2018-01-16, 07:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foundit2
En fråga angående flashpulver eller vad det kallas. Finns inne i smällare som gör att det smäller högt.

Jag har nu experimenterat och öppnat upp flera små smällare och klippt en berocca plastburk i mitten hällt i där, sedan smältlim för locket och silvertejp runt hela. Det blev en ordentlig smäll och tryckvåg

Nu till problemet. Är det farligt med plastbehållare? dvs statisk elektricitet som gör att det exploderar i min hand istället?

Samt skulle det vara farligt att skära upp flera små och fylla upp hela burken med pulvret istället för halva? Menar fullstora berocca plastcylindrar. inte halvburkarna.
Använd inte plast det kan bli spitter. Du kan nog ta och fylla halva i smällarna du gör det blir ändå inte så stor skillnad
Citera
2018-01-16, 07:19
Bannlyst
Nått kul man kan göra med natriumhydroxid? Kan man blanda det med svartkrut eller nått så det blir nått fräsigt av det
Citera
2018-01-16, 08:59
Medlem
Middlemans avatar
Tänkte tillsätta vax till min bentonitera för bättre dysor. Vilken typ av vax bör jag använda, hur mycket vax är lagom och hur gör jag det?
Citera
2018-02-15, 08:05
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaka8282
Nått kul man kan göra med natriumhydroxid? Kan man blanda det med svartkrut eller nått så det blir nått fräsigt av det
Nej.
Man kan blanda det med aluminium och vatten för att göra vätgas. Obs att reaktionen avger en del värme.
Man kan blanda det med saltsyra för att skapa vanligt koksalt (och massa värme).
Man kan färga en låga gul.
Man kan rensa avlopp (men använd måttliga mängder, det kan annars reagera med kalk i vattnet och bli som en sten i röret).
Man kan tillverka tvål med det.
Man kan lösa upp fettavlagringar (de omvandlas till tvål, som är vattenlösligt).
Citera
2018-02-26, 15:53
Medlem
navyou14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Nej.
Man kan blanda det med aluminium och vatten för att göra vätgas. Obs att reaktionen avger en del värme.
Man kan blanda det med saltsyra för att skapa vanligt koksalt (och massa värme).
Man kan färga en låga gul.
Man kan rensa avlopp (men använd måttliga mängder, det kan annars reagera med kalk i vattnet och bli som en sten i röret).
Man kan tillverka tvål med det.
Man kan lösa upp fettavlagringar (de omvandlas till tvål, som är vattenlösligt).

kek
Citera
2018-03-02, 10:00
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Tänkte tillsätta vax till min bentonitera för bättre dysor. Vilken typ av vax bör jag använda, hur mycket vax är lagom och hur gör jag det?

Tror ni syltparaffin funkar? Finns ju i små påsar i livsmedelsaffären.....vore kul att få svar från någon här...🙂
Citera
2018-03-08, 07:43
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Tror ni syltparaffin funkar? Finns ju i små påsar i livsmedelsaffären.....vore kul att få svar från någon här...🙂
Det funkar säkert. Inte prisvärt, men det går väl inte åt så mycket heller. Testa.
Citera
2018-03-08, 14:34
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Det funkar säkert. Inte prisvärt, men det går väl inte åt så mycket heller. Testa.

Nej exakt så tänkte jag också. Handlar ju om att tillsätta något/några procent vax/paraffin för att göra dysorna mindre benägna att spricka. Vax eller paraffin i inköpt större mängder riskerar ju att bli liggande och då är ju den mindre påsen mer prisvärd totalt sett! :-)

Har du själv gjort proceduren och har något tips? Själv tänkte jag ta en tom plåtburk, lägga i dysleran tillsammans med paraffinet och ställa i ugnen i ca 150-200 grader någon timma, sedan röra runt det hela och låta svalna.
Citera
2018-03-08, 18:06
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Nej exakt så tänkte jag också. Handlar ju om att tillsätta något/några procent vax/paraffin för att göra dysorna mindre benägna att spricka. Vax eller paraffin i inköpt större mängder riskerar ju att bli liggande och då är ju den mindre påsen mer prisvärd totalt sett! :-)

Har du själv gjort proceduren och har något tips? Själv tänkte jag ta en tom plåtburk, lägga i dysleran tillsammans med paraffinet och ställa i ugnen i ca 150-200 grader någon timma, sedan röra runt det hela och låta svalna.
Inte bentonit, men jag har paraffinerat järnpulver med kroppar från värmeljus. Det gick bra att göra i en gammal stekpanna, och jag lade vaxbitarna ovanpå så de fick smälta ner i pulvret, och rörde om till färgen blev jämn.
150-200°C är alltför varmt. Syltparaffin smälter i hett vattenbad. Ska du köra det i ugn, testa 80°C. Jag rekommenderar att du värmer leran först, och sedan smälter ner paraffinet. På så vis fördelar det sig jämnt när du rör om.
Citera
2018-03-10, 12:56
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Inte bentonit, men jag har paraffinerat järnpulver med kroppar från värmeljus. Det gick bra att göra i en gammal stekpanna, och jag lade vaxbitarna ovanpå så de fick smälta ner i pulvret, och rörde om till färgen blev jämn.
150-200°C är alltför varmt. Syltparaffin smälter i hett vattenbad. Ska du köra det i ugn, testa 80°C. Jag rekommenderar att du värmer leran först, och sedan smälter ner paraffinet. På så vis fördelar det sig jämnt när du rör om.

Du sa nåt...!..gamla ljus!...att jag inte tänkte på det tidigare...billigare ljus är ofta av paraffin, men jag gissar att stearin också skulle fungera. Aja nu har jag ju syltparaffinet iaf, så då kör jag på det. Tack för goda råd GalFisk...
Citera
2018-03-19, 08:50
Medlem
Hej
Någon som har bra koll på de pyrotekniska utbildningar som erbjuds i Sverige B, C utbildning.

Några bra tipps/erfarenheter samt att tänka på, samt någon ni rekomenderar.

Tack på förhand.
Citera
2018-06-25, 04:42
Medlem
Mulle-Meths avatar
Någon som vet vad "benzyl cyanide" heter på svenska? Har sökt på internet men tyvärr inte hittat någon översättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in