2018-01-16, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
..för barnen som man har tänkt döda en vecka senare? Tror inte det va?

Det är ju ganska välkänt att OM man bestämt sig för självmord så kommer en period då man visar sig mer positiv än man är. Det är ju det som många anhöriga vittnar om: "Hen mådde ju så bra nu ju...."
Citera
2018-01-16, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Att det fanns avskedsbrev är i dessa sammanhang inget känsligt, jag har inte exakt uppgift med dessa typer av fall så finns det i 90% av fallen avskedsbrev på platsen.

Du svänger dig mycket med olika procentsatser. 99.999 och nu är det 90% av fallen.
Du menar i 90% av fallen som en familj på fyra personer hittas döda, så finns det ett avskedsbrev? Händer det dig ofta?

Enligt Wikipedia, och även min personliga erfarenhet, så är det ungefär en fjärdedel som lämnar någon form av brev när de tar sitt liv. Men då är det enskilda självmord. Nu pratar vi om en hel familj. Och du svänger dig med procentsatser? Jobbar du som utredare på FBI eller?
Citera
2018-01-16, 01:22
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Jag pratar om att det kan vara en konstgjord andning att hålla fast i det yttre. Lägger inget moraliskt i det.

I så fall skulle det nog mer troligt vara för att hlla bilden uppe så att inte utsidan märkte något..
Huruvida de verkligen trodde att det var sympatiskt att avsluta alla fyra eller ej vet vi inte. Men om de inte båda två hade blivit blixtrekryterade av IS får man säga att det var en väldigt sällsynt åsikt att ha som sympatisk människa att det mest sympatiska var att döda sina barn.

Påverkan från yttre rymden och gasläcka är uteslutet, om det var psykos hos båda föräldrarna samtidigt som gjorde detta tycker jag dock väldigt synd om dem.
Citera
2018-01-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi som uppfattat julpyntet har framhållit att det fanns för de i tråden som tagit frånvaron av julpynt som ett bevis för att familjen inne i huset "inte ens julpyntade" - därav diskussionen,.

Julpynt säger inte så mycket, håller med.
Men en svårt cancersjuk eller djupt deprimerad kvinna går inte till jobbet veckan före jul, eller några andra veckor. Det går liksom inte ihop.
Ett eget företag kanske man kan försöka hålla liv i och jobba med - men ett mångårigt jobb, antagligen på en fast anställning på skattemyndigheten, då blir man nog sjukskriven. Och ges chansen att umgås med sina barn -alldeles särskilt om dessa också är sjuka och man själv har dålig prognos.
Nej. visst håller med om att vi som utomstående vill veta om hon verkligen var sjuk, ffa döende. Men samtidigt, som motiv för att döda sina barn kan man ju även ha invändningen att det inte har någon som helst betydelse för föräldern om denne är övertygad om att den kommer att dö inom kort, eller om denne är nära döden i realiteten. Dessutom har väldigt många i tråden som är medicinskt kunniga sagt att man kan vara döende och ändå jobba nära inpå slutet, detta har jag för övrigt sett själv.

För oss är den fysiska sanningen viktigast, var hon verkligen döende? För familjen, mamman och pappan kan de rimligen inte ha sett skillnad på om hon var döende i verkligheten eller om de var övertygade om att hon skulle dö. Jag tänker på forskningsartikeln jag läste om hur föräldrar motiverar filicid.

Men alldeles oavsett kan vi väl konstatera att det var julpyntat iaf?
Citera
2018-01-16, 01:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ok, det har jag missat. Men visst det är ju olika ämnen, dvs NO-ämnen SO-ämnen och språk det blir väl tre lärare om man räknar så, tvivlar dock på att de går till hemmet samtidigt, de har nog alternerat veckor.

Analys:
Om tre lärare har haft detta i sin tjänst så är inte beslutet om att införa det slentrianmässigt.

Mentor är enbart ett modeord för klassföreståndare, liksom för att sälja in att det är kul att vara klassföreståndare. Varken klassföreståndare eller mentor är något annat än repporteringsskyldighet osv till föräldrar och har ansvar för elevens kontakter och utveckling mellan skola-hem, i detta fallet helt betydelselöst (skolan ÄR i hemmet, i realiteten), eftersom man sannolikt har så många möten med elevvårdsteamet att arbetsuppgifterna så om mentor blir avklarade mer eller mindre av sig själv.

Jo så var det nog.

Men sanningen är att denna "privat undervisning" till en elev - för det är ju detta det har varit frågan om - fyra dagar respektive tre dagar i veckan - borde ha kostat en hel del ur skolbudgeten.
En lärartimme läggs på en elev istället för på 20-30 stycken - de andra 19-29 eleverna måste ju få samma lärartid.

I princip har dessa flickors undervisning kostat omkring 1 1/2 heltids lärartjänst ur skolbudgeten. Det är rätt mycket att lägga ut enbart för två elever.

Det måste ha funnits väldigt starka skäl för att organisera detta så från skolledningshåll.
Citera
2018-01-16, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo så var det nog.

Men sanningen är att denna "privat undervisning" till en elev - för det är ju detta det har varit frågan om - fyra dagar respektive tre dagar i veckan - borde ha kostat en hel del ur skolbudgeten.
En lärartimme läggs på en elev istället för på 20-30 stycken - de andra 19-29 eleverna måste ju få samma lärartid.

I princip har dessa flickors undervisning kostat omkring 1 1/2 heltids lärartjänst ur skolbudgeten. Det är rätt mycket att lägga ut enbart för två elever.

Det måste ha funnits väldigt starka skäl för att organisera detta så från skolledningshåll.

Säger inget om omfattningen de dagarna. Kanske bara var 1-2 timme per tillfälle lärarna var hemma hos flickorna. Typ 15-20 timmar per vecka. Dvs ingen 1,5 heltider.
Citera
2018-01-16, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Det är ju ganska välkänt att OM man bestämt sig för självmord så kommer en period då man visar sig mer positiv än man är. Det är ju det som många anhöriga vittnar om: "Hen mådde ju så bra nu ju...."

Med tanke på pappans key note-event där han själv var huvudperson, och som han planerat under lång tid och som var en stor grej, mamman jobbade fram till jul, de julpyntade. Det finns ingenting överhuvudtaget som indikerar att de skulle ha planerat detta någon längre tid. I annat fall hade pappan, som enligt chefen var en pragmatisk typ och "brukar höra av sig om det är nåt", avbokat sitt stora event på förhand.
Citera
2018-01-16, 01:29
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Batikhäxor drivs i grunden av ett ofantligt stort behov av att föööörstå. Har du läst hemmets journal någon gång? Historierna där är alltid av karaktären att man ska fööööörstå.

Det kan vara jättefint att förstå men det handlar i det mesta om.att man vill se sig som förstående inte att man är förstående.
Haha, ja jag tjuvläste HJ som barn. Men snälla, skippa snacket om batikhäxor. Jag har förståelse för galningarna i Dnepropetovsk, och flyktingar som flyr hit, men kan inte förstå hur man kan tycka synd om mördaren/mördarna i Bjärred.
Citera
2018-01-16, 01:31
Medlem
Vet att ett par användare diskuterade det här i början av tråden, men senare har
pappan beskrivits som kärnfrisk - från fysisk sjukdom. Det första jag reagerade på var O.H's utseende, närmre bestämt avsaknaden av hår. Alternativt väldigt ljusa, tunna fransar och bryn i kontrast till de mörka ögonen.

Blir ännu mer fundersam över detta då en användare publicerar en bild på O som ung, där med en stor, mörk kalufs, och vad jag kan tyda, mörkare hårväxt i ansiktet också. https://minfil.org/Gdn4y0d5b8/933FD4FC-C101-40ED-B138-6A14AA9340D8.jpeg

Sedan tittar jag på bilder på hans syster och ser att hon ser ljus ut, fast med samma mörka ögon...

Hm. Jag vet inte.
Citera
2018-01-16, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Med tanke på pappans key note-event där han själv var huvudperson, och som han planerat under lång tid och som var en stor grej, mamman jobbade fram till jul, de julpyntade. Det finns ingenting överhuvudtaget som indikerar att de skulle ha planerat detta någon längre tid. I annat fall hade pappan, som enligt chefen var en pragmatisk typ och "brukar höra av sig om det är nåt", avbokat sitt stora event på förhand.

Jag tror inte heller så, men argumentet att det var julpyntat kan inte användas för att motbevisa en depression och "självmordsbeslut" var poängen med mitt inlägg. Dvs hur fungerar människor som HAR bestämt sig för självmord. Många beter sig ju plötsligt lyckliga/euforiska för de tagit ett beslut.
Citera
2018-01-16, 01:33
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Haha, ja jag tjuvläste HJ som barn. Men snälla, skippa snacket om batikhäxor. Jag har förståelse för galningarna i Dnepropetovsk, och flyktingar som flyr hit, men kan inte förstå hur man kan tycka synd om mördaren/mördarna i Bjärred.

Det finns ju olika grader av batiksyndromet
Ja det blir nog varnat det här. Hälsad vare herren.

Nu är det ju faktiskt så att jag också vill förstå vad det är som driver en hel drös med filosofer här inne att känna med så fruktansvärt mycket, det kan vara någon avancerad trollning eller antisocialt beteende dock uppvisar skribenterna typiska batikhäxefasoner vid sidan av! Egentligen vet jag vad det är, det är ju inte direkt varje dag en hel familj går och dör på detta sättet. Hur ska man säga.
Senast redigerad av Jewishuncle 2018-01-16 kl. 01:41.
Citera
2018-01-16, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eliini
Vet att ett par användare diskuterade det här i början av tråden, men senare har
pappan beskrivits som kärnfrisk - från fysisk sjukdom. Det första jag reagerade på var O.H's utseende, närmre bestämt avsaknaden av hår.

Hört talas om klippmaskin? Du vet män som själva väljer att raka skallen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in