom har inget med dom att göra då.

Alla kan söka men kraven är ju såklart högre för gruppchef än vanlig soldat. Du ska ju ha ledarförmågor och prestera bättre än genomsnittet.
Citera
2018-01-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
Hej. Efter min mönstring fick jag befattning bevakningssoldat. Jag tycker inte jag fick så mycket information om vad det innebär. Som jag har förstått är bevakningssoldat inte samma sak idag som det var för 20 år sedan. ''bevakningssoldat'' har flera befattningar, tex militärpolis, basskyddssoldat och några till. Eftersom jag kom in i amfibieregementet kommer detta påverka min befattning jämfört med vad det hade gjort om jag kom in i ett annat regemente? Sedan är min befattningsutbildning bara 1 månad. Kan detta stämma? Verkar lite kort om jag nu skulle vilja bli tex militärpolis.

I mitt besked står det också att jag kommer testas inom någon säkerhetslag där det står så här

''Säkerhetsprövning skall göras innan en person genom anställning eller på något annat sätt deltar i verksamhet som har betydelse för rikets säkerhet eller anlitas för uppgifter som är viktiga för skyddet mot terrorism. Säkerhetsprövning får göras även under pågående anställning eller annat pågående deltagande i verksamheten. Prövningen skall klarlägga om personen kan antas vara lojal mot de intressen som skyddas i denna lag och i övrigt pålitlig från säkerhetssynpunkt.''

Får alla som fått min befattning samma lag eller kan de få en annan som de ska testas efter?

Jag är väldigt vilse. Rekryteringsmyndigheten vill inte svara på mina frågor av någon anledning utan ger mig bara ett kort svar som verkligen inte svarar på några av mina frågor...
Som någon tidigare skrev så är bevakningssoldat en befattning inom Hemvärnet, som du kan läsa mer om här: https://hemvarnet.se/verksamhet/soldat-x/bevakningssoldat

Säkerhetsprövningen som du ska genomgå är troligtvis den som alla personer som anställs/kontrakteras inom Försvarsmakten genomgår, och alltså ingenting som är specifikt för just din befattning.
Citera
2018-01-15, 14:00
Medlem
Hur funkar det när man ska söka en anställning/befattningsutbildning om man har gjort GMU? På försvarets sida finns det flera lediga jobb, t.ex. jägare, som endast kräver GMU. Är det försvaret som sköter den rekryteringen eller går det via rek. mynd. o spelar resultaten från mönstringen någon roll (förutsatt att de fortf. gäller)?
Citera
2018-01-15, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Inte riktigt så det är tänkt men visst är tanken att GB får ett litet försprång. Men dom har ju knappt påbörjat sin gruppchefsutbildning när de nya rekryterna rycker in så dom har inget med dom att göra då.

Alla kan söka men kraven är ju såklart högre för gruppchef än vanlig soldat. Du ska ju ha ledarförmågor och prestera bättre än genomsnittet.

Då är jag med i svängarna. Jag tänkte först att gruppbefälsutbildningen endast är två månader, men det kan ju inte stämma. ^^
Citera
2018-01-15, 21:34
Medlem
Kan man inte som värnpliktig tvingas vara i Sveriges utlandstrupper längre? (som infördes när Sveriges värnplikt blev vilande. (jag vet att lumpen i Sverige kommande år inte blir samma tvång som förr)
Senast redigerad av Flashbackperson 2018-01-15 kl. 21:45.
Citera
2018-01-15, 22:50
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Kan man inte som värnpliktig tvingas vara i Sveriges utlandstrupper längre? (som infördes när Sveriges värnplikt blev vilande. (jag vet att lumpen i Sverige kommande år inte blir samma tvång som förr)

Sverige har inga specifika förband för internationella insatser. Man har heller aldrig kunnat tvingas att göra utlandstjänst under ens värnplikt, då man genomför en utbildning, och inte ens är soldat. Inte heller efter färdig utbildning har man kunnat tvingas. Dock som anställd förbinder man sig, i teorin, att göra utlandstjänst om det krävs av en. Något som dock inte skulle ske i praktiken.
Citera
2018-01-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Dock som anställd förbinder man sig, i teorin, att göra utlandstjänst om det krävs av en..

Du menar om Sverige skulle delta i krig bortom Sveriges gränser (ej under NF:s och FN:s som det var och är)?
Citera
2018-01-16, 00:03
Medlem
Citat:
Du menar om Sverige skulle delta i krig bortom Sveriges gränser (ej under NF:s och FN:s som det var och är)?
Skulle vi vara krigförande gäller vanligt totalförsvarsplikt. Då måste samtliga i vårt land följa order.

Men ingen färdigutbildad värnpliktig (gss/p) kan få utlandstjänst.
Citera
2018-01-16, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peeaceholm
Sverige har inga specifika förband för internationella insatser. Man har heller aldrig kunnat tvingas att göra utlandstjänst under ens värnplikt, då man genomför en utbildning, och inte ens är soldat. Inte heller efter färdig utbildning har man kunnat tvingas. Dock som anställd förbinder man sig, i teorin, att göra utlandstjänst om det krävs av en. Något som dock inte skulle ske i praktiken.

Jag har för mig att när värnplikten blev vilande blev utlandstjänst tvång för den som frivilligt gjorde lumpen. Men då har jag nog som sagt fel.
Citera
2018-01-16, 09:54
Bannlyst
Så vilka är kraven för att få göra utlandstjänst om inte en vanlig BFU räcker?
Citera
2018-01-16, 19:12
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:

Tvärt om, hamnar Sverige i krig så kan man tvingas, har du gjort GMU, GU-NY, Värnplikt så kan du inte tvingas. Men som jag skrev, så Kan du med lagstöd tvingas om du tar anställning, vilket dock inte kommer hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Så vilka är kraven för att få göra utlandstjänst om inte en vanlig BFU räcker?

En fullständig utbildning räcker i teorin. Men ålder, erfarenhet, driv, utbildningar, huvudbefattning, tid i firman och förband spelar in.
Senast redigerad av peeaceholm 2018-01-16 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in